Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Koncepce tranzistor+výstupní trafo

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [14]

Téma: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Zdravím,
rád bych se poptal na tuto netradiční koncepci tranzistorového koncového zesilovače s výstupním trafem. Uvažuji o stavbě takové mašiny pro basovou kytaru a zajímaly by mě postřehy nebo i praktické poznatky zkušenějších konstruktérů. Na podobnou věc hraje např. Jiří Veselý (zesilovač od KV2 audio) nebo Jonas Hellborg, který si to navrhl a nechal vyrobit od Warwicku (více zde nebo tady). Jde mi hlavně o to, jestli je zde potřeba navrhovat obvody speciálně s ohledem na převodní trafo, jaké tato koncepce může mít zápory nebo úskalí oproti klasice (degradace DF?) apod. Zatím mám tak trochu v plánu koupit nějaké kvalitní hotové moduly (třeba SPM250 Aldax), dodělat solidní, správně nadimenzovanou napájecí sekci+ výstupní trafa, ale je mi jasné, že tento idealistický pohled laika má asi hodně trhlin. smile

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Ahoj, je to tedy zajímavé čtení, ale obávám se, že náklady na stavbu budou mnohem větší než koupě slušného lampového aparátu. Pokud bys to chtěl skutečně předimenzovat jako Hellborg, tak se dost prohneš. Výstupní transformátor je drahá záležitost i pro sériově vyráběné aparáty, natož pokud chceš svůj vlastní. Sám jsem na basu používal lampový zesiovač, prodal ho kvůli rozměrům a nahradil tranzistorem. Bohužel, zvukově se to nedá srovnat. Navíc myslím, že Hellborg trochu přehání, když tvrdí, že lampu nerozeznáš na čistém zvuku od tranzistoru. Dnes bych jednoznačně volil lampy. Taky záleží na tom, kolik si hraním vyděláš - pokud hraješ pro jen zábavu, tak bych zvážil, jestli jseš ochotný tolik investovat.

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Je docela protismyslné chtít udělat aparát z kvalitního konce na hifárnu a výstupního trafa. Nebude z toho uspokojivě ani jedno, ani druhé
Na hifárnu a muzikantské aparáty jsou kladeny přesně protichůdné požadavky - jiné zkreslení, jinými harmonickými, jiné chování v limitaci, jiné napájecí zdroje... Je to na dlouhou debatu a věřím že každý konstruktér který se vyzná v obou oblastech ti to potvrdí. Prostě jinak musíš udělat zesilovač na hifárnu a úplně jinak pro nástroj.
A jen potvrdím Joskiho - záleží kolik máš času, peněz, zkušeností, zázemí, možností... na vývoj takového aparátu

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

S tím, že to bude něco stát počítám - kdybych šel do nového zesilovače trochu vyšší kategorie, tak za něj minimálně 20 000,- dám, takže i kdyby to bylo trochu víc, tak je to OK. Na lampáč momentálně hraju, je to paráda, ale opravdu ten elektronkový zvuk není pro basu úplně nezbytný - mám v konci navíc EL34, které zkreslují dost charakteristickým způsobem, alternativou by mohlo být něco s KT88, které mají prý čistější brilantnější zvuk, ale to už je na jiné téma. Jinak na webu Aldaxu uvádí SPM250 jako univerzální modul, v případě potřeby použitelný jako konec kytarového zesilovače. Chápu, že hifi a nástrojový aparát se liší, ale zrovna u basy se mi líbí např. zvuk přes kvalitní poslechová sluchátka přímo z multiefektu a třeba ten Hellborg v jednom rozhovoru tvrdil, že ke stavbě toho aparátu ho inspiroval fakt, že nejvíc se mu líbil zvuk jeho basy v nahrávacím studiu přes starý NEVE mixák a kvalitní monitory (což si myslím, že už má s hifi něco společného).
Zkušeností, pravda, mám dost málo, ale pár známých nebo kamarádů by mi pomohlo, navíc při koupi hotových modulů a napájecí sekce tam už beztak moc prostoru pro vlastní invenci (či chyby) není. Možná jsem měl napsat, že se nejedná v mém případě o stavbu zesilovače, ale zadání stavby zesilovače. smile

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Nevím ale, jestli něco získáš v tomto případě tím trafem... aby to dalo do stejné impedance stejný výkon, bude to muset být trafo 1:1. Zhoršíš si DF odporem drátu trafa, bude to víc kreslit, na basech to ani nemusí dát plnej výkon a nemusí to jít tak dolů jak je potřeba (pokud to nebude trafo jak kráva) a žádnou "kompresi" nezískáš, protože tvrdá limitace + nasazení ochran v SPV zůstane pochopitelně stejná.

