Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 4)

Audioweb.cz » Projekty sloupových reprosoustav » mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

  Stránky: 1 2 3 4 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 78]

1

Téma: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Úvod
Cílem tohoto projektu bylo uplatnit poznatky z měření a co nejlépe, resp. nekompromisně, navrhnout výhybku pro dané měniče.

Ozvučnice
Bedna je z 18 mm MDF, vyrobena panem Quisem, dosti vyztužená, opatřena ořechovou dýhou. Objem cca 55 litrů pro basový reproduktor, středová komora má přibližně 3 litry. Bassreflex laděn na 28Hz. Tlumení ve středové komoře minerální vata, jinde molitan, který, jak jsem zjistil, není vůbec špatné tlumení. Nezkoušel jsem tedy obyčejný molitan, tenhle se mi dostal do ruky zadarmo. Vyosení měničů podle programu Edge.

Reproduktory
Basový reproduktor Seas L21RNX/P se mi dostal do rukou za velmi slušnou cenu, tak to byl první krůček ke stavbě. Reproduktor byl opatřen nátěrem pro snížení breakupů od hliníkové membrány. Jeho vzhled se mi ale nějak nelíbil, chytal se na to prach, šlo to blbě čistit, tak jsem zkusil nátěr odstranit a při té příležitosti změřit zkreslení reproduktoru před sundáním nátěru a po sundání a udělat si vlastní obrázek toho, jestli takový nátěr vůbec funguje. Dočkal jsem se překvapení. Zkreslení nejenomže nevzrostlo, jak jsem čekal, ale breakupy se posunuly výše cca o 80Hz. Rozhodl jsem se tedy nechat je čisté (dawsoo promine, ale nefunguje to).

Dále jsem byl rozhodnut, že použiji výškový reproduktor Seas 25TAFC/D, který se mi podařilo také sehnat za přijatelný peníz. Výškače jsou vystředěné a z mezery byl odsán ferrofluid.

Výběr středového reproduktoru byl ale náročný. Nakonec padla volba na exotický, širokopásmový Tangband W4-1337SA, který se mi jevil jako velmi dobrý a chtěl jsem také zkusit něco neokoukaného. Nemá sice extra nízké zkreslení, ale jeho průběh je velmi vyrovnaný. Po zapojení jsem byl velice nadšen, parádní zvuk, vzhled, vlastnosti. Jedinou mouchou byla stříbrná příruba, která tak trochu nepatřila do celku bedny. Sice odlišná barva působila exoticky, ale začínalo mi to vadit. Nakonec jsem se rozhodl, že přírubu nastříkám na černo.

Výhybka
Jak jsem již zmiňoval, výhybka musela být nekompromisní. Po změření zkreslení všech měničů jsem se rozhodl, že basák nepošlu až k 800Hz, ale budu ho dělit na 500Hz ze snahy srazit i 5. harmonickou prvního breakupu basáku. Střeďák na tomto dělení neprotestuje, takže nebyl důvod se něčeho bát. Při takovémto dělení se již do jisté míry zvýrazňuje hrb na basech vlivem impedančních peaků. Boule na charakteristice se objevuje přibližně půl oktávy nad druhým impedančním peakem. Ten druhý jsem se rozhodl kompenzovat a vytvořit tak přirozený pokles filtru. Nakonec jsem se rozhodl, že upustím od použití širokáče jako širokáče a dělil jsem ho s výškou na 3kHz. Ideální by bylo ho dělit ještě níž kvůli vertikální směrovosti, ale to už jsem si nedovolil. Impedanční peak středového reproduktoru byl kompenzován též. Strmosti musely být vzhledem k breakupu basáku a nižšímu dělení vejšky vyšší, navíc byl problém se zfázováním s menšími strmostmi. Vejška obsahuje allpass filtr, protože se jí vůbec nechtělo sednout fázově se střeďákem. Níže je uvedena simulace a schéma se součástkami, kolik kompenzací a kde, zobrazení úrovně potlačení breakupu basáku.

