(upravil dagus 1. 4. 2009 11:22)

Téma: Pasivní zářič

dal by se nějak doma, čistě teoreticky, udělat pasivní zářič ze starého reproduktoru?? případně jak by se to muselo udělat a jak zjistím jaké závaží se tam musí dát? díky za info smile dám příklad (prosím případně mě hned nezabijte) když bych vzal starou 226 a vykuchnulbych jí a udělal to z ní a k tomu bych dal jednu novou 226-07-4 do uzavřený ozvučnice. co na to říkáte? je to úplná kravina? díky alespoň za nějaké vysvětlení případné problematiky.

(upravil mirulu 1. 4. 2009 11:38)

Re: Pasivní zářič

1. Ano, lze udělat pasiv ze starého reproduktoru
2. Utrhneš magnet, former, cívku, zbyde ti kroužek části formeru, ke terému přilepíš třeba jinej kroužek, kde ti bude čouhat šroub, na kterej budeš přidělávat závaží

Asi takhle podobně jsem to řešil
http://home.zcu.cz/~mirulu/Subik/subik.htm

Přidávaná hmotnost funguje podobně jako prodlužování basreflexu. Ale figurují zde ještě parametry, jako qms, mms, a Sd. Tudíš reprák, který se hodí do BR, tak můžeš použít do bedny s pasivem. Reprák, kterej se hodí do uzavřenky nedávej do pasivu.

Nevýhoda pasivu je, že má menší účinnost. Ale zas tak úplně to pravda neni. Při vyšších hlasitostech dochází ke ztrátě v BR bedně díky proudění. Takže se to nějak vyrovná smile

Klidně mě někdo doplňte nebo poučte.

Web

Re: Pasivní zářič

no ja mám teďka špatnou starou 5604 a budu mit jednu starou 8604 je uz nějaká naťkuknutá cívka a nějak to prasí když je mimo ozvučnici pokud je to normální díky za info. Tak jsem přemýšlel že bych uřízl magnet a skusil to nějak vymyslet, líbí se mi to, že to působí mohutně (2 reproduktory) ale je tam stejný objem jako s jedním. Takže abych se dělal s těma dvěma 5604 je asi zbytečný že (na ozkoušení)?? Menší účinost? jakože na adekvátní akustický tlak to musím víc krmit? Zvedne se třeba akustickej tlak když to má dvojnásobnou plochu membrány? a poslední otázka v jakých číslech se budu pohybovat u tý 5604 a u tý 8604 u toho závaží? konečné doladění bude určite malá laborace ale nějakej nástřel?? abych se měl čeho chytnout díky smile

(upravil mirulu 1. 4. 2009 12:19)

Re: Pasivní zářič

Tak já nemam tu teorii zas tak zmáklou. Pohyb membrány pasivu ti nějakou energii sežere (řekl bych, že to bude závislé na qms), kdežto u BR se nehejbe nic. Nejde moc asi říci, kolik gramů máš přidat. Ale je to závislé na ploše membrány, objemu bedny a rezonančním kmitočtu. Pasiv musí být také mechanicky dimenzován na větší výtlačný objem, než vlastní reproduktor. Obecněl lze říci, že pokud má pasiv stejnou plochu membrány jako reprák, tak by měl umět 2x větší výchylku. Což ale většinou urváním magnetu a cívky je, protože si nikde klepnout nemůže, max že bys  už utrh závěs
Dvojnásobnou plochou membrány získáš menší výchylku, ale na stejné ladění potřebuješ větší hmotnost. Je to jako s BR. S větším průměrem roste i jeho délka.
Ale tipnu si, že závaží se pod 100g nevejde.

Pokud urváním magnetu a cívky zůstává qms, mms a fs a Vas, tak ti zjistim, kolik bys měl přidat, ale počítám, že se změní témeř všechny parametry. Jde o to, o kolik.

Web

Re: Pasivní zářič

mirulu, u BR se nehejbe nic? Podle mne se tam hybe ten vzduch v BR a ten ma take hmotnost setrvacnost a poddajnost...

BR a pasiv jsou vzajemne teoreticky temer analogicke. Pasiv ma pri prekroceni vychylky tendenci stat se "uzavrenou bednou", cimz kroti efekt akustickeho zkratu, ktery nastava v pripade buzeni basreflexu pod jeho rezonancni frekveci.

