Re: Sub k širokopásmu

Na umístění to překvapivě tak náchylný není, stačí tomu půl metru od stěny.

Re: Sub k širokopásmu

Tak jelikož už mám ty peerlessy, bude to asi nakonec něco takového, v duchu BVR:
http://img145.imageshack.us/img145/8748/p8subpxt8.th.jpg

(upravil MaBat 20. 6. 2008 10:14)

Re: Sub k širokopásmu

Co byste řekli na tohle?
http://img299.imageshack.us/img299/2763/subgk0.th.png

Abyste nemuseli hádat, je to 6xARN6688, každý v cca 12 uzavřených litrech, aktivně korigováno LTC + subsonic filtr.

Re: Sub k širokopásmu

Mě se to moc nelíbí ale na to jsou tu jiní machři než já.

Re: Sub k širokopásmu

OT: MaBate, frugály už máš hotový? Jak jsi spokojenej?

(upravil MaBat 22. 6. 2008 9:06)

Re: Sub k širokopásmu

Thales: mně se to popravdě taky moc nelíbí. Co konkrétně Ti na tom vadí?

Pro jiný SPL, bez subsonicu:
http://img522.imageshack.us/img522/6033/tvmsub2jr3.th.png


junglist: už jsem o tom psal, je k tomu vlákno. Ne, že by to hrálo vyloženě špatně, ale má to mouchu, která mi dost vadí - tu směrovost. Není to hotový, takže to ještě nechci nijak zatracovat, různě zkouším filtry (který to bezpodmínečně chce, jinak to řeže uši) a tlumení. Pořád mě baví to poslouchat (to kouzlo koherentního zdroje tam je), ale nevím, jestli to je cesta... Momentálně čekám, až (jestli vůbec roll) dorazí pásky a začnu si s tím hrát jako s dvoupásmem - udělal jsem výměnný čelo, trochu jsem s tím počítal, jsem zvědavej na to porovnání na ose. Jinak budou na prodej 2ks buď FE126E nebo FE127E, až se rozhodnu, který tam zůstanou.

Edit: ještě k té směrovosti - dokud jsem měl jen jednu bednu, bylo všechno OK, problémy přišly až s doděláním druhé. Obvyklý "stvoření" zvukový scény se koná v jen dost omezeném poslechovém místě (a tam je to výborný), ale poslouchat odjinud se to pak skoro nedá...ve stereu.

Re: Sub k širokopásmu

Zajímavý.

Re: Sub k širokopásmu

Já už to samozřejmě dotáhnu, protože je v tom spousta peněz, ale kdyby se mě dneska někdo zeptal, jestli to má celý cenu stavět, řek bych, ať si postaví pořádný třípásmo a bude mít klid smile Práce je na tom zhruba stejně.

Re: Sub k širokopásmu

Možná by stálo za to přečíst si něco o reproduktorových sloupech, tak se o té nutné směrovosti /která je u sloupů žádoucí/ nejvíc dozvíš. Na doma a pro hifi je to podle mně zcela k nepoužití. Maximálně tak, že se řada basáků odřízne aktivně a strmě co nejníž /první přiblížení 100Hz a 24okt/, aby se ještě nemohla uplatňovat směrovost na nižších středech. Pak by to ovšem chtělo profi střeďák, který jednak zvládne valit od té stovky a jednak má dovolený příkon alespoň 80% příkonu té lajny basáků. Umím si to představit, ale netuším, zda se to oproti klasickému třípásmu vyplatí. V nižších poslechových hladinách asi ne, ovšem při vyšších příkonech bude tahle sestava bez konkurence.

Web

(upravil MaBat 23. 6. 2008 9:46)

Re: Sub k širokopásmu

Dík sinclaire za konstruktivní příspěvek. Je to tak, jak říkáš. Nemělo by to jít výš, než někam k 80, 100Hz, aktivně dělěný se strmostí, kterou si zmínil. Jak už jsem tu psal, celá motivace je doplnit spodní dvě oktávy něčím, co bude mít tvar takovýho sloupu (esteticky to tak doplní to, co už mám, holt sochař ve mě to tak chce) ... a tohle je zatím asi to nejvhodnější (zaplatitelný), co odpovídá zadání, myslím.

