Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Známá má HTP, na sto tis. odešel motor. Co tam odešlo, nevím, ale řekli jí, že bude levnější dát jinej. Vzpomněl jsem na ty zkratky: Honím Tři Písty, Hned To Prodej, Hovno To Pojede, Honem Tlač Píčo...

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Ony ty motory jsou udělaný tak, aby nešly opravit - proste je to složený a brobený už s předpětíma po složení, tj nějaký rovnání hlavy nebo dosedacích ploch je k ničemu, protože po montáži kliky se to překroutí jinak. Teď honem nevím, jak tomu říkají. hlavně se musí ušetřit materiál. Starý celolitinový motory zvládly bez zaváhání 500kkm, s výkonem kolem 100HP z dvoulitru. Ale kde že ty časy jsou...

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Pointa je v tom,že válce jsou součástí bloku a jejich pracovní povrch je jen nástřik.Pokud se poškodí,nemá finančně smysl to spravovat.
Bratr Htp měl.Do určitých kilometrů jen hlídal a dolíval olej,nic jiného nemusel řešit.A pak mi najednou volá že nedojel do práce.Nicméně motor měl minimálně čtvrt milionu,ale spíš víc.Rozhodil jsem to a zjistil že upadl ventil.A ten samozřejmě zrychtoval válec.Takže jiný motor.Tuším dva roky a to samé.Koupil se třetí a prodalo se to.Takže za mě,ano ten motor může být i spolehlivý,ale po určité porci kilometrů jde prostě do kytek.Nikdo to nebude rozdělávat aby preventivně vyměnil ventily...

(upravil TigiGold 4. 8. 2022 14:32)

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Zkušenosti s tříválcovými motory nemám velké, ale důvodů ke stížnostem bych mnoho nenašel. Doma provozujeme Smart Fortwo z roku 1999 s turbomotorem o objemu 0,6 s nominálně najetými zhruba 140 000 km. Vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti (730 kg), pevnému podvozku a velmi točivému charakteru malého motoru jde překvapivě o poměrně svižné a zábavné auto do města i na okresky. S legendární Fabií I 1,2 HTP jsem najel jen pár tisíc km, to auto mi přijde hrozné a nikdy bych si ho nekoupil, ale ani ne tak kvůli motoru (který výkonově odpovídá dobovým požadavkům této třídy), ale spíše kvůli příšernému interiéru a tupým jízdním vlastnostem. Zapůjčený litrový 1KR-FE v Citroenu C1 (50 kW) mě zklamal svým slabým výkonem na Madeiře, kde jsem často musel řadit z dvojky na jedničku, abych se při zdolávání prudkých kopců úplně nezastavil. Jako obdobný výkonový čajíček se mi jevil nový Fiat 500 s litrovým tříválcovým motorem doplněný elektropohonem. Je to sice krásné a stylové auto s dobrým podvozkem, ale s tímto hybridním slabochem pod kapotou si člověk mezi rozdivočelými, rychlost nedodržujícími Italy na autostrádách člověk připadá jako lovná zvěř a při předjíždění delších kamiónů je nezbytné důkladné zvažování a občas i modlitby k madre di Gesù. Celkově se mi na tříválcových motorech vždy líbil agresivní zvuk ve vysokých otáčkách (à la naštvaný hmyzák) a nízká spotřeba paliva, což je užitečné zejména v dnešní době. Trend downsizingu z principu neodsuzuji.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Beru to tak, že tříválce a čtyřválce jsou pro různé cílové skupiny. Pro mě osobně jsou tříválce krumply, zvuk něčeho takového bych nedokázal poslouchat. I čtyřválec je pro mě kompromis, ovšem velmi přijatelný.
Pokud konstrukci motorů kdo zdejší rozumíte - v čem by byla hlavní konstrukční a provozní úskalí šestiválce 1,2 litru, ať již benzínového či naftového, atmosférického či turbo? Kdož víte, díky za názor.
Moje laické poznatky jsou jen tušením a tak by mě zajímal názor odborníka, když prominete, že mě to zajímá na fóru pro audio. Zvuk přeci s motory a vozy souvisí! ded

(upravil jardag69 20. 8. 2022 11:42)

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Hlavní problém šestiválce 1.2l je, že to není osmiválec 4.8l.

