Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 5)

Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

  Stránky: 1 2 3 4 5 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 90]

1

Téma: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

  • Určení: 2pásmové regálové reprosoustavy

  • Datum realizace: Říjen 2009

  • Orientační cena: 16000Kč

  • Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 33x49x49cm, Objem 40l, Příkon 100W, Citlivost 88dB, Frekvenční rozsah 35-15000Hz (-3dB), Impedance 8Ω, Bassreflex Ø70x170mm (32Hz), MDF 40mm, Hmotnost 28kg

  • Autor: ok1gth

Úvod
Po přestěhování do nového bytu jsem uvažoval o koupi Hi-Fi reproduktorových reprosoustav. S rozpočtovým stropem okolo 15000Kč jsem ale nenarazil na vhodnou reprobednu, která by splňovala mé nároky na velmi malé harmonické zkreslení a dobré dynamické vlastnosti použitých měničů. Jelikož mám dlouholeté zkušenosti se stavbou především reproduktorových soustav pro systémy PA, tak jsem se rozhodl pro vlastní návrh i realizaci svépomocí. Dalším důvodem pro bylo i to, že mám možnost slušného měření v bezodrazové komoře, za což velice děkuji kolegům z fakulty FEL-ZCU. Na vlastním projektu mi velice pomohl i můj kamarád Tomáš Vopat z truhlářství Vopat Kraslice, které díky kvalitnímu zázemí umožnilo vznik tohoto projektu.

Reproduktory
Při prvotním plánování více než rok na zpět jsem měl v úmyslu použít reproduktory od výrobců specializujících se na PA systémy (Fane, B&C, PD) a udělat takové větší středobasové sekce se slušnou citlivostí osazené 10-12" měniči. Jak ale šel čas, tak jsem postupně začal chápat, že vše není jen o vysoké citlivosti a zatížitelnosti reprosoustav a že pro domácí kvalitní poslech se vyžadují naprosto odlišné vlastnosti, než jaké jsou důležité pro plošné zvučení. Toto jsem si ověřil i po praktické stránce poslechem na některých profesionálních HiFi reprobednách. Velice mě učaroval zvuk relativně malých středobasových měničů s kevlarovými membránami, které zajišťují malou hmotnost kmitacího systému a zároveň potřebnou tuhost s nízkým harmonickým zkreslením. Původně jsem byl rozhodnut pro reproduktory firmy Seas, ale typ s kevlarovou membránou vhodných vlastností jsem v nabídce nenašel. Nakonec jsem i přes značnou podezíravost šáhl po reproduktorech od firmy Monacor jejich nejvyšší třídy a jak se nakonec ukázalo, byl to krok správným směrem. Jako středobasový měnič jsem vybral typ SPH-200KE o rozměru 8", který i přes poměrně nízkou cenu okolo 2000Kč je precizně udělán a i po zvukové stránce rozhodně neurazí. Kvalitu měniče potvrdilo i měření harmonického zkreslení, kdy na kmitočtu 100Hz u finálního provedení ozvučnice bylo cca 0.2% (1VA). Pro výškovou sekci byl zvolen měnič DT-107 s textilní membránou.

Ozvučnice
Od samého počátku jsem uvažoval, že reprobedny budou součástí obývacího pokoje a budou součástí nábytku (nebudou se převážet). Dále jsem vycházel z principu, že v jednoduchosti je síla a o to méně se toho dá zkazit při vlastním návrhu a realizaci. Sloupové reprosoustavy jsem zamítl, protože to už by opět bylo nad rámec finančního stropu, navíc pro mou poslechovou místnost 4x6m jsou po akustické stránce vhodnější regálové soustavy o rozumném objemu.

Začal jsem vlastní simulací ve WinISD a LspCAD, abych si udělal představu o přibližném objemu a typu ozvučnice. Původně jsem chtěl udělat uzavřenou ozvučnici, protože jsem se bál rušivého "dýchání" bassreflexu a sekundárního vyzařování nátrubkem v pásmu středních kmitočtů. Ale po prostudování TS parametrů (výhodné Qts=0.38) jsem nakonec zvolil bassreflexovou ozvučnici s nátrubkem na zadní straně. Optimální objem vychází okolo 40l.

