Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 23)

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

  Stránky: 1 2 3 ... 23 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 445]

(upravil Thales 23. 11. 2007 22:22)

Téma: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Mám tu výše zmíněný zesilovač s vadou a k jejímu odstranění bych se chtěl dopracovat logicky a ne metodou pokus omyl takže popíšu vše od začátku. Kdo by se chtěl podívat na schema je zde www.thales.adslink.cz/AZS222.gif rozdíl mezi schematem a skutečností - místo tranzistorů T15 a T16 jsou tři diody v serii na chladiči, C45,46 není 22p ale 47p a místo KC810 jsou dvě samostatná KCčka spojená k sobě bužírkou. Další možné rozdíly jsem nekontroloval.

Majitel tvrdil že zesilovač normálně fungoval, nechal ho zapnutý přes noc ale nehrál. Ve 4 ráno ho vzbudil velký brum z jedné reprobedny. Tak to vypnul a pak odnesl ke mě. Zjistil jsem, stejnosměrnou složku na výstupu jednoho kanálu. Při bližším průzkumu zjištěn proražený tranzistor T14 (KD138). Na nic jiného jsem nepřišel. KD138 jsem neměl tak jsem tam dal KD140 což by mělo být totéž až na to že má vyšší Uce což je OK. Zesilovač měl ale na výstupu SS offset asi 1,3V což jsem předpokládal že může být výsledek rozdílného zesilovacího činitele oproti původnímu typu a tak jsem to doladil trimrem který jsem přidal mezi bázi a emitor toho tranzistoru paralelně k R86. Zesilovač hrál ale ukázal se značně nestabilní. Měnila se SS složka na výstupu od nuly ke 3V v závislosti spíš na době spuštění než na teplotě součástek. Soudím tak dle toho že když jsem zes vypnul a hned zase zapnul tak na výstupu byla nula a po nějaké době (asi tak 5min) to zase vylezlo s občasnými špičkami (lupanci) 8V ss. Poté nějaké době se tranzistor opět prorazil. Předtím hřál víc než ten v druhém kanále (oscilace?). Nevím proč protože na bázi i emitoru napětí odpovídalo schematu. Jestli tam byly nějaké špičky nevím protože na osciloskopu jsem to neměl - měřeno analogovým voltmetrem. Vzhledem k tomu že to už je druhý kus s touto závadou mohlo by se jednat o nějakou výrobní chybu (nebo mojí blbost). U toho prvního stačilo vyměnit ten tranzistor a šlapalo to dál a nehřálo to. Spoje kde by se dal očekávat studeňák jsem propájel. Nerad bych udělal nějakou botu. Kde by mohla být chyba?

(upravil Dingo 16. 6. 2007 13:44)

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

"Majitel tvrdil že zesilovač normálně fungoval, nechal ho zapnutý přes noc ale nehrál. Ve 4 ráno ho vzbudil velký brum z jedné reprobedny. "  tak skotro ten samej příběh od kámoše akorát s AZS223, akorát jemu přestal fungovat komplet oba konce.

(upravil Thales 16. 6. 2007 13:52)

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

AZS223 je v podstatě stejná. Dokonce má rovnou ve schematu i ty odlišnosti co jsem popisoval. Možná že od určité serie je 222 a 223 úplně stejná. Alespoň na konci. Tahle 222 má seriové číslo 2370.


Sinclaire tak kde si? Šup! Nástup! big_smile big_smile big_smile

(upravil Karlos 16. 6. 2007 16:02)

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Sou stejné až na to že 223 má ty ledky co ukazujou výkon.
Jo přepsal dík smile

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Vždyť jsem to psal. Jsou a nejsou. Poslední serie 222 byla stejná jako 223 ale původní serie 222 měla jinak vyřešené řízení klidového proudu (tranzistorem) a sem tam jiné hodnoty součástek. Rozíly tedy opravdu minimální.

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

to Karlos:Nevim jestli ses jen přepsal, ale AZS 223 má ledky který ukazujou výkon.

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Já jsem si to myslel že je to ten 47p ale nemohl jsem to vyzkoušet protože při nízkých napětí to nedělá a nemám tu ten samý ani podobný se kterým bych to mohl vyzkoušet. Ono to má svojí logiku protože jinudy se to tam dostat dost dobře nemůže. Navíc protože vím že tenhle zes je dost rozšířený tak ten samý problém může mít více lidí tak jsem se domníval že by se to mohlo hodit aby byl ten problém veřejně vystavený. A jak vidět trefil jsem se.

Ten trimr jsem tam dával proto že ten KD140 sice byl nový ale měl neznámý původ a klidně mohl mít nějaké divoké parametry tak mě nepřekvapilo že SS na výstupu byl uhnutý ale překvapilo mě o kolik.

