Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty subwooferů a sestav » Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [13]

Téma: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

  • Určení: 2pásmové reprosoustavy + subwoofer

  • Datum realizace: Srpen 2006

  • Orientační cena: 20000Kč

  • Autor: Zdeno

Osazení, technická data

  • Satelity: Tonsil GDN 13/40/10,8 a GDWK 10/80T,8, bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 22x50x33cm, Objem 20l, Příkon 80W, Citlivost 87dB, Frekvenční rozsah 45-20000Hz, Impedance 4Ω, Bassreflex Ø50x80mm (50Hz), MDF 18mm, Hmotnost 7kg

  • Subwoofer: Tonsil GDN 30/100/1,8 (isobaric), bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 50x50x50cm, Objem 85l/5l, Příkon 2x100W, Citlivost 90dB, Frekvenční rozsah 30-2000Hz, Impedance 2x8Ω, Bassreflex Ø11x28cm (30Hz), MDF 22mm, Hmotnost 35kg

  • Stojany: Výška 80cm, Spodní podstava 31x25cm, Horní podstava 28x23cm, Tenkostěnné ocelové trubky, Hmotnost 2kg

Úvod
Asi pred 4 rokmi som si postavil subwoofer osadený 2 meničmi Tonsil GDN 30/100/1,8 v uzavretej 200l ozvučnici, k nemu spravil asi 4l satelity z reprákov z nabúraného BMW 850 a napájal to 4mi integráčmi TDA1514 a 2mi LM3886. Po prinesení na jednu oslavu a dôkladnom vysvetlení všetkým kamarátom, že s gombíkmi nemajú otáčat už viac doprava, zostali za celú noc iba basové reproduktory a dva LM3886. Zhoreli satelity aj 4xTDA1514, satelity z dôvodu preťaženia. Veď v nich boli výšky Nokia 10W a stredy 5cm, ale prečo zhoreli tie TDA a basákom sa nič nestalo to doteraz netuším.

Vznikol tak nápad vyrobiť nový komplexne vyriešený projekt. Hlavné požiadavky na nový projekt boli najmä menšie rozmery a výkon v basovej sekcii a odstránenie hučania spôsobené veľkou ozvučnicou. Naopak som chcel dosiahnuť väčšiu citlivosť v oblasti pod 60Hz a kvalitatívne aj výkonovo prispôsobiť stredy s výškami. Použitie pôvodného subwooferu sa teda pre jeho nedostatky vylúčilo. Prvé nápady padali na stĺpové reprosústavy, ale pri využití pôvodných basových meničov by museli byť ozvučnice opäť značne velké a celá zostava by bola do paneláku zase len zbytočne výkonná.

Rozhodnutie padlo opäť na zostavu subwoofer so satelitmi. Ale subwoofer tentokrát v prevedení isobarik, ktoré perfektne vyriešilo všetky moje požiadavky. Zmenšila sa ozvučnica na polovicu, pretože pri prevedení isobarik je potrebný polovičný objem ozvučnice pre dosiahnutie rovnakého efektu na basoch ako pri usporiadaní klasickom v dvojnásobnom objeme ozvučnice. Daň zato je ale o 3dB zníženie citlivosti, čo mi zase len nahrávalo, kedže bývam v panelovom dome. Menším objemom sa tak odstránilo aj nepríjemné hučanie. Použitím basreflexového nátrubku sa zvýšila citlivosť pod 60Hz, tým pádom bol subwoofer vyriešený.

Satelity som pôvodne uvažoval ako zostavu s jedným 13cm stredobasom a nejakou odpovedajúcou výškou, ale zosilňovač 60W/4Ω bol už postavený, tak sa mi pre jeho lepšie využitie výkonu a rozloženie príkonu radšej do dvoch reproduktorov, ako najvhodnejšie zdali sústavy v prevedení d'Appolito. Kde sú dva 8W 13cm stredobasy zapojené paralelne. Navyše má toto usporiadanie aj vyrovnanejšiu smerovú charakteristiku a popri veľkom subwooferi nebudú vyzerať tak chudobne.

