Téma: Beyma SM-112N v Š120

  • Datum realizace: Únor 2009

  • Orientační cena: 3000Kč

  • Technická data: Uzavřená ozvučnice, (šxvxh) 760x340x385mm, Objem 37l, Příkon 400W, Impedance 8Ω, DTD 18mm, Hmotnost 24kg

Úvod
Mám Š120 a chtěl jsem trochu vylepšit zvuk reproduktorů v předních dveřích. A také už mě nebavilo poslouchat ten rachot od motoru a převodovky. Se zatlumením celého auta by bylo dost práce, jednodušší se mi zdálo vyrobit něco, co bude hlasitější, než ty různé zvuky v autě za jízdy. Jediné místo, které se dá v tomto autě využít pro umístění subwoferu, je za sedačkami. Už to určilo, že ozvučnice bude uzavřená, basreflex by neměl kam vyzařovat. Prostor za sedačkami je ale dost omezený a protože jsem chtěl vytvořit co největší objem ozvučnice, musel jsem dost přesně naměřit všechny rozměry uvedeného prostoru a vymyslet "patvar" ozvučnice. Po výpočtu maximálního možného objemu a ujasnění, jak a co má bedna zahrát, mi jeden člen fóra Audiowebu doporučil vhodný měnič. Později mi ještě další člen nasimuloval nějaké charakteristiky, protože jsem si chtěl pohrát s hmotností kmitacího systému.

Ozvučnice
Vzhledem k tomu, že mám známého truhláře, který je schopen mě zásobovat různými zbytky, použil jsem nábytkářské lamino tloušťky 18mm. Základem konstrukce jsou čtyři stejné lichoběžníky (boční a vnitřní stěny), z nichž dva mají vyříznuty otvory, jejichž profil kopíruje v určitých vzdálenostech obvod lichoběžníků. Tyto lichoběžníky jsou "obaleny" dalšími stěnami (3x přední a po jedné zadní, horní a dolní). Před montáží přední prostřední stěny se do této musí vyříznout otvor pro měnič a vyvrtat díry pro jeho upevnění. Místo matic pro upevnění měniče jsem svařil z pásků plechů tl. 3mm a vyříznutými závity jakýsi osmihran, který jsem ještě před montáží přišrouboval vruty na vnitřní stranu přední stěny.

Spoje jsou většinou provedeny na tupo. Spojení jednotlivých desek je provedeno vruty, jejichž rozteč nikde nebyla větší, než 90mm, a těsněno silikonovým tmelem. Tam, kde se desky stýkají pod jiným úhlem, než 90°, jsou ještě z každé strany vrutu ve vzdálenosti cca 20mm kolíky. Pokud by se nepoužily, mají stěny při utahování tendenci ujíždět. Po smontování je celý povrch bedny vytmelen polyesterovým tmelem, přebroušen a "naválečkován" černou, matnou barvou. Následně je celá bedna, mimo všech hran, oblepena zakrývací páskou a papírem a hrany jsou nastříkány chromovou barvou ve spreji.

Pro zmenšení vibrací jednotlivých stěn je vnitřek ozvučnice polepen kobercem s pěnovým podkladem (polepení se ale musí provést před vlastním smontováním ozvučnice). Ke tlumení vnitřního objemu jsem použil dva materiály. Obě boční komory jsou v celém svém objemu tlumeny dvěma vrstvami 10cm orsilu, a aby se z něj uvolněná vlákna nedostala k větracímu otvoru reproduktoru, jsou směrem ke středu přidány dvě vrstvy filtrační plstě, tl. asi 15mm (materiál podobný vatelínu, jen několikanásobně hustší). Aby se tlumení netlačilo do střední komory, je zajištěno napříč upevněnou ocelí průměru 4mm. Střední komora je tlumena opět filtrační plstí. Pod reproduktor je vloženo pryžové těsnění o tl. 1mm.

Ochranná mřížka
Skládá se ze dvou částí - rámeček a vlastní mřížka (aby se dal každý kus jednoduše nastříkat jinou barvou) a její výroba je dost náročná na dílenské vybavení.

Rámeček jsem vyrobil z ocelového plechu tl. 6mm. Na soustruhu jsem vykroužil mezikruží o průměrech odpovídajících rozměrům pryžového těsnění na reproduktoru. Do rámečku jsou vyvrtány otvory o průměru 5.5mm pro připevnění rámečku a reproduktoru k ozvučnici a zahloubeny pro inbusové hlavy šroubů. Dále jsou zde mezi upevňovacími otvory vyvrtány otvory průměru 2.5mm pro upevnění vlastní mřížky. Tyto otvory jsou z obou stran zahloubeny do hloubky 2mm. Z jedné strany je to pro zapuštění mřížky, z druhé strany pro hlavy upevňovacích šroubů mřížky M2.5.

