Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Projekty Autohifi » Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 33]

(upravil antonio 2. 3. 2024 12:53)

Téma: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

  • Určení: Subwoofer do auta

  • Datum realizace: Říjen 2007

  • Orientační cena: 3500 Kč

  • Technická data: Uzavřená ozvučnice, (šxvxh) 304x304x294 mm, Objem 15 l, Příkon 100 W, Impedance 4 Ω, DTD 19 mm

Úvod
Tento projekt vznikl jako spousta jiných - absence slušných spodků, tedy basů. smile Původní osazení mé Felicie 1.3 MPi, tedy TVM ARX-130-00/4 ve dveřích, toho dole moc nenabízelo a tak byla nutnost se kouknout po něčem, co by vzadu nezabralo moc místa a nebyla to klasická autohifi leštenka. Zrovna probíhala druhá hromadka z amerického Madisoundu, tam jsem si vybral.

Reproduktor
Peerless 831858 (jiným značením CCS-220/8/8), v doprodeji skoro za polovic, $32. Dvoucívkový osmipalec s velmi slušnou Xmax, silným feritovým magnetem s hliníkovým zkratovacím prstencem, zpředu větranou cívkou díky prodyšnému textilnímu vrchlíku a polypropylenovou membránou. Nevím, jak starý je konkrétně zrovna můj kousek, ale první se začaly vyrábět k tomuto roku snad před dvaceti lety! U leckterých měničů dojde k prověšení a ztuhnutí závěsů, nic takového se ale v mém případě nestalo, reproduktor jakoby vyjel zrovna z linky. A ani těch 20 let oproti dnešním lepším měničům není na ničem poznat. Mimo nízké a časem nepodepsané fs a Qes, vyniká dobrou citlivostí a neslyšitelným chodem - žádné šelesty při výchylce, neobyčejně rychle se také zahřívá - to znamená, že teplo z 39mm cívky se rychle odvádí do pólových nástavců a účinněji se tak chladí. Má jen jednu vadu na kráse a byla mi jasná hned co jsem ho vybalil, spodní okraj membrány naráží při velmi vysoké výchylce o sloupky koše - trochu nedomyšlené, ale dochází k tomu až v limitu výchylky, takže měnič v podstatě samý klad. TS parametry po proměření nesedí s údaji výrobce, Re a Qes je o dost nižší, naštěstí nižší, zpravidla tomu bývá naopak.

Qms=3,27; Qes=0,25; Qts=0,232; fs=25 Hz; Mms=45 g; Cms=0,901 mm/N; Rms=2,16 kg/s
Dd=172 mm; Sd=232,35 cm^2; Vas=69,05 l; Re=2,7 Ohm; Bl=8,74 N/A; Rme=28,27 kg/s
SPL=88,24 dB/W/m; Hc=23 mm; Hg=8 mm; Xmax=7,5 mm; Pe=100 W; Le=0,79 mH

Ozvučnice
Subwoofer měl "nepozorovatelně" doplňovat předek, tím odpadla bassreflexová ozvučnice, která by vytvořila na charakteristice nehezký hrb. Navíc nacpat do ní vhodně dimenzovaný poslouchatelný nátrubek by byl nereálný úkol, leda ho celý vytáhnout ven. Na band-pass nebylo ani pomyšlení. Vyšla z toho ozvučnice uzavřená, vatelínem plně vytlumená a s ohledem na dobrou výchylku (to znamená neomezenou až k nejnižšímu kmitočtu, ovšem ještě efektně tlumenou poddajností objemu) mezi 10 a 15 l. Budka se zdála prťavá, k zajištění nižšího fc jsem zvolil horní hranici.

Řekl jsem si, že ozvučnici udělám z toho, co dům a šopa dá. Našla se 19 mm DTD, různě staré zbytky, jako náhodou a zázrakem po nařezání nezbylo skoro nic. Díly spojeny na tupo, lepeny Ponalem na dřevo, po chvíli vrutováno a těsněno směsí piliny-lepidlo-voda-tmel. Nerovnosti byly zakitovány jakýmsi řeckým, moc dobrým, bílým tmelem (Aquaxyl Stokos). Po přebroušení jsem box oblepil žlutou látkou z Dexonu (stejným lepidlem, nic neprosáklo a drží), tahle barviška je mi sympatická a navíc byla neodolatelně levná oproti ostatním. Výsledek je velmi pevná nerezonující budka i přestože postrádá jakoukoli vzpěru, v takovém objemu a tvarem se zkosenou stěnou, byť mírně, by asi ani neměla smysl. Spojení vně i venku obstarává 2,5mm² repro-dvoulinka skrz šroubovací typ plastového terminálu. Po objevení narážecích kovových konektorů se už jakýmkoli vaničkám vyhýbám, ne žeby terminál dělal neplechu, ale proč se s přímočarkou potit o další otvor, když stačí vyvrtat dvě dírky... Pravda, ale takové konektory můžou v autě i zavazet.

