Měl jsem za to, že třeba B&W 800D jsou taky Nautilus série. Neměl jsem na mysli starý "šneky". Neprozumněli jsme si asi v jedný věci: já ozvučnicí nazývám "kouli i s trubkou". Zřejmě špatným překladem si myslíš, že se cosi odvádí z "Enclosure". True, ale do "Tapered tube". Tedy žádný vejfuk to nemá. Nechci se s tebou dlouze dohadovat, ale u 800D je ta středová virgule fakt zašpuntovaná čímsi kovovým. Jestli je v ní nějaký tlumící matroš nevím, netroufl jsem si říct majiteli, aby je rozšrouboval - přesto si myslím, že tam je a vysvětlím dále proč.
Jestli jsem to pochopil správně funguje to jako spojení dvou konstrukcí - řekněme basreflexové ozvučnice a obrácené horny. Ta může být jak otevřená tak uzavřená na užším konci. Nejdřív tedy k tý kouli. Na jedný straně je měnič na druhý straně otvor o stejném průměru. Jak by to fungovalo si dokážeš představit. Dostatečně vysoko na rezonanční frekvencí tohoto BR boxu (v patentu asi jako spodní frekvence) se to chová stejně jako uzavřená ozvučnice, fyzikálně poddajnost.
Druhá věc je trubka, která se zužuje a chová se jako horna. Úzká horna má v porovnání s prostornou koulí velkou impedanci (ta je hlavní důvod vysoké účinnosti driveru s hornou). Podle velmi zjednodušeného pohledu se v hornách šíří jen planární vlny kolmé na osu a nad určitou mezní frekvencí se začnou vlny ve zvukovodu "tlouct" a zvukovod se začne chovat nepředvídatelně - v patentu to bude uvedeno jako horní nebo druhá mezní frekvence. V případě, že konec uzavřený je tato druhá mezní frekvence výš než s otevřeným koncem.
Na přechodu mezi koulí a trubkou se děje onen "zkrat". Zadní strana reproduktoru hraje do dostatečně velké poddajnosti, tzn. malé impedance a ta je zaústěna do velké impedance horny. Zvuková vlna z ústí se šíří zužujícího se prostoru jako planární vlna a ztrácí na intenzitě. A ztrácet na intenzitě může i díky šíření se v prostoru, který dokáže měnit kinetickou energii vlny na tepelnou - v tlumícím materiálu. Jestli je tlumící materiál v trubce esenciální nebo ne nevím, ale myslím si že ano. Proto jsem psal v předchozím příspěvku ASI.
V 800D bude tlumící matroš - alespoň v trubce - určitě, protože postupující vlna ve zvukovodu se nutně musí na uzavřeném konci odrazit zpět. Dalším důvodem pro tlumící materiál budou vyšší módy horny. V kouli být tlumící materiál asi nemusí, protože stojaté vlny budou na vysokých frekvencích a díky tvaru i rozprostřeny přes poměrně široké pásmo s omezenou intenzitou.
Tolik mý laickým pohledem a snad srozumitelně. Neměl jsem moc čas se na to podívat a pak jsem si nechal papíry v kanclu - takže trochu vařím z vody. Snad je to správně a dává ti to trochu smysl.