Mřížku jsem vyrobil z ocelové kulatiny průměru 4mm. Z nouze se dá použít i svářecí drát, ale vzhledem k jeho nerovnoměrnosti, se i nerovnoměrně stáčí pro vytvoření spirálového tvaru. Nařezal jsem asi 30cm kousky. Do každého jsem z jedné strany v podélné ose vyřízl vnitřní závit M2.5. Ve vyrobeném přípravku jsem za tepla udělal na drátu první ostrý ohyb (za studena drát praskal v místě konce závitu). V dalším přípravku jsem drát stočil na předem vyzkoušený průměr. Pak jsem dráty zkrátil řezem pod úhlem 22.5° na přesně stejnou délku. Důležité je, aby dráty byly všechny přesně stejně dlouhé a měly co nejstejnější rádius ohybu. Po přišroubování jednotlivých drátů do rámečku jsem v dalším přípravku svařil místa styku jednotlivých drátů u středu mřížky. Při tom se ukázalo, jak je důležité, aby všechny dráty byly přesně stejné. Jakákoliv nepřesnost se okamžitě projeví na nepřesném styku drátů (jak je při detailnějším pohledu vidět na fotografii).
Rámeček jsem nastříkal chromovou barvou ve spreji a mřížku matnou černou barvou. Pak už jsem jen obě části sešrouboval.

Rukojeť
Samozřejmě zafungoval zákon schválnosti a těžiště celého subwooferu leželo přesně nad přední horní hranou ozvučnice. Proto jsem vyrobil rukojeť, která je vyhnuta a upevněna mimo hranu ozvučnice. Je vyrobena z ocelové trubky 10/6mm. Trubku jsem za tepla naohýbal do žádaného tvaru a pro upevnění jsem do ní na obou koncích vyřezal závit M7. Na rukojeť je navléknuta smršťovací bužírka. Rukojeť je dvěma šrouby M7 upevněna ke dvěma ocelovým deskám tl. 3mm, která jsou vruty přišroubovány zevnitř ozvučnice (samotné lamino by vyvracení rukojetě nevydrželo).

Elektrické připojení
Vzhledem k potřebě častého vyjímání subwooferu z auta, jsem elektrické připojení řešil pomocí dvou tříkolíkových konektorů typu XLR. Mají dost masivní kontakty a při průchodu proudu 10A přes spojené konektory jsem na nich nenaměřil téměř žádný úbytek napětí. Přesto jsem raději použil dva. Panelové zásuvky konektorů jsem upevnil do hranolu ze silonu, který jsem povrchově upravil stejně, jako ozvučnici (kromě hran).

Zvuk
Subwoofer poháním zesilovačem 170W/4Ω. Po prvním spuštění jsem slyšel silný hukot, který se moc hudbě nepodobal. Ale chtělo to si jen trochu pohrát s oběmi propustěmi a zvuk se mnohonásobně zlepšil. Uchometricky jsem vyzkoumal, že pro tento subwoofer a toto auto je potřeba nastavit LPF asi na 60Hz a HPF kolem 30Hz (obě mají útlum 12dB/oct). LPF na 60Hz je zcela dostačující, vzhledem ke stoupající citlivosti použitého měniče. Nyní jsem se zvukem spokojený, subwoofer dokáže zahrát jak velmi nízké kmitočty, tak i dokáže pořádně kopnout do zad a vzhledem k výslednému dojmu jsem už upustil od záměru zvětšit hmotnost kmitacího systému.

Poděkování
Za spolupráci s výběrem měniče a vytvořením simulací bych chtěl poděkovat těmto členům fóra Audiowebu - check a little.

http://s19.postimg.cc/joyn0lmcv/jarob1_01.jpg http://s19.postimg.cc/nzdaw6rfz/jarob1_02.jpg http://s19.postimg.cc/byruvgk1b/jarob1_03.jpg http://s19.postimg.cc/pgyr7qw6n/jarob1_04.jpg http://s19.postimg.cc/fkxo83qen/jarob1_05.jpg http://s19.postimg.cc/hqwkgcj8v/jarob1_06.jpg http://s19.postimg.cc/v93gsmve7/jarob1_07.jpg http://s19.postimg.cc/4pavqhuun/jarob1_08.jpg http://s19.postimg.cc/huqdwloq7/jarob1_09.jpg

(upravil luta 1. 2. 2009 17:47)

Re: Beyma SM-112N v Š120

ta mřížka je parádní a to využití prostoru. to musela být dobrá drbačka..moc hezky na to aby to bylo za sedačkama smile

to určitě nebude do obyč 120tky co big_smile

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

Super.

Re: Beyma SM-112N v Š120

Zaujímavý projekt ale na môj vkus je to fakt hnusné.

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

No vypadá to rozhodně zajímavě. Sice se už na "tuning" starých škodovek dívám s humorem, ale zajímalo by mě, jak to bude hrát. Přeci jenom čalounění zadních sedadel na to musí mít vliv.