Další podmínkou byla maximálně tuhá a dokonale těsná ozvučnice, u které jsem navíc z důvodu omezení difrakce na hraně požadoval vysoké zaoblení. Vhodným a dostupným materiálem je MDF deska, která se navíc dobře frézuje. Zvolil jsem tloušťku 40mm. Praxe ukázala, že konstrukce je maximálně tuhá a ani při nejvyšších hlasitostech nejsou patrné jakékoliv známky kmitání ozvučnice natož parazitních zvuků způsobených "drnčením" ozvučnice. Oba měniče jsou osazeny do roviny přední desky vhodným vyfrézováním. Celá ozvučnice je sesazena na kolíky a důkladně lepena ze všech stran. Nebyly použity žádné šrouby kromě uchycení měničů. Pro potlačení stojatého vlnění byl použit tlumící materiál Basotec ve formě jehlánků a tlumící rouno přilepené na vnitřní stěny. Vzdálenost středobasového a výškového měniče byla zvolena s ohledem na dělicí kmitočet a fázi cca 17cm (5/4λ). Na výrobu ozvučnice byla zakoupena celá MDF deska 2740x1820mm o hmotnosti cca 140kg, ze které byly vyrobeny 4 kusy stejné ozvučnice. Na závěr byla ozvučnice dokonale obroušena, ofrézovaná, vykytována tak, aby působila uceleným dojmem. Nakonec bylo profesionálně nastříkáno 6 vrstev speciálního laku v barvě černá matná.

Výhybka
Pro návrh výhybky jsem použil simulačních programů PS spice a Tina. Pro podrobnější analýzu jsem spočítal a sestavil náhradní elektrické schéma reproduktoru pomocí mechanicko-elektrické analogie (přes gyrační konstantu Bl). Výhybka byla zvolena druhého řádu s komp. indukčnosti u středobasového reproduktoru. Tuto výhybku jsem optimalizoval, aby vhodně vyšel jak dělící kmitočet, tak aby i měniče byly ve fázi na dělícím kmitočtu. Cívky jsem navinul na kostřičky a změřil RLC můstkem. Kondenzátory jsem použil svitkové na 160V. Podrobnější informace o návrhu a konstrukci výhybky mohu poslat e-mailem.

Zhodnocení
Na začátek uvedu, že neumím a ani nechci používat barvité přívlastky bohatě popisující kvalitu reprobeden po zvukové stránce. Postupem času jsem zjistil, že jsou pro mě daleko důležitější naměřené parametry, které jednoznačně dokáží popsat základní elektrické vlastnosti reproduktorové soustavy a za druhé dlouhodobé subjektivní testy a porovnání s jinými typy reproduktorových soustav. Jsem dost veliký kritik a často se tak snažím na všem odhalit nějakou chybu a je jedno jestli se jedná o vlastnoručně vyrobený výrobek nebo draze zakoupený profesionální.

Reprobedny jsme změřili v bezodrazové komoře pomocí měřícího mikrofonu Brüel&Kjær a měřícího systému PULSE. Kmitočtová charakteristika sice nevyšla tak vyrovnaná, jak ji známe ze špičkových aktivních monitorů, ale musíme si uvědomit, že výrobci těchto monitorů zároveň optimalizují nejen vlastní reprobednu, ale i korekční obvody v elektrické části právě za účelem maximálně vyrovnané kmitočtové charakteristiky. Z naměřených výsledků je vidět, že výhybka je dobře navržena a šířka pásma je 40-20kHz (-10dB) a 100-15kHz (-3dB).

Reproduktory jsou určeny pro umístění v rozích místnosti a je pak patrný nárůst citlivosti v dolním pásmu. Citlivost je měřena v ose výškového měniče ve vzdálenosti 1m při 1VA a je cca 88dB. Harmonické zkreslení bylo měřeno také při 1VA pro 3 různé kmitočty. Byly uvažovány produkty až do 5. řádu. Uvedené zkreslení je včetně budícího zesilovače určeného pro PA systémy od firmy Yamaha. Zkreslení pro 100Hz=0.21%, 1000Hz=0.45% a pro 4000Hz=0.16%. Doloženo měřícím protokolem. Po zvukové stránce chvilku trvalo než se podařilo najít optimální místo umístění reprobeden v poslechové místnosti.