Je pravda že zas až tak chytrý ani vzdělaný nejsem ale zas až tak moc jak si teď o mě asi myslíš také nejspíš ne. sad

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Samozřejmě je vyměním. Ale až je koupím protože nevím jak ostatní ale já mám doma zásadně jen věci které nepotřebuju a ty které potřebuju nikdy nejsou a nebo vím že jsou ale někdo je schoval a já je pak nemůžu najít smile Takže momentálně jsem zásoben svitky, elektrolyty, transformátory, tenkými kabely a hromadou dalšího materiálu. Keramiky krom 100nF nevedu, trafo co potřebuju (cca 2x18 až 20V cca 100W) nemám a nikdo ho nikde nenabízí, silné kablíky licnu nemám a v místním el.mat. je nemají a tak je to se vším.

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Mám 2x18V 85W ale nedám.

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Já vím že nedáš ale prodat bys mohl ne?

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Mám tu tuším 2x17,5 ale je to starej plecháč tak kolem 120wattt

(upravil Thales 16. 6. 2007 21:30)

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Může být prozatím. Stejně mám v úmyslu si objednat tráfka na míru u JK eltra. Ale až časem, teď nejsou $$. Co za něj chceš? Nevrčí nějak?

Jinak chci to na dva aktivní moduly s LM12 a 20V je tak akorát aby mi z toho lezlo napětí blížící se maximálně povoleným 30V s nějakou malou rezrvičkou ale tohle by mohlo také stačit.

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Jakej z těch LM12CL chceš dostat výkon?
Není to na audio moc dobrej nápad, ony ty šváby jsou sice schopný uřídit nízkonapěťovou ruční vrtačku, ale zvuk nemají moc dobrý...Kde jsi je koupil? Já je před rokem a něco sháněl pro kolegu a nebylo možný nikoho donutit to dovézt...

Kvíz:

Zesilovače AUJ620 mají po pečlivém výběru elektronky EF86, jejím dodatečném stínění a dalších drobných úpravách na svých stovoltových výstupech rušivé napětí 2,2-2,5mV.
Jaký mají lineární odstup? smile

Web

(upravil Thales 16. 6. 2007 23:38)

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Pokud vím LM12CLK mají v Rystonu za cca 700Kč jestli si to správně pamatuju a jestli kolega nekecal. Já je koupil od jednoho člověka co dělá zabezpečovací techniku že to používali do něčeho na hlídání mag. pole ale už to zařízení nevyrábí tak jim pár kousků zbylo. Za zlomek prodejní ceny. Pohánět s tím chci citlivé avšak nikterak kvalitní bedny a tak za tu cenu a jednoduchost mě to vyjde levněji než třeba LM3886. Extra výkon z toho také tahat nebudu - 50W/4ohm by bylo úplně v pohodě ale chtěl jsem mít trafo na míru kdyby to třeba nakonec dopadlo nějak jinak tak aby měl IO možnost dát co umí. U běžných švábíků bych si nechal větší rezervu ale u tohohle bych to risknul dát mu 20V trafo. Ale nevím jak moc jsou zvukově horší - jsem asi jeden z mála co 3886 nikdy neslyšel protože jsem jí nikdy nestavěl ani v okolí jí nikdo nemá. Já jsem vůbec novější švábíky tak nějak přeskočil. Je ten šváb o hodně zvukově horší? O přeběhu vím ale je tam ještě něco dalšího? Mohl bys to prosím nějak popsat?

ad kvíz:
20 log Ubordel/Uvýstup počítat to nebudu jelikož už skoro spím smile

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Ty kráááso, mě to vyšlo -92 dB @ 100 V výstup... smile

Web

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Bingo. A v podstatě totéž umí i konec MONO130.

Thalesi, při 2x30V bez buzení /u toho LM12/ bys chtěl získat jakej výkon, než cca 50W/4R? Výš bys mohl jít, ale leda tak se spínaným stab. zdrojem, který to bez špiček a bezpečně udrží těsně pod oněmi 80 volty, např. na 2x38V. Pak by teoreticky z toho mohlo vypadnout těch 100W/4R. S nestabilizovaným zdrojem nikdy.
Nejsem si ale jistý, jak dlouho, resp. za jak dlouho by to shodila ochrana. Při přirozeném signálu ale asi ne.
Měl jsem jen jeden kus na vyzkoušení a dvakrát urvanej jsem z něj nebyl, TDA7293V je proti němu pěkná mlátička. Ale líbí se mi ten způsob montáže, tepelný odpor a pět vývodů:-)))

Web

(upravil Thales 17. 6. 2007 16:21)

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Těch 50W jsem myslel že by stačilo na poslech. Zejména jestli bedny budou mít něco přes 90dB. LM12CLK které mám mají dle datasheetu povolených +-30V. Když bych měl trafo 2x20 tak to máme po usměrnění 28,8V což je do 30V OK a do absolute max. Ucc (38V) v pohodě. Výkon postačující, bezpečnost zaručena.
Ten způsob montáže se mi právě také velice líbil. Velká přestupná plocha robustního pouzdra, průmyslový čip, chladič na TO3 tak akorát na zadní stranu reprobeden mám, pár součástek okolo se vejde přesně mezi chladič a zadní stranu bedny, přímo do nohou švábu 4 Nippony LXY 680uF/50 a v bedně jen trafo a baterie Jamiconů 4G7/50 ať se sdělaj smile Myslím že na bedny na decentní poslech je to až až.

