Téma: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

  • Určení: 2pásmové stojanové reprosoustavy

  • Datum realizace: Květen 2008

  • Orientační cena: 7800Sk

  • Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 21x65x24cm, Objem 19l, Příkon 200W, Citlivost 91dB, Frekvenční rozsah 50-20000Hz, Impedance 8Ω, Bassreflex 190x25-40x240mm (52Hz), MDF 10 a 22mm, Hmotnost 12kg

  • Autor: KomarD-Jeay

  • Další projekty: Reprosoustavy (Pioneer TS-1080)

Úvod
Pôvodným zámerom projektu boli satelity ku subbasu, ktoré by boli dostatočne zaťažiteľné, mali vyššiu citlivosť a relatívny dostatok basov, aby mohli prípadne hrať aj bez subbasu. Tiež mali byť pôvodne finančne nenáročné, čo už teraz nesplňujú. Boli jedným z mojich prvých pokusov stavby reprosústav a ekvivalentne dopadol aj výsledok.

Ako stúpali moje nároky na kvalitu reprodukcie a finančné možnosti dovolili, satelity som postupne upravoval. Vymenili sa v nich 3 rôzne basové a výškové reproduktory, ktoré možno vidieť na fotkách. Momentálne sú vo finálnej podobe, ďalšie úpravy už neplánujem.

Reproduktory
Prvé pôvodne osadené reproduktory boli 5" Dexon (Pioneer) DRB 13/40 s nevalnými parametrami, avšak svoj účel spĺňali. Výškový bol Tonsil GDWK 10/8. Tonsily sa mi podarilo odpáliť spätnou väzbou s prenoskou z DJ grama, tak ďalšia voľba bola Monacor DT-75/4. Neskôr som zmenil basy za 6.5" Monacor SP-167E. Zaťažiteľnosť bola v oboch prípadoch u basov 80W, čo bol neskôr problém kvôli možnému pripojeniu na silnejší zosilňovač. Tiež som vyžadoval viac basov a väčšiu hĺbku, zároveň vyššiu kvalitu. Po porade na tomto fóre padla voľba na Monacor SP-6/100PRO. Spolu s tým prišla na rad aj výmena výškových reproduktorov a zvolil som Monacor DT-300. DT-300 je po zvukovej stránke takmer zhodný s DT-75, výhodou však je vyššia zaťažiteľnosť a vhodnosť do konštrukcie typu d’Appolito, kde rozdiel bolo počuť ihneď v lepšom zladení fázy. Vďaka svojej 1.2" membráne a nízkej rezonančnej frekvencii je zároveň vhodný pre výhybku so strmosťou 6dB/okt.

Konstrukce
Pôvodná voľba hrúbky materiálu bola 10mm kvôli hmotnosti a zároveň úspore miesta. Pevnosť zabezpečovalo 6 priečok vo vnútri. Pôvodné basové reproduktory so svojou ľahkou papierovou membránou a malou výchylkou neboli schopné rozkmitať ani tak tenkú stenu. Vo finálnej úprave s novými basmi s ťažšou membránou som prilepil dopredu a dozadu ďalšiu dosku a dosiahol hrúbku steny 22mm, dodatočne vystužil bočné steny. Zároveň som zapustil reproduktory, basy 4mm a výšku 6mm. Hrany sú skosené pod 45° uhlom. Povrch je len brúsený 2 zrnitosťami a na to je nanesený základ - čierny polyuretán. Povrchová úprava bola najprv čiernym sprejom, teraz je matný čierny polyuretán, ktorý sa skôr tvári ako pololesk. S povrchom veľmi spokojný nie som, polyuretán H-pur bolo dosť problematické nanášať valcom, problém bol aj so správnym nariedením a natužením, keďže doporučené je 7:1 a v tomto pomere nie je povrch ani po polroku úplne vytvrdnutý; pokusom mi vhodné tuženie vyšlo až 4.5-5:1. Vnútro je vytlmené čiastočne, molitanom hrúbky 3cm prilepeným na stenách. Pripojenie k zosilňovaču je realizované jednoduchým pérkovým terminálom. Vnútorná kabeláž je klasický Cu reprokábel prierezu 2mm².

Výhybka
Výhybka bola pôvodne len 6dB pre výškový reproduktor s delením od 7000Hz. K novým reproduktorom som sa rozhodol spraviť aj poriadnu výhybku, s priebehmi z webu výrobcu. Basy sú delené strmosťou 12dB/okt. s kompenzáciou indukčnosti a výška je jednoduchá 6dB/okt s útlmovým členom 1.6dB. Použité súčiastky sú Monacor - kondenzátory sú zvitkové, kompenzácia je s bipolármi, odpory sú klasické keramické, cievka je 1mm. Deliaca frekvencia je približne 3650Hz (simulovaná).