(upravil Wili 20. 8. 2022 11:59)

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Digiting to je zaujimave ze 3valec ti vadi a 6 nie, pretoze ich zvuk a harmonicke su velmi podobne. Konstrukcni uskali sa odvija od vykonu ale vo vseobecnosti ak by si chcel 6ti valec co ma nizky objem = maly objem na valec, tj. maly zdvih a tym padom maly tocivy moment, takze by to musel byt vysokootackovy motor aby to malo nejaky rozumny vykon. Vysoke otacky = vela problemov, okrem toho ze sa to vela uzivatelom nepaci je potrebna dost dobra starostlivost, kvalitny olej, uplne iny pristup k saniu/vyfuku pripadne turbu atd...

atmosfera ktora ma vysoky vykon je velmi velka veda, tam strasne zalezi na tvare sacieho potrubia, vyfukoveho potrubia vs ich dlzka atd. je tam milion veci ktore kazde posunu vykon o par koni navyse a ked vsetky splni dostanes sa na vysoky vykon. Sam som to raz robil, je to trapenie a vela penazi, nie je to prakticke ale je to aj zabava smile dostal som nakoniec na cca 120k z litru objemu z atmosfery.

turbo s maloobjemovym napr. 6 valcom by bol problem z dovodu ze by to muselo mat vysoke otacky a pri vysokych otackach potrebuejs dost specificke turbo, ktoreho problemom by bola jeho zivotnost a v konecnom dosledku taky motor by bol ovela horsi ako napr. spominany 3valec s rovnakym objemom... vysokootackovy turbomotor je velky problem uchladit

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

jardag69: osmiválec 4,8 l se spotřebou třikrát větší, než dnešní rozumný standard?. Nic proti koho gustu. Rozhodně hudba se z osmiválce line mým uším velmi libá, a rád se za ním ohlédnu. A pak se vždy rád vrátím k tomu, v jehož nádrži to za jízdy nevypadá, jako když se vypouští vana.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Digiting, noooo jak bych to...

https://www.auto.cz/extremni-pick-up-ra … enu-139706

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Právě Dodge RAM mě napadl jako první, jen jsem netušil, že má spotřebu 4x větší, než dnešní rozumný standard. Do nevadské pouště to mám daleko, a ikdyž by to na dojíždění do práce 3 km byl zajímavý vůz, mě berou spíše vozy s celoročním průměrem kolem 4,5 litru, s nimiž se v Německu jednou za pět let projedu dvoustovkou a stačí a do práce si protáhnu tělo na kole.
Jednou dvakrát se v takovém obru projet a pak zase zpátky na zem.
Ale jak jsem pravil, každému, co mu libo.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Jasně, že to asi není na ježdění na nákupy. Ale pořád se takové vozy vyrábí a dají se koupit. Mezi lidma je plno peněz a i v Čr se objevují "ameriky" s velkým motorem.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Mne nevadi americke vozy, kdysi sem mel take ameriky, ale takove ty prakticke a usporne, prvni downsize v 80tych letech. vynikajici downsize 3,0l V6 econoline, nebo aerostar z 5 st. manualni prevodovkou, byl chudak, ktery najel 1184000km. Ale takove vozy se nevyrabi jiz 25 let a to byla kara, pro socky a chudobu v karavanech.
..
Daleko lepsi pracanti podle me dnes, ale i vcera, byli japonske vozy, ktere se jeste v dobe zaminovane ohrady od bolsevika sem nevozila a kdyz uz sme ohradu rozebrali, tak zas nebyla az takova potreba onech vozu.
A to byli Hiace, Hilux, toyota model F, RAV4, no a pak trpaslici samuraj, jimny..
Problem ale opravdu vazny, je kokotizmus v EU, kdyz vozy, ktere maji prakticky rozmery keycar, co v podstate suzuki jimny je, se nemohou dovazet do EU a kdyz, tak pouze v dvoumistne verzi N.
To mi prijde hodne za hranici debility, ponevac takoveto auto se v EU nevyrabi a pro ruzne malorolniky a take do mesta, kdyz bydlim na kopci a v zimne se nemohu dostat, je to auto ideal.
Ale nove si koupit muzu jenom dvoumistne a cekat na nej cca 2 roky a platit jeste uplatek, abych se dostal na poradnik, mi prijde zvracene a toto podporovat nebudu.
Sice to auto vypada, jako by sem vypral steyer puch-a GDN 300, jako svetr a on se mi srazil, ale je to delnik, kteremu kdyz se odpusti uskakanost a kratky rozvor, tak to potencial ma.
Nepotrebuju mit FJ cruiser, ja nejezdim do prace do Dakkaru, ani nevozim IBC kontejner plny vody, nekde kozam do hor.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Vzhledem k tomu, že EU je vlastně RVHP v.2.0 se není čemu divit smile

