Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty sloupových reprosoustav » Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [11]

Téma: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

Úvod
Tento projekt vznikl na přání mého kamaráda, kterému se velice líbila reprosoustava od firmy Xavian a to jejich starší model XN 350. (Nechť se na mne pánové z firmy Xavian nezlobí, že jsem designově "obšlehl" jejich návrh.)

Dle fotografie a některých dostupných specifikací došlo k základnímu návrhu. Samozřejmě byl největším oříškem výběr reproduktorů. Originální návrh firmy nepřicházel v úvahu a to z finančních důvodů, potenciální rozpočet na celou stavbu se vším všudy byl stanoven zhruba na 12000 Kč. Leckdo by sice mohl namítnout, že by se za tyto peníze nechala postavit menší a zřejmě i kvalitnější reprosoustava, nicméně je třeba brát v potaz, že úkol byl dost přesně specifikován a popravdě řečeno i já jsem měl zálusk na stavbu reprosoustav tak "brutálních" rozměrů.

Reproduktory
Původně jsem zamýšlel osadit celou soustavu reproduktory firmy SEAS, se kterými mám výborné zkušenosti (také by tím došlo ke snížení potřebného objemu reprosoustav), avšak i při nákupu basových reproduktorů této značky z řady Basic bych se do rozpočtu nevešel. Tím se (vzhledem k dostupnosti) výběr basových reproduktorů zúžil na značky Tonsil a "klasiku" TVM.

Nakonec jsem zvolil notoricky známé "226ky" a to modifikované modely 226-07/4 pro jejich zlepšené TS parametry. Také z hlediska designu jsou modely od TVM výhodnější, neboť většina u nás distribuovaných reproduktorů firmy Tonsil není díky konstrukci koše moc vhodná pro zapouštění do ozvučnic a ani by se moc designově nehodily ke zbylému osazení. Zbytek osazení je už od zmiňované firmy SEAS, jedná se o vysokotónový reproduktor 27TFFC a středobasový reproduktor P17REX/P.

Výškový reproduktor - Tento reproduktor jsem zvolil pro jeho výtečné parametry a specifikace (materiál membrány je ze Sonotexu, tento materiál pochází z řady Excel; chlazení ferrofluidem a nízký rezonanční kmitočet umožňují nízký dělící kmitočet, atd.) a také pro předešlé zkušenosti s tímto reproduktorem. Původně jsem uvažoval i o některém z reproduktorů s hliníkovou membránou, avšak kvůli výraznému "peaku" na vysokých kmitočtech jsem zvolil osvědčený Sonotex.

Středobasový reproduktor - Ten byl zvolen opět na základě výborných parametrů tohoto modelu, především pak kvůli vyrovnanému průběhu v oblasti středů (na němž má zajisté svůj podíl fázový nástavec a lehká polypropylenová membrána) a také kvůli vysoké zatížitelnosti (ta umožňuje nízký dělící kmitočet).

Basové reproduktory - O reproduktorech TVM jde (z globálního hlediska) říct jen tolik: vzhledem k jejich ceně je jejich kvalita celkem dobrá a pokud se podaří při konstrukci reprosoustavy vyhnout některým jejich neduhům, můžou být součástí poměrně kvalitně hrajících reprosoustav, které sice nejsou na špičkové úrovni, ale mnohdy svým přednesem předčí mnohé laciné sériově vyráběné reprosoustavy od renomovaných výrobců. Jedním z těchto neduhů je poměrně nevyrovnaná kmitočtová charakteristika (charakteristický zdvih mezi 100 a 200Hz), dále pak horší TS parametry (vysoký činitel jakosti, velký ekvivalentní objem) a hlavně dynamika a zabarvení zvuku na středních kmitočtech. Výhodou je naopak především cena, dále pak poměrně nízký rezonanční kmitočet a celkem slušná zatížitelnost (pokusy ukázaly, že snesou celkem dost smile. Modifikovaná verze známé "226ky" - tj. ARN-226-07/4 se vyznačuje právě nižším činitelem jakosti (0,44) a nižším ekvivalentním objemem.