Občas to řežu, to mělo kdysi za následek nečekaný výpadek subu a jakýsi rany vzadu, kolikrát jsem se snažil sub dobře přichytit, častokrát to takhle dopadlo. Sub se urval z napájení a těch salt, co tam kolikrát předváděl... Vyřešila to absolutní prkotina, od které bych to nečekal - protiskluzová podložka pojištěná o ze spodu přes gumu navrtané špunty od vína. Drží. smile

Zesilovač
Původní plán byl koupit mono zesilovač, pak přišel sinclair s nabídkou tuněného dvoukanálového Magnat Classic 2000. Měněny byly koncáky, fety a elyty v měniči, diody v usměrňovačích a konce jsou posunuté z Bčka do ABčka. Údajně je toho ještě víc, tohle jsou ty hlavní zásahy. Zesilovač je tedy hnaný do můstku, s originální specifikací 150 W/4 Ω. Subsonic má pevný, na 20 Hz. Momentálně má vyvedeny signálové konektory, uklepaly se a dělalo to neskutečný bordel, měnič dostával občas takový rány, že kdyby byl v bassreflexu, už mám na něj jen vzpomínku. Autorádio Alpine CDE-9871R, spokojenost.

Zvuk, závěr
Leckdo by řekl, že to dole hrát moc nebude, ono ale hraje a simulace zhruba říká jak, basy jsou měkké a hluboké a pokud se to dobře nastaví, příjemně doplňují zbytek spektra. Osmička je ale omezena maximálním SPL, byť je na tom citlivostně sama o sobě dobře a napíchnuta na slušný zes, někomu zcela jistě nepostačí - mluvím o velmi hlasitém poslechu. Na subwoofer hraji něco přes dva roky a nemám potřebu ještě měnit.

Projekt jsem sem hodil aby kovářova kobyla už konečně nechodila bosa. smile


Modifikace - 1. 2. 2011
Protože jsem Peerless prodal (v domnění, že sub již nebudu používat a to byla hrubá chyba), musel jsem se kouknout po náhradě, opět to mělo být něco v podobném stylu - nízké fs, vyšší Mms, tedy použitelnost v původních 15 l. Náhrada se našla a to Monacor SPH-200TC - polypropylenová membrána, 50 mm cívka na kaptonu, tichý chod. Zaměnil jsem i zesilovač za US Blaster USB 1384 ve výprodeji, jde o čtyřkanál, takže aktuálně běží jen jedna jeho zmůstkovaná větev. Tato kombinace je co do pevnosti i příkonu znatelně lepší a to jsem si myslel, že dřívější Magnat byla klasa...


http://s19.postimg.cc/k0e2xmh67/ib2o_LQ8a5_SMSMk.png http://s19.postimg.cc/w3jel6s8f/iba_Bjk_EPj_Zj_Mxp.jpg http://s19.postimg.cc/l585303n3/ibq2_Ro_R1_PDJYt1.png http://s19.postimg.cc/l6i2wf5gv/ibv3z0_Ena_Ea_BW9.png http://s19.postimg.cc/ze7rl2i5r/ibvlgbwp1_BI8_MH.jpg http://s19.postimg.cc/5nkmzax67/ibxs_NSM8_Wz_Ly_EV.png http://s19.postimg.cc/4zgdu3nu7/ic6_UBTv_Tox9m_H.jpg http://s19.postimg.cc/dizrruw6n/idws2_LJn3jah_T.jpg http://s19.postimg.cc/9b4zj3ur3/i_Eu_Rvr10_Hgh78.jpg http://s19.postimg.cc/xsx36zxbj/ij_DCcexys_URl2.png http://s19.postimg.cc/qe7rembfz/i_MMZB6c_Dk_ZVv_U.png http://s19.postimg.cc/m6cz5va0f/i_Qc_EUMc_RIl_Tk8.jpg http://s19.postimg.cc/4ucmkfgj3/i_V1_YZ0_Fnf2_Jp_K.png

https://drive.google.com/folderview?id= … sp=sharing

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

cau, no takove male, skladne, sikovne, urcite to pekne doplnuje, ale asi bych na to dal koberec nebo tmavsi barvu (treba zelenou metlu, tak jako tvoje ,,kobyla")... jenom z praktickeho hlediska... Ikdyž jak vidim stav interieru, tak by to bylo asi aji zbytecne... Pekne, pekne.

