Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [13]

Téma: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

  • Určení: 2pásmové stojanové reprosoustavy

  • Datum realizace: Listopad 2005

  • Orientační cena: 3200Kč

  • Technická data: Uzavřená ozvučnice, (šxvxh) 26x40x26cm, Objem 16l, Příkon 50W, Citlivost 87dB, Frekvenční rozsah 70-20000Hz (-3dB), Impedance 8Ω, MDF 18mm, Hmotnost 9kg

  • Autor: Boramyr

  • Původní diskuze: https://www.audioweb.cz/fora/forum2/topic814.htm

Úvod
Mým záměrem bylo postavit regálovky s objemem maximálně okolo 15 litrů. Měly mít alespoň trochu slušnou citlivost a pokud možno aby nepotřebovaly nutně subbas. O omezeném rozpočtu se snad ani zmiňovat nemusím.

Reproduktory
Volba výškového reproduktoru byla jasná, získal jsem z druhé ruky nepoužité GTC 11/100,8. Tyto reproduktory mají dobrou pověst, často se uváděly jako kvalitnější náhrada reproduktorů ARV ve stejné cenové kategorii.

Pro středobas bylo více možností. Pro malou regálovku lze použít například ARN-150 v bassreflexové ozvučnici, ale odrazuje mne jeho nízká citlivost. ARN-188 jsou citlivější, ale vyžadovaly by větší objem. Takže nakonec jsem si vybral 6.5" palcový středobas Beyma 6B30P.

Ozvučnice
Ozvučnice je uzavřená o objemu 16 litrů a je vyrobená z 18mm silné MDF. Šířka a hloubka 26cm, výška 40cm. Všechny spoje, kromě zadní stěny jsou lepené natupo s použitím kolíčků. Hrany jsou ofrézovány do kulata a obě repra zapuštěna, byť středobas poněkud nepřesně (zdá se, že i mistr truhlář se někdy ufrézuje). Naštěstí je tato chyba jen estetická a nezkomplikovala dobré uchycení reproduktoru. Zadní stěna s terminálem je přišroubována osmi vruty a nese i výhybky. Povrch je nastříkán syntetickou barvou čokoládového odstínu. K tlumení jsem použil volně vložený vatelín, který vyplňuje 80-90% objemu ozvučnice.

Výhybka
Výhybka je fyzicky rozdělena na dva samostatné bloky, zvlášť filtr výškové sekce a zvlášť středobasová sekce. Oba filtry jsou napojeny na dvojitý terminál umožňující bi-wiring a jsou umístěny tak daleko od sebe, jak jen je možné. Cívky jsou od sebe přibližně 25cm daleko, aby se vyloučila vzájemná indukčnost. Součástky jsou většinou z nabídky firmy Dexon, cívky vzduchové a všechny kondenzátory svitkové. Cívka ve výškové sekci je původně 0.56mH odmotaná na hodnotu 0.4mH. K propojení je použit měděný kabel o průřezu 2.5mm2.

Zvuk
Ke konstrukci jsem přistupoval s mírným despektem, nedělal jsem si iluze o tom, co lze očekávat od reproduktorů za tisíc korun na jednu bednu. Možná právě proto jsem byl dost příjemně překvapen. Zvuk je nad očekávání detailní, vlastním sluchátka Koss Porta Pro a přesto mi tato dvojpásma ukázala řadu podrobností, kterých jsem si na sluchátkách nevšiml. Na středech si středobas vede dobře, zpěv je velmi zřetelný. Bohužel, zatím nemám možnost přímého srovnání s ARN-150 nebo ARN-188. Abych jen nechválil, tak přece jen musím 6B30P vytknout konstrukční nepříjemnost. Okraj závěsu membrány přesahuje až nad montážní otvory v přírubě, takže při šroubování musí být člověk opatrný, aby šroub netahal za závěs a nedeformoval ho. Zda je tento středobas poplatný své ceně bych nerad soudil bez srovnání s levnějšími konkurenty ARN, přesto jeho koupě rozhodně nelituji.

Výškáč GTC 11/100,8 si svoji dobrou pověst zaslouží. Experimentoval jsem ze zatlumením výšek a musím říct, že jejich zdůraznění se projevilo nepřirozenými sykavkami, ty ale nejsou ostré, jen zkrátka příliš vystupují do popředí, s GDWK 10/80,8 se to nedá srovnat.

