(upravil mira 5. 11. 2011 23:02)

Téma: Výroba a kreslení DPS

Toto téma bylo probírané snad stokrát. Každý má jiné metody výroby a kreslení desek. Někdo používá fotocestu, jiný fólie na přenos toneru. Někteří zase kreslí spoje lihovými fixy nebo trubičkovým perem a nitrobarvou. Mě osobně se například velmi osvědčila nitrobarva. Způsoby leptání se také zásadně liší, ať už podle použitého leptacího roztoku nebo podle názorů, jestli desku leptat mědí nahoru nebo dolů.

Nedávno jsem u kolegů v práci objevil průmyslové popisovací fixy na bázi nějakého laku. Nezjišťoval jsem značku ani výrobce, ale zaujalo mě, že popisky dobře snášejí oplachování proudem řezné kapaliny při frézování. Fixy měly šířku hrotu cca 3-4mm, což je na kreslení DPS příliš hrubé. Po hledání na internetu jsem narazil na několik typů průmyslových popisovačů a mezi nimy dokonce i na fixy, se kterými lze dosáhnout šířku stopy v rozmezí 1 - 1,5 mm. Jsou například zde:
http://iobchod.urbanek-svt.cz/oka/index … mno=724082

Má někdo zkušenosti s kreslením DPS těmito průmyslovými popisovači s náplní na bázi olejového laku, případně zkušenosti s odolností těchto popisovačů vůči kyselinám, peroxidu vodíku a jiným chemikáliím? Jejich cena není vysoká a využití při kreslení jednoduchých motivů by mohlo být docela nadějné. Rád bych na zkoušku jeden kus objednal, ale pokud má někdo vlastní zkušenosti s tím, že tyhle fixy pro kreslení DPS vhodné nejsou, nechť je sem napíše. Než do toho půjdu, chtěl bych znát i názory ostatních.

Dále by toto vlákno mohlo sloužit jako souhrn poznatků a zkušeností z vlastní výroby desek. Tohle téma je na fóru roztříštěné do více vláken, neškodilo by nějaké shrnutí do jednoho vlákna, aby byly všechny podstatné informace o domácí výrobě DPS na jednom místě.

Edit: Odkaz už by měl být funkční. Jedná se o ty popisovače na bázi olejového laku s obsahem xylenu. Fixy Edding mám vyzkoušené, v HCl + H2O2 nevydrží...

Re: Výroba a kreslení DPS

nefunguje ten odkaz , pokiaľ sú to tie EDDING tak to sú dobré popisovače, robia dokonca aj bielu ktorá má konzistenciu farby , nie atramentu

Web

Re: Výroba a kreslení DPS

http://iobchod.urbanek-svt.cz/oka/index … mno=724082

Re: Výroba a kreslení DPS

typl bych si ze HCl + H2O2 nejaka olejova baze neodola, ale ber to jen jako nazor "napul chemika".. za myho mladi se delavali fixy s akrylatama a kulickou uvnitr.. jo, to bejvavalo jiny kafe.. lol ale vzhledem k tomu ze jsem casem (snad) dostal trosku rozumu, po fasadach uz necmaram a desky delam zasadne fotocestou (ono v 0603 a 0805 to moc jinak ani nejde big_smile) tak jdou fixy tezce mimo me..

(upravil mira 6. 11. 2011 14:27)

Re: Výroba a kreslení DPS

Nitram: Momentálně mi jde o rychlé kreslení jednoduchých motivů pro klasické vývodové součástky ve II. nebo III. konstrukční třídě. Pro kreslení primitivního ověřovacího motivu např. pro 10 - 15 součástek mě osobně přijde fotocesta zbytečně nákladná a zdlouhavá. Při tvorbě složitější desky nebo desky pro smd má samozřejmě fotocesta zásadní a nezastupitelný význam.

Mám dobrou zkušenost s tím, že většina barev ve sprejích (nitro i akrylových) bez problémů odolává leptání v HCl + H2O2. Nepohodlné je ale plnění trubičkového pera barvou ze spreje a samozřejmě důkladné vymytí trubičkového pera po skončení práce. Fixy edding kyselině solné a peroxidu vodíku zrovna moc dobře neodolávají, proto bych rád vyzkoušel i jiné popisovače. Třeba se některý z nich osvědčí:-)

Zajímavé bylo i tohle pero, které v HCl a H2O2 odolávalo velmi dobře. Bohužel už delší dobu nevím, kde by se dalo sehnat.