Myslím že ten zesilovač, nad kterým pan Hellborg tak básní, je zcela jiné topologie (odhaduji nějaký push-pull s výstupním trafem, jaké se stavěly v pravěku tranzistorové techniky), určitě bez silné nfb.

Abych to shrnul, jako obvodář a totální laik v muzikantském audiu, myslím že tudy cesta nevede.

Web

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

opamp: Tohle jsem právě potřeboval zjistit. smile Problém s limiterem mě už napadl, trafo v téhle konstrukci imho prakticky nemá z technického pohledu význam (max. možná zastává funkci limiteru), je tam kvůli vlivu na barvu zvuku, s čímž souvisí přímo i jeho vliv na limitaci. Teoreticky by tedy bylo možné použít nějaký klasický modul bez limiteru, nebo by to opravdu chtělo kompletně navrhnout nové řešení? Záporná zpětná vazba by tam vyloženě vadila?

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Silná záporná zpětná vazba už z principu narovnává převodní charku "dokud to jen trochu jde", čili udělá přesně to co nechceš, tvrdě nasazující clip. Pomoci se tomu dá tak jako to je v DPA nebo limiterem PŘED koncovým zesilovačem. Obojí Tě připraví o kousek výkonu. A obojí funguje bez trafa smile Pokud by mělo limitovat trafo, muselo by limitovat dřív než zesilovač - opět ztráta výkonu.

Prostě "zesilovač s trafem" je něco úplně jinýho - trafo je nedílnou součástí topologie, žádný přílepek na konci. Zkus si najít třeba Transiwatt 100, tam je klasickej push-pull s trafákem, ať vidíš rozdíl. A ani to ještě není nástrojový zesilovač.

Web

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Jinak kouzlo čistého zvuku na basu je výkonová rezerva - několikanásobná, protože rozdíl mezi špičkami v signálu a střední hodnotou je značný. A tranzistory ty špičky limitují jinak než lampy. Když jsem si měřil výstupní signál basy, byl rozdíl meti špičkou a střední hodnotou osminásobný. Potřeboval bys v podstatě zesilovač kolem 1kW, abys z toho mohl tahat 150W absolutně nelimitovaného signálu. Každopádně pokud dáš za tranzistorový zesilovač kolem 200W převodní trafo, tak ty špičky budou už dávno ořezané a ke "kompresi" v trafu nedojde.

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Tak zaprvé,Transiwatt 100 v jakékoli verzi má pouze budicí transformátor, nikoli výstupní a má jmenovitou zátěž 2 ohmy. Když chceš o něčem mluvit, napřed si o tom něco zjisti.
Tranzistorové zesilovače /i když i koncové stupně byly kvality nevalné/ už tu jednou byly a to v podobě "oranžové" teslácké zesilovačové řady STUDIO, tedy Studiosolo 130, Studiobass 130, EQ130, Studiomix 6-130 a v podstatě i štorcka AZK180. Zvuk jak z prdele, bez mnou utajovaných úprav neodstranitelný přechoďák a výsledné zkreslení vlivem železa na výstupu kolem 1,5%. Sto wattů výkonu není na basu taky žádná sláva.

Ale byl tu ještě jeden zesilovač, který měl poměrně kvalitní tranzistorový konec s asi 15V/us a zapojením typu "Vráble dvojdiferák", který měl na výstupu poměrně kvalitní výstupní transformátor.
Ten zesilovač se jmenuje AZK052, je to taková ohavná potvora s budíkem MP80 uprostřed předního panelu.
Má výstupy 8ohm, 15ohm a pak výstup na 100V rozhlasovou linku.
Pokud se odpojí předek s MAAčkami a budí se holý konec s trafem, zvuk to má takový zvláštní. Nezkresluje to nějak slyšitelně, i když si nedělám iluze, že by to železo tam to jedno procento nevneslo, přestože sám konec má zkreslení mizivé. Barva zvuku taková nijaká a to ten transformátor opravdu není ledajaký,
Ovšem zase - 100W je na basu tak akorát do zkušebny, za záda na plac je 100W zoufale málo.