Reprobedny vykazují poměrně špičkové dynamické vlastnosti, což se poznalo hned při prvním poslechu. I když jsem zvyklý používat hlubokotonovou jednotku pro kvalitní přednes i ve spodním spektru kmitočtů (v druhém bydlišti používám B&C 15PS100 ve 200l ozvučnici s 400W fetovým zesilovačem), tak u těchto poměrně malých regálových soustav nemám potřebu přemýšlet o doplnění kvalitním subwooferem a je až s podivem, jak dokáží zahrát i ve spodním pásmu. Při poslechu na tyto reprobedny jsem objevil jiný svět hudby a velice si libuji především v ostrosti a detailech, které jsem na jiných reprobednách u svých oblíbených nahrávek neslyšel. Stereofonní báze je dostatečně široká a reprobedny jsou vhodné jak pro blízký, tak i vzdálený poslech. Svou povahou se hodí především pro akustickou hudbu a strunné nástroje. Ale není problém si poslechnout i rockovou hudbu a jiné žánry. Zatím se mi nepodařilo najít nějaké nedokonalosti, na které bych se mohl soustředit a poslech hudby se tak pro mě stává uklidňující a ne noční můrou smile. Reprobedny provozuji se zesilovačem o výkonu 2x100W (eff), který má dostatečný špičkový výkon pro pokrytí krátkodobých špiček, aby nedošlo ke zbytečnému snížení jinak výborných dynamických vlastností měničů. Děkuji kolegům z fakulty za dobré rady a především Tomášovi Vopatovi za pomoc při stavbě ozvučnice.

http://s19.postimg.cc/nobihone7/ok1gth1_01.jpg http://s19.postimg.cc/5zjrq2bn3/ok1gth1_02.jpg http://s19.postimg.cc/yqglg4hgv/ok1gth1_03.jpg http://s19.postimg.cc/uhgxb2kj3/ok1gth1_04.jpg http://s19.postimg.cc/duzd1zrlb/ok1gth1_05.jpg http://s19.postimg.cc/s2p1qn4a7/ok1gth1_06.jpg http://s19.postimg.cc/5f9skhoq7/ok1gth1_07.jpg http://s19.postimg.cc/si0bjnq7j/ok1gth1_08.jpg http://s19.postimg.cc/mickg05f3/ok1gth1_09.jpg http://s19.postimg.cc/6y56pgvan/ok1gth1_10.jpg http://s19.postimg.cc/rwbcnjv5b/ok1gth1_11.jpg http://s19.postimg.cc/q5sbm2dm7/ok1gth1_12.png


Dodatek - aktualizace 21. 01. 2010
Pro další optimalizaci reproduktorové soustavy jsem doma rozchodil základní elektroakustické měření vycházející z metody MLS (Maximum Length Sequence). Vyhodnocení tak probíhá v časové oblasti v tzv. impulsní odezvě, kdy pro zjištění impulsní odezvy tohoto systému lze použít téměř libovolný signál, jehož autokorelační funkce se blíží potřebnému jednotkovému impulsu s co nejkratší dobou trvání. Vhodným nastavením "délky okna" tak lze uvažovat pouze přímou vlnu bez odrazu a následnou transformací do frekvenční oblasti lze přibližně zobrazit tvar frekvenční amplitudové charakteristiky téměř neovlivněné odrazy. Pro měření jsem použil běžně dostupný mikrofon MCE 2500. Odměřil jsem amplitudové charakteristiky obou měničů včetně mimoosových charakteristik a následně "optimalizoval" dělící kmitočet výhybky. Použitá metoda měření není vhodná pro měření v dolním kmitočtovém pásmu a praktická použitelnost výsledků je od několika 100Hz podle rozměrů místnosti. Odměřené harmonické zkreslení reproduktorové soustavy je pouze orientační, protože bylo měřeno v reálné obývací místnosti, kde se neubráníme parazitním rezonancím např. nábytku, skříní... Dá se tak předpokládat, že skutečné harmonické zkreslení bude nižší. I tak je THD na velmi slušné úrovni. Z amplitudových měření je dále patrný mírný propad v okolí 3.5kHz způsobený pravděpodobně difrakcí na hraně a ne úplně vhodně zvolenou výškovou kalotou, protože stejný propad byl vidět i při měření samotného výškového reproduktoru osazeného v ozvučnici. Výrazné zlepšení nastalo při měření kaloty umístěné ve volném prostoru. Případné narovnání charakteristiky je možné korigovat opět na signálové úrovni třeba ekvalizérem. Baffle step patrný z měření amplitudové charakteristiky v ose soustavy v bezodrazové komoře nebyl kompenzován, protože mám korekci provedenou na signálové úrovni. Směrové vlastnosti odpovídají rozměrům reproduktorové soustavy a použitým měničům. Celkově výsledek odpovídá vynaloženému úsilí a po zvukové stránce reproduktorová soustava rozhodně neurazí.