Reprosoustavy hrají vyrovnaně a nechybí ani basy, samozřejmě ty vyšší, bez problému hrají 70Hz, s útlumem ještě tak 60Hz, ale pod 50Hz už opravdu ne. Člověk ale nemá ten neodbytný pocit, že "něco" chybí. Samozřejmě subbas by citelně pomohl, ale není bezpodmínečně nutný. Podání prostoru je dobré, ne zcela konkrétní u složitějších nahrávek, ale to ani nečekám. Tady bych ale nerad soudil, protože zatím nevím, do jaké míry se projevuje nekvalitní zdroj signálu a zesilovač. Na závěr mohu říct, že jsem spokojen a výsledek předčil má očekávání.

http://s19.postimg.cc/ighp548z3/boramyr1_01.jpg http://s19.postimg.cc/o5xxpff5b/boramyr1_02.jpg http://s19.postimg.cc/vn754n4of/boramyr1_03.jpg http://s19.postimg.cc/6v7ixenhr/boramyr1_04.jpg http://s19.postimg.cc/5u7a8a6i7/boramyr1_05.png

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Převzato ze staršího fóra, autor Boramyr.

Výhybka čtvrtá a poslední

Tak a hotovo... dokopal jsem se k dokončení posledních výhybek do svých současných krabiček. Tentokrát už zaručeně posledních. Je až neuvěřitelný, kolik energie jsem věnoval bednám, které jsem na počátku postavil spíš jen tak pokusně kvůli zkušenostem. První výhybka byla z počátků mého hraní si s LspCADem, druhá byla aktivní, třetí byla už o něco pokročilejší simulace a teď konečně mám hotovou výhybku podle měření. Jsem si jistý, že moje laborování s výhybkami bylo vlastně nákladnější, než zbytek samotných beden. Člověk se ale naučí dost věcí. V současnosti mi tedy hraje tohle: http://img459.imageshack.us/img459/893/schemayt8.png

Výhybka je přizpůsobená součástkám, které jsem měl k dispozici. Proto je například ve výškách použita paralelní kombinace kondenzátorů... nejde o to, že by těch 6u6 bylo tak nezbytných ale o to, že jsem už další 6u8 prostě neměl.

http://img109.imageshack.us/img109/8613/twspljw9.png
http://img442.imageshack.us/img442/8948/wosplls3.png
http://img442.imageshack.us/img442/1121 … malli8.png
http://img113.imageshack.us/img113/9190 … erssk2.png

Měřeno je cca ze vzdálenosti 1m v ose.

http://img162.imageshack.us/img162/7407 … 000up9.png
http://img440.imageshack.us/img440/1130 … ncerd1.png

Tady je detail průběhů fáze v okolí dělicí frekvence a změřená impedance reprobedny.

No a co se týče zvuku, tak to prostě hraje... nevím, co bych na tom měl popisovat. Sluch jsem neztratil a palice mi z toho nebolí, takže to tak zůstane a hotovo... na tyhle bedny už nehodlám ani sáhnout smile

(upravil dawsoo 9. 1. 2009 18:26)

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Jo tohle je konečně ladění už o něčem... akorát já bych ještě stáhl to prezentní pásmo 500Hz-5kHz do uplný rovinky smile (stačilo by zvětšit cívku před basáčkem o fous a zmenšit kondík u vejšky o stejnej fous a bude to dokonalý vzhledem k ceně a použitejm měničům .. jinak dobrá práce

Není co dodávat...

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Vidím, že druhohorní usazeniny vyplavávají na povrch smile Tedy dlužno dodat, že za ty tři roky jsem pomáhal s hromádkou beden, ale u sebe jsem vylepšil leda tak kulový. Holt nejsou prachy na bedny, co by za něco stály, prostředky tečou jinam.