Reproduktory
Kedže mi pôvodný subwoofer akusticky nevyhovoval, zostali mi z neho dva basové meniče Tonsil GDN 30/100/1,8, ktoré zostali do nového. Pôvodne som chcel použiť len jeden, ale aby sa dosiahol už spomínaný efekt isobarickej ozvučnice potreboval som dva. Staré železo bolo zúžitkovné a zostalo len vybrať vhodné reproduktory pre satelity.

Vedel som že potrebujem dva stredobasy o impednacii 8Ω a výškový menič tiež o impedancii 8Ω aby sa mi lepšie prispôsobovala ich citlivosť, nakoľko výškové meniče majú spravidla citlivosť o niečo vyššiu. Pre zosilňovač o výkone 60W/4Ω stačili aj dva relatívne menšie 8Ω stredobasy. Taktiež pásma medzi subwooferom a satelitmi elektronicky delím aktívnou výhybkou na 100Hz, takže celá satelitná sústava nemusí ísť nižšie ako je 100Hz. Ďaľším kritériom pre výber bola značka Tonsil, lebo si myslím, že k použitým basovým meničom sú úplne kvalitatívne vhodné.

Vybral som stredobasy GDN 13/40/10,8 a výšku GDWK 10/80T,8, taktiež ma inšpirovali sústavy Moderato 120 vyrábané firmou Dexon, ktoré sú okrem impedancie a malým detailom ich kópiou.

Ozvučnice
Po zadaní údajov z reproduktorov do programu WinISD a zohladnení mojich akustických predstáv, mi vyšli základné údaje o ozvučniciach a basreflexových nátrubkoch.

Satelity som v podstate kopíroval podľa už spomínaných sústav Moderato 120. Z ich rozmerov vychádzal čistý objem 20l (WinISD navrhoval 23l). Doladil som len basreflexový nátrubok, aby bola výsledná frekvenčná charakteristika plochá od oblasti 100Hz vyššie, ktoré ako spodnú hranicu vstupného signálu budú dostávať od zosilňovača s aktívnou výhybkou. Vyšlo naladenie nátrubku na 50Hz s rozmermi pre 50mm priemeru, 80mm dĺžka. Konštrukcia ozvučnice vychádzala z predstavy 18mm MDF dosiek s demontovateľnou zadnou stenou, basreflexom umiestneným v zadnej stene v jej strede, celú odyhovanú drevinou Zebrano, ktorú som vybral pre jej, myslím, zaujímavú kontrastnú textúru, dostupnosť a dobrú cenu.

O niečo viac bolo potrebné sa pohrať s návrhom ozvučnice pre subwoofer. S požiadavkou čo najmenších rozmerov a súčasne veľkej citlivosti v najnižších tónoch, musel vzniknúť istý kompromis. Po niekoľkých pokusoch sa dostal čistý vnútorný objem na 85l už po odrátaní objemu nátrubku, malej isobarickej komory a vnútorného reproduktoru. Nátrubok je naladený na 30Hz a jeho rozmery 110mm priemeru na 280mm dĺžky. Konštrukcia tejto ozvučnice už nebola taká jednoduchá ako pri satelitoch, lebo bolo potrebné vyriešiť tlakové uzavretie vzduchu medzi membránami reproduktorov, v čom je v podstate princíp isobarických ozvučníc.

Iso-Baric = konštatný tlak vzduchu medzi membránami dvoch reproduktorov. Aby zostal konštatný, musí byť pohyb membrán reproduktorov zhodný, aby sa vzduch ani nestláčal ani nerozťahoval. V princípe z dvoch reproduktorov spojených tlakovo uzavretou komorou, vytvoríte akoby jeden nový reproduktor, ktorý ma niektoré TS parametre oproti jednému reproduktoru zhodné, niektoré polovičné, niektoré dvojnásobné. Výhoda polovičného objemu vychádza z polovičného TS parametru Vas.

