(upravil Johnyn 3. 5. 2007 19:38)

Re: Nosice hudby, mastering

mam ve foobaru nastaveno -6dB, s tim souhlasim. ono když se to necham na 0dB, tak ukazatel úrovně v ovládání hlasitosti u Juli@ je trvale opřen o strop.
ten prevent clipping according to peak je poznat samozřejmě jen u některých alb. s dynamikou to nic neudělá, to je jasný, naopak to sundá ty špičky (neořízne). Třeba u Dream Evil - The Book of Heavy Metal mi bez toho přijde zvuk takovej protivnej.

(upravil Halen 3. 5. 2007 19:42)

Re: Nosice hudby, mastering

Tohle video stoji za shlednuti. http://www.youtube.com/watch?v=5SaFTm2bcac Obzvlast pasaz kolem 13:40 toho videa. Nazor at si udela kazdy sam ...

(upravil ondra Ch 3. 5. 2007 20:25)

Re: Nosice hudby, mastering

Hmm musím si to pustit tak ještě dvakrát,nejsem tak dobrej in english sad(Jinak si zkuste porovnat zvuk komerčních rozhlasových stanic a ČR1-6.Ten rozdíl tam je dost patrnej.Sinclair kdysi,kdesi psal o "nechutném nastavení kompresorů na vysílačích těchto stanic,s cílem co největšího využití vykonu vysílače...........

Web

Re: Nosice hudby, mastering

Halene, to druhé písmenko v řadě neznamená mastering, ale do čeho se míchalo z primárního záznamu, např. dvoupalce.  době začátku tohoto značení se ještě "nemástrovalo", jako dneska. Natočilo se do dvoupalce, míchalo se na čtvrtpalec a z něj se to přes převodník 44.1 od Sony, vážícího skoro metrák přetáčelo do videorekordéru U-matic. Kaueta z něj se v již digitální podobě posílala do lisovny, kde se přesypala na master velikosti kola od fichtla, když byl nahrán, v rukavičkách a masce se vyvolal, potom ořízl na speciálním stroji na velikost CD a provrtal, protože nemě ani díru uprostřed. Z něj se potom lisovaly kocová CDčka. amozřejmě byly pokusy točit digitálně, používaly se dva spřažené U-maticy, mělo to 4 stopy 44.1, točila se do toho vážná muzika v Rudolfinu. Viděl jsem ten převodník u kolegy-je postavený kompletně z diskrétních součástek.

(upravil opamp 4. 5. 2007 23:30)

Re: Nosice hudby, mastering

Mám doma na CD digitálně nahranou Novosvětskou od Dvořáka, bude to asi na tý mašinerii co popisuješ (DDD, nahráno v Rudolfinu 1981, Česká filharmonie s Neumannem). Na běžný aparatuře to je neposlouchatelně hnusný. Když jsem si postavil svý KDD zesíky, začaly se mi některý pasáže líbit. A u Matesa na stmeláči, když jsme si zkombinovali ARA + Seas25TAF/D a pohráli si s ekvalizací, byl to zážitek...

Web

Re: Nosice hudby, mastering

To bylo mono nebo stereo s akustickou vekslí? big_smile

Re: Nosice hudby, mastering

To bylo stereo, možná že i biamp, ted si nepamatuju, co jsme nakonec po těch mnoha Svijanech vytvořili za monstrum.

Web

Re: Nosice hudby, mastering

FM vysílače jako takové Optimod potřebují principiálně a vždycky, jde jen o to, jak kdo má potřebu ho využívat /rozuměj zneužívat/. Je jasný, že malé lokální Rádio Prdelákov se 100W ERP má Optimod jednoduchý, levný a nastavený tak, aby ten výkon /dosah/ využili na max.
ČRo s vysílači o ERP 100-500kW mají jednak Optimody na zcela jiné úrovni, nastavují je lidé, kteří nemají nasráno v uších a jednak vzhledem k výkonu není např. míra komprese tak citelná. Ale je tam vždycky, principiálně tam být musí.

Web

Re: Nosice hudby, mastering

Proč musí?

(upravil sinclair 6. 5. 2007 13:48)

Re: Nosice hudby, mastering

Předpokládejme odstup signál-šum FM cesty dejme tomu 45dB, což je velmi dobrá hodnota. Pokud by vysílaný signál měl tentýž dynamický rozsah, byly by bez komprese tiché pasáže utopeny v šumu a nejsilnějšími bys přemoduloval vysílač, resp. překročil jeho modulační zdvih, což obojí je nepřípustné. Proto musí nastoupit na dolním konci dynamického rozsahu komprese /zesílení nejtišších pasáží/ a na horním prostá limitace /oříznutí špiček/. Kromě toho už samy vysílače jsou chráněny proti překročení modulačního zdvihu vlastními hodně tvrdými limitery. Jinak by Ti totiž v případě, že bys měl silnější vysílač, konkurenční stanice nakopaly prdel a bonzly by Tě k RRTV-laicky řečeno bys prolezl modulačním zdvihem do šířky vysílacího kanálu, přiděleného jinému vysílači.
Stačí?

