(upravil Mike 16. 1. 2009 23:52)

Re: Hříčka s trojúhelníkem

me to porad pripomina toto:  jedna květina bez listů, druhá bez nohy, třetí bez prstu , kolik to dělá celkem dnů.

Web

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Frogggu, psal jsi něco o lásce k logice. Tak co třeba toto?:

Doporučujeme napsat si na papír čísla 1,2,.. 10 a k nim přiřazovat odpovědi ANO - NE.
Následující test, který vypracoval psycholog Allan Gintel, by měl ukázat vaši schopnost
vyvodit správné řešení, které vyplývá z určitých výroků a zároveň by měl prověřit
rychlost vašeho uvažování.
Následující výroky jsou ve skutečnosti nesmyslné, avšak je třeba vycházet z toho, že
první dva výroky z každé úlohy jsou správné. Závěr z nich však může, anebo též nemusí
být správný.
Pokud se vám zdá závěr třetího výroku správný, označte ho slovem ANO, v opačném
případě NE. Na vypracování každé z úloh máte k dispozici jen 20 sekund.

1. Všechny žáby jsou modré. Tento kůň je modrý. Proto tento kůň je žába.
2. Všichni žáci jsou ryby. Někteří žáci jsou mloci. Proto někteří mloci jsou ryby.
3. Některé mraky mají černé body. Černé body mají všechny domy. Proto některé
mraky jsou domy.
4. Všechny myši jsou hranaté. Všechno hranaté je modré. Proto všechny myši jsou
modré.
5. Všechny ovce jsou sloni. Někteří sloni jsou čápi. Proto všechny ovce jsou čápi.
6. Někteří lidé, kteří mají rádi Alici, nemají rádi Roberta. Proto lidé, kteří mají rádi
Roberta, nemají rádi Alici.
7. Někteří psi rádi recitují básně. Všichni psi jsou laviny. Proto některé laviny rády
recitují básně.
8. Nikdo s červeným nosem nemůže být premiérem. Všichni muži mají červené
nosy. Proto žádný muž nemůže být premiérem.
9. Všichni jezevci jsou sběratelé umění. Někteří sběratelé umění žijí v norách. Proto
někteří jezevci žijí v norách.
10. Nikdo s fialovými vlasy není mladý. Někteří lidé, kteří mají fialové vlasy, pijí
mléko. Proto někteří lidé, kteří pijí mléko, nejsou mladí.

Vyhodnocení:
Za každu odpověď ANO při otázkách 2, 4, 7, 8, 9, 10 máte 1 bod.
Za každu odpověď NE při otázkách 1, 3, 5, 6 si též připočtěte 1 bod.
7-10 bodů: Vynikající. Těžko může být někdo lepší než vy. Vaše logika je
přímo železná.
5-6 bodů: Logické uvažování patří k vašim silným stránkám.
3-4 body: Zlatá střední cesta, žádný génius, ale hlupák rovněž ne.
2-0 body: Vaše silné stránky se neprojevují právě v logice.

Re: Hříčka s trojúhelníkem

To vyhodnocení je super. Poser bezmála 3/4 odpovědí a jsi zlatá střední cesta big_smile Asi běžná realita.

Re: Hříčka s trojúhelníkem

s těma trojuhelníkam to je tak, že zelený a červený mají jiné zkosení, což v reálu po přeskládání hodí jeden čtvereček do mínusu. podle mě jsou ty přepony trojuhelníků myšleny jako rovné. pořádně koukněte na stoupání těch trojuhelníků.

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Na těch trojúhelníkách je opravdu optický klam. Musel jsem si to načmárat abych to viděl.
Ten test je dobrej. nechá se tam člověk lehce oklamat.

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Crash tak potom ja mám krivé pravítko aj lcd monitor, na ktorom som to kontroloval

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Když to nevidím, tak si to spočtu :

Celý horní "trojúhelník" má odvěsny 13 a 5, kdyby měl místo 13 jen 8 (červená část) měl by druhou odvěsnu mít 5*8/13 = 3,077 ale na obrázku má jen 3! Takže to na horním obrázku opravdu není trojúhelník a nemusím si ani nic malovat. Jde jen o to, že ten rozdíl je pouhé procento a tak není na první pohled vidět.