Vytvoriť v ozvučnici takúto komoru bolo možné buď tak, že by sa reproduktory priskrutkovali k sebe cez stenu ozvučnice magnetmi od seba, kde by ale jeden reproduktor vytŕčal košom von z ozvučnice a bolo by to neestetické, ale zato najjednoduchšie riešenie. Alebo by sa jeden reproduktor osadil "klasicky" do steny ozvučnice magnetom dnu a za ním by sa za pomocou nejakého predlžovacieho valcového tubusu priskrutkoval rovnako orientovaný druhý reproduktor vo vnútri ozvučnici. Tu si treba dať hlavne pozor, aby tento druhý reproduktor bol dostatočne posunutý voči prvému, aby sa membrána druhého reproduktora pri maximálnej výchylke nedotkla magnetu prvého. Esteticky je toto najlepšie riešenie, kde je len problém s vyriešením samotného tubusu, ideálny je oceľový valec s lemovaním na oboch koncoch. Bohužiaľ, žiadna firma nechcela jeden takýto exemplár vyrobiť, tak som ho nahradil dreveným štvorcom s dĺžkou strany zhodnou s vonkajším priemerom reproduktora, aby bol objem komory čo najmenší.

S kolegovou pomocou od Acadu sme nakreslili výkresy a hor sa zatĺkať klince. Tu nastal problém, ako si svojpomocne vyrobiť kvalitné a esteticky prepracované ozvučnice s vyfrézovanými drážkami pre zapustenie reproduktorov pri satelitoch, zrazenými čelnými hranami a odyhovaním nejakým zaujímavým drevom. Priznám sa, že dať si narezať už odyhované dosky, alebo lepiť PVC fóliu s imitáciou dreva už mám niekoľkokrát za sebou a nikdy nebol výsledok nijako zvlášť presvedčivý. Navyše som skôr elektrotechnik ako stolár a človek môže robiť poriadne len jednu vec.

Zostala mi tak jediná možnosť dať si ozvučnice a stojany vyrobiť na zákazku. Kedže žiadneho stolára nepoznám, poslúžil mi internet pri hľadaní firmy zaoberajúcej sa výrobou ozvučníc na zákazku. S jednou som sa spojil, dohodol detaily, poslal výkresy, zálohu a asi o mesiac prišli odfláknté drevené krabice, ktoré by ste si nedali ani do garáže. Firmu nebudem menovať, nakoľko si chybu uznali, zálohu vrátili a zobrali si drevo späť. Nebola to firma Quis.

Nato sa mi ozval na dotaz o vyrobenie ozvučníc na Dexon fóre p. Miroslav Šteflík, užívaťeľ z tohto webu, tiež tu má svoje reprosústavy, že by mi tie drevené skelety a stojany vyrobil. Fotky jeho nového projektu ukazovali na precíznu stolársku prácu. Dohodli sme sa teda na výrobe a asi za dva alebo tri mesiace boli sústavy a stojany hotové. V tomto prípade naštastie kvalitne, presne a hlavne podľa mojich predstáv.

Doma zostalo len osadiť reproduktory, výhybky, vatu, nožičky, terminály, nátrubky a reprosústavy boli na svete.

Výhybky
Celá zostava je v prvej fáze delená aktívnou výhybkou, ktorá prepustí pre subwooferové konce frekvencie od 100Hz dole a pre satelité konce od 100Hz hore. V satelitoch je potom ešte pasívna výhybka, ktorá ďalej delí pásma pre stredobasové meniče a výškový menič.

Žiadna univerzálna výhybka sa nehodila pre moje sústavy, aj preto, že basová sekcia je 4Ω a výšková 8Ω. Kedže si plošné spoje robím sám, "ušil" som si výhybku na mieru. Ono až tak úplne na mieru to nebolo, neprevádzal som reproduktor na náhradnú RLC schému, schému ozvučnice a nezohladnil tak všetky parametre potrebné k výpočtu pre kvalitnú výhybku. Použil som najjednoduchšie výpočty vychádzajúce z impedancie, citlivosti, deliacej frekvencie, frekvenčných charakteristík meničov a indukčnosti stredobasových meničov čo bol jediný údaj ktorý som si musel zmerať, lebo bol potrebný pre vypočítanie RC členu na kompenzáciu impedancie týchto meničov.

