Re: Otevrena ozvucnice + sub

Chuck mi doporučoval na středovou budku jako dobrý kompromis mezi náročností stavby a zvukovými vlastnostmi komoru ve tvaru trojbokého hranolu, se špičkou v zadní stěně ozvučnice, tedy s výškou hranolu odpovídající hloubce skříně. Ono je to i logické.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Logicke v cem? Pokud tu vlnu od zadni strany membrany nepremenis na teplo, nebo uplne neodvedes mimo ozvucnici (B&W), nedosahnes prece nikdy toho, aby ti zkrz membranu zase nevylezla ven, krom toho, ze stojate vlny vznikou i v objemu takoveho tvaru.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Když si uvědomíš, že zvukové vlny respektují zákon úhlu odrazu a dopadu, je tenhle tvar stěn jakýmsi "skoronekonečným" zvukovodem, když si odmyslíš stojatinu od horní a spodní stěny - nic nebrání udělat šneka (kužel) alá BW - což je jenom extrém tohohle řešení. Účelem je co možná nejvíc toho pohltit tlumením a odraz zpět na membránu bude v tomhle tvaru určitě citelně menší než v klasické krabce.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Mensi asi bude, ale jen pro vyssi frekvence, ne? Na 1kHz mas porad vlnovou delku pres 30cm. Vlnam dlouhym pres pul metru je podle me celkem fuk, jak je tvarovana ta mala uzavrena budka.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Soustřeďoval bych se ale na tu horní část středového spektra, už kvůli citlivosti uší v té oblasti.

Osobně o ničem lepším (s rozumem použitelným v DIY) nevím. Otevřená vycpaná tlumením?

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Trochu jsem si s tim hral a vnimam prave prinos v pasmu 200-1000Hz jako nejvetsi. Skoda, ze u toho nemuzu zkusit nic merit - snad az bude mikrofon od Czech_Chucka. Kazdopadne jsou pro me usi dulezitejsi.
Zkus si nekdy pohrat s tim crossover pluginem ve foobaru. Velka vyhoda je v moznosti okamzityho prepnuti na ruzny vyhybky a ekvalizace. Ucho je mozna nejcitlivejsi na 3kHz, ale pro prirozenou reprodukci je (aspon pro moje usi) pasmo 200-1000Hz mnohem dulezitejsi.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

2 Michal příspěvek 13: Ale já sem neříkal, že ak. zkratu nepomůžeme deskou. Já sem ptal na závislost dělící frekv. mezi basem a středem a ak. zkratem...

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Psals, že "jedno na druhém nějak nezáleží". A to není pravda. Velikostí desky nebo protažením U se posouvá frekvence od které se začně uplatňovat zkrat směrem dolů. Nedojde ale hned ke zkratu (ticho), začne se to chovat jako dipól - dva zářiče, fázově posunuté jednak polaritou "zářící" strany a druhak delší cestou zadního zvuku k posluchači. Tím že se jedná o dipól tam taky vnášíme další potenciální průšvihy, ne?
MaBat, Solomon: jsem tu dost na tenkém ledě, nikdy jsem nic takového nestavěl, MaBatovi zkušenosti vítám.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Solomon: ono je potreba tohle zkusit v realnych podminkach, kde na to ma velky vliv konkretni umisteni. Jakykoliv vypocty tady muzou dat podle me dost neuzitecny hodnoty. Kazdopadne neco malo najdes v jiz zminenem Tomanovi.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Michal: to uz je tenky led i pro me, a tohle uz je vec (psycho)akustiky. Treba tim, ze se ta vlna vyzari (a pokud mozno pohlti) do (pomerne velkeho) prostoru za bednou, uz neni tak nebezpecna, jako kdyby mela nadelat paseku v male ozvucnici s pomerne velkou intenzitou.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Když už polemizujeme, tak takováhle bedna musí stát daleko od zdi protože jinak ti bude ten zadní odraz v závislosti na té vzdálenosti vstupovat zpátky a interferovat se signálem předku.