http://s19.postimg.cc/5mxfgzzov/ok1gth1_13.png http://s19.postimg.cc/9xgoqbu5r/ok1gth1_14.png http://s19.postimg.cc/z4rkqkx9r/ok1gth1_15.jpg

2 ...editoval Klon (30. 12. 2009 19:01)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Tak já začnu. Na to jak jsou velké mněniče a jak daleko od sebe jsou je dělička dost vysoko. Výhybka je pravděpodobně podle vzorečků ( i když v tomhle případě to může díky rovným mněničům dost dobře fungovat), není kompenzovaný bafflestep.   
Tak a teď co s tím - velká vzdálenost, dělička - přefrézovat a dát blíž k sobě, nebo přefrézovat na waveguide, vejškáči se uleví a bude to mít lepší směrovky. Jak moc si nechá tahle vejška líbit nevím, možná bude vědět antonio.Nebo ideálně změřit zkreslení. Vyměnit se dá vždy. Výhybka - je třeba změřit každý mněnič zvlášť, v ose, mimo osu - vertikálně, horizontálně, impedanci. S pořádnýma datama se dá navrhnout pořádná  výhybka. S vyrovnanou charakteristikou, s dobrou fází a kompenzovaným bafflestepem. Pak to bude mít basy i dál odezdi a bude se moc líp umístit v místnosti. Je to taková bedna na půl cesty, ale jestli si s tím autor ještě porhaje tak to bude dobrý "o).

3 ...editoval MaBat (30. 12. 2009 20:10)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Tak tak, nic není až tak ztraceno, ale takhle jak to je, to nedělá moc dobrý dojem o FEL-ZČU a o tom, jak je využívána, resp. nevyužívána jejich komora a vybavení.

-- Pakliže opravdu nebyla při konstrukci využita žádná relevantní akustická měření (jako že by tomu popis odpovídal),  je to v dnešní době a s takovými možnostmi docela tristní.

Ale nevěště hlavu, pane inženýre, když se z toho vyndají ty vejškáče a výhybky, dá se to z fleku použít jako celkem solidní subwoofery pro nenáročné použití smile

Web

4 ...editoval Klon (30. 12. 2009 20:19)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Bohužel to že tam to vybavení je, ještě neznamená že tam s ním všichni umí a všichni o nej mají zájem. Nebo člověk co s tím umí a ví co dělá je časově vytížen. Popřípadě je v důchodu a takříkajíc to po něm zůstalo. Většinou je člověk rád za to že se k vybavení dostane. Bohužel si myslím že tohle se zdaleka netýká pouze FEL-ZČU.

5

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Je to škoda, přitom taková komora jistě není levná sranda.

Web

6 ...editoval ok1gth (31. 12. 2009 0:37)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Ahoj, delici kmitocet mam cca 2300Hz cemuz odpovida i vzdalenost menicu. Nize jsem jit nechtel prave vzhledem k vlastnostem stredobasoveho menice SPH-200 a smerova charakteristika pro me nebyla az tak podstatna vzhledem k akustickym vlastnostem me poslechove mistnosti a umisteni reprobeden versus posluchac. Mimochodem ani tak smerova charakteristika nevychazi az tak spatne. Pro simulaci vyhybky jsem sestavil kompletni nahradni schema stredobasoveho menice vcetne umisteni v bassreflexove ozvucnici a odsimuloval v  Pspice a Tina. Je pouzita pouze kompenazce L stredobasu a vysledek jsem dale neupravoval, protoze jsem se trefil slusne jak ve fazi, tak i ve frekvencni oblasti. Vysledek vzhledem k low end menicum slusny. Dale by bylo vhodne si uvedomit, ze laborator s dozvukovou a bezodrazovou mistnosti je  pernamentne obsazena mernim pro firmy za penize a i tak jsem na mereni cekal vice nez 2 mesice...pak jsem mel asi tak hodinu na odmereni alepson zakladnich pro me dulezitych parametru. Takze me prosim nekamenujte uz jen z duvodu, ze akustiku delam jen okrajove a jako konicek. Svoji diplomovou praci a doktorat si delam z vykonove vf techniky a anten smile  A na tomto poli si s Vami klidne troufnu vezt i mnohem vedectejsi diskuzi. Takze berte muj prispevek prosim s nadhledem smile Pokud jsem udelal vylozene neco spatne, rad se necham poucit...hezky den Tomas Kavalir