Deliaca frekvencia sa dostala na 4kHz pre obidve pásma čo bol rozumný kompromis, lebo stredobasy začínajú niekde od 4kHz smerovať a výškový menič má odporúčanú fd 4.8kHz, ale pri príkone 80W/8Ω. Pri použití zosilňovača 60W/4Ω, mohol výškový menič dostať maximálne 30W ešte zmenšených o straty v samotnom filtri. S kľudom sa preto mohlo znížiť jeho fd na 4kHz. Strmosť podľa smerových charakteristík d'Appolito usporiadania a vlastností reproduktorov vyšla na 12dB/okt pre basovú sekciu a 18dB/okt pre výškovú sekciu s prepólovaním stredobasových meničov z dôvodu lepšej fázovej zhody s výškovým meničom. Výškový menič bolo potrebné zatlmiť o 3dB pre jeho vyššiu citlivosť a do obvodu sa ešte zapojila ochranná halogénová žiarovka na vstupe filtra. Basová sekcia je za filtrom doplnená o RC obvod, ktorý kompenzuje impednaciu stredobasových meničov.

Zhodnocení
Pri stavbe reprosústav dochádza v závere vždy k istému prekvapeniu, lebo povedzme si narovinu, akokoľvek môžete nasimulovať výsledok na papieri, realita bude vždy iná. Ide len o to, dosiahnuť medzi odhadom a skutočným výsledkom najmeší rozdiel. Najlepšie, keď sa Vám podarí lepší skutočný výsledok ako predpoklady. Po zapojení reprosústav na zosilňovač a po vypočutí všetkých obľúbených skladieb niekoľkokrát po sebe, musím konštatovať, že výsledok sa podaril. Dovolím si tvrdiť, že až moc dobre.

Subwoofer neduní, naopak znie nenásilne a dostatočne nízko aj keď v skladbe od Sylver - In Your Eyes nezvádol tie najnižšie pasáže. Delenie z pôvodných 200Hz na 100Hz sa ukázalo ako prínos. Satelity najlepšie otestovali skladby od Metallicy, kde je dosatok spevu, strún a ostrých prechodov. Tu sa pri strunových prechodoch najviac prejavila ostrosť titanového meniča, volume skrátka muselo ísť doprava.

Celá zostava na seba dobre zvukovo nadväzuje, výkonová rezerva je až príliš dostatočná, zvuk sa zdá byť vyrovnaný v celom frekvenčnom pásme s neagresívnymi a možno až zatlmenými výškami, čoho som sa pri použití titánového meniča obával. Asi dám satelitnú sústavu ešte zmerať či je výhybka aspoň trochu dobre navrhnutá, veď vznikla za použití univerzálnych formuliek a základných parametrov z reproduktorov.

Vyskúšal som aj zapojenie satelitov bez subwooferu s odpojením aktívnej výhybky. Basy sa zdali konkrétnejšie, ale nie také razantné a už vôbec nie také nízke ako z dvoch 30cm wooferov, čo je celkom logické. Jednou vetou môžem povedať, že spojenie subwoofer a satelity je do bytových priestorov čo sa týka výkonu, úplne zbytočné a kvôli veľakrát nevhodným akustickým vlastnostiam priestoru aj nevhodným riešením. Čo dokazuje aj jedno miesto vyžarovania, následne s tým spojené problémy s vhodným umiestnením. Reproduktor je spravidla nízko pri podlahe, dochádza k odrazom od podlahy a tak k nepríjemnému hučaniu. Aj keď tóny pod 200Hz ľudské ucho nelokalizuje, fázové rozdiely pri deliacej frekvencii so satelitmi sú v niektorých miestach miestnosti rušívé. Naštastie sa pre subwoofer našlo v izbe ideálne miesto, vlastne jediné, kde sa dala kocka s pol metrovou stranou umiestniť. Ako sa ukázalo po experimentovaní s premiestnovaním je toto miesto aj zvukovo najlepším variantom. Izba má dobré akustické vlastnosti, je v nej chlpatý koberec, na ňom ešte kúsok dalšieho, váľandy s perinami a hlavne veľký rohový textilný gauč, pri ktorom sú basy najintenzívnejšie a najnižšie. Nakoniec na gauči sa počúva hudba a pozerajú filmy, takže som nemusel vymýšľať iné rozmiestnenia.