Zvuk
Zvuk je konečne takmer podľa mojich predstáv. Použité reproduktory poskytujú veľa detailov, ktoré predtým zanikali. Vo svojej cenovej kategórii som komerčné reprosústavy nepočul hrať lepšie. Zvládajú bez problémov vysokú hlasitosť, pričom neklesá zrozumiteľnosť; skôr mám pocit, že hlasnejšie hrajú lepšie. Naopak nemajú problém ani pri počúvaní v noci pri nízkej úrovni. Pri vyššej úrovni hlasitosti začínajú byť prezentné výšky, čo však je skôr fyzikálnou podstatou ľudského ucha. Hudobný žáner zvládajú akýkoľvek, hlavne mnou obľúbené elektronické tanečné štýly, akustická hudba však trochu lepšie sedí basovému pásmu. Pri dlhodobom počúvaní vôbec neunavujú. Problémom konštrukcie typu d’Appolito je vertikálna smerovosť, naopak výhodou je širšie podanie v horizontálnej rovine. Výšky začínajú výraznejšie ustupovať až cca 55° horizontálne mimo osi.

Vylepšenie vidím vo zväčšení objemu na 26 litrov, čím by mohli mať viac basov a väčšiu hĺbku. Pomôže aj úprava rozmerov ozvučnice, umiestnenie bassreflexu medzi basy do stredu, čo by mohlo mať za následok zvýšenie Q a tým lepšiu účinnosť a viac basov a tiež ešte zlepšiť ich podanie. Prínos bude aj v návrhu výhybky pomocou charakteristiky nameranej v hotovej ozvučnici.

http://s19.postimg.cc/6jz9c4ltb/komardjeay2_01.jpg http://s19.postimg.cc/jcndc1xf3/komardjeay2_02.jpg http://s19.postimg.cc/5x0cmloxb/komardjeay2_03.jpg http://s19.postimg.cc/bz7zd3ddb/komardjeay2_04.jpg http://s19.postimg.cc/n034i45m7/komardjeay2_05.jpg http://s19.postimg.cc/uhcbxbv5b/komardjeay2_06.jpg http://s19.postimg.cc/9xcjvylpr/komardjeay2_07.jpg

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Parádní projekt. Velice dobře si tyhle reprobedýnky dovedu představit jako satelity při použití s masivními sloupy.

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

No, úžasný, akorát uplně blbě. Měniče daleko, blbá výhybka... lol zlej Frank

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Možná vydlabat díru pro WG-300 a udělat to plnohodnotně podle KT.

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Fotky bych každopádně vyfotil né na posteli a u pohozených kalhot!
K projektu: je škoda, že měniče nejsou blíž u sebe. Chtělo by to designově ještě trošičku dopilovat wink

Web

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

mne sa dizajnovo velmi pacia

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Fuha, uz som nepocital, ze sa to tu objavi smile
K vyhradam> menice su volene ako 1.8 nasobok vlnovej dlzky deliacej frekvencie. Blizsie vsak niesu z dovodu, ze povodne boli dalej (vid. v texte, je to postupna "evolucia" smile), neslo by to prerobit bez vyrubania celej prednej dosky a to mozem rovno stavat komplet nove boxy...
Ak by boli nanovo, BR by som dal do stredu medzi basaky, BR tak pracuje efektivnejsie v tak dlhom stlpe.
Serie ma taktiez farba, o com som tiez pisal, ale to vidno len na priamom svetle smile
Vyhybka vyhyba v poriadku, Frank tongue

Mozete kritizovat dalej, nech viem, co vylepsit smile

(upravil check 25. 8. 2008 21:32)

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Prdlačky fyziologie, to ti řve vejšková cívka bolestí a bublá ferofluid, případně se ozývá breakup prachovky. Já sice fandím dělení prvním řádem ale ne zrovna v dvoupásmu, v této kombinaci, v tomto provedení a už vůbec ne bez měření.
Kup si MCE-2000 místo jednoho piva, změř měniče v bedně a výhybku uprav. Jestli chceš použít nižší řády, tak bych dokoupil zmíněný waveguide.

Web

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

pekna praca pacia sa mi ale menice monakor nemam rad ale ani nevim proc tongue

Web

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

To jsem si nepomyslel jak ty Monacorácký středobasy jsou úplně nádherný,takový sexy:-)

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Utlum 1.6db vidim jako maly, coz se projevuje tou "vyssi prezenci vysek pri vyssi hlasitosti" a "perfektni srozumitelnosti v noci".
Simulovana delicka 3k5, jaky je tam kondik v te "6db vyhybce"? Pokud mas na 3k5 -3db, pak na 1k7 -9db na prikonu, na 1k tak -14db, ale v praxi to bude utlumeno mene. No, nevim jak se na to ten vyskac bude dlouhodobe tvarit. Check nemusi byt daleko od pravdy.