Re: Sub k širokopásmu

Uvažovat o směrových charakteristikách zdroje v místnosti, jejíž rozměry jsou menší nebo srovnatelné s vlnovými délkami je principielně pochybné, protože to ani přibližně nejde připodobnit volnému poli a navíc to je v modální oblasti kde si místnost žije takříkajíc vlastním životem. Mimo to není výhodné soustředit basáky na jedno místo, ale spíše rozptýlit v prostoru. S vhodným nastavením úrovně a fáze je to nejlepší (a dost možná jediná) cesta jak dosáhnout slušně vyrovnané charakteristiky na basech v rozumně velkém poslechovém místě. Vlivům místnosti se nevyhneš, jde o to se jí přizpůsobit. Pokud se musíš přizpůsobovat "TOHLE a TADY ne", jsi ztracen. smile

MaBat napsal:

Edit: ještě k té směrovosti - dokud jsem měl jen jednu bednu, bylo všechno OK, problémy přišly až s doděláním druhé. Obvyklý "stvoření" zvukový scény se koná v jen dost omezeném poslechovém místě (a tam je to výborný), ale poslouchat odjinud se to pak skoro nedá...ve stereu.

Dlužno dodat ... pochopitelně. Až při stereofonní reprodukci se ukážou v plné nahotě vlivy lineárních zkreslení, které jsou často špatně vidět v amplitudové chrakteristice, ale dost jsou slyšet pravděpodobně díky nerovnoměrnému skupinovému zpoždění. S přibývající hlasitostí o to víc. Ani v tom "dost omezeném poslechovém místě" to není ono. Přes veškerou snahu konstruktérů fostexu o kompromis se spektrální složení přímého a odraženého zvuku se díky rostoucí směrovosti v přes celé přenášené pásmo podstatně liší a k tomu jsou zavlečené do reprodukce lineární zkreslení vlivem velkého množství rezonancí konusu. Pro jednoho dobrý "zvuk", ale s reprodukcí to nemá nic společného. Tolik pár hraběcích od generála po bitvě. smile

(upravil MaBat 23. 6. 2008 10:54)

Re: Sub k širokopásmu

Čekal jsem na Tvůj rozbor smile Máš to nepochybně teoreticky zmáknutý, jen v jedný věci to úplně nesedí - není pravda, že by to s rostoucí hlasitostí bylo horší, spíš naopak (ale záleží, čemu kdo říkáme větší hlasitost) - ted myslím to podání prostoru (ale to zas může souviset s něčím úplně jiným). Že je to v tom místě výborný jsem myslel taky s ohledem na podání prostoru, lokalizaci, a na tom bych celkem trval, u dobrých nahrávek akustický muziky je to vážně dobrý. Jinak je asi všechno pravda, co píšeš.

K těm basům: o rozdělěné do více beden jsem taky uvažoval, vyšly by asi ještě hezčí sloupky, ale znamenalo by to nárůst počtu zesilovačů. Dalo by se jistě udělat několik úzkých sloupků po dvou, nebo i jen dva po čtyřech basácích. O tom ještě pouvažuju.

Re: Sub k širokopásmu

Rešerše: Autor článku se utvrdil, že má ten úplně nejlepčí a nejpravdivější názor jak to má být. Podložil to nezvratným důkazem: "Vím že to je výborný". Taky se rozhoduje o tom, jestli ty basy má udělat růžový nebo černý, ale asi budou černý. Černá je taky sexy a basy při tom nejsou moc teplý.
Nultý Sýkorův axiom jak vyšitý. smile

(upravil MaBat 23. 6. 2008 12:50)

Re: Sub k širokopásmu

jj smile MethMane, já prostě poslouchám muziku, ne zvuky. Jako naživo to nebude nikdy (ono je to naživo kolikrát i mnohem horší, i v sále před orchestrem) a když mám pocit, že poslouchám hrát muzikanty a nic mě na tom vyloženě neštve, jsem spokojenej. Neříkám, že to nemá chyby, proto k tomu budu zkoušet ten vejškáč. Jak to vypadá změřený už vím. Potíž je v tom, že jak to má vlastně správně vypadat změřený ví málokdo (ani ty ne).

A spodek tam chci jen a prostě proto, že tam chybí. Jestli bude výsledek ve všech směrech optimální nebo ne, už mě neštve. Basy chci takový, abych měl pocit, že hraje basa, hotovo.

Můj příspěvek 52 vychází čistě z toho, co doma slyším. Ty bys třeba slyšel něco jiného.

Re: Sub k širokopásmu

OK, nechme to být.

Re: Sub k širokopásmu

Jen mám někdy pocit, že pro Tebe nemůže být nikdy nic dostatečně dobrý. Tak ok, váhám, jestli po obýváku rozprskat víc basových beden, nebo jen jednu do kouta, no a co? Ty to tak máš? Kdo to tak má? Jaký jsou správný basy - jako na koncertě v hledišti, jako 2m před basovou sekcí, nebo jak je slyší ve studiu?

Na čem posloucháš doma? Vím, že ses kdysi zajímal o horny (podle Geddese)...

