Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Subwoofery, kino a sestavy » Beyma 15B100R - volba ozvučnice a ladění nátrubku

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [5]

1

Téma: Beyma 15B100R - volba ozvučnice a ladění nátrubku

Ahoj,
Kolega pořídil z druhé ruky Beymu 15B100R pro stavbu subu pro experimentování a příležitostné hraní ve větší místnosti (7x7 metrů). Pomáhám mu s volbou ozvučnice a chtěl bych poprosit o vaše názory a tipy, ideálně praktické zkušenosti:

Měnič je to zajímavý, přijde mi jako klasické PA modifikované pro HIFI použití. Magnet, koš i parametry jsou čistě PA, membrána a závěs typická spíše pro Hifi.

Z parametrů mě zaujalo:
Citlivost: 97 dB / m
Bl: 16.2 N/A
Moving mass: 0.110 kg
Fs 25 Hz
Vas 400 l
Xmax 3 mm
Kompletní datasheet

Chtěl bych využít nízkého Fs a potenciálu na nejnižších frekvencích (od 30 Hz). Doporučený objem dle datasheetu je 60-130l, ale už podle VAS a simulace to vychází, že pro pořádný rozshah by to chtělo 170-300 litrů.  Jaký objem a ladění byste doporučili?

Spíše než max SPL, mě zajímá rozsah od nižších frekvencí. Mám ale trochu obavy z nízkého Xmax. Pro indoor použití si myslím ty 3 mm u 15" s 97 dB udělají slušnou práci. Má někdo praktickou zkušenost, jak se v reálu chová reproduktor s takto nízkým Fs a malým Xmax?

Dle prvních testů dovolí poddajnost závěsu daleko větší výchylku. Bojím se tedy, aby cívka nezačala narážet na konec. Jaká je vlastně výhoda tak krátkého pracovního prostoru cívky? Vyšší citlivost?

Návrhy objemu a ladění z WinISD:

objem / tuning nátrubku / rozsah
80 l / 37 Hz: 48 Hz - 3dB
120 l / 34 Hz: 41 Hz - 3dB
170 l / 32 Hz: 35 Hz - 3dB
200 l / 33 Hz: 33 Hz - 3dB
250 l / 31 Hz: 30,5 Hz - 3dB
300 l / 30 Hz: 28,5 Hz - 3dB

Přijde mi škoda nevyužít možností a volil bych 200-250 litrů.

Přikládám ještě složku s projekty a měniči do WINISD

2 ...editoval mechanik (18. 1. 2020 17:39)

Re: Beyma 15B100R - volba ozvučnice a ladění nátrubku

Mne sa vždy rada BR100 páčila. Je to fakt zaujímavá kombinácia medzi PA a HiFi. Napríklad 12BR100. Problém je že majú fakt mizernú Xmax. Ono to označenie študio asi má svoju logiku. Ale beyma sú kopie starých JBL ktoré sa robili asi v 80s maximálne tak ešte v 90s. Keď som si radu BR100 prezeral v roku 2007 tak to ešte celkom išlo. Až na tú Xmax. To bolo mizerné aj vtedy. Ale dnes by som to fakt nevolil. Citlivosť 97db je na HiFi blbina. Jednoducho z dôvodu že to nebude hrať basy alebo len v obrovskom objeme a to v dnešnej dobe výkonných zosilňovačov stráca zmysel. Sú to vyhodené peniaze za obrovskú bednu. Navyše v THD to tiež zázrak nebude. Ten reproduktor je desaťročia pozadu. 170L a 32Hz -3db to je proste mizerné.

Mať to tak 2x tažšiu membránu a 3x vyššie Xmax už by to bolo daleko zaujímavejšie.

Alebo počul by som to niekedy rád. Sú to také vintage TS smile Uplne iné než sa to robí dnes.

3

Re: Beyma 15B100R - volba ozvučnice a ladění nátrubku

Záleží jaké jsou nároky a co má být to "experimentování a příležitostné hraní". Pokud ti nevadí větší objem a nechceš do toho rvát extra příkon, mělo by to posloužit velmi dobře, ...podle záměru inženýra. Sám musíš vidět limity toho reproduktoru.

Mám za to, že tohle mělo sloužit ve studiu zabudované ve stěně, takže pokud to bylo ve 100-150 l naladěno na 25-30 Hz, odvádělo to svou práci. Dobré zkreslení dole, lepší, než u běžných PA a narovnání kvůli stěně áž tam někam dolů. Nikdo to extra nedusil, ale i tak se umím představit tu masáž v páru nebo dvou. Navíc i za Xmax se to stále nemusí projevovat citelně zhoršeným chováním. Co do bezpečnosti - cívka je krátká a magnet hluboký, tam nemá co narazit; a v bočním směru to drží spider. Kvůli využití tomu nebylo potřeba vyšší cívku dávat, přebytek cívky mimo pracovní mezeru přidá zkreslení a víc se hřeje, taky se srazila indukčnost...

Pokud ti nevadí ani 250l bedna, dalo by se možná seskládat i TL/TQWT, cca 3m vedení, trochu šílenost.


PS: Ještě lepší by ten reprák byl, kdyby se líp choval na středech, je tam docela rozhozený a k takové horně to mohl být dobrý match.