(upravil mira 1. 12. 2011 21:22)

Re: Výroba a kreslení DPS

Postupem času jsem objednal fixy viz #1 a EDDING 780. Zatím jsem v praxi vyzkoušel jen ten bílý edding 780. Nelze umýt acetonem, ředidlem C6000 pouští docela ochotně. Směsi kyseliny solné a peroxidu vodíku odolává poměrně dobře narozdíl od EDDING 400, který lze běžně koupit například v GESU. Kreslil jsem od ruky ověřovací desku, takže kvalita čar nic moc. S fotocestou samozřejmě nelze srovnávat, ale na pokusnou desku za pár korun to stačí:

http://s4.postimg.cc/hqrs4tmm1/163_dps.jpg

Re: Výroba a kreslení DPS

tie bežné EDDING nedoporučujem, kupoval som asi 4 rôzne od SOS a bolo to podobné ako centrofix, vždy sa to podleptalo, pri použití chloridu železitého, myslím že to bol práve EDDING 400, 160? a nejake podobné

Re: Výroba a kreslení DPS

Ten EDDING 780 má hliníkovou tubu a uvnitř kuličku na míchání. Nezapáchá, barva má konzistenci laku, rozpouští se v ředidle a v toluenu. Ve zředěné HCl + H2O2 byla deska cca 20 minut, spoje se nikde nepodleptaly. To, co mají v různých prodejnách s elektronikou (400, 160), je něco úplně jiného. V podstatě se to dá srovnat s kreslením nitrobarvou a trubičkovým perem, akorát je to mnohem komfortnější. Na kreslení jednoduchých desek naprosto dostačující.

Re: Výroba a kreslení DPS

mira napsal:

Ten EDDING 780 má hliníkovou tubu a uvnitř kuličku na míchání

jo jo, to jsou presne ty fixy kteryma jsme tehda cmarali na metro.. viz vise..  mam tucha ze v tom byli (dle smradu) normalni akrylatovy barvy, takze ty by meli kyselemu prostredi (tedy mysleno kyselemu prostredi v te pro nas potrebne mire) odolat urcite smile

Re: Výroba a kreslení DPS

Tka já kreslím fixkou za 7 Kč z papírnictví, a výsledky jsou výborný smile. lol

(upravil mira 3. 12. 2011 13:58)

Re: Výroba a kreslení DPS

Yeayer: Ale neleptáš v kyselině solné a peroxidu vodíku, protože v tom centrofix nevydrží. A nauč se prosím psát bez překlepů nebo používat možnost editace příspěvku!

Pro moderátory: Nestálo by za to shrnout podstatné a přínosné příspěvky ohledně amatérské výroby DPS do jednoho vlákna? Dále by nebylo na škodu založit vlákno "tipy a triky pro Eagle" a do něj pro změnu shrnout postřehy z Eaglu. Je to roztahané v několika threadech a tudíž bohužel dost nepřehledné.

(upravil Kadrnozka 7. 12. 2011 1:45)

Re: Výroba a kreslení DPS

Také stále používám fixy a né se dokopat k něčemu vyspělejšímu, ale zatím to nějak psychicky zvládám, tak uvidím jak dlouho to ještě vydržím. Když si udělám náhled do minulosti, tak nejprve jsem začínal s obyč lihovkou, pak jsem přešel na všude dostupné eddingy 140 a 400, a teď nedávno jsem díky kolegovi z práce objevil zajímavy fix s kterým sem toho sice ještě moc nenakreslil, zatím pár zkušebních čmáranců. Ale prozatimní zkušenost je taková, že se s ním snadno kreslí, tím myslím, že čáry nemusím dokola několikrát opakovat a dobře odolává chloridu, nepodleptává se. V mém případě bude tedy dobrý pro kreslení silnějších čar, než které jsem dosud zvládnul udělat se 140 a také bude dobrý pro vykreslování větších ploch. Link na něj zde http://www.centropen.cz/katalog-produkt … sovac-9211

