Re: Kapacitátor

Sám jsi to napsal. Hifi je snaha o co nejvěrnější reprodukci toho co je v nahrávce (kvalitní nahrávce). Nejde tedy o to, že auto má hrát jako poslechovka. Odkud kam je to tedy ještě snaha a Hifi? A kdy už ne?

I v běžné místnosti jsou propady třeba až 30dB. Nejsem odborník, jsem pouze samouk, ale není to v autě spíše o poslechu v poli blízkém, což trochu mění situaci?

Nicméně vím, že se tu dost lidí zabývá různým měřením a mohlo by být zajímavé provést nějaká měření v autě a hlavně bych rád dostal prostor na své dotazy a diskusi.

Web

(upravil Dalča 8. 9. 2012 10:29)

Re: Kapacitátor

Může být.
v blízkém poli pro posluchače může být poslech do jisté míry izolován od vlivu akustiky prostoru, nicméně to blízké pole funguje opravdu jen tam, kde přímá vlna od zářiče je dostatečně výraznější jak vlna prostorová. Tj teoreticky lze udělat "poslechový prostůrek" v oblasti hlavy řidiče. Ostatní pasažéři budou všude, jen ne v optimálním místě poslechu.
Pokud odhlédnu od vlivu okolních hmot (prostorová akustika) neustále zůstane poslech v neobyčejně hlučném prostředí.

Subjektivní názor podpořená osobními zkušenostmi.
100% týpků co jsem viděl, slyšel a zažil, ví o akustice prd. Mají různě vytuzená auta, úpravami interiéru počínaje exteriéru konče. Přes úpravy podvozku a hnacího agregátu. většina z nich nemá páru o tom, co vlastně činí (viz podložky pod kola - zamysli se, co taková x cm tlustá podložka udělá s geometrií přední nápravy - oas otáčení - a co udělá s rozložením sil na ložisku - změna ramen páky před ložiskem za ložiskem a s tím spojené přesouvání od zátěže působících sil)
Samostatnou kapitolou je ozvučení auta.
Podle mých zkušeností nejlepší reprák je největší, nejbarevnější s co největší výchylkou. Zesilovač musí mít co nejvíc kilavaty, k němu musí být připojen kapacitátor, opět co největší a nejlépe s displejem, nebo aspoň několika LEDkami.
Že to místo basů spíše hučí je vedlejší. Repráky ve dveřích - opět designově zajímavé musí být vybaveny středovým trnem, tvářit se, že jsou karbonový nebo kevlarový. To že se dveře při jejich použitá nafukují je vedlejší detail.

Pokud nejsi podobný expert, tak se omlouvám, ale zatím jsem vždy potkal jen podobné tydýty, kteří mají minimum vědomostí, jsou zarytě přesvědčení o své pravdě a okolní svět jim dozajista křivdí....

Osobně znám jednoho člověka, který upravoval auto pro poslech, nikoliv po produkci TUTUTUTUcccTucTucTuc v takové hladině ak. tlaku, že to budí i spící lidi doma přes ulici. Pravdou je, že si nechal u šikovného človíčka třeba vyztužit dveře, aby teprák měl za sebou ozvučnici, ne rezonující měkkou plechovou kravinu, která je stavěná na ochranu posádky při bočním nárazu. v jeho interiéru si nevšimneš žádných blikátek, pseudo 15" basáků, a když to stojí a není puštěná klima, tak je to velmi poslouchatelný. Auto je VW Phaeton a úpravy konstrukce kastle ho vyšly na nechutný prachy, ale je to slyšet a hodilo se tam osadit kvalitní repráky.
Jedno z mála aut, kde se dá poslouchat i Penderecki.

Re: Kapacitátor

Nechcem zakladať nové vlákno kôli jednej otázke, tak to dám sem. Určite bude niekto vedieť, na čo slúži kábel vychadzajúci z autorádia,označený ako POWER ANT. Je to starý SENCOR. Na čo?

Re: Kapacitátor

Spínání el. antény/zesilovače. Většinou aktivní při zapnutí rádia, u některých modelů až ve chvíli kdy je přepnuto na TUNER.

Re: Kapacitátor

Ďakujem babakus, takže keď ten kábel pripojím na +12V,zapne mi to anténový zosilňovač? Nebudem to mať v aute, ale ako tuner v izbe. Keď je to tak mohol by som to zapojiť cez vypínač a zapínať podľa potreby?

Re: Kapacitátor

Na tom kabelu se při zapnutí rádia/tuneru objeví +12V. Určitě to není schopné nic napájet, je to pouze ovládací napětí, takže s malým maximálním výkonem. Původní záměr je spínání el. vysouvatelé antény tak, že anténa měla vlastní napájení a pokud dostala spínaných +12V, tak se vysunula. Stejně by to mělo být s tím anténím zesilovačem. Ten by měl mít taky vlastní napíjení a ten kablík používat jenom jako informaci že se má zapnout. Přes vypínač to samosebou jde napojit.

Re: Kapacitátor

Ďakujem,ďakujem.