Konstrukce
Z již známého důvodu musely být v ozvučnici basové reproduktory dva. Na výpočet velikosti ozvučnice a nátrubku jsem použil program WinISD a to proto, že pro použití LspCADu nebylo známo potřebné množství parametrů (ani s WinISD to nebylo jednoduché). Předchozí zkušenosti s reproduktory TVM ukázaly, že při nižším objemu je dynamika těchto reproduktorů lepší, ovšem daní za to je značný hrb v oblasti mezi 50-60Hz (podle velikosti ozvučnice a naladění bassreflexu), který způsobuje zadunění a také celkově horší průběh basů - nevyrovnaná charakteristika a výrazný pokles na nejnižších kmitočtech. Musím přiznat, že jsem příznivcem hodně nízkých kmitočtů - například u varhan a kontrabasu a raději upřednostňuji vyrovnanější charakteristiku a proto jsem zvolil objem větší i za cenu horší dynamiky.

Výsledkem byla 140litrová ozvučnice s bassreflexem naladěným na 27 Hz. Délka nátrubku byla vypočtena na 24 cm, což je poměrně hodně a proto jsem využil umístění nátrubku do dna ozvučnice. Dle předchozích zkušeností a měření se ukázalo, že při tomto umístění se vlivem zcela odlišného proudění vzduchu (samozřejmě při zachování dostatečného odstupu od podlahy) změní výsledné naladění bassreflexu tak, že nátrubek stačí zkrátit přibližně na polovinu při zachování původního zamýšleného kmitočtu pro naladění bassreflexu. Přesné doladění proběhne až po potřebných měřeních, dle poslechových testů se však naladění jeví dobře.

Středová komora je uzavřená a má objem 4.5 litru.

Jak je výše popsáno, ozvučnice je vyrobena z dýhované DTD a to ze dvou důvodů:

  1. finanční důvody, na takhle velikou ozvučnici už padlo nějakého materiálu, takže výrazně drahý materiál nepřicházel v úvahu

  2. v místě mého bydliště není dostupná dýhovaná MDF (dostupné jsou pouze laminátované desky, ty však používám nerad, i přesto, že je nadále vyřešena povrchová úprava)

Plášť (tj. horní deska, spodní deska a bočnice) tvoří 19 mm desky, přední a zadní stěna je pak z 37mm materiálu. Uvnitř ozvučnice je 6 asymetrických příček z 2cm DTD, dvě z nich jsou také součástí komory pro středobasový reproduktor. Tato komora zakrývá jak středobasový, tak výškový reproduktor. Na poklep se ozvučnice jeví jako inertní, samozřejmě se najdou místa s lehkou, avšak opravdu minimální odezvou. Vzhledem k vynaloženým prostředkům je tuhost ozvučnice velmi dobrá. Všechny reproduktory jsou zapuštěné do přední desky, přední stěna je směrem dozadu zkosena o 8°.

Tlumení
Vnitřní tlumení je tvořeno vylepovaným tlumícím rounem. Jsou jím pokryty všechny stěny kromě dna v tloušťce 5 cm, dále pak všechny výztuhy a příčky. Dále je rouno umístěno v otvorech ve výztuhách tak, že je smotáno do středně hustých rolí. Komora pro středový reproduktor je vytlumena kombinací tlumícího rouna a molitanových kuželů.

