(upravil Power of Bass 1. 7. 2010 22:32)

Téma: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Tento článek mi přišel opravdu zajímavý a pro leckoho bude jistě i poučný,proto si myslím,že by zde(někde) měl mít své místo... http://www.diit.cz/clanek/road-to-hell- … dby/36091/
určitě je to přinejmenším k zamyšlení,nemyslíte?!

(upravil babakus 2. 7. 2010 7:04)

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Velice poučné a smutné sad Spousty věcí, o kterých se autor článku zmiňje, jsem si taky všiml. Třeba toto

"Rádia často kompresi kombinují s limitací a dodatečnou ekvalizací - proto se nám zdá, že hudba z éteru zní často lépe, než u nás doma na běžném reprodukčním zařízení."

Stejná nahrávka z CD a z rádia. V rádiu lepší dynamika a prostor....

Vždy jsem nadával, jak může někdo poslouchat Red Hoty, Linkin Park a podobně, dokud jsem je neslyšel na živo. Když opomenu jasné rozdíly v živé reprodukci, tak naživo ta muzika zněla úúúúplně jinak.  Už to nebyl jenom jakýsi tříminutový kravál, ale dokonce se to i pěkně poslouchalo. Najednou tam byly i nástroje o kterých jsem na CD ani nevěděl.

Doufám, že se vráti mastering do starých kolejí a kvalita půjde nahoru. A k tomu by mohli zmizet "hvězdy" jako Lady GaGa a podobně... protože to je opravdu totální hnus.

Edit: Vždy jsem měl rád muziku od Rammstein. Ale poslední dvě alba, díky doslova podělaným CD, jsou mi totálně odporná. Ovšem na živo je to opět nářez pánové...

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

nejen rádia, často i živá vystoupení trpí podobným neduhem.

Před dvěma týdny jsme udělali dechovkový festival, ovšem oproti minulým ročníkům si kapely nepřitáhli vlastní aparát. Takže místo 200W bedniček tu stálo poctivý PA-čko (Kramperova ClassA 3000) a protože se s klukama léta známe tak jse trochu povídali. Ve vyloženě hlasitých a dynamických pasážích jej vyhnali až na -12dB (tedy někam k těm 200W), takže měl pořádnou rezervu na dynamiku.
Zvuk to mělo opravdu luxusní, detailně vykreslený nástroje - no parádně se to poslouchalo a s běžným vystoupením se to nedalo srovnávat.
O týden později na ten samý aparát hrála panková skupina a aparát jel trvale v červených číslech. To už bylo podstatně slabší.

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

PavelTl & punková kapela: celkem běžná praxe. Ty se snažíš udělat "zvuk", kapelník např. kytarista si to na zkoušce jde poslechnout do sálu a vysvětlí ti, že takhle je to špatně. Přidej tohle, přidej mi ještě kajtru, ještě... - OK, teď dobrý. Výsledkem je "hluková nečitelná koule" a aparát v červenejch. Po akci přijde někdo z publika a řekne ti: ty voe, aparát máš jak vod Pink Floyd, ale zvuk teda na ho*no..

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

No ono, já bych i řekl, že ta punková kapela za tou zvukovou koulí maskuje to, že neumí pořádně hrát.

Web

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Pánové ,něco podobného má doma zapnuté na počítači spousta uživatelů při vypalování CDček. Píšu o tzv. NORMALIZACI. Pozor!!!!  Ti lidé to většinou ani nevědí ,jak si domrvujou mjůzik.

K tématu. U rádia je to celkem pochopitelné,že se snaží vejít do omezených technických ,ale i poslechových možností na straně přenosové soustavy a poslechu v autě a na ulici, nebo pracovištích. Nehledě k strašným přístrojům audiotechnickým ,tolik oblíbených v letech posledních. že

A je průser, že tomuto úpadku se mnozí přizpůsobili i při másteringu a nejen při něm. asi tak to vidím

Web

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

No, ono to u pěti-wattových PC bedniček od Logitechu či Geniusu s citlivostí někdy snad i pod 85db/w/m není nijak lepší. Opravdu si za to můžou lidé sami, svou nevzdělaností a snahou se vším vyjebat. Ono se jim to takhle pěkně zase vrací. Bohužel se to vrací i těm "ostatním". Tenhle mor zasáhnul nejen audio.

