Z několika e-mailových dotazů se dovtipuji, že hodně lidí asi pořád vůbec netuší, co se konstrukcí, jako je Pluto, sleduje, a v čem by tedy měly být její přednosti, oproti běžně vypadající budce. Ještě jednou se to tedy pokusím nějak vysvětlit (už je to tu různě útržkovitě po spoustě vláknech):
Velká většina lidí-profesionálů v oboru ví, resp. k tomu postupně dochází, že základní podmínkou pro kvalitní reprodukci (takovou, jakou ji z domova známe) je vyrovnaná směrovost, tj. aby bedna měla pokud možno stejnou frekvenční charakteristiku (co nerovnější, nejhladší samu o sobě, přirozeně) v co nejširším rozpětí úhlů od osy, zjednodušeně řečeno. Důvodem je to, že při poslechu v místnosti (jakkoli upravené) jde o "malé" prostředí s mnoha odrazy, které zásadním způsobem ovlivnují to, co slyšíme (mozek vyhodnocuje), a které mají velký dopad na to, jak vnímáme barvu zvuku, lokalizaci fiktivních zdrojů, dojem "prostoru", aj. Ideálem je pak tedy to, čemu se říká konstantní směrovost. Ač v reálu prakticky nedosažitelná, existují různé způsoby, jak se jí (přinejmenším v dostatečně širokém frekvenčním pásmu) přiblížit: zvukovody (dobré a dostatečně veliké), dipoly a všesměrové zdroje.
Pluto je příkladem posledně jmenovaného a dosahuje velmi vyrovnané směrovosti do několika kilohertz (což není úplně málo). Pomáhá tomu dostatečně nízko dělený basák ve spolupráci s "ozvučnicí", která neomezuje vyzařování vyšších frekvencí do přední hemisféry tak, jak tomu je u klasicé krabice, kde jsou reproduktory na čelní stěně, a která jinak funguje jako velmi mizernej zvukovod (což je důvod, proč srovnatelného výsledku nikdy nedosáhnete s "obvyklou" bednou - dokud ji neuděláte buď velmi širokou tak, aby ta čelní deska "zabírala" od dostatečně nízkých frekvencí, nebo naopak co nejužší a zaoblenou tak, aby se tam ty repráky, které musí být v tom případě dostatečně malé, akorát vešly. To už je ale citelnej kompromis.).
Lze debatovat o tom, se kterým z jmenovaných přístupů se dá dosáhnout lepších výsledků (zvukovod, tj. úzká směrovost / dipol / všesměrová bedna), ty debaty probíhají, ale ten základní princip je už nezpochybnitelný. Zatím, se zdá, vedou zvukovody.
Další věcí je chování místnosti na nízkých frekvencích, ale o tom už tu jsou taky romány. Stačí si to jen dát všechno dohromady a ušetřit ve finále nějakej ten peníz (pokud někdo není takovej magor, aby si postavil postupně každou z těch tří možností, jako já..)
-- Úplně mi uniklo, že nějaký slušně vypadající 2" nabízí nově i Monacor (SPX-2...TB). Takže to je jistě také možnost.