Výhybka
Rozmístění reproduktorů a jejich parametry si vyžadovalo nízké dělící kmitočty. Všechny dělící kmitočty byly pro jednoduchost zvoleny 12 dB/okt. Mezi basovou a středobasovou sekcí je dělící kmitočet 220 Hz, takže je soustava kmitočtově řešena podobně jako dvoupásmová se subwooferem. Tím se do značné míry omezilo přesouvání zvuků z jednoho reproduktoru do druhého (myšleno mezi basy a středobasy). Středobasový reproduktor reprodukuje poměrně široké pásmo - cca od 220 do 2400 Hz, což zapříčiňuje jeho vysoké namáhání a proto byl zvolen reproduktor s vysokou zatížitelností. Podobně je to u výškového reproduktoru, ten začíná na cca 2300 Hz, což je také poměrně nízko. Tento kmitočet byl zvolen kvůli méně vyrovnanému průběhu středobasového reproduktoru v oblasti vyšších středů, hlavně v úhlech 30 a 60° od osy. Jelikož je reproduktor také hodně namáhán, byl zvolen právě model chlazený ferrofluidem.

Na větvi středů a výšek jsou použity vzduchové cívky a svitkové kondenzátory, na větev basů jsou použity feritové cívky a "klasické" kondenzátory. Po poslechových testech a ještě před nimi bylo jasné, že se bude muset udělat útlum výškového reproduktoru, prozatím jsem zvolil útlum cca 4dB, tato hodnota se ale bude po rozehrání reprosoustavy pravděpodobně měnit.

Doladění
Na ladění se stále pracuje, reprosoustavy čeká po rozehrání ještě přeměření (impedanční a kmitočtové charakteristiky), následné doladění bassreflexového nátrubku a výhybky, hlavně tlumení výškového reproduktoru. Dá se však předpokládat, že nedojde k nějakým významným změnám.

Výsledný dojem a zvuk
Soustavy se stále rozehrávají, s každým uplynulým týdnem se projevuje zlepšení, především v rozlišení prostoru, zobrazení nástrojů a zobrazování detailů. Celkově se zvuk jeví jako vyrovnaný a velmi příjemný (dokáže být jak sametově hebký, tak i hrubý a agresivní - dle zvolené nahrávky a žánru), bez výrazných přechodů mezi reproduktory. Basy jsou v některých pasážích mohutné, použití dvou basových reproduktorů je opravdu znát. Díky nízkému dělícímu kmitočtu není tolik poznat, že jsou reproduktory TVM "línější". Středy jsou detailní, bez nějakého nepříjemného zabarvení. Vysoké tóny výborně doplňují zbytek pásma.

Za hlavní klad bych ovšem považoval to, že reprosoustavy dokážou vtáhnout do hudby. Některé nahrávky mne i po několikerém poslechu překvapily, podotýkám, že mile. V některých složitějších pasážích, ať u vážné hudby nebo u rocku se zvuk neslévá a je dobře slyšet rozlišení nástrojů - nevzniká zmatek a mohou tak vyniknout všechny tóny a harmonie. Ovšem pokud je nahrávka horší kvality, reprosoustavy to dají najevo. Ne, že by nahrávka byla neposlouchatelná, reprosoustavy ze sebe zkrátka nevydají maximum a nevtáhnou do posluchače "děje".

S výsledkem tohoto projektu jsem velmi spokojen, použité reproduktory od značky SEAS jsou na opravdu špičkové úrovni a při vhodné aplikaci jsou zárukou kvalitního výsledku. Reproduktory TVM souznějí se zbytkem ve vzájemné harmonii, kdyby byly o něco dynamičtější, byly by opravdu dobré - vzhledem k ceně jim však lze těžko něco vytknout.

http://s19.postimg.cc/ylntfw86n/alexej3_01.jpg http://s19.postimg.cc/81v8dr7n3/alexej3_02.jpg http://s19.postimg.cc/bmr3wzc6n/alexej3_03.jpg

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

Luxusní design! Vynikající zpracování.

Web

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

Trochu později, ale presne tohle sem hledal. Je prosim mozne podelit se o schema výhybky? Případně i nakres bedny? Děkuji, budu moc vděčen.

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

Bohužel tohle už je tak dávno, že veškerá dokumentace je ztracená, jinak bych se rád podělil.