Re: Sub k širokopásmu

No tak když to vezmu od konce, tak basová horna doma je naprostá píčovina, o tom už se mnozí přesvědčili. Co se týče těch více basáků rozmístěných různě v poslechové místnosti, tak to ponechávám bez komentáře, nevím o nikom, kdo by to podobně a úmyslně dělal, pochopitelně kromě klasiky-např. dvě třípásma v místnosti. Třiapůlpásma se běžně dělají, dokonce i pasivní, kde v jedné lajně jsou dva basáky fiknuté na 200Hz, pak reprák stejného typu, ale jdoucí od těch 200Hz ke střeďáku a tak dále. Pár typů těchhle beden jsem slyšel a netroufl bych si říct, že stereofonní obraz by měly špatný, případně že by měly lineární zkreslení vyšší proti běžným třípásmovkám. Aktivním řešením by výhody ještě více vystoupily, ovšem ty náklady, ty náklady..:-)

Web

(upravil check 23. 6. 2008 16:15)

Re: Sub k širokopásmu

Marceli, smím k tomu něco napsat?

adit: Pardon, ty noční diskuse o zkreslení a přeladitelné fyziologické korekci mi nesvědčí.

Web

(upravil MaBat 23. 6. 2008 17:23)

Re: Sub k širokopásmu

Co blbneš, checku, od toho to tu jen ne - klidně napiš, že je to celý úplně na p*ču smile Ale napiš proč a jak bys to udělal líp pro to zadání (na kterém zatím trvám, protože věřím tomu, že se z 80l sloupu - i když úzkýho - nějaký basy dostat dají).

Re: Sub k širokopásmu

Sinclaire, o basové horně sice nebyla ani vteřinu řeč, ale pravdu díš. Věc se má, dle nejen mého názoru, tak: U malých místností (terminus technicus, česky naše obýváky a poslechové místnosti tj. vše pod 300m3) je dominantním faktorem pro  přenos nízkých frekvencí (+/- pod 150hz) její modální chování. To je jakoukoli rozumnou akusticko-stavební úpravou neodstranitelné, pouze lze v malých mezích korigovat. Je tedy třeba vzít v úvahu takové chování v úvahu a zařídit se podle toho. V reálu se jedná o nějakých 5, 6 nejsilnějších zpravidla axiálních módů. Nad zmiňovanou frekvencí modální hustota roste a variace a často i amplituda se zmenšuje. Obvyklé řešení 1 sub/satelity nebo plnorozsahové reprosoustavy nenabízejí možnost přizpůsobit se a výsledkem jsou nikoliv neobvyklé variace +10dB, -20dB okolo střední hodnoty. Důvodem je to, že módy nejsou buzeny rovnoměrně. K tomu, aby v poslechovém místě byl průběh basů vyrovnaný, je třeba vybudit maximální množství těchto módů a vybudit je rovnoměrně. To je antagonismus oproti vžité teorii, že módům je třeba se vyhýbat jak čert kříži. Nelze se jim vyhnout. I v podstatě nahodilé rozmístění zdrojů v prostoru místnosti umožní relativně rovnoměrné buzení módů, zvlášť když ještě u jednotlivých zdrojů mohu měnit úroveň a fázi a tak přesněji upravit jejich navázání na jednotlivé módy. Rozhodujícím se tedy jeví dostatečné množství takových zdrojů - stačí 4 pracující společně nad základní frekvencí místnosti. Podstatné je slovo společně. Pro plnorozsahové reprosoustavy tedy stačí 2 další a možnost u reprosoustav měnit úroveň v předmětném pásmu. Z toho i vyplývá, že požadavky na zdroje jsou velmi malé. Nejsou potřeba žádné extra reproduktory ani silné zesilovače, protože jich je "mnoho" a i spektrální složení přirozeného hudebního signálu nabízí v dotčeném pásmu místo pro rezervu oproti středním kmitočtům. Dost možná, že se v takové kombinaci nepodaří nastavit soustavu tak, aby nějaký mód "nevyčuhoval" pak je místo pro PEQ. Ale bude asi jen jeden a nebude mít velké Q ani amplitudu. Celá problematika má ještě další další konotace, ale už to by bylo zbytečně zamotaný.
Slyšel jsem to takto sestavené jednou, ve Švýcarsku před asi před dvěma lety v zimě. Byl to naprostý rozvrat bumcinkového stereotypu. Bezpochyby jsem již adjustován zpět. smile Navíc to bylo ve správně akusticky upravené místnosti. Je to opravdový krok kupředu a krok bezpochyby správným směrem. Odpovídá to akustickému chování místnosti i fyziologickému mechanismu vnímání takových frekvencí. Nevidím v tom žádný zásadnější rozpor. Navíc tato "teorie" - jak se tu rádo říká - je stará aspoň 20 let a rozpracovali ji a ověřili opravdu věci znalí a zkušení teoretici, dá se říct ikony elektroakustiky.