Web

Re: Nosice hudby, mastering

Jak velký množství hudby má tak tichý pasáže aby těch 45dB bylo nějak zvlášť rušivých?

Re: Nosice hudby, mastering

Divil by ses, ale dost. Měl bys přestat poslouchat komerční rádia, komprimovaný mpsračky a začít poslouchat muziku s normálním dynamickým rozsahem:-) smile
Poslouchals někdy obyčejný ČRo1-Radiožurnál, nebo třeba Vltavu?

Web

(upravil Iridescent 6. 5. 2007 16:28)

Re: Nosice hudby, mastering

hele, já vim jak nechutně nahraný jsou "komerční" CD (MP3 s tim nemá co dělat, ty žádnou dynamickou kompresi nedělají) ale stejně ani kvalitní nahrávky podle mě nemají až takovej rozsah, pokud neberu extrémy jako vážná hudba nebo pink floyd.

(upravil sinclair 6. 5. 2007 19:35)

Re: Nosice hudby, mastering

No, podle Tebe možná ne. Podle mě určitě ano a spousta i poměrně komerční, ale kvalitní muziky by bez komprese nešla vysílat. Namátkově spousta věcí od Phila Collinse například, což je podle mě kvalitní komerce. Pusť si třeba orig CDčko "But Seriously" a pak mi poreferuj:-)

Jo a ještě jednu věc. Prostuduj si prosím techniku gramofonového záznamu a pak porovnej s tím, co jsi napsal výše o nenahratelnosti oříznutého signálu.
Na deskách v prázdných pauzách mezi jednotlivými skladbami je drážka bez modulace-tedy i bez špiček a dynamiky. Náběhová drážka totéž. Přeskakuje Ti to v nich?
Nebo to přeskakuje někde jinde?:-)

Web

(upravil Iridescent 6. 5. 2007 19:37)

Re: Nosice hudby, mastering

Ale to vyšlo v roce 89!!!
Jakej poměr zvuk/šum považuješ za "utopený v šumu"?

A ke gramofonu: myslíš tedy že by s ořezaným  signálem na desce nebyl problém? (nemyslim dynamickou kompresi, myslim useklý špičky) Já vim jak gramofon funguje, ale nevim co tou poznámkou myslíš.

Re: Nosice hudby, mastering

Ten rozdíl ve zvuku Čr. a třeba Evropy2 je naprosto jasně slyšitelný. EV2 je nejenom co do obsahu téměř neposlouchatelná.To se ale projeví při použití alespoň trochu kvalitního tuneru.... na MP3 s integrovaným FM přijímačem a špuntama to nepoznáš.... smile

Web

(upravil sinclair 6. 5. 2007 19:42)

Re: Nosice hudby, mastering

No a?
Právě u mechanického záznamu tohoto typu je nutné dost přísně hlídat dynamiku a tvrdě ořezávat špičky, jinak by při rytí matrice došlo vlivem velké stranové výchylky nože k proříznutí do sousední drážky. Naštěstí ty mašinky umí proměnnou rozteč drážek /staré to neuměly a proto musel být záznam podstatně slabší/, už se s tím při rytí počítá a tak není nutné ořezávat všechno a tolik.

A koneckonců bylo nutné při výrobě brát ohled i na starší přenosky s větší stranovou tuhostí, protože právě s nimi by "to přeskakovalo".

Web

Re: Nosice hudby, mastering

No jo, jenže z rovnýho signálu to plynule přejde v normální zvuk, pokud máš useklou špičku ve zvuku, tak máš čáru, a potom úhel.
Psal sem že nevim jistě, ale že tipuju že by to neustálo.

Re: Nosice hudby, mastering

Ježiš, co to meleš? Z jakýho rovnýho signálu to přejde v normální zvuk? Chceš mi i tvrdit, že nástupy jsou u skladeb na vinylech "plynulé"?
Fakt bys to měl ještě jednou projít. Doporučuju knihu "Gramofon, jeho provoz a využití", případně od pana Miřátského "Gramofonová technika".

Web

(upravil Iridescent 6. 5. 2007 19:50)

Re: Nosice hudby, mastering

I když tam je třeby buben, tak přece nekdy neni v tvaru signálu úhel, vždycky je to nějak zaoblený.
I když možná máš pravdu a př iseklý špičce se přenoska udrží v drážce, jak řikam, nikdy sem nezkoušel, takže nevim.