Teraz viem, že budúci projekt už nebude so subwooferom, zostanem pri aktívnom delení pásiem, ale v rámci jednej stĺpovej sústavy do príkonu max 120W, reproduktory nahradím lepšou značkou, basový menič max. do priemeru 25cm a "kŕmiť" to už určite nebudú monolity. Otázkou zostáva, či to vôbec bude mať zmysel, kedže používam ako zdroj signálu mp3 súbory (192kbps a vyššie).

http://s19.postimg.cc/j6hxxp567/zdeno1_01.png http://s19.postimg.cc/bf17z510v/zdeno1_02.jpg http://s19.postimg.cc/8m80f40of/zdeno1_03.jpg http://s19.postimg.cc/qdjmtkg33/zdeno1_04.jpg http://s19.postimg.cc/xi1g2lncf/zdeno1_05.jpg http://s19.postimg.cc/s7whbb33j/zdeno1_06.jpg http://s19.postimg.cc/lvhc1h01b/zdeno1_07.jpg http://s19.postimg.cc/lwr9uw1v3/zdeno1_08.jpg http://s19.postimg.cc/ei1y2ifzj/zdeno1_09.jpg http://s19.postimg.cc/sd4typzsf/zdeno1_10.jpg

(upravil Zdeno 13. 12. 2008 11:17)

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Delim to aktivne fd - 100Hz. Subwoofer uz nepouzivam, nebolo to v byte mozne. Len sa mi teraz s odstupom casu zda, ze tie repraky navrhnute v satelitoch sa k sebe prilis nehodia. Je to vlastne kopia, volakedy vyrabanych Moderato 120 z Dexonu. Vyhybku som robil len podla vypoctov, Kamil Toman uz ju nema archivovanu, comu sa mi nechce verit. Mozem sem hodit schemu, ak by som to mal asi navrhnut poriadne, chelo by to zmerat co?

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Změřit a navrhnout pořádnou výhybku, a u ní zrotovat cívky, nebo je dát dál od sebe. A chytnout je plastovejma šroubama.
Jinak hezký.

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Otazka je, ci sa vobec zvolene menice k sebe aspon podla char. hodia? V case ked som to robil som v tom asi moc jasno nemal, nie su tie hranicne frekvencie az prilih hranicne jedneho voci druhemu??

http://s4.postimg.cc/3q579es6x/1472_gdn.jpg http://s4.postimg.cc/b7eeomhq1/1472_gdwk.jpg

Bol by niekto ochotny mi ich zmerat a navrhnut origos vyhybku? Samozrejme za odplatu.

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Nikto?

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Prosim dajte mi financny navrh, potrebujem vyjadrenie ci dane menice su vobec k sebe dostatocne vhodne, ked tak mozna vymena za iny, a v konecnom dosledku vyjadrenie k vyhybke.

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

No hodí se, co by ne. Středobas by měl být ok, ale ten vejškáč, co si pamatuju, údajně za moc nestojí. Snažil bych se ho vyměnit za Monacor, Seas, Vifu... Zvukově by se to mělo posunout mnohem dál, ovšem za předpokladu i slušného odměření, bez toho jseš ztracenej.

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Neexistuje iny sposob ako spravit aspon aku taku vyhybku k tomu, ako postavit tu sustavu pred mikrofon? rozmyslal som ten vyskac vymenit za prave DT-300.

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

"Aku taku" tam už máš. Pořádnou bez měření neuděláš.

Web

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Nazdarek ja by som sa chcel opytat na vyhybku. Pre stredobasovu sekciu bola navrhovana na 8 ohm ako ma jeden reproduktor alebo na 4 ohm kedze je to zapojenie paralelne, lebo na scheme je pod obrazkom 8 ohm a  pri reprach je uz 4 ohm. Len by ma zaujimalo ci si daval impedanciu takeho zapojenia do vypoctu 8 alebo 4. dik

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

vyhybka bola "navrhovana" na 4 ohmy, ale bola len pocitana z impedancie, indukcnosti a deliacej f, ked mi martin skalibruje mikrak chystam sa tomu konecne urobit, vyhybku "na mieru" teda aspon sa tomu viac priblizit ako je to teraz. momentalne uz sub vobec nepouzivam, v byte je to uplne zbytocne, ficim len na tych satelitoch..

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Velmi pekna robota prave daco take teraz konstruujem, mozem sa ti ozvat na mail ak budem daco chciet prediskutovat? inak dakujem za odpoved.

Re: Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

dakujem, ale praca na bedniach patri hlavne miuekovi z tohoto webu, dal som si skelety robit k nemu, no problem, kludne pis.

Příspěvky [13]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Projekty subwooferů a sestav » Zdeno (sestava 2.1 Tonsil)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£