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Problémom týchto "moderných" motorov nie je ani tak počet valcov, ako turbo v nízkych otáčkach.
Elektronika týchto motorov núti vodiča motor neustále podtáčať, fakticky sa ani nedá s nimi jazdiť inak. A podtáčanie má negatívny vplyv na ich životnosť a spoľahlivosť.

Je to dobre vidieť už z grafu krútiaceho momentu a výkonu:
https://www.autokaleidoskop.cz/files/201410/20141014-80922.jpg

Neprirodzene hranatý tvar "krivky" je len výsledkom elektroniky. Nástup krútiaceho momentu od 1500 otáčok je len "vďaka" turbu a brutálnemu podtáčaniu. Nad 4000 otáčok krútiaci moment padá a na 4500 otáčkach končí výkon. Vyššie otáčky sú zbytočné.

Kto je zvyknutý na jazdu s naftovým motorom, ten môže byť s jazdnými vlastnosťami s týmto motorom spokojný (až na spoľahlivosť a životnosť). Jazdí sa s ním fakticky rovnako.
Kto je však zvyknutý na normálny benzínový motor, pri ktorom využíva vysoký rozsah použiteľných otáčok, vrátane výkonu vo vysokých otáčkach, ten s takýmto motorom spokojný nebude.

Reálna spotreba a úspora pre vodiča je tiež diskutabilná. Spotreba paliva je samozrejme nižšia, ako u 8 valcového motora, ale tá je nižšia aj u klasického 4 valcového motora.
Celá tá papierová spotreba je len umelo naaranžovaná na konkrétny merací "okruh" simulovaný na valcoch. Všetko je vtedy povypínané, vrátane dobíjania akumulátora. Cieľom je splniť limit emisií CO2 bez ohľadu na účelnosť.
Čo vodič usporí na benzíne, to si doplatí na servise, spotrebe predraženého oleja, skrátenej životnosti akumulátora..., vrátane celkovej životnosti motora.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

- nerozumiem grafom, tomuto obzvlášť. Kedy teda ten motor dosahuje tie HP - keď podľa červenej krivky ich má najviac od 4500 ot. do 5500 ot. Tak ako vtedy môže mať vtedy tak strmo padajúci Nm?

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Na motore sa dá zmerať iba jeho krútiaci moment.
Výkon je vypočítaná hodnota z krútiaceho momentu a vypočíta sa tak, že sa hodnoty krútiaceho momentu vynásobia otáčkami a koeficientom.
Krivka výkonu kopíruje krivku krútiaceho momentu, len je smerom k vyšším otáčkam viacej roztiahnutá na výšku.

Ak teda výkon s nárastom otáčok nestúpa, znamená to, že krútiaci moment klesá.
Takéto otáčky sú v praxi zbytočné, auto neakceleruje a je výhodnejšie preradiť na vyšší prevodový stupeň (znížiť otáčky).