7 ...editoval MaBat (30. 12. 2009 23:36)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Však my to tak chápem... Je vidět, že ta bedna byla dělána víceméně podle učebnicových postupů a také vykazuje některé školácké chyby. Bohužel rozměry měničů a uspořádání, jaké je použité, neumožňuje vyrovnanou výkonovou charakteristiku, s tím se nic dělat nedá, dvoupásmo s 8" basákem a 1" výškovým reproduktorem bez zvukovodu na tom nikdy nebude lépe - musel by se použít výškáč, nechající se dělit opravdu hodně nízko a takových moc není, pokud vůbec, rozhodně ne v této cenové hladině. Konkrétní věci už popsal dál Klon nahoře... Odměřit se dá vše i doma bez komory, na PC. V dnešní době to již není žádný problém. Jsou především potřeba měření fr. charakteristik (amplitudových i fázových) samotných měničů.

Web

8

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Diky za schovivavost...repro uz upravovat nebudu nebot moje hodnoceni vyznelo z textu a pro me potreby maji reprobedny vlastnosti dostatecne smile Rikam, zamereni sveho studia mam na jine partie elektotechniky a tam celkem casto i publikuji a dost lidi se uci spise ode me smile A co se tyka amaterskych mereni v akusticky neupravene mistnosti, tak na to mam svuj nazor...tak at se dari a reste dulezitejsi veci, nez moje bedynky smile Jinak poslete prosim odkazy na sve projekty, at si taky poctu, jak to delaji mistri smile BTW, povedlo se nekomu dostat s beznymi menici na tak nizke urovne harmonickeho zkresleni na 100Hz a 4kHz? Beru ze je to pri 1VA a ze pri realne pouzivanych vykonech to muze byt jine...

9 ...editoval MaBat (30. 12. 2009 20:55)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Berte to od nás tady jako náměty na zlepšení pro přístě smile A věřte, že zkreslení u reprosoustav je až na jedné ze spodních příček důležitosti.

V neupravené místnosti se dá přirozeně měřit a zpracovávat jen ta část impulsní odezvy, neovlivněná odrazy. Dělá se to tak zcela běžně a k nějakým 200 - 300 Hz se dá bez problémů dostat v každém obýváku, což bohatě stačí např. na takovéhle bedny.

Web

10

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

No vidis, vec nazoru smile A kdyz jsem se bavil s kolegy, co delaji u nas na fakulte akustiku, tak pro ne byly nejdulazitejsi nizke hodnoty harmonickeho, intermodulacniho zkresleni, a dynamickych vlastnosti menicu smile A vyrovnana frekvencni charakteristika je az skoro na poslednim miste, protoze poslouchas v realne mistnosti, ktera ma mimo jine nejakou vlastni rezonanci, ktere ti ve vysledku ovlivni charku klidne +-10dB smile Tak a ted se do me pustte smile Budu doufat, ze aspon nekdo semnou bude souhlasit...