(upravil Crashpc 20. 1. 2009 13:26)

Re: Hříčka s trojúhelníkem

jean: ukaž mi prosimtě ten čtvrtej úhel. stačí se kouknout, do jaké výšky sáhá trojuhelník na pravé straně za osmým čtverečkem (konec červeného trojuhelníka) , a do jaké výšky sahá celý trojuhelník v téže vzdálenosti od vrcholu na druhém obrázku. JE TAM JINÉ STOUPÁNÍ!

// aua, už jsem pochopil co jste tím čtyřúhelníkem chtěli vyjádřit. blik....  já jen, že ty dva (zelený a červený) jsou trojuhelníky...

(upravil lada 20. 1. 2009 14:50)

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Tak kdo se nudí, najděte si "Einsteinovu hádanku", třeba tu http://jasanek.webpark.cz/hadan1.html nebo přes google. Někdy se liší ve značkách cigár, Angličan je Brit a ptáci papoušek, ale stále je to to samé. Jaké máte časy? Vyšlo mi malinko přes půl hoďky. Sice jsem to řešil už před lety, ale za tu dobu jsem si už si nepamatoval nic.

Re: Hříčka s trojúhelníkem

S touhle hádankou jsem se setkal už na základce, řešení není problém. Pokud se pamatuji, vlastnosti se dají přiřazovat jednoznačně, kromě snad jedné či dvou, kdy je nutné vyzkoušet dílčí varianty. Tenkrát mi to mohlo trvat taky asi tu půlhodinku. Nakonec jsem byl překvapený, jak je to jednoduché, když to na první pohled vypadalo tak zašmodrchaně.

Re: Hříčka s trojúhelníkem

lada: Výborná, jen tak dál. smile

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Tak v tej hádance od Jaroba jsem měl 6 bodů, což se mi ale zdá relativně málo na to, že už jsem pár takových testů dělal, jen si myslím, že spíš, než na logiku, to je na argumentaci a na vyvozování závěrů, což s logikou ale souvisí. Tu Einsteinovu hádanku znám, na ZŠ jsem tomu věnoval kolem hodiny a dalo mi to pěkně zabrat.
Já přihazuji taky jednu, která se dá řešit buď úvahou, pokud na to má někdo řepu, a nebo matematicky, pokud to někdo umí smile

Sto měr zrní je třeba rozdělit pěti dělníkům tak, aby druhý dělník dostal o tolik měr více než první, o kolik třetí dostal více než druhý, čtvrtý než třetí a pátý než čtvrtý. Kromě toho mají první dva dělníci dostat sedmkrát méně měr zrní, než ostatní tři.

Tak schválně, kdo první a správně smile

Re: Hříčka s trojúhelníkem

jarob :Ty jo já mám 8 bodú.

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Froggu, takovou řepu bych chtěl mít... nevím, jestli jsem to pochopil správně, ale to řešení není ani celočíslné. Tu úvahu bych tedy chtěl vidět.

Vidím to takhle : První má nejmíň, řekněme "x" a každý další o nějaké "d" víc než ten předchozí.
Takže první x, druhý x+d, třetí x+2d, čtvrtý x+3d a pátý x+4d, dohromady 5x+10d a to má být 100.
Pak první a druhý dohromady (2x+d) mají mít sedminu toho co kolegové (3x+9d) takže máš rovnice:

7*(2x+d)=3x+9d
5x+10d=100

no a řešení je : x = 10/6 a d=55/6

takže mají 10/6, 65/6, 120/6, 175/6, 230/6 což v součtu dává 600/6, tedy OK a 525 je 7*75, taky OK.

Tohle tedy z řepy kdekdo nedá. Jediná úvaha, kterou v tom vidím zní : Zdalipak dají první dva tomu poslednímu pohubě? Jináč to vypadá na příklad ze základky smile přiznej se, že tys z toho tenkrát chytil kuli a doteď z toho nespíš?

Re: Hříčka s trojúhelníkem

To je divný,cos napsal.Proč lomeno 6?

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Protože v šestinách tam máš celá čísla a ověřit, že 10+65+120+175+230=600 je určitě jednodušší, než sčítat 1,6666666666.... + 10,83333333333.... + fuj

(upravil froggg 21. 1. 2009 0:05)

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Boramyr: Způsob, jakým jsi to dělal, je prakticky ta úvaha, kterou jsem pro to já použil, vlastně jednoduchý počty, jenže tys to tlačil spíš do rovnic a já do poměrů, v podstatě jde jen o to, že se mi poměry lépe představují smile. Matematicky to jde elegantně pomocí posloupností, jak jsem ale říkal, matiku nemiluji, posloupnosti ovládám jen s učebnicí před sebou, abych si přečetl, jak na to. Příklad to je z Ahmesova papyru (zhruba 2000 př. n. l.) a za vás to možná bylo na úrovni základky, dneska to správně vyřeší 2 ze 30 čtvrťáků na technické škole.

