Starej blbec zase pouští rozumy...
Dobrá finta, jak poznat i bez osciloskopu, že zesilovač kmitá či zakmitává je vyměnit odpor boucherotu za žárovičku. Při kondenzátoru 150-220n to může být třeba 12V/0,1A. Budíme sinusem 1kHz až na limitaci-pokud se žárovka začne nažhavovat, či nedejbože svítit nebo rovnou shoří, je to jasný.
To mě taky naučili ve škole...
Co se týče toho zesilovače-není špatný až na to, že ta deska je skutečně blbě udělaná, je vhodné si základní topologii překreslit tenkým fixem na pauzovací papír a příslušné spoje prostě protáhnout kam je potřeba, v té desce je všechno hrozně nafest. Někomu se zdá osazovat odpory 0207 na výšku neobvyklé, ale za našich mladých let to bylo kvůli úsporám místa zcela běžné. Pan Štefan prostě udělal desku tak, jak byl sám zvyklý, například málo místa pro některé výkonové odpory je způsobeno tím, že on prostě v prototypu použil spirálky z odporového drátu, což je na fotografii na titulní straně velmi dobře vidět. Když jsem to v roce 93 na zkoušku stavěl, nic divného mi na tom nepřišlo, protože jsem spirálky použil také /výkonové odpory malých hodnot tehdy ještě nebyly běžně k dostání/ a s předepsanými polovodiči to chodí, jak má. Nechcete-li pracně motat spirálky, pak je zde rada: Ecom prodává 4W zelené odpory Vishay G202, které tam všechny bez potíží vejdou /používáme je v Aldaxu, ale pozor, jsou o dost dražší, než běžné bílé kostky/.
Co se týče napájecího napětí - pan Štefan dost pravděpodobně použil vybírané KD503, na což v textu zapomněl upozornit, proto ty hodnoty napájecího napětí jsou vepsány ve schématu tak, jak jsou. Pokud z toho modulu budete chtít dostávat 200W, je nutné KD503 i KD337 vybrat na Uceo aspoň 130V, což se už dneska málokomu podaří.
Druhá možnost je spokojit se se 100W a použít standardní nevybíraný materiál a napájecí napětí +/-40V.
Rixi, umění improvizovat je taky umění, ať si o tom myslí kdo chce co chce. Tester skoro zadarmo :
Vem síťový transformátor z nějakého novějšího malého elektronkového rádia, co mělo na konci ECL86. Jsou to trafa s jednoduchým sekundárem cca 240V, takže stačí usměrnit čtyřmi 4007, nějaký malý kyblíček tak 20uF/350-400V a sériový srážecí odpor okolo 22-33k/6W. Na výstupu se ti naprázdno objeví poměrně měkkých asi 330V, sériový odpor omezí proud na cca 1-1,5mA, kterým nelze žádnému výkoňáku ublížit. Pak už to stačí jen připojit k C-E měřeného výkoňáku a multimetrem přímo na elektrodách odečteš Uceo, které je pro bezpečnost dobré snížit o cca 10%, to pak bude reálná hodnota. Někdy se ještě měří se zapojeným odporem Rbe o velikosti cca 47-100 ohm, výsledky Uceo budou o něco vyšší - je třeba se kouknout do konkrétního zapojení, v jakých podmínkách a s jakým Rbe tranzistory pracují.