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Na přelomu 80. a 90. let, kdy ještě lidi měli doma kvalitní aparatury se musely gramofirmy a masteringová studia snažit, aby jim to recenzent za zvukovou kvalitu nestrhal a lidi ty CDčka za pět stovek kupovali.
Protože ale valná většina domácností už dneska poslouchá na sračkový zařízení, nemusí se snažit ani nahrávací studio, ani to masteringové-vědí, na čem a kde to lidi budou poslouchat, tak proč se s tím srát. Jde to dokonce až tak daleko, že se neserou ani s kompatibilitou - DVDčko si prostě v režimu stereo neposlechnete, protože buď řádová většina informací tam chybí, nebo jsou fázové posuvy tak strašné, že to prostě nejde poslouchat.
Něco je i o stádovitosti - soused si koupil domácí kino /5.1 sračku Sencor za tři tisíce/, tak já vyhodím svoje staré dobré kvalitní stereo Pioneer a koupím si kino taky, a ne za tři, ale za pět...
Přesně taková ovce byl můj přímý soused, který mi přinesl opravit CD přehrávač ze špičkové věže Denon z konce 80.let. Poté, co zjistil, že laser by stál cca 3.000,-Kč plus nějaká práce, mi celou věž daroval s tím, že si koupí za stejné peníze, co by vrazil do opravy, nové domácí kino...

Web

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Několik mých postřehů k těm kapelám:
Stává se mi,že si vcelku dobře "vychutnám" "předskokany" a po několika minutách vystoupení "hlavní hvězdy" odcházím.Prostě zvukař naladí vcelku dobře,přijde předskokan a zvuk je solidní,jenže v okamžiku  nástupu hlavní kapely někdo "migne šavlama" a ze zvuku je ohlušující rachot.
Situace číslo dvě,je pocit že během koncertu zvukař ztrácí sluch a postupně tahá "šavle" víc a víc až je to neposlouchatelné.
Na druhou stranu jsem zažil několik světlých okamžiků,kdy mnou dobře známý "kulturák" který jsem považoval za zvukově slabý,dokázal zvukař s kvalitní aparaturou ozvučit o několik tříd výš.Tam za tím stál fakt,že je rozdíl mezi "zábavovkou" a kvalitní vybavenou a zkušenou kapelou...

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Anti: často to bývá i tím že předkapelu zvučí zvukař techniky a snaží se ukázat. Jenže hlavní kapela se přiveze svého hlušce, který si sedne k neznámýmu aparátu a pustí jej nadoraz.  - takže to pak vypadá že majitel aparátu chodí venku před sálem a nadává (VHD od KV2 jelo v sále pro 300 lidí v červených číslech) nebo naopak že si přinese hlukoměr a stojí u "zvukaře" s tím že jakmile ručička překročí povolenou mez dostane pěstí.
Samozřejmě jsou i extémy kdy zvukař nemůže nic dělat, protože celá předkapela leze do PA-čka jen ze zpěvových mikrofonů a přitom tam je od bicích po kytary všechno.
Dobrej zvukař prostě umí i nemožný. Plzeňáci možná slyšeli v šeříkovce (sál pro cca 400 lidí) čtyři ClassA 8000 (32kW výkonu) hrát potichu a krásně třást sálem.
A k tomu poslednímu postřehu - prvávě proto sem jezdí zkušený zvukaři.  Okresní technika tvrdila že náš sál nelze pořádně nazvučit, navíc na určitou kapelu a jednou neměla čas. Tehdy místo nich přijela náhrada a napoprvý udělaly zvuk jakej se  místním ani nezdál. Od tý doby si tu už nezahráli, i když mají kvalitní aparát.

ad CD: Bohužel často slyším u kámoše pěknou muziku na jezevčíkovi, jenže jakmile to samé CD pustím na věži nedá se to skoro poslouchat. A to mám jen ubohou spotřebku SONY, jenže v 93 roce stála 1400 DM a dodnes hraje bez poruchy (jen to občas vyčistím) a přehraje ledacos co se dneska běžně kupuje. Ale už se dělá jak Aldax, tak DPA a bude s čím rovnávat.

(upravil Vojta 8. 7. 2010 15:25)

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Babakus: S tím rádiem se hodně mýlíš, respektivně je to napsané co jsi od někoho citoval že se používá komprese dynamiky a eq, což je pravda a používá se to bohužel hodně. Kdysi jsem to rozebíral s Neuwerth co dělá Tata Bojs, Kryšfoty atd a byl znechucený tím jak se snaží ve studiu a pak to stejně z rádia zní uplně zprdele.

A bohužel Leoš má pravdu, protože dneska se více méně "počítá" s tím že se to bude poslouchat na špunty někde v autobuse, na sračkový aparát z tesca nebo v autě. Takže podle toho to tak i zní a když si holt pak někdo pustí na pořádným aparátu tak bleje sad.

Add koncerty: tam je to někdy uplně stejné. Stačí jen jak se předvedli Prodigy ted o výkendu v Hradci nebo Metallica na sonisphere, kdy nám zvukař upekl skoro půlku aparátu. roll

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Nevím no, ale když si poslechnu například Český Rozhlas Plzeň na sestavě SONY TA-F419R, ARS840 a tuner Toshiba ST-U2, tak stejné skladby s rádia zní mnohem lépe než když si to samé pustím z CD na přehrávači Philips CD-713 nebo Tesla MC902. Nahrávky jsou takové víc dynamické a hlavně mají krásné podání prostoru. I když ten prostor bych přičítal spíš tomu tuneru, protože na ostatních zařízeních to není až tak znatelné.