Na ukazku moje poslední deska kreslená fixou edding 140
http://s4.postimg.cc/m1pdjs37d/2082_p1010897.jpg

tesličku AZS 224 + XN125

Re: Výroba a kreslení DPS

yikes tak za tohle mas muj 110% obdiv, to je vazne hoodne slusny..  !! skoda ze nemas USB port, zamestnal bych te misto tiskarny smile

(upravil mira 7. 12. 2011 22:48)

Re: Výroba a kreslení DPS

Kadrnozka: Díky za uvedení zajímavých zkušeností. Tvoje deska je na ruční práci naprosto excelentní výkon. Tip na lakový popisovač od centropenu také není špatný. Já si samozřejmě nechávám dělat složitější desky u Kohoutů. Fotocesta je prostě o něčem jiném a navíc je u Kohoutů možnost objednat desky s plátováním 70um, což se v domácích podmínkách kvůli nedostatku vhodného kuprextitu dost dobře udělat nedá.

Kreslení trubičkovým perem, případně fixem pro mě má hlavní výhodu v tom, že lze za večer v klidu nakreslit prototypovou desku třeba i na 200W zesilovač, za 10 ža 15 min. odleptat v kyselině a peroxidu, natřít kalafunou rozpuštěnou v acetonu (zasychá podstatně rychleji než líh a za chvíli nelepí) a může se osazovat. První návrh desky zpravidla nebývá perfektní, obzvlášť, když je deska složitější. Při ručním kreslení si člověk i lépe uvědomí tažení některých spojů, takže může při práci docela dobře dělat na desce ještě drobné úpravy. A samozřejmě po osazení a oživení takto zhotoveného prototypu mám výborné podklady k úpravě návrhu desky do finální podoby, kterou už se pak vyplatí nechat profesionálně vyrobit. Kvalitní návrh musí mimo jiné zohlednit i to, jak se deska bude osazovat.

Další významné použití fixů a per je při výrobě velmi jednoduché desky, kdy náklady na návrh v elektronické podobě a výrobu filmů převýší užitnou hodnotu desky.

Mě osobně se podařilo dosáhnout lepších výsledků s trubičkovým perem č. 5 nebo 6 a nitrobarvou, než s lakovým popisovačem, ale při práci s fixem samozřejmě odpadá práce s plněním trubičkového pera a jeho umýváním v ředidle C6000 po skončení. Zjistil jsem také, že fixy na bázi xylenu při práci v místnosti nepříjemně zapáchají, EDDING 780 je bez zápachu a centropen z #12 bude nejspíš také bez zápachu.

Yeayer: Hoď sem fotku nějaké Tvé hotové DPS... Jsem docela zvědavý na kvalitu čar s fixem za 7Kč.

Dotaz k návrhu DPS: Ještě se najdou tací konstruktéři, kteří navrhují desky ručně na papír? Já na tuto metodu, s kterou jsem kdysi začínal, vzpomínám jedině v dobrém;-)

Re: Výroba a kreslení DPS

Řešíte někdo i pocínování desek? Chemicky?

Re: Výroba a kreslení DPS

Cínovou lázeň jsem nezkoušel. Dá se koupit, ale je na krátkodobé použití.
Takže občas požívám stříbřící lázeň.

http://www.gme.cz/pokovovaci-lazne/poko … -p740-003/

(upravil jurda 11. 12. 2011 12:07)

Re: Výroba a kreslení DPS

Ahoj,
koupil jsem si 1 kg granulí chloridu železitého. V jakém poměru s vodou se má zředit, aby vznikl slušný leptací roztok?
Děkuji za rady.

Re: Výroba a kreslení DPS

Nikdo?

(upravil peedros 11. 12. 2011 23:14)

Re: Výroba a kreslení DPS

500g granulí je na výrobu 1 litru roztoku,kilo granulí tedy bude na dva litry roztoku. Dal bych tam té vody o něco míň, ale třeba to bude někdo vědět přesně.

Re: Výroba a kreslení DPS

standardne 30-40%roztok (hmotnostne) vic asi nema smysl.. pokud nemas moznost vyhrivani roztoku tak spis k te horni hranici smile