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

emge napsal:

Takéto otáčky sú v praxi zbytočné, auto neakceleruje a je výhodnejšie preradiť na vyšší prevodový stupeň (znížiť otáčky).

nie je to uplne tak ako popisujes, dam ti konkretny priklad... podla tvojej teorie by si mal prehodit rychlost pri 4500ot/min pretoze dalej to nema vyznam. Ak to urobis dalsi stupen bude mat dostupny vykon (podla zprevodovania) zhruba 3500ot teda 60kw (pokles 1k rpm je dost optimisticky aj pri 6 stupnovej prevodovke ale zalezi od auta)

Priklad 2: ak prehodis rychlost pri 5.5 hoci aj pri 6k rpm, tak ti dalsi prevodovy stupen padne na zase maximum co ponuka motor = 80kw teda akcelerujes rychlejsie

Ku krivke tociveho momentu: nikto ta nenuti motor podtacat a nakladat mu plny na 1500 otackach, ta krivka len odpoveda naladeniu turba, ktore je schvalne obmedzene navrchu, kludne by mohlo fukat viac a maximum vyzera ze by malo okolo 2,5k ale kvoli teplote stlaceneho vzduchu alebo motora alebo nedostatocnemu vstrekovaniu paliva alebo casovania nemoze. Preto fuka od 1500 rovno. AK by bol motor naladeny dobre turbo by fukalo daleko viac a vyzeralo by to ako inverzia toho vyklonostneho grafu...

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

emge, :Mě by zajímalo, jak se počítá výkon z kroutícího momentu a co je to ten koeficient. Taky by mě zajímalo jak se spočítá průběh výkonu. Ano, ty dvě veličiny jsou na sebe závislé a jedna určuje druhou, ale ty průběhy jsou dané konfigurací motoru. Většina těch grafů je vyhlazených, ve skutečnosti je dost kostrbatá.
Jak už jsem tu psal, průběhy dnešních motorů jsou dané tlakem na snížení emisí a spotřeby. Proto ty menší objemy v menším počtu válců a k tomu ta turba.

(upravil 21. 8. 2022 19:23)

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Kedy potrebuješ pri osobnom aute využiť maximálny výkon?
Logicky, pri akcelerácii. Ak sa Ti pri určitých otáčkach zastaví rast výkonu (krútiaci moment klesá), auto prestáva akcelerovať. Ak preradíš, tak áno, dostaneš sa do otáčok s nižším výkonom (záleží na konkrétnom sprevodovaní). Ale motor má v tých otáčkach vyšší krútiaci moment a s ďalším rastom otáčok stúpa jeho výkon. Auto má znovu tendenciu akcelerovať, ak výkon k tomu postačuje. Ak nie, akcelerácia skončila tak, či tak.

Význam tých otáčok vidím iba pri maximálnej (ustálenej) rýchlosti, napríklad na diaľnici, keď už nie je kam preradiť.

Turbo funguje len v užšom rozsahu otáčok. Vždy sa využívalo len vo vysokých otáčkach na zvýšenie výkonu. Ak atmosferický benzínový dosahoval maximálny výkon okolo 6000 otáčok, s turbom ho bolo možné posunúť na 7 - 8000 otáčok. A tým zvýšiť aj celkový maximálny výkon. Tak to stále funguje aj pri naftových motoroch.

Tieto "moderné" benzínové motory majú však turbo naladené na nízke otáčky. Na podporu podtáčania motora. A to nie je dobré sad

Re: Anti
Výkon = krútiaci moment x otáčky x koeficient. Koeficient je daný, takže výkon je priamo úmerný od krútiaceho momentu a od otáčok. Nič viac tam nie je.

Tie grafy sú "vyhladené" hlavne elektronikou - riadiacou jednotkou motora. Celé je to umelé.

Re: Tříválcové spalovací motory - názory a argumenty

Jeden článek k tématu:
https://autobible.euro.cz/skoda-octavia … alezitost/