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Zkoušel jsi to rádio někdy pořádně osolit jako to samé na cd? smile. Protože u rádia tomu je to přidáváno na takovou "běžnou" hlasitost a po velkém zesílení je to neposlouchatelný. Proto ten rozdíl že když si při stejný hlasitosti pustíš cd tak to "jakoby neslyšíš " ten prostor a dynamiku:). I když je možné že i ten tvůj tuner dělá hodně. Ale věř že to tak v rádiích opravdu je, protože přeci jen nemůže nikdo v rádiu věčně běhat a tahat za šavle když je potišejší pasáž, protože by ji v hlučnějším prostředí stejně nikdo neslyšel a je to jen o tom aby to bylo "vyrovnané" po celou dobu písničky.

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Vidíš to jsem nezkoušel. Rádio poslouchám spíš trochu potišeji. Zkusím to. Je mi jasné, že v rádiu je hlasitost "normovaná" a že tím se kvalita pěkně degraguje, ale třeba ten prostor je opravdu jiný.

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Měl jsem chuť si to vyzkoušet na tom co mám v počítači, a našel třeba následující:
Soundtrack "Avatar"  (až na dvě "promotion" skladby, které byly zas strašné, bych řekl, že se kluci snažili. je to i slyšet) Použité nástroje samy o sobě asi nemají moc dynamiky, proto to není tak chlupaté, ale stejně:
Track Pure spirits of the forest:

https://i.postimg.cc/w7NC47yS/1838414.jpg

A níže pěkná,leč obsahem i kvalitou dokurvená moderní hudba od(či název tracku) "Machine Inteligence", prohnaná přes přenosový řetězec online rádia, a "Empé-trojkyzaci" smile

https://i.postimg.cc/NK7WYSxD/1838419.jpg

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Je to hnus co se to dnes vydává za zvukovej paskvil na CD a SACD a podobně.Na co nám jsou dobrý aparatury,pokrokový technologie ,kupa hodin ztrávených výrobou kvalitní audiotechniky, když se člověk na konec va finále omezuje na pár povedených nosičů, který se pořád do kola nedaj poslouchat a to nemluvě o roku jejich vydání.Zlatá éra HI FI je dávno za námi,nastala nová doba MPtrosek.Bohužel je to současný trend,ve kterým začínaj mixovat i studia a co nejhůř,že se běžně prodávaj nový RE edice LP který jsou zkopýrovaný z již zkurvenýho CD za přemastěný ceny.Když si dnes pouští techno současná mládež ,tak to je v lepším případě z geniuse u kompu,ale spíš na ulici z mobylu.A k tomu rádiu,tak to až nám vypnou analogový vysílání ,jako televizi,tak si ho budeme pouštět ve super kvalitě 192 kbps,už se nemůžu dočkat.Hlavně že to moc nešumí,co nešumí je čistý.

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

DVB-T totálně dojebali. Není to na velké televizi koukatelné. Fakt mě zajímá, jak si pak představují přenos FullHD v tom samém bitrate big_smile

Jinak jsem se zděsíl, když jsem se kouknul na Prodigi pod "vošklivoskopem". Posuďte sami:
http://img690.imageshack.us/img690/7135/prodigy.th.jpg

A to prosím není to nejhorší co tam v té hudbě je... Když pak je ten obdélník hlavní náplní hudby, navíc je i ten nakonec LIMITOVÁN!, tak bych řekl, že tihle kluci dokázali dostat hudbu opravdu do dalšího levelu big_smile akoráte zase směrem dolu. Jak jinak dnes že? Poslední dobou často slýchám, že někdo "degradoval na vyšší pozici". Asi je to v módě. Tak šup! pořádnej šutr, domácí lobotomii, a jsi šéf zeměkoule....

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Načo je nám SACD s dynamickým rozsahom 144 dB (či koľko to je), načo sú nám nové formáty (BD) keď mi zase bude stačiť (vďaka kompresii) stará 128 MB flashka? Pamätáte si niekto x-té kópie zle dabovaných filmov na VHS? Toto mi to pripomína....

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

boha a originálne CD prodigy od XLrecords mali popiči dynamiku...

Web

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Crashpc: jak píše redy, jejich první 2 studiová alba (vydáno u XL) mají KUREVSKOU dynamiku, označil bych to za vzor masteringu techna. Origo mám i 3., ale to už jsem dlouho neslyšel, někdy se na něj taky mrknu v CoolEditu...
bubuxin: to ti právě stačit nebude. Protože čím víc ořežeš dynamiku, tím hůř se to do MP3 dá zkomprimovat, resp. potřebuješ vyšší bitrate wink