Edit:
I když teď mě napadlo že bych to mohl udělat i jinak. Do subu se dvěma ARN226-07/8 (pravděpodobně můj poslední Tesla repro výtvor) jsem chtěl dát dva zesy z AR PE 8/2006 jestli si to správně pamatuju. Je to zes s KD607/617 mám tu dva skoro hotové kousky. Prakticky skoro všechno jsem vyšťoural ze šuplíku. Protože jsem to zatím neměl možnost srovnat tak nevím jestli budou lepší hrát tyhle kousky nebo ta LM12. Za předpokladu že by byl lepší ten tranzistorák tak by i kvůli výkonu bylo asi lepší je prohodit (rozložení výkonu). Který z těch strojů bude hrát lepší? Jak to vidíš ty? Já vím že se ti bude zdát že jsem to moc neřešil a že to vypadá blůbě ale znovu říkám že to nebude na hlasitý nebo extra kvalitní poslech. Tranzistory jsem chtěl do subu kvůli předpokladu lepšího DF.

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Ten diskret bude hrát líp. Škoda, že jsem neměl možnost vyzkoušet sérioparalel s těmi LM12kami, potřeboval bych 4ks a měl jsem jen jeden. Dvě a dvě paralelně a to celé do můstku.
To by byla prča. Na chladiči jen čtyři bobky TO3, okolo skoro nic a trafák jak kráva:-))) Někdo by se při prvním nepozorném pohledu dost divil smile))

Web

(upravil Thales 17. 6. 2007 23:53)

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

To věřím že by to vypadalo zajímavě. To bychom měli bez problému můstek do impedance 2ohm a to se jen tak nevidí. On se dá celý ten zes vlastně postavit jen na vývodech toho obvodu - tišťák netřeba. Je to sice takový bastl ale... Jenže co s tím pak? Na Fullrange se to nehodí protože výšky (nehraje dobře - sám si to řekl. Největší podíl na tom bude mít malá rychlost přeběhu), na basy bych k tomu neměl takovou důvěru - festovní tranzistorák je festovní tranzistorák - takže leda tak pro pohon samostatné středobasové sekce?

Jo a co se týče té krabice - Fischer má na tohle krabici přímo jak dělanou. Je to myslím 3U rack se dvěma velice solidními chladiči po stranách a v každém tom chladiči jsou 4 místa na přesně tyhle šváby. Koukali jsme na ní s kolegou na Ampéru a otravovali tam jejich lidi smile Akorát nevím kde k nim sehnat podložky - do normálních TO3 by se mi vrtat nechtělo. Tuhle bednu mít tak to je fakt instantní zesilovač. Dalo by se to zvládnout za půl hoďky sakumprdum. Kolik že by to dávalo? 2x 600W? (počítám správně 1x80W/4, 1x150/2, můstek 300W x 2 =600W). To je mazec!!!

Re: TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Zdar borci,
malý koment k AZS 223 - jestli s ním má někdo problém. Poté, co mě začal brumět (a nehrát) jeden kanál a o pár týdnů druhý (čili zes. už nehrál vůbec), skončila doba, kdy kovářova kobyla chodí bosa a tento týden jsem si sednul k opravě. Na výstupu stejnosměrné napětí, na bázích koncových tranzistorů 12V - čili pěkně rozhašené. Vypájím T16 a T18 (pro zkoušku jen jeden kanál), na bázích je napětí stále. Vypájím jejich budič T14 a napětí 12V je na bázi vypájeného T16 a T18 stále - jenže odkud?! Takže to nakonec byl svod na C46 (a C45 ve druhém kanálu) - oba kondy 47pF a oba se svodem. Měly odpor mezi 20K-40kOhmů, což vysvětluje ta rozhašená napětí na bázích na koncových tranzistorech a stejnosměrnou složku na výstupu... Oprava asi za 2 Kč. Patrně nevhodné kondy. Zajímavé, že odešly oba po ca. 15? letech provozu...

Příspěvky [1 až 20 z 445]

  Stránky: 1 2 3 ... 23 »»»

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » TESLA AZS 222 a 223 - závady a tuning

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£