Re: Pasivní zářič

No dobře, ale jakýsi odpor proti pohybu je menší ne? Membránu musim rozhýbat větší silou.
Br bedna se teoreticky také stává uzavřenkou, pokud se pohybujeme v extrémních rychlostech v nátrubku.

Web

Re: Pasivní zářič

A hmotnost vzduchu v natrubku nemusis? Nezapomen, ze ten vzduch musis pohnout radove vic, nez jenom tolik, kolik je pohyb membrany, priblizne (hodne priblizne) v obracenem pomeru plochy membrany a basreflexniho natrubku.

(upravil MaBat 1. 4. 2009 14:15)

Re: Pasivní zářič

Jde jen o hmotnosti, pro stejny ladeni bude mit pasivni membrana stejnou kmitajici hmotnost, jako vzduch v natrubku o stejnem prumeru. Cim nizsi bude poddajnost zavesu pasivni membrany, tim vic se to samozrejme rozladi. U basreflexu nehraje poddajnost vzduchu v natrubku roli (jaka asi je?), tam rezonuje kombinace hmotnost vzduchu v natrubku--poddajnost vzduchu uvnitr bedny, koneckoncu stejne jako u pasivni membrany (ktera ma navic nejakou vlastni poddajnost, pricitajici se k poddajnosti vzduchu uvitr bedny)

S tim chovanim jako u uzavreny bedny pod rezonanci si nejsem moc jistej, jestli ma sanci se to v realu takhle uplatnit...

PS. Qms a vubec cokoliv prevadene na elektrickou stranu nema u PR samozrejme smysl.
- tohle beru zpatky, Qms ma svuj vyznam i bez civky...

Edit: nescitaji se poddajnosti, ale tuhosti...

Re: Pasivní zářič

Nesouhlasim, ze jde jenom o hmotnosti.

30L bedna, basreflex r=30mm a d=100mm. Objem vzduchu v natrubku je cca 0.3L
30L bedna, basreflex r=50mm a d=35mm. Objem vzduchbu v natrubku je taky cca 0.3L.

MaBate, bude stejne ladeni, kdyz jsou stejne hmotnosti???

(upravil MaBat 1. 4. 2009 14:13)

Re: Pasivní zářič

To uz to zacinas trochu motat, ne? Pro natrubek musis provest nejakou korekci, atd. Predtim jsi motal poddajnost zavesu PR a vzduchu v natrubku, ted realne ladeni pro dva ruzne natrubky.

Ano, vysledek v realu  zalezi nejen na hmotnosti, nikoliv ale na poddajnosti vzduchu uvnitr natrubku, ktera je oproti vzduchu v bedne pokazdy hodne mala.

Re: Pasivní zářič

napsals: ...tam rezonuje kombinace hmotnost vzduchu v natrubku - poddajnost vzduchu uvnitr bedny.

Ja napsal, ze tak jednoduche to neni. Jak se ucene jmenuje "to" na cem to u basreflexu zalezi, kdyz poddajnost se tomu rikat nesmi? (tedy fakticky pomer mezi plochou a delkou)

(upravil MaBat 1. 4. 2009 15:36)

Re: Pasivní zářič

Podivej, slo tu o srovnani pasivni membrany a basreflexu jako principu, resp. principu te pasivni membrany. Ten jsem doufam popsal a dohadovat se dal o vsem, co na to ma v realu nejakej vliv, a o cem oba vime velky kulovy, nemam potrebu. Jestli maji dva natrubky stejnou hmotnost kmitajiciho vzduchu, maji tyto dve hmotnosti i stejnej objem a stejnou poddajnost - a poddajnost je to, o cem jsi puvodne mluvil. Ano, v realu se to nechova podle jednoduchych modelu a stlacenej vzduch ma vetsi hustotu - jestli to je to, o co ti jde. Jestli trvas na poddajnosti vzduchu v natrubku jako na necem, s cim je treba i v zakladnim modelu pocitat, napis vzorecky, popr. nakresli schema a vycisli to.