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

OT: Začíná to vypadat, že jsem jediný, kdo tu ještě nic nepředvedl smile

Web

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

pěkné, takové minimalistické,skromné a přitom funkční smile když tě omrzí v autě,na doma k TV taky dobré smile a žadný koberec,ta žluta je super !
opamp - to já ještě také ne,ale pracuji na tom .už asi rok od počátečního umyslu,ale pomalu jistě (už jsem začal big_smile ) .Záleži jak se to povede ,ale mám strach to sem potom vůbec dát,když tu čtu jak to a ono vžycky někdo "sepsuje" tongue

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

pekny skladny maly, ale proc zluty? nevim, ale do produkce repro jakehokoliv formatu me barvy jako ciste bila, zluta, zelena, modra, nebo ruzova neprijdou prijemne oku lahodne. kazi me to celkovy dojem, prijde mi to pak jako hracka pro dite smile jinak provedeni technicke + zes na boku supr.

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Tahle žlutá je náhodou parádí, líbí se mi to "o).

(upravil BlackRider 27. 11. 2009 17:15)

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Fajn projektík wink .. Zajímalo by mě, jak se Ti povedlo sladit SW s ostatním zbytkem.. S tím jsem laboroval snad měsíc a pořád jsem se nedopracoval ke zdárnýmu konci (změna dělící frekvence, vršky fullrange/HPF 60-120Hz, umístění subu, otočení fáze). Nakonec jsem ho odpálil, takže mám klid a jedu bez SW. Jenže spodek tam prostě není sad

Opamp> Buď v klidu, já jsem tu taky ještě nic nevystavil. Časem snad...

Web

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Moc pěkná malá bedýnka, věřím, že dole dokáže vcelku solidně zahrát. Máš ode mě malou, bezvýznamnou jedničku s hvězdičkou a domečkem. smile

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Díky kuci. smile

Power of Bass: Domů určo ne, v takové bedně to nic nezahraje.

BlackRider: Základ je subwoofer dělit nízko. Je to o kompromisu s takovou plochou, s větší by se nastavovalo asi snáz.

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Máš to velmi pekné. Inak to žluté čudo je podla mňa skvele k tmavým poťahom na aute. Krivky su dokonalné. Vidieť že guru vie prečo dal dohromady fórum... smile

Web

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Jestli tak i hraje jak vypadá, dávám za 1. Neviděl jsem nikde uvedenou hmotnost. Kolik asi váží?

Web

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Já mám z toho teda takový smíšený pocity, hlavně kvůli barvě smile. Ale právě proto to ve mě vzbudilo pozornost a proto hodnotím kladně :palec nahoře: smile

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Díky. Cca 7kg.

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Ohledně toho cestování po autě, není od věci (když se to neudělá už pevně) dát na zadek sedaček malý čudlík (klidně vinglík za pár kaček) a vzepřít to závitem proti podlaze. Je to správně industriální. smile

Jinak můžu souhlasit asi se vším, co tu antonio napsal, uzavřenka, nízko dělená, i ta simulace cavity s boostem dovede dát celkem dobrý přehled o tom, co se bude v autě potom dít, pokud to konstruktér nevidí rovnou i z prostého přenosu do pí. smile

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Jedna námitka - před měnič dej nějakou mechanickou ochranu. Gril je sice fakt hnus, ale funguje to. Takhle je to velice na úkor použitelnosti kufru. Kdybych já neměl na basáku gril, tak už mám membránu x-krát roztrhanou vším možným. Felicie je auto na používání, ne na parádu..

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Táááá farba, keby aspoň v kusne ,ale to je ako pesť nie na jedno ,ale na dve oči sad  inak poho

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Já nevím co proti tý barvě máte. Vždyť je to zajímavý... Velký sub by s tím asi vypadal divně, ale tohle "vořezávátko" vypadá roztomile hravě a hračkářsky, přičemž je to ale vybavený kvalitními komponenty... Přece "seriózní" sub nemusí být v černý, nebo šedý, ne?

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Můžu se jenom zeptat, jak to vlastně dopadlo s KappaLite 3015 (12?) cos pak nakonec myslím minulý rok prodával? Nevyhovovalo ti to a teď tam máš něco jinýho? Nebo pořád tuhle žlutou budku - vidím datum realizace říjen 2007...

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Pořád tuhle žlutou budku, tyhle Emi byly takovým výkřikem do tmy, do auta to podle mých preferencí není. Jestli po něčem koukáš omrkni Emi LAB15, stačí jí malá uzavřenka a fc zůstává stále slušné.

Re: Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Tak ta vypadá hodně zajímavě spíš domů smile Přiznám se, že jí ani neznám - koukám novinka 2010. Ale jestli budu něco dělat do auta, tak tohohle by byla škoda...

Příspěvky [1 až 20 z 33]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Projekty Autohifi » Peerless 831858 + Magnat Classic 2000 » Monacor SPH-200TC

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£