Měření, specialitky
Kompenzace breakupu výškového reproduktoru: zkusil jsem si zatlumit breakup kaloty pomocí dvou RLCček tak, abych pokud možno i mimo osu dosáhl co nejlepšího výsledku. Není to žádná sranda laborovat s ostrým RLCčkem kolem 25kHz. Musel jsem využít realtime měření a přesně dotočit závity na cívce.

Kompenzace impedance: standardní výhybka obsahuje pouze kompenzaci druhého impedančního peaku basového reproduktoru. Tato kompenzace napomáhá k vytvoření správného průběhu filtru a ne filtru s hrbem způsobeným větší hodnotou indukčnosti cívky a právě tím impedančním peakem. Jako další kompenzaci impedance jsem se rozhodl vyrovnat impedanci celou. Kompenzace impedance je znázorněna ve schématu jako první, nahoře. Zapojuje se paralelně k celé výhybce.

Zvuk
Bedny hrají tak dobře, kolik úsilí jsem jim dal. Jsou trochu tvrdší, to přiřazuji vyšší energii výšky v oblasti okolo 4kHz, zjištěné měřením mimoosových charakteristik. Za výstavní určitě nepovažuji vertikální směrovou charakteristiku, kde k otočení fáze dojde již při 30° nad bednou. Chtělo by to výšku poslat ještě níž, lépe nacpat výšku ještě blíže střeďáku. Nicméně bych řekl, že je výsledek i přesto luxusní. Mají perfektní podání prostoru a lokalizaci v prostoru. Byť jsou tvrdší, po několikahodinovém poslouchání mě neunavují. Znějí naprosto přesně. Basy díky zatlučenemu hrbu nebučí. Používám zdroj signálu PC a zvukovou kartu E-MU 0404 USB. Zesilovač s mosfety Ondry Plachého. Zkusil jsem i HS-DAC od Tomáše, který odepsal i takto vysoko postavenou kartu. Troufám si říci, že se asi nenajde karta, která by byla lepší než tento DAC (za přijatelný peníz). Jsem moc spokojen.

http://s19.postimg.cc/xkrapav73/mirulu5_01.jpg http://s19.postimg.cc/xysmowfan/mirulu5_02.jpg http://s19.postimg.cc/7f01mrer3/mirulu5_03.jpg http://s19.postimg.cc/an94djqen/mirulu5_04.jpg http://s19.postimg.cc/3y2kxj52n/mirulu5_05.jpg http://s19.postimg.cc/m25li62r3/mirulu5_06.jpg http://s19.postimg.cc/5fo1939tb/mirulu5_07.jpg http://s19.postimg.cc/9dbayhwmn/mirulu5_08.jpg http://s19.postimg.cc/ru5ppbckv/mirulu5_09.jpg http://s19.postimg.cc/w4kdkwhnz/mirulu5_10.jpg http://s19.postimg.cc/lj0i8wbcf/mirulu5_11.jpg http://s19.postimg.cc/jfq318bjj/mirulu5_12.jpg http://s19.postimg.cc/8hetj1my7/mirulu5_13.jpg http://s19.postimg.cc/8itcq7e5r/mirulu5_14.jpg http://s19.postimg.cc/pkm6sat0v/mirulu5_15.jpg http://s19.postimg.cc/6gsvbyg6n/mirulu5_16.jpg http://s19.postimg.cc/u926nhi7j/mirulu5_17.jpg http://s19.postimg.cc/qqq6r3hbj/mirulu5_18.jpg http://s19.postimg.cc/43axky1rj/mirulu5_19.jpg http://s19.postimg.cc/cmubipa3z/mirulu5_20.png http://s19.postimg.cc/6zxyl87lb/mirulu5_21.png http://s19.postimg.cc/6ogi8gr5b/mirulu5_22.png http://s19.postimg.cc/q7l3htpwv/mirulu5_23.png http://s19.postimg.cc/dhlgih7cf/mirulu5_24.png http://s19.postimg.cc/th44213e7/mirulu5_25.png http://s19.postimg.cc/jxuf8kfvz/mirulu5_26.png http://s19.postimg.cc/5fx80kokv/mirulu5_27.png http://s19.postimg.cc/kd5p1l1tb/mirulu5_28.png