11

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Dělící kmitočet 2700Hz vysoko. Výsledek je vznik vedlejších laloků ve směrových charakteristikách a zůžení hlavního. Zvyšuje to požadavky na umístění posluchače - tím že si třeba stoupneš se dostanš mimo osovou charakteristiku. Díky tomu že neposloucháme v bezodrazové komoře se k nám dostane i to co se odrazí. Proto jsou mimosové měření velmi důležité. I když je v ose vše v pořádku, můžeš mít mimo osu propady a peaky které zabarví zvuk. Na různých frekvencích to vyzáří různé množství energie. Stávající rozmístění mněničů a dělící frekvence právě "kazí" výkonovou charakteristiku na dělící frekvenci. Dalším problémem je směrování samotného reproduktoru, to je v zásadě závislá na rozměrech mněniče. Čím větší mněnič, tím dřív "směruje" - mimo osu frekvenční charakteristika padá. Což je tenhle příklad. Ten osmipalec začne směrovat a až pak se na něj naváže vejška, takže to udělá jakoby ďolík. Co se týče návrhu filtru - to že sedí fáze a amliduta přenosových funkcí samotného filtru nic neznamená (nemáme ideálně rovné reproduktory v jedné rovině). Musí sedět fáze a amplituda filtru + mněniče dohromady.Reproduktory mají nějakou vlastní přenosovou/frekvenční charakteristiku + tu je rozdíl v předozadní pozici který zahýbe s fází. Proto se to musí měřit zvlášť. Další věc je baffle step - v momentě kdy se bedna jeví oproti zvukové vlně dostatečně malá, začně být reproduktor všesmerový zdroj. Na nízkých frekvencích dochází tedy k poklesu amplitudové charakteristiky teoreticky až o 6db (V Tvém měření to je hezky vidět). V praxi se kompenzuje méně, záleží na zkreslení mněniče a na vzdálenosti od zdí. Pokud to dokompenzuješ budeš moc bednu posunout z rohu víc do místnosti a pořád to bude mít basy. Můžeš to během chvilky vyzkoušet - dá se to řešit pasivně na linkové úrovni před vstupem zesilovače. Další výhodou nového umístění bude míň odrazů od "boční" zdi. Ano, máš právdu že místnost velmi olivní amplitudovou charakteristiku. Právě proto je důležitá výkonová charakteristika. Harmonické zkreslení není až tak důležité, pokud nemá velký podíl vyžších harmonických tak je ucho poměrně tolerantní.
Měřit se dá opravdu i doma, stačí nastavit vhodnou délku okna. Takže bereš jen signál co se k tobě dostane přímo z reproduktoru a odrazy už ne. Změřit odezvu na basech se dá taky. Ale měříš jen basy ne vršek. Pak to lze samozřejmě splácat dohromady. Myslím že by byla škoda to nedodělat, když už jsi vynaložil takové úsilí. Vyrovnanou frekvenční, ale hlavně výkonovu charakteristiku bych vůbec nepodceňoval. Stejně tak jako fázi. Ano, problémy s místností jsou, ale dají se omezit - třeba zmiňovaným zvukovodem nebo vhodnou konstrukcí. Neber to prosím jako rýpání nebo nedejbože jako nějaký útok, ber to prosím jako snahu ukázát Ti, že to jde ještě lépe.

12

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Souhlasim a dekuji smile Konstruktivni kritika je uzitecna...jen mi po par prvnich prispevcich padla nalada na bod mrazu a rozhodl jsem se, radeji uz nic na webu nepublikovat, hi...Ale tady ten posledni prispevek uz ma taky nejake pozitivni naznaky smile S vetsinou veci se stotoznuji a beru, ale jak rikam, momentalne tezko vysetrim cas na dalsi upravy...pokud bych menil delici kmitocet, musel bych menit vzdalenost menicu a to uz neprichazi v uvahu. Dale jsem takto vysoky delici kmitocet zvolil z duvodu pouziteho vyskace, ktery ma rezonanci dost vysoko a chtel jsem byt dostatecne daleko od rezonancniho kmitoctu. Je to bohuzel na ukor smerovosti stredobasu...ale jak rikam, v me poslechove mistnosti v miste poslechu  nemam pocit, ze pokud se vychylim plus minus 1 metr do stran, ze by doslo k nejakym zmenam v reprodukci...ale to je pouze subjektivni dojem a mozna i nedokonalost meho zdegenerovaneho ucha smile Tak hezky den a bezte taky kritizovat i nekoho jineho smile

Kdyz nad tim tak premyslim, tak asi opravdu jeste mrknu na navrh a pokusim se to dotahnout o kousek dal...je pravda, ze jsem neuvazoval o vertikalni smerove charce...protoze kdyz si ted vzpominam na mereni, tak prvni odmereny vysledek byl nic moc a byl patrny dolik s propadem 10dB na delicim kmitoctu...pak jsem si vsiml, ze merici mikrofon byl v ose reprobedny, ale ne ve vertikalni urovni...posunutim o cca 15cm doslo k narovnani charky...neprikladal jsem  tomu dulezitost, ale ted vidim, ze to evidentne souvisi s mimoosovymi laloky a ze by urcite slo vylepsit...napada nekoho reseni? Prosim nepiste komentare typu lepsi spalit a zacit na novo atd smile Take bych nerad sel cestou vyrazneho meneni predni desky...co takhle jit cestou waveguide? Diky za nazory smile

