Téma: Tom (Hertz HS 250)

  • Určení: Subwoofer do auta

  • Datum realizace: Květen 2008

  • Orientační cena: 3000Kč

  • Technická data: Uzavřená ozvučnice, Objem 16l, Příkon 250W, Impedance 4Ω, DTD 18mm

  • Autor: Tom

Úvod
Po koupi zánovního Peugeotu 307SW jsem začal uvažovat o jeho ozvučení, ubírajíc se cestou dobrého poměru SQ/cena pořídil jsem z druhé (Michalovy) ruky 5-tikanálový zesilovač Audison LR605XR s tím, že na něj budou zapojeny i reproduktory ve dveřích. Na subwoofer jsem použil měnič Hertz HS250, který jsem měl v předchozím autě.

Konstrukce
Záměr postavit koncepci subwooferu s malým objemem vychází z dlouhodobého požadavku přítelkyně, která by jinak hůře snášela ostatní práce na autě. Proto jsem se rozhodl využít co nejlépe prostor v kufru při zachování jednoduchého vyjmutí bedny v případě potřeby převozu rozměrného nákladu. Dno kufu verze SW se vzadu u sedaček snižuje o 8cm a umožňuje tak část objemu bedny schovat. Při návrhu bedny jsem určil tvar dna, zkosení zadní stěny, výšku - nebyla nijak limitující, co nejmenší šířku a hlavně co nejmenší hloubku. Základní spojení větších dílů je provedeno na kolíčky, menší díly jsou pak lepené na tupo polyuretanovým lepidlem, které ve spoji lehce napění a slepí dobře i ne zcela přesně dolehlé spoje. Výborným pomocníkem při řezání MDFky, zvláště pak dílů na dno bedny, byla cirkulárka s možností nastavení veškerých rozměrů a úhlů. Otvor pro měnič je vyfrézován tak, aby příruba byla částečně zapuštěná (5mm), aby dobře dosedly příchytky grilu.

Po slepení, zahlazení hoblíkem, kitování a obroušení byla bedna natřena jednou vrstvou vodou ředitelným lakem. Měl jsem strach, že při nalepování potahového koberce by se lepidlo příliš vsáklo do MDF a koberec by špatně držel. Následovalo lepení koberce Chemoprénem, usazení terminálu, měniče a grilu, který mi již několikrát zachránil membránu. Jako tlumení jsem použil kus molitanu a tlumící rouno od Dexonu. Bedna je vytlumena v téměř celém objemu, materiál jsem nijak moc nestlačoval.

Zesilovač je umístěn tak, abych kvůli němu nepřišel o vymoženost "esvéčka" - možnost instalace třetí řady sedaček. Obětoval jsem kapsu mezi prolisem levého blatníku a zadním světlem. Zesilovač je přišroubován k desce z MDF. Ta je přichycena pod tapec a vymezena, aby se nehnula, s možností rychlé demontáže pro přístup ke světlu. Zatím je zesilovač připojen k originálnímu rádiu přes Hi-Lo konvertor - vyřeším po koupi nového autorádia.

Zvuk, závěr
Zvuk subwooferu mi přijde dobrý, plný, nemá sklony k bučení, jsem s ním spokojen. Nemám naposlouchány suby za velké peníze ani profi repra, proto si odpustím hodnocení jestli je zvuk tvrdý nebo měkký. Rockové skladby dostávají další šťávu a přesto poslech Vlasty Redla neunavuje od zbytečného pumpování.

Neduh v ozvučení auta teď vidím v ostatních komponentech. Bude potřeba vytlumit dveře, nainstalovat kvalitnější měniče a napojit je na zesilovač. Potýkám se s propadem citlivosti mezi pásmem subwooferu a středobasu (dle mých uší). Zvuk subwooferu je slyšet z kufru a nenavazuje se úplně dobře na středobasy, jejichž spodní pásmo je spíš než slyšet, tak cítit v lokti položeném na madle dveří.

http://s19.postimg.cc/ra699t6r3/tom1_01.jpg http://s19.postimg.cc/jvliv6a9b/tom1_02.jpg http://s19.postimg.cc/4o5jatien/tom1_03.jpg http://s19.postimg.cc/s3ngg625r/tom1_04.jpg

Re: Tom (Hertz HS 250)

Dobre spracované, max. využitý priestor (i keď by sa dalo niečo schovať aj za sedadlo tuším z toho objemu). Tak cca by to malo vyzerať. Mne sa to páči.

Re: Tom (Hertz HS 250)

Viděl jsem osobně, dobrá čistá práce a elegantní smysluplné řešení smile Príma, že se dá vyndat. Není tomu co vytknout.

Re: Tom (Hertz HS 250)

Díky. Sub už hraje s Helixy 5 v zadních vytlumených dveřích zapojenými na Audison, usazenými napevno do dveří a ne jen do tapecu. Vepředu mám ještě origo repro a v porovnání s Helixy hraje subjektivně ještě hůř než dřív. Zanedlouho přibydou v předních dveřích Carpowery Preset-1, to už bude adekvátní.

Re: Tom (Hertz HS 250)

Velmi dobre pekne a učelne riešenie. Takto si predstavujem sub do auta. Maš odomna velke plus.