Re: Kapacitátor

Power ANT vývod je schopný a aj používaný na napájanie anténneho zosilňovača. Neviem prečo by s tým mal mať problém.

Re: Kapacitátor

těchhle 12V není stavěný na napájení větších výkonů, je to u různých rádií různý, kolik zátěže to unese. Na naopájení motorku vysouvání antény a zároveň na krmení anténního předzesíku u Hondy Civic to stačilo...

Re: Kapacitátor

Napadlo mi že oživím debatu o kapacitoroch http://www.youtube.com/watch?v=KPTlfwgPGyM

Re: Kapacitátor

hmm pěkný povídání...

Místo půl hodiny keců na jůtůbu objevujíce ameriku, kdyby dotyčný experimentátor hodil osciloskop do palubní sítě, tak by věděl a nemusel se dohadovat a domýšlet.

do těch kydů soudruh eméričan zapomněl podrobně popsat systém regulace napětí a dobíjení baterie...
1) Zesíky větších výkonů, pokud je mi známo, mají v sobě stejně měnič na vyšší napětí.
2) zesíky malých výkonů (lepší) mají svý kondy
3) v kraválu v autě to stejně nemá cenu filtrovat, páč přes řev motoru, výfuku, kol, je stejně prd slyšet na na TUC tuC TuC TuUuUuc  to poznat není.
4) Pokud to dotyčnej myslí se zvukem vážně, tak nekupuje kapacitátor, ale pořádně navrhne celý audio řetězec a k tomu navrhne i napájení, které by v ideálním případě mělo být od běžných rozvodů oddělené, s instalací auta spojeno v jednom bodě (nebrat doslovně, obou pólů jest samozřejmě zapotřebí), v ideálním případě je audio systém vybaven svým vlastním lokálním akumulátorem, kdy palubní síť slouží hlavně k dobíjení tohoto akumulátoru. Součástí tohoto je taky odrušení mnohých elektronických regulací (leckteré auto má větráky klimatizace/ topení PWM regulovány) rovněž osvětlení, zapalování atp.

No pokud je dotyčný vybaven navíc autem se slušnou vnitřní kubaturou, a tichým chodem, pak lze říct, že dotyčný by mohl mít v autě solidní zvuk.

Re: Kapacitátor

Takže všetci tuzeri čo si do auta kupujú kapacitory si tým vyriešia len tento smiešny bordel čo robí elektronika v aute? ... Ale keďže si kupujú čínske kapacitory, čínske zosilňovače , bohvieako to pozapájajú tenkou kabelážou, a navyše pri tej "kvalitnej" hudbe nieje možné počuť žiaden rozdiel , tak to je len vyhodenie peňazí. ? Teda ja si myslím že je to vyhodenie peňazí v každom prípade smile, lebo auto v ktorom  by bolo možné počuť ten rozdiel by muselo byť fakt TOP upravené len kvôli hudbe a na to predsa auto nieje smile

Re: Kapacitátor

Můj názor.

Sebelepší kondík zvuk čínských sraček nevylepší, ani kdyby měl obrovsou reálnou kapacitu.
Pokud se někdo HiFI opravdu zajímá a má informace a vědomosti, zjistí, že ten zakopanej pas je jinde, Filtrace rušení je až taková třešnička.
Pořádnej kondík ti může pomoci při krádkodobývh "špičkách" odběru, kdy by procházející proud přes vodiče vytvořil úbytek napětí a tím by zesík "ztratil sílu" tj. nebyl schopen "špicu" dopravit až do repráku.
Tzn pokud bude dobře navržena distibuce napájení - dostatečně dimenzovaný vodič, pokud možno krátký, případně lokální akumulátor na krmení audia - tak v podstatě není ničeho takového třeba, protože kvalitní akumulátor má ve většině případů lepší parametry než i ten nejlepší kapacitátor s modrejma ledkama.

To samý platí třeba o reprácích s velkým zdvihem membrány.
Jo je to pěkný na pohled, když to lítá kilometr na každou stranu.
Jenže, proč asi se všichni zabývající se kvalitním poslechem, snaží o "minimalizaci" výchylky membrány? (naznačím - linearita závěsu, dopplerův jev, problém různých mechanických poměrů před a za membránou, rychlost proudění vzduchu kolem prvků - koš, basreflex-)
podotknu že ideální reproduktor by v tomto ohledu byl reprák s nekonečně velkou membránou a nekonečně malým zdvihem, který by tímpádem byl dokonale směrový a širokopásmový, protože by budil jednu rovinnou postupující akustickou vlnu, směrovanou do dokonale pohltivého prosotoru. (jenže to by v reálu jaxi nemohlo fungovat, že, no ono s tím ideálním reprákem je to podstatně složitější, z jiného hlediska by se mělo jednat bodový zdroj, dokonale všesměrově vyzařující do prostoru atp.)...

Takže to chce pro pořádný zvuk začít u repráků (tam je největší část zkreslení a taky mají nejmenší účinnost z celého řetězce), pak řešit teprve zesilovač, spoplu s adekvátním propojením s repráky (průřez, kapacita, délka) ruku v ruce s napájením zesáku (průřez, délka) zdrojem napájecího napětí (musí být patřičně tvrdej) pak zdrojem signálu a propojením zdroje signálu se zesíkem (kapacita, indukčnost, sériový odpor).

