Téma: Tesla M16-4-4, repase mixpultu
V dnešní době používám pro malé ozvučovací akce, především spřátelených kapel apod. mixpult střední velikosti – Mackie CFX20-MkII.
Ale člověk nikdy neví co může nenadále z techniky při produkci vybouchnout , je proto dobré mít v rezervě mimo nezbytné koncové zesilovače i náhradní mixpult. Řadu let jsem dříve pro ozvučování používal teslácký mixpult M16-4-4 a nemohu si stěžovat, že by byl po zvukové stránce špatný. Zvláště když jsem asi před deseti roky vyměnil všechny operáky MAA501 za MAA741, přičemž za dvojici vstupních tranzistorů je všech kanálech MAC157. S obvody MAA501 a jejich kompenzacemi se vyskytovaly problémy s nestabilitou při zahřátí pultu delším nepřetržitým provozem – ztrácely se některé kanály, jakoby vyšuměly do říše ticha
Tyto mixpulty jsou prakticky neprodejné, naopak jsem kdysi koupil ještě jeden M16 za pětistovku, zcela funkční, ale v tomto případě pouze na náhradní díly – knoflíky na potenciometry, barevné vrchlíky, knoflíky na tahové ptenciometry apod…
Vím, že pro leckoho je to marnění času se starou veteší, ale beru repasi mixpultu jako čiré bastlení, které vyžaduje zvláště u mixpultu, kde je to taky hodně o mechanické práci, dostatek trpělivosti a nervů.
V dnešní době mám veškerou kabeláž přizpůsobenu pro mix Mackie, tudíž hlavním úkolem repase je zrušení všech DIN konektoru a záměna za XLR a Jack konektory tak, aby byla bezproblémová záměna mixpultů ke kabelům.
A pokud už jsem se odhodlal provést obměnu konektorů, bude taktéž do pultu zabudován modul digitálního echa, stavebnice s obvodem PT2399.
Poněkud harakiri bylo, kde umístit ovládací potenciometry Jediná eventualita rozumného umístění vychází pod čtyřmi symetrickými výstupnimi transformátory, které jsou naštěstí na distancích. Tam se tak akorát vměstnaly potenciometry TP160. Samotný modul echa stačilo dát do silonového sáčku a vecpat jej mezi svazek vodičů a měřáky.
Další velká piplačka byla s úpravou otvorů pro XLR konektory na průměr 21,5 mm tak, aby byla dodržena rozteč mezi otvory 25mm. K tomu jsou potřeba půlkulaté pilníky R10, R11 pro kultivované opracování otvorů. Zároveň bylo nutné poněkud upravit šířku XLR konektorů Switchcraft, jejichž původní rozměr je 26mm.
Původní šroubovací konektory DIN jsem ponechal u sekcí Groups 1-4 Out/In. Na toto mám z dřívějška stále kabelové propojky – na pinech DIN jsou dvě volby možnosti citlivosti Out/In, což se mi jeví praktičtější, než tam někde vkládat další přepínače.
Konektory Cinch namísto DIN jsou umístěny na zadním panely s vrchní strany – dvojice napravo je pro přehrávání, levá dvojice je pro nahrávání z pultu.
Co se týká Jack konektorů; záměrně jsem volil plastovou variantu, tak aby nevznikly nenadálé potíže se zemními smyčkami, což by mohlo nastat při variantě kovových konektorů. Jelikož průměry otvorů pro šroubovací konektory DIN mají fí=18mm, bylo potřeba všech 16ks panelových Jack konektorů umístit na pomocnou upínací lištu a tu pak jako celek přišroubovat k původnímu panelu.
Pozor při odpojení panelu s původními konektory – je nezbytně nutné pečlivě popsat všechny odpojované vodiče!, aby nevzniklo dilema co kam patří
Práce mně zabrala cirka dva týdny práce, ale spíše přes víkend. Prověřil jsem funkčnost mixpultu po úpravě – funguje Zabudované echo šlape výborně. Nelíbí se mi zatím fantomové napájení +48V (ve skutečnosti dává +49,5V) – při zapnutí vzroste šum! Je ale pravda, že jsem modulek napájení asi odflákl, byl hotový cca za dvě hodiny i s výrobou dps.
Bohužel neměl všechny předepsané součástky skladem – nedostatečná kapacita elytů (má být 1G/50V). Samostatné síťové tráfko 9WN668 69 – 220/30V je umístěno na zadním panelu a má samostatný vypínač.
…a hotový, upravený teslacký mixpult i s barevným „vylepšením“ ….snad toto téma může inspirovat případné nadšence