2 ...editoval dawsoo (6. 9. 2009 23:49)

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Milane Veřejná pochvala... celkovej design, výběr měničů k sobě (matroše i vzhledově) ,piplačka s vyhýbkou a kompenzacema ... já říkám ano! Za jedna s "*"  u mě jednoznačně nejlepší z novejch projektů tady.. Pokud to hraje tvrdě... pohraj si s úrovněma jednotlivejch pásem zejména středy a výšky o fousíček dolu..a budeš spokojenej smile Předpokládám že ty srágorky s peerlessem a 27TBFCG už asi moc neposloucháš co? big_smile

PS: Ostatní mlaďaové vezměte si z něj příklad takhle to má kurňa vypadat!

Dodatek k lakování:
Jediný logický vysvětlení je že lak po delším čase vytvrdl a ztratil pružnost,konkrétně tyhle kusy byly dělaný jako první (ještě tenkrát neměřeno v artě ale v jiným SW a nátěr změnil graf průběhu THD poměrně znatelně)  škoda že jsi nezměřil CSD tam myslim by bylo vidět rozdíl i přes tenhle jev... kterej se nedal bohužel vyzkoušet,protože jsem neměl žádný měniče více než pár měsíců. (někde tu byl post s obrázkem L18 před a po) tak se schválně podívej pokud to najdeš... Původně jsem myslel že to na fotkách není ta L21 (počty šroubů a nelak membrána) big_smile

Není co dodávat...

3

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Je to úžasnost, smekám co Milan za těch pár let dokázal. Jinak nerve ti to uši? Co ladit jako Troels?

4 ...editoval mirulu (6. 9. 2009 23:07)

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Přemejšlim, že ten vršek sundám trochu jako Troels, u dost kvalitní muziky je to pohoda, ale u nějakejch obyč. je to občas trochu ostřejší.

Web

5

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Kdybych měl postavit nějakej projekt z tohohle fóra, je to tenhle. Širokáč na středech a perfektní zpracování. Mirulu - těším se co dalšího ukážeš smile

6

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

mirulu, seš drak, moc pěkný, chci někdy poslechnout smile
Jak se na ucho projevoval ten breakup na vejšce, když se to začínalo zvedat až na cca. 22 kilech?

7

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Mirulu - výborný !

Ted ještě porychtuj tu tvrdost, je to o trpělivosti a práci s odpory ! Tvůj popis přesně odpovídá - dobrý nahrávky už znějí dobře, ale špatný divně.

8

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Zorg: Nevím, jestli přemýšlím správně, ale u většiny nahrávek (sample rate: 44100Hz) by to mělo být bezpečně utnutý.

https://lh6.googleusercontent.com/-gK7umdi00xs/Tvdd9K2CumI/AAAAAAAACOM/boGLOLLikx4/s144/2_25tafd_sr%255B1%255D.png

9

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Jde o to, že mimo osu se ten breakup projevuje trochu i ve slyšitelném pásmu, to je ostatně vidět i na směrovce. Byl to takovej pokus, zda to tafko ztratí trochu tý tvrdosti. Spíš ne, ale Úrovněma středů a výšek to bude cesta, ktero půjdu.

Web

10

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Perfektné

11 ...editoval MaBat (7. 9. 2009 10:16)

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

mirulu napsal:

Úrovněma středů a výšek to bude cesta, ktero půjdu.

To si snadno vyzkoušíš ekvalizérem v PC, nic jiného s tím už stejně neuděláš (když zavrhneme přidávání různých tlumícíh materiálů na přední desku, apod.). Je to "napravování" neideálních směrových vlastností ekvalizací, může se to ve výsledku povést, ale i nemusí, a nezáleží to jen na bednách. Nicméně sundat trochu ty vyšší středy bude nejspíš opravdu přínos, není to tak vysoko, aby to mimo osu pohltila místnost a je tam tý energie opravdu dost... V tomhle směru se chová ta "srágora" s WG líp (bude znít v tomhle pásmu IMO nakonec přirozeněji).