Je nějaké horní omezení pro budku na středák? Tedy pro 13cm max 3L a tak? Pokud ne, částečným řešením by byla dostatečně velká ozvučnice dobře zatlumená.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Pravda je, ze Linkwitz uvadi aspon 1m od zdi, ale ten to ma otevreny cely.

Michal napsal:

Pokud ne, částečným řešením by byla dostatečně velká ozvučnice dobře zatlumená.

...treba prave tak ma vypadat dobre udelana ozvucnice pro stredy. Musela by byt ale opravdu velka a to uz je dost neprakticky.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Zůstaňme při zemi, pokud by nebyl problém udělat pro 5" nebo 4" střed pracovní objem v řádu desítek litrů, množství tlumení a možnost ten vnitřek nějak "zakroutit" a zbavit krabicovitosti... V tomhle mi ale chybí praxe, jestli to má smysl.

(upravil MaBat 10. 5. 2007 14:21)

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Priblizim ti to jinak: zvukovy rozdil mezi otevrenou a zatlumenou uzavrenou bednou ma podobny charakter jako rozdil mezi zatlumenou a nezatlumenou uzavrenou bednou.
Ja bych to uz ted dal nepitval, zas dam vedet, az trochu pokrocim.

Edit: Jinak ta interference s odrazenym zvukem v mistnosti se samozrejme deje i u jakehokoliv jineho reseni. Tady to nebude nic dramatickeho navic.

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Tak jak to vidím, moje znalosti jsou krátké na to, abych to pochopil.

Furt uvažuju jako: Akustický zkrat ovlivňuje přenos spodního konce pásma. Na vrch ( nižší středy, středy) má ale jen nepatrný, jestli vůbec nějaký vliv. Proč teda ovlivnění mezi děličkou a ... ???

Jinak se všem omlouvám, jestli sem vedle a jestli jsem jediný, kdo nechápe... sad

(upravil MaBat 10. 5. 2007 14:21)

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Solomon: ale ne, uvazujes spravne. Tady to bylo mysleno tak, ze nizky basy bude hrat uzavrena bedna, proto musi byt delici frekvence dost vysoko na to, aby to otevrena stredobasova  ozvucnice nad ni byla schopna uhrat. Pokud by byly obe pasma otevreny, na delici frekvenci by samozrejme nezalezelo...

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Jo tááák smile
Takže to byla moje chyba. Už si uvědomuju žo to tady bylo psáno, jen mi ta spojitost unikla...

(upravil MethMan 10. 5. 2007 15:49)

Re: Otevrena ozvucnice + sub

MaBate, fakt nevím jestli dokážeš nebo nedokážeš udělat dobrou bednu pro svůj střeďák smile a ani to nehodlám zkoumat.
Ano, je skoro jistě pravda, že stojaté vlny vznikají vždy, protože vlnová rovnice má za reálných podmínek vždy řešení. (Já to nepočítal, ale tvrdil to pan doktor B.S.) Podstatnější informace pro věc je jakou mají distribuci, intenzitu a průběh v čase neboť se neustaví a ani nezaniknou ihned - jak si jistě uvědomuješ. Díky tomu, že existuje poměrně dobře účinné řešení tohoto jevu, nebude to hlavní problém uzavřených ozvučnic všeho druhu. Mimo to i otevřená ozvučnice má své bočnice, dno, strop a zadní stěnu. Jen jsou občas dál, ale za to bez tlumení.
Horší bude co provést s akustickým výkonem vyzářeným odvrácenou stranou membrány pracující do pidiprostoru, chovajícím se jako poddajnost, a dosahujícím velmi vysokých hodnot akustického tlaku. Tady už tvar komory může fungovat jako akustický zkrat pro omezenou šířku pásma jako v případě B&W nautilus (btw. NIC se mimo ozvučnici neodvádí!) Podstatná část práce asi zůstává stejně na tlumící materiál. Z tohoto pohledu je 3-boký jehlan fajn řešení z pohledu vniku a distribuce stojatých vlnění, ale pro přeměnu výkonu ze zadní strany membrány podle mě nebude mít valný význam pokud nebude "dostatečně velký".