Řečeno jinak mizerný reprák ani ten nejlepší zesilovač nevyléčí. Mizerný zdroj zvuku žádná zesilovač ani reprák nevyléčí...
Vše spolu souvisí a je velmi těsně svázáno.
No a k tomu máš interiér auta, kterej je vybavenej velmi odrazivými plochami (sklo) různě kmitajícími pohltivými plochami - tapecíruňky, různé dutiny ochotné rezonovat na různých kmitočtech (dveře, kastlíky, atp.) málo tuhou kastlí která se ochotně "nafukuje" na některých kmitočtech má tuto "ochotu" větš na jinejch menší.

Takže udělat kvalitní poslech v autě je fuška přímo sysifovská. a udělat to pro více posluchačských míst je opravdu velmi komplikovaný.

(upravil ondra Ch 25. 4. 2013 18:50)

Re: Kapacitátor

Dalčo to nemá cenu, mezi "autohifíkama" fungujou naprosto jiný fyzikální zákony než v okolním světě. Mě je to tzv autohifi zduše protivný, reprák do auta nemůže vypadat jako reprák, ale jako něco co zrovna vypadlo z prvního stupně rakety saturn5, to platí hlavně pro ty čínský naleštěný prdy který jsou zhusta rozšířený mezi lidem... smile

Web

Re: Kapacitátor

neni dulezite jak to hraje, ale jak moc nahlas to hraje a jak to vypada... (v aute malokdy vynikne kvalita zvuku nad kvantitou) smile

Web

(upravil hifim@ni@k 18. 1. 2014 17:04)

Re: Kapacitátor

Achjo, nechápu. Víte o tom, že existuje třeba Pioneer ODR, Alpine F1 Status, firmy jako Brax, Zapco, z těch levnějších třeba Helix atd atd. To je auto Hi-Fi. Stejně jako PC repro Logitech není Hi-Fi. A kolik lidí má doma alespoň základní sestavu za 50-60tis? Těch co mají doma Logitech je více, ale podle nich přece nebudu posuzovat ostatní hifíky. Trochu soudnosti prosím. I firmy jako Scan Speak, Eton, Acuton se v autohifi používají. Ale najít třeba do auta rozumný střed jako je ODR nebo Utopia BE není jednoduché ani mezi těmito výrobci. Já třeba skončil u toho Focalu BE, protože byl za 4tis/pár a ne proto, že je autohifi.
Kapacitor je nesmysl. Nemá cenu to rozebírat, protože i kdyby fungoval, tak kvalitní jako Brax, Helix, tuším se dal koupit i Mundorf stojí několik tisíc. A proto mám v kufru druhou baterii SPV20 s vysokým startovacím proudem a krátkými kabely rovnou do bloku. Jako bonus je vyšší celková kapacita.
Pokud to budu chtít řešit nekompromisně, tak je tu řešení v podobě Helix Power Station.
Třeba 3x zesilovač Steg Master Stroke (A třída), každý měl svůj Power Station a 2x (nebo 3x?) gelová baterie tuším 120Ah, to je autohifi a obrovský zážitek. Vydrželo to hrát bez motoru cca 7min. Samozřejmě homehifi v této ceně bude hrát mnohem lépe. O tom se hádat nebudu, ale o tom to také není. Je to prostě koníček a proto nepotřebuje rozumové zdůvodnění.

editace: opraven odkaz...

Web

Re: Kapacitátor

tak tie reproduktory divnych tvarov a kapicatory riesia hlavne tuzeri, teda ti co do toho nechcu davat vela penazi, ale chcu aby to bolo kul a aby to dunelo. Druha kategoria su tlakari, tam sa pouzivaju subwoofery s viacmenej klasickym dizajnom, len odolnejsim spracovanim a na zvysok pasma reproduktory ktore vlastnostami pripominaju PA. No a tretia kategoria su autohifisti, tam uz sa nepouzivaju ani kapicatatory, ani omalovankove basaky.
Vyrobky DD, Gladen ci Morel mi nijak sci-fi nepripadaju.

Re: Kapacitátor

toje právě ono...  se předhánějí, jak jim to div nevyvalí okna z auta, ale přitom je to jen řev a ne poslech muziky..

nevím proč se tomu říká hifi, když to není hifi...

Ohledně kondů, baterka, je schopna dodat průměrně bez problémů a velkejch úbytků napětí desítky ampér, tak na co kond?  ale marketing funguje smile

taky by mne zajímalo kde beoru ty stovky wattů, když to už od pasu nesedí a navíc vím jakej brajgl udělá pár desítek wattů v bytě...

Re: Kapacitátor

baterka, je schopna dodat průměrně bez problémů a velkejch úbytků napětí desítky ampér, tak na co kond?

Are u serious?

Re: Kapacitátor

Videl som test kde len pripojenie veľke kapacity k autobatérii slušne znížilo rušivé spektrum na napájacej sústave.