13 ...editoval MaBat (30. 12. 2009 22:25)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Dělící kmitočet se dá snížit, aniž bys musel nutně měnit vzdálenost měničů. Dobré je si také uvědomit váhování směrových charakteristik pro celkovou výkonovou charakteristiku. To, co se naměří na ose, znamená prakticky nulový příspěvek k celkovému výkonu a pokud člověk nesedí při poslechu přesně v ose, jde pak o měření se zcela nulovou vypovídací hodnotou o zvuku bedny...

To chce klid a nadhled smile

WG je jistě jedním z možných řešení, pokud se tam tedy ještě vejde. Další, co by ještě teď šlo, je prostě použít větší výškáč a snížit dělící frekvenci třeba na polovinu, nebo ještě níž (Monacor SPX-20TB - bude to možná nepatrně více směrovat na výškách, ale dostaneš diametrálně lepší průběhy v kritickém pásmu středů. Po korekci baffle-stepu by to mohlo citlivostně vyhovět. Ale tady už se s kolegy nemusíme shodnout smile ).

Web

14

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Nebo jiny vyskac s nizsim rezonancnim kmitoctem a jit dolu s delicim kmitoctem?Teoreticky bych mohl jit i vzhledem ke vzdalenosti menicu nekam 2200-2400Hz? Pomohlo by?

15

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Nebo tak. Neznám DT-107 - třeba by se dal s vyšší strmostí dělit bez větších potíží ještě o něco níž, než to máš.

Web

16

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Monacor SPX-20TB  urcite nee smile

jj, jde mi o to, jestli by pomoha zmena z 2700Hz na 2200Hz...neni problem zmerit zkresleni DT107 na tomto kmitoctu a z toho budu vychazet...

17 ...editoval MaBat (30. 12. 2009 23:25)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Pokud měřit zkreslení, měř celé průběhy. Na to jsou i nástroje: http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/

V tvé situaci bude každý posun dolů pozitivní, dokud to dovolí výškáč. Abychom ale nebyli jen kritičtí - máš perfektní to zaoblení čelní desky.

Web

18

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Pod heslem, ze nic se neji tak horke, jak se uvari jsem vytahnul signalni generator a ze skrine nf. voltmetr a priblizne odmeril prenosovou funkci filtru (vyhybky). A ejhle, on delici kmitocet nelezi na 2700Hz, ale nekde okolo 2300Hz, coz dobre odpovida i realne vzdalenosti 5/4lambda menicu na delicim kmitoctu. Navic strmost je mala, coz odpovida radu vyhybky. Takze ono to asi ani s tou smerovosti stredobasu nebude tak spatne smile...zkusim domluvit opet mereni v laborce a snad se tam do jara dostanu. Urcite pak odmerim i mimoosove amplitudove a fazove charakteristiky v obou rovinach a uvidime, jak dobre mam nakalibrovane ucho...Co vy na to?

19 ...editoval MaBat (31. 12. 2009 0:04)

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Spíš bych si zkusil půjčit domů mikrofon a naměřit si to v klidu sám (není problém se tu pak poradit). Jestli na to budeš mít pak málo času, je velká pravděpodobnost, že budou zmatky, apod. Ono třeba naměřit správně fáze není úplná trivialita.

Web

20

Re: ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Opet souhlasim smile Uz me to napadlo...ale jak rikam, ikdyz zkratim "okno" integrace, tak porad uplne neverim pochybnym merenim v domacich podminkach realnych mistnosti za pouziti levnych kondenzatorovych mirkrofonu s levnymi zvukovkami smile Ale to uz jsem hold ja...treba se opravdu pletu. Radeji zkusim nekoho presvedcit, ze bysme to odmerili nektery den, kdy bude treba rektorske volno atd.

A zapomel jsem reagovat na kompenazaci bafflestepu, pouzivam aktivni korekce v nf. ceste, takze toto bylo pro me zbytecne...

Příspěvky [1 až 20 z 90]

  Stránky: 1 2 3 4 5 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » ok1gth (Monacor SPH-200KE a DT-107)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£