(upravil MaBat 10. 5. 2007 16:40)

Re: Otevrena ozvucnice + sub

MethMan: rad si od tebe necham vysvetlit princip stredove ozvucnice B&W. Nemel jsem na mysli Nautilus, ale stredovou u serii 800/802, pokud se tedy lisi v principu. Jen uporoznuju, je tato zcela uzavrena urcite neni a uvnitr se nenachazi ani trocha tlumiciho materialu, ktery by podle tebe mel odvest vetsinu prace. Jak to tedy funguje, kdyz se NIC neodvadi ven?

Priznam se dopredu, ze jejich patent jsem cetl, ale moc jsem toho nepochytil. Jak presne funguje ten "zkrat" uvnitr ozvucnice?

(upravil MethMan 12. 5. 2007 0:04)

Re: Otevrena ozvucnice + sub

Měl jsem za to, že třeba B&W 800D jsou taky Nautilus série. Neměl jsem na mysli starý "šneky". Neprozumněli jsme si asi v jedný věci: já ozvučnicí nazývám "kouli i s trubkou". Zřejmě špatným překladem si myslíš, že se cosi odvádí z "Enclosure". True, ale do "Tapered tube". Tedy žádný vejfuk to nemá. Nechci se s tebou dlouze dohadovat, ale u 800D je ta středová virgule fakt zašpuntovaná čímsi kovovým. Jestli je v ní nějaký tlumící matroš nevím, netroufl jsem si říct majiteli, aby je rozšrouboval - přesto si myslím, že tam je a vysvětlím dále proč.
Jestli jsem to pochopil správně funguje to jako spojení dvou konstrukcí - řekněme basreflexové ozvučnice a obrácené horny. Ta může být jak otevřená tak uzavřená na užším konci. Nejdřív tedy k tý kouli. Na jedný straně je měnič na druhý straně otvor o stejném průměru. Jak by to fungovalo si dokážeš představit. Dostatečně vysoko na rezonanční frekvencí tohoto BR boxu (v patentu asi jako spodní frekvence) se to chová stejně jako uzavřená ozvučnice, fyzikálně poddajnost.
Druhá věc je trubka, která se zužuje a chová se jako horna. Úzká horna má v porovnání s prostornou koulí velkou impedanci (ta je hlavní důvod vysoké účinnosti driveru s hornou). Podle velmi zjednodušeného pohledu se v hornách šíří jen planární vlny kolmé na osu a nad určitou mezní frekvencí se začnou vlny ve zvukovodu "tlouct" a zvukovod se začne chovat nepředvídatelně - v patentu to bude uvedeno jako horní nebo druhá mezní frekvence. V případě, že konec uzavřený je tato druhá mezní frekvence výš než s otevřeným koncem.
Na přechodu mezi koulí a trubkou se děje onen "zkrat". Zadní strana reproduktoru hraje do dostatečně velké poddajnosti, tzn. malé impedance a ta je zaústěna do velké impedance horny. Zvuková vlna z ústí se šíří zužujícího se prostoru jako planární vlna a ztrácí na intenzitě. A ztrácet na intenzitě může i díky šíření se v prostoru, který dokáže měnit kinetickou energii vlny na tepelnou - v tlumícím materiálu. Jestli je tlumící materiál v trubce esenciální nebo ne nevím, ale myslím si že ano. Proto jsem psal v předchozím příspěvku ASI.
V 800D bude tlumící matroš - alespoň v trubce - určitě, protože postupující vlna ve zvukovodu se nutně musí na uzavřeném konci odrazit zpět. Dalším důvodem pro tlumící materiál budou vyšší módy horny. V kouli být tlumící materiál asi nemusí, protože stojaté vlny budou na vysokých frekvencích a díky tvaru i rozprostřeny přes poměrně široké pásmo s omezenou intenzitou.
Tolik mý laickým pohledem a snad srozumitelně. Neměl jsem moc čas se na to podívat a pak jsem si nechal papíry v kanclu - takže trochu vařím z vody. Snad je to správně a dává ti to trochu smysl.