Můžeme zkusit jeden experiment. Mám tady poměrně pečlivě navržené i navinuté toroidní výstupní transformátory z impedance 4R na 100V a výkon 300W. Stálo by za zkoušku vzít třeba nějaký solidnější zesilovač 300W/4ohm a zapojit dva ty toroidy proti sobě, tj. 100V vinutími k sobě, abychom získali opět výstup 4R. Ty toroidy zkreslují opravdu málo a možná by už při tomto výkonu byla cítit změna barvy zvuku, nebo co já vím, co od toho čekáš.
Oba toroidy jsem schopen proti vratné finanční záloze zapůjčit.

Krampera to používá, údajně v zesilovačích pro horny, ovšem myslím si, že můžete rovnou zapomenout na to, že Vám vyzpívá svoje léty piplané knowhow.Proč to takhle používá, na to jsem nepřišel a přiznám se, že jsem nad tím ani moc nepřemýšlel.
Víc by o tom věděl Pavel Dudek, který pro Kramperu nějaký čas pracoval a myslím, že vyvíjel i zesilovače pro tento režim práce.
Aldaxácká SPM250 je vysloveně hifi konec, našim modulům výstupní trafa nevadí, ale já osobně si myslím, že je to úplná blbost. To už by byla vhodnější SPV250, jednak je robustnější a jednak má zcela jiný charakter zvuku.

Web

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

opamp napsal:

Pokud by mělo limitovat trafo, muselo by limitovat dřív než zesilovač - opět ztráta výkonu.

Něco takového udělal asi právě Hellborg. Zesilovač je předimenzovaný, prakticky nepřebuditelný a trafo je patrně dimenzováno na daný výkon, takže vždy limituje první. Ale jen o limitaci trafa ten zesilovač nebude, podle chlapíka, který si ho pořídil to hraje zvukově vzato velmi konstantně v celém rozsahu. Má to prý obdivuhodně plnotučné, ale pevné basy (to bude asi hlavně vlivem předimenzování), trochu charakter zvuku lampového zesilovače, ale samozřejmě je mnohem čistější něž lampa a příjemně brilantní.

Joski: souhlasím smile

Sinclair: díky moc za nabídku s těmi toroidy. Můj "plán B" je napsat vám do Aldaxu (resp. Elektroservisu), jestli byste si takovou objednávku vzali na triko. smile Co od toho čekám je docela jednoduché: Dobře udělaný naddimenzovaný zesilovač bude basu hrát výborně i bez převodních traf, takže kdyby pokus nefungoval, tak trafa vytáhnu a jede se dál (zjednodušeně řečeno).
O Kramperově konstrukci se nedá zjistit skoro nic, jak jednou kdosi dobře poznamenal, je tajemný jako hrad v Karpatech. Hellborg je různě po netu sdílnější, svoji koncepci popsal zjednodušeně asi takto: líbí se mi zvuk přes mixák Neve z 60. a 70. let -> Neve je kvalitní elektronika, v EQ obvodech jsou cívky a trafa, která dělají charakteristický zvuk -> udělám si zesilovač s cívkami a trafy.

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Vůbec nejde o nějaký "zvuk trafa", právě naopak. Trafo je tam proto, aby nebyla tolik slyšet limitace.

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Vzdyt McIntosh trafa používá ... smile

http://www.mcintoshlabs.com/

Web

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

U některých nástrojových tranzistoráků výstupní trafa jsou. Nic nového pod sluncem. Mají to některé staré i novější Peavey - u basových nevzpomenu, ale u kytarových tuším Supreme, někde jsem viděl tranzistorový push-pull, a jedna firma se chvilku snažila prosadit s pushpullem s MOSFET na dost velkém napětí (aby to bylo lampovité ve všem). Analýza chování jednotlivých zapojení je složitější, každé se chová jinak.

Web

Re: Koncepce tranzistor+výstupní trafo

A čo Zeus35 Power Amplifier:
http://www.audiophonics.com/audiophonic … -1khz.html

Příspěvky [14]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Koncepce tranzistor+výstupní trafo

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£