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

no super Mako. Konečne si to sem dal. Chválim, podľa mňa slušný projekt. S Komarom som býval dva roky na intráku, teda na izbe nad ním, čo som dostatočne nahlas počul. Vyzerá to dobre, hrá to dosť pekne, čisto (tie Monacory hrajú krásne)...spolu so subom sa pekne dopľňajú. Čo sa týka výhybiek na to sú tu iní machri, aby sa k tomu vyjadrili, ale s aktuálnymi som to počul a je to fajn. Mať také doma, tak som určite spokojný.

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Ty DRB jsi měl v bassreflexu? Dělal jsem s nimi kdysi sestře bedýnky s ARV 081 přes 2,2uF a zvuk nic moc. Jinak moc se mi líbí ty basáčky. Vypadají nádherně! Co se týče výhybky, taky mi nějak nesedí jak můžeš mít děličku 3500Hz při 6dB děličce pro výškáč...

(upravil KomarD-Jeay 5. 9. 2008 0:04)

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Utlm 1.6 nieje zas tak malo, lebo citlivosti menicov su podobne. Viac to chce s pouzitim WG300, tak leti citlivost takmer k 94-97dB.

DRB boli tiez v BR, ale kvoli ich parametrom to velky efekt nemalo, rozdiel medzi BR a uzavretou bol len mierne menej basov, dunivost sa velmi nekonala. Na stredoch hrali vcelku priemerne, ved co ine za tu cenu, 69Kc/basak big_smile Vyhybka je akusticky 3650, elektricky zacina vyskac delit uz okolo 6900-7000, kondik je 3uF.
Sice sa viacernym nepaci delicka 6dB, ale predtym nez som to tak nechal som videl 2 ci 3 projekty s takouto delickou, aj s RLC clenom a Lpad, RLC pravdepodobne len kvoli hrbu od WG300.
Nakladacku od RMX1850 to uz dostalo, (v stereu do 8ohm dava 360W) tak trochu nizsie od klipovania to hralo okolo pol hodiny a repraky sa ani nezapotili, ani vyskac zvukom neprostestoval. Tesne pri klipe po cca 7min sa ohriali kopulky basakov.
Inak to zivi 70W zosik a ten ich zdaleka nedokaze poslat do limitu, basaky dosahuju Xmax len pri basovych skladbach, alebo ked pridam korekcie, inak nie.

Najvacsia haluz je, ze tanecna muzika, ktoru pocuvam v prevaznej miere, im ide horsie ako nejaky klidanko jazz, soul, classic rock, pripadne vazna muzika. Ak to porovnam s nejakou najlepsou referenciou, ktoru som zatial pocul (AudioPhysics za 60t a BW za cca 80t, dostali by referencnu znamku 1), tak by som im dal hodnotenie 1.8, na tanecnu muziku az v porovnani s kvalitou odohranou v akustickej hudbe 2.4 az 2.7 (bohvie ako by zahrali tanecne veci tie referencne, mozno na 2). To kvoli mensej razancii na basoch a dost kludnemu prejavu, ktory sa mi v tanecnej hudbe skor nepaci ako paci. Zase proti tomu by nejake oblubene Genius 5.1 5000 museli dostat asi 6 z 5b stupnice.

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

No kdyby si to měl s jednou SPH-170C tak proti prvnímu řádu s RLC na basech nic neřeknu. Jenže tydle PRO verze sou poněkud víc citlivé, navíc sou dvě... zatížitelnost. Waveguide sice zvedne citlivost, ale pouze na dolním konci , který je potřeba zatlumit (ne rezistory) a tímpádem ta zatížitelnost aspoň trochu stoupne.
Dělit basy takhle vysoko, málo strmě a navíc v appolitu je naprostá nepatřičnost, když máš někde na 5-6k breakup a směrovka atd...

Web

(upravil KomarD-Jeay 11. 9. 2008 21:07)

Re: KomarD-Jeay (Monacor SP-6/100PRO a DT-300)

Ale ja nemam 1ord na basoch... 
WG dviha samozrejme dole okolo 2-4k, avsak aj pri 15k je ciastocny narast. Potom je to viacmenej ako bez WG.

V mojom pripade sa na 5-6k nic nekona, ziadne hrby, to by bolo pocut. Smerovost je hlavne vo vertikalnej rovine, tomu pomoze len dat basaky viac k sebe, horizontalne je to v poriadku, je to siroke. Vertikalne je to konieckoncov aj trochu vlastnost tejto konstrukcie.

Ked polozim repra nalezato (vid.obr.) http://img504.imageshack.us/img504/8465/p1100782iy3.th.jpg, smerovost trochu vadi, pocut totiz jeden alebo druhy, ked je hlava k niektoremu blizsie. Ked su na stojaka ulozene, nieje problem, jedine ak by boli v roznej vyske.
Na dosiahnutie dobreho priestoru potrebuju cca 60cm od zadnej steny a aspon 40cm od strany, ale aj tesne nalepene na stene to nieje zle.