Min. to musí dobře masírovat záda, takže sex s babou by tam nemusel stát za hřích.

Re: Beyma SM-112N v Š120

Krásně zpracované a originál! Hodnotím 1

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

moc pekný.. fakt to musela být piplačka..fakt pěkný:)

Re: Beyma SM-112N v Š120

Kluci díky za reakce. Záporné potěší už jen tím, že dotyčný reagoval, a kladné potěší dvojnásob. Pokusím se odpovědět na vše v kostce, snad si každý tu svou odpověď najde.
Stodváca je naprosto normální (jen možná trochu víc v cajku, než ty, co běžně vídáme na silnicích). Žádnej tuning. Není to na žádný ukazování a předvádění se na autosrazech. Pravděpodobně jste jediní, kdo to viděl. Ale řekl jsem si, že než bojovat s odhlučněním motoru a převodovky, že je lepší to vše přeřvat.  A to se povedlo- fakt tak tichej motor má málokdo... Zkoušel jsem to s odklopenými sedačkami i se zaklopenými- žádnej rozdíl.
Jak to hraje? Na to je těžká odpověď, nemám s čím srovnávat. Hraje to líp, než můj předchozí sub. A hlavně se mi líbí jak to hraje. Jen mám trochu strach o čelní a zadní sklo...
Uznávám, že vzhled té bedýnky je trochu nezvyklý, ale už moje babička říkávala- to je tak ošklivý, až je to hezký...
A na sex s babou je to absolutně nevhodné. Když se udělá lůžková úprava, tak to buší oběma přímo do hlavy, a to je pak veškerá romantik v p..... Na sex pouze předky.
Ještě jednou dík za ohlasy.

Re: Beyma SM-112N v Š120

Trochu OT, ale 120tka a lôžková úprava? To by ma zaujímalo, môžeš to nafotiť?

Web

(upravil luta 2. 2. 2009 14:23)

Re: Beyma SM-112N v Š120

jarob : máš tu 120tku třeba na skoda.virt ? 120tky, nejlépe užovky, to je moje srdcová záležitost..dost se mi po té mé stýská smile

lůžková úprava jsou sklopeny přední sedačky a hlavu máš pak na zadní sedačce big_smile akorát teda toho místa není..vždycky mě to muchlování v autě přešlo a to sem malej smile

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

lol To je takovej problém koupit na léto nekousavou deku a v zimě zaplatit slečně penzion?

Re: Beyma SM-112N v Š120

ta mřížka se mi moc líbí, to je kupovaný nebo domorobo?

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

Luta, ale je to hrbaté, čo? Spať by som teda tak asi nechcel.

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

Kurpelm čo si maznavý, si nebol melóny predávať? Neboj sa, lepšie sa spí v šádine ako v súčasných ergo sedačkách.

Re: Beyma SM-112N v Š120

pod hlavu velkej polštář big_smile nikdy sem v ní spát nemusel smile jednou jsem spal vedle ní ožralej na trávě abych si to v ní nezablil big_smile

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

Ten sub se mi moc líbí, je to vtipné řešení.

Re: Beyma SM-112N v Š120

Mřížka- Made in doma a v práci.
Lůžková úprava- spal jsem tam několikrát (párkrát i ve dvou). Nesmí se tam ale spát moc často, člověk by mohl opravdu zhrbatět. Jinak to není zas tak strašný. Jen taková vychytávka, aby nebylo potřeba velkých polštářů- zadní sedák se trochu přizvedne a podloží dvoulitrovou petlahví, naplněnou vodou.
Stodvácu na skoda-virt nemám, je to naprosto normální auto bez úprav a asi by tam nemělo co dělat. Jo, je to „M“, ne užovka.
Jungliste, na dece není žádné soukromí, koukaj na tebe jeleni, mufloni a podobná havěť. A v penzionu si neužiješ takových radostí, jako je troubící a blikající auto, noha mezi sedačkou a šaltrpákou apod. Upozorňuji- ve svahu pro jistotu založit kola...

Re: Beyma SM-112N v Š120

tak ono virt neni jen o tunningu a tuzingu smile právě že jsou tam dost i zrenomovaný auta do původní podoby, který jsou vymazlený do detailu ..

Web

Re: Beyma SM-112N v Š120

Ty mede, dizajn jak od renomované firmy, s tím se můžeš živit. No a s tím souložením ve 120 - doporučuji radu z filmu o básnících - "Jedině přes přední blatník!"

Re: Beyma SM-112N v Š120

Ozaj pekna pracicka, a perfektne vyuzitie toho priestoru za sedackami, ja som tam mal tiež tubu robenu na mieru s basreflexami, ale omnoho viac ma zaujala  vyroba tej krycej mriežky na repro ,ako vznikla?