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Hoši mám pár stupídnych dotazov, tak prosím len kontrétnu odpoveď ak nejaká bude, alebo rovno odignorovať, po chvíli to zmažem, prípadná dobrá duša mi môže hodiť odpoveď aj do mailu ak má chuť odpovedať na blbosti. Ak si zmeriam priebeh reproňov v konečnej bedni a zmeriam im rovno aj impedanciu, tak môžem robiť simuláciu v lspcade s priblížením realite? Lebo po zmeraní reproňov v bedni mi vyšli priebehy o dosť iné ako uvádza výrobca ( to som nameral pri výške akurát keď bola voľne v lufte)

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Můžeš. Když do LspCADu nacpeš změřené charky, tak zjistíš, že simulace bude přesně souhlasit s tím, co potom naměříš na hotové bedně. To, že ti vychází charky jinak je normální, tedy, neměly by vycházet úplně jinak. Měl bys najít na obou chárách stejné tvarování dané mechanikou, materiálem, nejrůznějšími rezonančními módy, zejména od membrány. Na druhou stranu se to oproti poloprostoru dost pokřiví. Spodek budou hory doly dané spíš prostorem, než reproduktorem, kolem spodních středů bude snížení a následné zvlnění kvůli baffle-stepu (často se uvažuje jen s plynulým náběhem, ale to u hranaté bedny není pravda) no a nahoře zase bude zvlnění od difrakcí. Takřka každý rozměr, který odpovídá vzdálenosti k nějaké markantní hraně se na cháře dá najít. I na té výšce v luftě bys měl najít vliv příruby.

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Boramyr: kde je deliaca frekvencia? neni nejak nizko pre GTC11/100,8?

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Ďakujem za zrozumiteľnú odpoveď boramyr

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Asi tak dvě kila, to je celkem nízko, ale pochybuji, že posunutím děličky by se zvuk výšky za čtyři stovky nějak dramaticky změnil. Při vyšším dělení zase vylejzaly ty horydoly v charce středobasu.

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

hmm, 2000Hz je fakt nizko podla mna, ved vyrobca doporucuje 5000Hz, podla mna by to chcelo aspon 3000Hz aby sa chudak neutrapil. co keby si skusil nahodit do LSP taketo hodnoty:
bas: seriovo 1mH, paralelne 6,8uF, seriovo 0,1mH a kompenzacia 6,8ohm+4,7uF
vyska: seriovo 2,2ohm, seriovo 3,3uF, paralelne 0,35mH, seriovo 6,8uF

to som sa s tym troska hral, mozno je to uplne kravina, ak ano, staci napisat a zmazem to hned

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Jofi, ty si myslíš, že je Boramyr nějakej ňouma, kterej splácal první vyhybku, kterou vymyslel a nechal jí bejt. Na rozdíl od tebe, on to má změřený a řekl bych, že se s tim celkem dlouho zabejval, když je nahoře napsáno výhybka čtvrtá a poslední. A řekl bych, že kdyby mu to nějak vadilo, že ta výška dolů nestíhá, že by jeden nebo oba měniče vyměnil.

Web

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

mirulu: nic take si o nom nemyslim, napisal som tam ze ak to je kravina tak to zmazem

Re: Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

On je tu taky dost podstatný ten fakt, že ty bedny snad jakživy neviděly víc, než 1W. Mám je u počítače, takže je poslouchám z metru a půl. Výškáče nikdy nedostaly důvod k větší než směšné výchylce aby začaly kreslit, no a o nějakém hoření ani nemluvě. To mi po roce používání bylo jasný, tak mi připadalo rozumnější dělit níž výšku, než hrát tři kilohertzy na tu polypropylénovou bestii.

Ono se z toho zas tak moc kouzlit nedá. Když máš výšku, co nejde moc nízko a basák co zas hraje naprd nahoře, těžko z toho něco kutit. Ono by sice bylo fajn zkusit to jednou tak, podruhé onak a vybrat si. Jenže to znamená mít součástky na několik výhybek. U trojpásma ze ScanSpeaků či Etonů jasná věc, ale u bedny s osazením za litr se to těžce nevyplatí. Finančně, časově i z hlediska výsledku. Low-cost bedny prostě děláš tak, že to oměříš, nějak navrhneš podle svého svědomí a principu nejmenšího zla, uděláš prototyp, poslechneš a pokud to jde, tak hraješ. Nuance se hledají až u aparátu, který je ukáže.

Příspěvky [13]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Boramyr (Beyma 6B30P a Tonsil GTC 11/100,8)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£