Jinak to máš samozřejmě správně, naše výsledky se lišej vlastně jen v tom, že je mám ve smíšených tvarech zlomků smile

Tak další ? Tak jo smile
Tentokrát ze staročínské VII. knihy Matematiky:
Klusák a herka vybíhají z jednoho místa v témž směru. Klusák proběhne za první den 193 li, každý následující den o 13 více. Herka uběhne za první den 97 li a každý další den o polovinu li méně. Po proběhnutí 3000 li se klusák vrací a na zpáteční cestě potkává herku. Ptáme se, za kolik dní se setkají a jakou dráhu uběhne každý z nich. Úvahu na tohle asi těžko aplikuju, dá se to řešit otrockým rozepsáním a nebo to jde zase i elegantně. Já tohle neřešil, mám jen výsledek.

Ještě dodám, že li je staročínská jednotka délky.

(upravil Boramyr 20. 1. 2009 22:30)

Re: Hříčka s trojúhelníkem

No, k výpočtu stačí umět vyřešit dvě rovnice o dvou neznámých, což je základka. Tedy minimálně před těmi jedenácti lety to tak bylo. Jak teď, netuším. O aritmetické posloupnosti nemusíš vědět ani prd, když u toho alespoň trošku myslíš. Je fakt, že na základce by to těžko někdo dal, byť na to teoreticky má, ale u středoškoláků je to tedy průser.

Na těch prastarých úlohách je krásně vidět lidský vývoj. Tisíce let pokroku a průměrný občan nejvyspělejší civilizace všech dob to nezvládá. O matematice na úrovni osmnáctého století běžný člověk dokonce ani jakživ neslyšel. Holt poznatků přibývá ale lidská mentalita prakticky stagnuje.

Edit : Potkají se koncem 19. dne? A jestli tohle uměli číňani taky jinak, než tím otrockým rozepsáním, tak hluboce smeknu.

(upravil luikas 20. 1. 2009 22:57)

Re: Hříčka s trojúhelníkem

tak z jarobova testu mam 9, ty jezevci se mi nejak nezdaj smile kdyby byli sberateli  i vsichni potkani, mohli by tu podmnozinu nekterych sberatelu z druhyho vyroku tvorit pouze oni a tudiz by vlastne v nore zadnej sberatel jezevec zit nemusel... uz sem z toho sam zblblej. tu Einsteinovu hadanku uz sem taky kdysi delal na zakladce,tak sem si ji taky zopak (nastesti upesne smile ). Trojuhelniky byly lehky smile hodte sem jeste neco smile
edit: vzdyt sou to jen rovnice s radama... bych jezs nepodcenoval smile

Re: Hříčka s trojúhelníkem

Vychází to zhruba na 15,7 dne. Číňani to počítali dost zdivočele, protože neznali vzorce. Ty přišly o dost později, ale spočítali to a tímhle se prakticky bavili. Máš sice pravdu, že stačí vyřešit dvě rovnice, ale problém je jinde. Rovnice většinou (i když taky ne vždy) umí, ale neumí tu rovnici sestavit, uvědomit si, o co v tom příkladu jde, prostě jim to hlava nebere. Já nevím, jak to kdo sledujete, ale v roce 94 jsme byli na předních příčkách ve vzdělanosti studentů v matematice z Evropských zemí, loni se znova dělal průzkum a jsme mezi posledními. Upadá u nás všechno, ale matematika rapidně, jsou s ní největší problémy, co kdy byly a já taky patřím mezi studenty, co se s ní nekamarádí. Ale teď proč tomu tak je? Důvodů je spousta, ale to je na nový téma, nebudu to zasírat tady, mám na toto téma (a prakticky na celý školství a výchovu) rozdělanou práci, ale jednak není dokončená a jednak ji ani pak nebudu moct publikovat, nicméně, koho by zajímal názor odborníka na české školství, který se prakticky kryje s tím mým, na internetu je volně dostupný rozhovor s panem PhDr. Piťhou, který má na to, dle mě, velmi realistický a střízlivý názor. Tady je: http://uhk.cz/doc/pdf/media/ped_dny_pitha.mp3 Ale to jsem trošku odbočil, takže zpátky k hlavolamům a úlohám smile