Edit: Oproti basreflexu ma pasivni membrana jednu rezonanci dole navic - tu, ktera je dana vlastni rezonanci membrany-poddajnosti jejiho zavesu. Kdy a na jake frekvenci figuruje poddajnost vzduchu v natrubku?

Re: Pasivní zářič

Protože se mi doma vyskytly nějaké zbytky, vč. jednoho reproduktoru "do šrotu" kvůli zničené kmitačce, napadlo mě, zkusit jeho pomocí vytvořit passive radiator subwoofer. Neočekávám žádný zázraky, spíš takovej experimentální projekt. Leč moje zkušenosti s touto konstrukcí jsou prakticky nulové, proto mám pár dotazů... pasivní zářič by byl 15", ALE...je to původně PA reproduktor, tedy s vlnkovým závěsem, a z toho co jsem zatím našel, je prakticky drtivá většina pasivů s pěnovým...předpokládám, že kvůli lepší poddajnosti... s výměnou závěsu bych zásadní problém neměl, ale napadlo mě, když se na membránu pasivu dávají závaží, nedalo by se to (nebo alespoň částečně) kompenzovat právě ponecháním toho tužšího závěsu??? Další věc je použití běžného "motorizovaného" reproduktoru... k takto velkému pasivu je lepší použít stejně velký reproduktor, nebo spíše menší??? (mám k dispozici - opět oba původně PAčkové, 12" a 15" basáčky).

Nebo je to celé zbytečná kravina a měl bych se na to vykašlat? big_smile

Re: Pasivní zářič

Nejsem profík přes pasivy, ale "common sense" mi říká, že logicky nemůžeš použít tužší závěs a větší závaží. Snížíš tím účinnost, zlepšíš zas jiné parametry. To není všechno. Vlkový závěs pravděpodobně není Tvůj problém. U těchto reproduktorů pokud vím většinu vratné síly tvoří spider. Takže buď bych se na úklid vykašlal, nebo by to bylo potřeba rozmontovat celé.

U pasivního zářiče potřebuješ buď větší plochu nebo větší zdvih. Takže tady bych doporučil spíš 12" měnič na pohon.

Re: Pasivní zářič

Asi to vyznělo obráceně, ale neměl jsem namysli použít při tužším závěsu více závaží, ale naopak právě méně nebo třeba vůbec žádné (protože právě ten "common sense" mi říkal, že by právě ta tuhost působila jako zátěž namísto závaží).

(upravil KocuR 1. 10. 2015 21:28)

Re: Pasivní zářič

no tak to je dost chybny common sense, ta tuhost/poddajnost je v analogickej scheme uplne iny prvok ako hmotnost, teda tym menis chovanie toho pasivu (Qms). Navyse znizenie hmotnosti robi s rezonancnou frekvenciou presne to iste co znizenie poddajnosti (zvysenie tuhosti), teda tym znizenim hmotnosti to nielenze nevykompenzujes, ale este zhorsis.

Pre lepsie pochopenie si pozri zavislosti fs a Qms tu, pre pasiv plati to iste co pre normalny reproduktor.

Re: Pasivní zářič

Aha, děkuji za svedení z omylu a vysvětlení.... takže, už se bavme spíše v teoretické rovině... kdybych chtěl použít pasiv s více tuhým závěsem, bude potřebovat více přidané hmotnosti než u poddajnějšího závěsu, pro dosažení stejné rezonanční frekvence??

Re: Pasivní zářič

Presne tak, no aj napriek tomu ze tu fs dostanes tam kde by si ju teoreticky mal s poddajnejsim zavesom, nebude sa to spravat rovnako.

(upravil ondra.klofat 1. 10. 2015 22:07)

Re: Pasivní zářič

Jasné... no asi jsem prozatím vyléčen z nutkání postavit takovouhle bednu big_smile možná si to časem zkusím na něčem menším než zrovna 15". I přesto díky.

(upravil KocuR 1. 10. 2015 22:35)

Re: Pasivní zářič

Ono to nie je zla vec na skusanie, len musis mat vhodny reproduktor, ja som to robil so staryimi peiyingami a vysledny subwoofer hra prekvapivo dobre. Ja som len narazil na limit s nedostatocnou vychylkou toho pasivu, pasivna membrana bude kmitat viac ako ta aktivna, preto je najlepsie mat tu pasivnu vacsiu.

link