(upravil lapo 28. 6. 2019 7:06)

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

to je nádhera, neskutočne pekny design, Ste machr

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

Takovej poorman XN-350, na to že to je Alešáku takovej dálnověk to furt vypadá epesně big_smile

U koho skončily ten by mohl třeba nějakej řádek napsat jak se s nima žije po 15 letech smile

Není co dodávat...

(upravil check 19. 7. 2021 18:24)

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

Já včera viděl a slyšel svoje VMA-I kus číslo jedna, který jsem dělal včetně truhlařiny v roce 2009. Pořád vypadají a hrají dobře, lak a dýha drží. Stylem a detailama je to asi 5 verzí za aktuální, ale není to tak velký rozdíl jako VW Passat 1. a 6. generace smile.
Udělal jsem bednám kolem sebe akustiku, srovnal místnost a hraje tam u pána velice dobře.

Web

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

dawsoo: jj, Aleš tenkrát chrlil luxusní projekty, SEAS osazení bylo top a všichni jsme je chtěli. Nostalgie. smile

check: Chápu, že v době krize je třeba masírovat potenciální zákazníky, nejsem jediný, kdo z toho cítí reklamu, navíc s tématem to nemá co dělat. No uznej.

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

No diskuse se rozjela nad 15 let starým projektem, tak jsem si zavzpomínal na 11 let starý projekt, který jsem shodou okolností potkal a vůbec staré doby audiowebu a audia v ČR. Nostalgie, že už před 10-15 rokama se dělaly dobrý projekty bez osazení Tesla nebo TVM. Tož asi tak. A když by jsi slyšel ten hroznej zvuk špatný místnosti, než se udělala akustika. Ty bedny chudáci 11 let hrály v hrozný místnosti a teď konečně hrají jak mají, tak jsem z toho měl radost.
Asi jako když má někdo starý auto někde v kurníku, kálí na něj slepice, pak ho vytáhnou na dvůj, opraví, umejou a ono jezdí zase parádně po tom, co 10-20 let stálo.

Web

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

JJ špatnýho toho bylo více než jen místnosti tenkrát z dnešního pohledu big_smile Ale možná to byla pro hifi a diy obzvláště i lepší doba smile Aleš Bílej v tý době měl asi nejhezčí truhlařinu a design minimálně tady a to dělal vše defakto na koleně bez velkýho truhlářskýho vybavení. Neskutečný že je to už 16 let a s Alešem se známe asi tak 18 odhaduju... smile

Není co dodávat...

Re: Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

No byla to doba, kdy byl člověk konečně rád, že má k dispozici měření, programy a koupí si i pořádný repráky, na internetu v zahraničí se objevily pořádné konstrukce, kde se dalo inspirovat jak na to.
Dneska těch možností už je zase více, objevilo se mnoho zajímavých měničů, člověk musí už hooodně vybírat, aby vybral to nejlepší co je, v nejlepší kombinaci do 2,3 nebo 4 pásma. Dneska občas akorát zlobí dodávky kondenzátorů Bennic, ale to lze řešit i jinými kondenzátory.
Akorát je dneska každej línej přiložit ruku k dílu, něco se naučit, něco vyzkoušet a dobrat se tak k pořádnému výsledku. Málokdo je ochoten podstoupit za dobrým zvukem jakoukoliv cestu. Všichni chtějí všechno hned. Na jednu stranu to chápu, na druhou stranu musím říct, že komeriční konstrukce firem se za tu dobu nějak moc nezlepšila, u některých značek to šlo spíše dolu nebo výrazně zdražili a zhoršil se tedy poměr cena/výkon. I to je ale některým lidem jedno a stejně si koupí nějakou předraženou nehrající srajdu, hlavně že značkovou.

Web

Příspěvky [11]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Projekty sloupových reprosoustav » Alexej (TVM ARN-226-07/4, SEAS P17REX/P a 27TFFC)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£