281

Re: Kapacitátor

lést nebo lézt??

282 ...editoval PavelTl (2. 1. 2015 14:48)

Re: Kapacitátor

Sice hezky napsaný, ale jinak naprosto mimo realitu.
Bohužel Cimermane opak je pravdou, nejpíš proto že naprosto nechápeš co to je akumulátor a jak funguje.

Začnu zprostředka tímhle: Nebo mi chcete tvrdit, že když budete mít rádio na baterky s připojením do el.zásuvky tak bude brát elektriku z baterek protože el. zásuvka mu smrdí a elektrika z elektrárny je FUJ? Ale jděte smile
Baterka v rádiu je primární článek, nikoliv akumulátor. Většinou se přepnutí mezi bateriemi a trafem děje zastrčením síťové šňůry, zcela vyjímečně oddělením diodou. A právě proto že usměrněné trafo dává větší napětí než baterie (stačí 1V, ale někdy bývá trochu víc) je tato dioda polarizována v nepropustném směru a tudíž nevede a baterie je odpojená.

U auta je základním zdrojem právě akumulátor a alternátor se stará pouze o jeho dobíjení.
Základní napětí akumulátoru je 13,2V (6 článků po 2,2V - těch 12V se bohužel pouze píše) v ustáleném stavu. Jak se vybíjí (třeba při startování) klesá i pod 11V, jak se nabíjí naopak roste. To že alternátor dává právě 14,4V je nastaveno jeho regulátorem, protože při tomto napětí dochází k nabíjení akumulátoru. Při 14,8V už začíná akumulátor plynovat (rozuměj vyvařuje vodu v níž je rozpuštěn elektrolit) a jakmile dojde k jejímu odpaření přestane akumulátor plnit svoji funkci.

Máš představu co je a jak funguje alternátor?
Je to jen třífázový generátor napětí a usměrňovač, přičemž výstupní napětí je závislé na buzení o které se stará regulátor. Toto napětí pak má tvar pulzů, nikoliv vyhlazený průbeh, ten dělá právě akumulátor.

Ano, akumulátor jde vymontovat z běžícího auta, ALE má to své omezení. Musíš zajistit malé otáčky motoru (volnoběh) a velký odběr proudu (rozsvítit hlavní světla), jinak totiž regulátor není schopen jej uregulovat (právě proto že chybí akumulátor) a vzroste na něm napětí. Důsledek tohoto jevu si jistě dokážeš představit.
Díky tomu že chyběl akumulátor který by tyhle pulzy vyhladil měl regulátor plno starostí i na volnoběh, stačilo pak přidat plyn a na malér bylo zaděláno.
Upozorňuju že se to dalo dělat u starých aut bez elektroniky, u moderních může i krátké odpojení vést k její destrukci. Ono to napětí na alternátoru snadno vzroste nad bezpečnou mez.

Stačí pochopit že 12V akumulátor nemá vždy přesně 12V, ale napětí na jeho svorkách je závislé na tom v jaké fázi se nachází. Jestli je nabíjen, ustálen, nebo vybíjen velkým proudem. Má minimální vniřní odpor, ale je závislý na probíhající chemiské reakci.
Někdy je u starých aut vidět že když jedeš a zastavíš na semaforu pohasnou světla auta. To je právě dáno poklesem otáček alternátoru, který přestane dobíjet aumulátor a než zareaguje regulátor přejde akumulátor z fáze dobíjení na vybíjení a krátce poklesne jeho napětí.

Zvláštní je že tahle čísla co jsme se kdysi učili ve škole se trochu liší od wikipedie.
Mimochodem velice je to zjenodušené a věřím že i místy nepřesné, přeci jen už jsem hodně dlouho ze školy.

EDIT: pro srovnání je to principielně stejné se síťovým zdrojem. Trafo za usměrňovačem dává jen pulzy, takže bez filtračních kondíků bys nemohl fungovat. Tam jsou taky hlavním zdrojem napětí kondíky ve kterých je uložena energie a trafo se stará jen o jejich dobíjení.
Akumulátor je vpodstatě hodně velký kondík, který funguje jen při správném napětí.

283

Re: Kapacitátor

Ani 20 V altík "nepřepere" vnitřní odpor dobré 12 V baterie, aby tam bylo 20 V. /určitě ne hned/. A k tomu odběru v dnešních autech - vyhřívané čelní sklo 40 A, sedačka 10 A x 4, ventilátor chladiče 30 A a další ...
A ten maximální proud altík dodává až při vysokých otáčkách, při volnoběhu je to zlomek, tak i když mám čerstvě nabitou baterku a zapnu všechny spotřebiče, tak i při běžícím motoru napětí sítě klesne i pod 12 V a ani běžné otáčky (1500) nestačí na zvýšení napětí nad např. 12,5 V a to se baterka ani nenabíjí.

284 ...editoval microlan (3. 1. 2015 12:30)

Re: Kapacitátor

Další kontrolní otázka. Jakou hodnotu má zvlnění napětí(14V / 42A) automobilového alternátoru při 2000 ot/min, zatíženého 1 ohm odporem, bez připojené akumulátorové baterie?

Lehká nápověda zde

http://svetelektro.com/files/thumbs/t_3_f_usmer_ova_.gif

a tady výsledek

http://www.falstad.com/circuit/#%24+1+5 … .1+1+-1%0A