Nevím, jak je to přesně měřený (pamatuju si dobře, že to končí na cca 70 st.?), ale překvapila mě směrovost toho Tangbandu - je to tím, že je kovovej? U měkkých materiálů se s rostoucí frekvencí začíná efektivní plocha trochu zmenšovat, tady se to zřejmě tím, jak je to tuhý, tolik neuplatní, a je to asi znát. Takhle přece běžnej "měkkej" 5" na 1-2k nesměruje (je možný, že je to "optickej klam", nechci kecat - musel bych vedle toho asi dát svoje měření něčeho jinýho).

Web

12 ...editoval Zorg (7. 9. 2009 9:43)

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

EDIT: mirulu mě předběh'...


antonio: Proto se ptám, i když předpokládám, že do těchhle beden půjde co nejvíc hi-res. Pokud by v takové nahrávce kolem 25kHz něco bylo, jestli se to projeví i níž, kde to uslyším. Něco lze nejspíš vyčíst z měření směrovek, že mimo osu je zlom už kolem 17k.
Nemám zkušenost, ale tipuju, že ten peak prostě nemá moje ucho šanci slyšet. Navíc podle F-M křivek by jeden řek, že by malé zvýšení směrem nahoru nevadilo smile

13

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

No, docela mu to hraje smile A docela to i pěkně vypadá smile

Web

14 ...editoval MethMan (7. 9. 2009 10:42)

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Nadšení udělat funkční výhybku ze 40 součástek sdílím, i když bych to osobně neudělal, protože bych si do toho ani netroufnul pustit. smile Proč jsi nechal ten kopec nad 3k? Osobně mi příjde, že výškáč trochu přetlumený.
Mohl by jsi napsat podrobnosti k měření (stupně, délka okna a rozlišení)?

Edit: Na gumolak mám jiný (ne)jediný logický vysvětlení. Hookův zákon a podle toho to nemohlo fungovat nikdy.

15

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Je pravda, že jsem s timhle projektem neměřil směrovky před simulací. To je možná ten hlavní problém. U 3p jsem byl línej. Takže když jsem takovejhle mrak součástek nacpal dohromady a změřil v ose, bylo to fajn, mimo osu nic moc. Jenže ais chápeš, že s timhle mrakem hejbat sranda neni a už jsem chtěl hrát, když to tak dlouho trvalo. Nicméně se na tom ještě asi trochu vyřádim no.

Horizontální směrovka je 0-75° po 15ti stupních
Vertikál je 0-30° po 5ti stupních a zbytek do 75° po 15ti stupních

Okno jsem se snažil zezačátku zachovávat asi 4ms s tim, že jsem nepoužíval Hanning, ale Ext. cosine Bell, abych cháru natáhnul co nejníž.

192bodů na oktávu, charakteristiky mimo osu jsou vyhlazený, protože to chytalo už bordýlek

Web

16

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

mirulu napsal:

Jenže ais chápeš, že s timhle mrakem hejbat sranda neni a už jsem chtěl hrát, když to tak dlouho trvalo.

Chápu. To je přesně jeden z mých hlavních důvodů. Ale když máš čas a tvojí zručnost dá se leccos. smile

17

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Výborná práca, dobrý výsledok. Aj pekný dizajn. Naozaj jeden s najlepšie prepracovaných projektov ktoré je na webe možno nájsť.  Až sa ti divím, že si výsledok takej ťažkej makačky len tak pustil pre verejnosť.

18

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Milane, je to perfektne dotazeny, na me az moc, chybi tomu kouzlo nechteneho... smile

Na poslechovku jsem nemohl, ale poslechnout bych si to prisel, jakmile to pujde.

19

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Taky bych se přidal, né že na mě zapomenete roll

20

Re: mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Krásná práce.

Příspěvky [1 až 20 z 78]

  Stránky: 1 2 3 4 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Projekty sloupových reprosoustav » mirulu (Seas L21RNX/P, Tangband W4-1337SA a Seas 25TAC/D)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£