4

Re: Beyma 15B100R - volba ozvučnice a ladění nátrubku

mechanik, Antonio, díky za reakce.
Zajímavé,  tzn. smysl podobných repro byl v době méně výkonných zesilovačů, kde pomohla vyšší citlivost. Je to tedy trochu oldschool repro, ale to nevadí. Kolega je s audiem na začátku a zatím nemá velké nároky, ale postupně se posouvá, jako každý na začátku, tesly, TVM... Teď na basech hraje s ARN226 a chce něco "silnějšího". Naposílal mi spousty odkazů na noname shity (10-12" bez parametrů), co našel na bazarech, ty jsem mu vymluvil, ať se na to vykašle a koupí alespoň značkové repro s dostupnou specifikací. Z té hromady šmejdů mě 15B100R za 1500,- zaujal smile Velká bedna mu nevadí, myslím, že z toho bude mít radost (oproti ARN226). Samotného mě zajímá, jak bude hrát. smile Až bude bedna hotová, přidám dojmy smile

5

Re: Beyma 15B100R - volba ozvučnice a ladění nátrubku

Včera jsem měl prvně možnost Beymu 15B100R slyšet a musím říct, že ze zvukového projevu jsem byl opravdu velmi mile překvapen a to i ve velmi špatné, provizorní ozvučnici!

Ozvučnice je původně z nekvalitního subwooferu Omnitronic s 18" repro o čistém objemu cca 110 litrů. Dohledal jsem, že podobné kousky se prodávaly cca za 3500,- Kč a kvalita odpovídá ceně.  Ozvučnice je tuhostí velmi poddimenzovaná, zvuk s původním 18" byl příšerný. rozsah až cca od 55 Hz výš a basy nebyly ani přesné, ani úderné, zahuhlané. Celá ozvučnice rezonovala, až bylo nepříjemné na ní sedět (to jsem snad nikdy nezažil). O to více mě překvapuje, jak zní 15B100R dobře i v takto mizerné ozvučnici!

Basy jsou velmi přesné, bicí nebo beaty jsou úderné a z menší vzdálenosti jsou i slušně cítit. Zároveň jde ale reproduktor pocitově hluboko. Basová kytara je "dobře čitelná". Při testu s generátorem bere bedna slušně od 36-37 Hz, poté následuje prudký pokles. To co je ale hlavní, poslech je velmi příjemný, není třeba používat žádné korekce. Řekl bych že zvukově reproduktor kombinuje údernost PA, ale zároveň je zvuk pocitově čistší a umí zahrát i hlubší, měkké a čisté basy. Těžko se to popisuje, ale ze zvuku jsem byl docela nadšen. Závěs membrány je oproti klasickým PA extrémně poddajný a membrána tenká, což na zvuku určitě bude mít také vliv. Docela sedí to co psal Antonio, chápu co se myslí tím "studiovým zvukem" s nízkým zkreslením. Např. u subu s 12LX60 jsem doma používal lehké korekce a stahoval vyšší basy kolem 70-80 Hz, které vyčnívaly. Zde není třeba charakteristiku měnit. Jít ještě o pár Hz níž, tak je to docela ideální sub na doma (až na ty rozměry smile

Ze zkušenosti s 12LX60 si pamatuji, že bas v provizorní bedně byl daleko méně úderný a přesný (i kopáky byly méně cítit), tzn. jsem velmi zvědav, jak se bude 15B100R chovat v pevnější bedně. Asi je zbytečné se hnát za extrémní rozsahem a stavět 250 litrovou bednu, když reproduktor hraje pěkně již ve 110 litrech. Po tomto testu bych volil cca 150 litrů.

Ve stejné (špatné) ozvučnici jsem slyšel hrát ještě starší PA Beymu 18G400 (18" 99 dB), ta pochopitelně více tlakovala, ale rozsahově na tom byla hůře, slušně brala cca od 43 Hz výš a celkově byl zvuk méně příjemný, méně vhodný na domácí poslech. Nicméně i 18G400 by jistě zahrála lépe a níž ve větším objemu.

Co se týče malého Xmax u 15B100R, a maximální zatížitelnosti a tlaku, tak bych to shrnul takto: Pro běžný střední nebo větší obývák je max. tlak myslím naprosto dostačující, možná až předimenzovaný. Pro nějaké hospodské párty nebo na ven, to ale není, reproduktor ani není mechanicky tak odolný, bál bych se o membránu. Reproduktor jsem testoval ve větší místnosti cca 7 x 7 m a to je myslím tak mezní prostor pro dosažení slušného tlaku.
Pro buzení jsem použil zesilovač 150 W RMS / 200 Wmax / 8 Ohmů. Výkonnější zesilovač zde určitě nemá smysl. Do určitého vybuzení je membrána pod kontrolou, pak ale začne výchylka prudce až skokově narůstat. Odpovídá to překročení X-max. Pokud uvažuji správně, tak reproduktor již není v lineárním režimu a klesá síla "pohonu" a kontrola nad membránou. Velmi poddajný závěs ve výchylce rovněž nebrání. V hudbě, kde nejsou tak extrémě hluboké frekvence zvládal reproduktor 150-200W. I když byla již výchylka řekl bych nad Xmax, na kvalitě zvuku jsem to nepoznal, při takovém vybuzení už ale rezonoval stůl a mnoho dalších předmětů v místnosti smile U domácího kina, nebo nahrávek s vysokou dynamikou to chce být s výkonem opatrnější. Při akční scéně ve filmu lítala membrána přes Xmax již při 100 W. A při 150-200W jsem již zřejmě slyšel náraz cívky na dno. Opět, bylo to pale při hlasitosti, kterou bych při celovečerním filmu neprovozoval, případně by zde pomohl subsonic. Tzn. hlasitost na domácí použití je řekl bych s rezervou dostačující. Jen je třeba být opatrný s výkonem zesilovače. Není to jako jako u 12LX60, kterou 200 W jen tak "šimrá" smile

Kolega se ke stavbě finální bedny dostane pravděpodobně až na jaře, takže poté napíšu finální dojmy.

Příspěvky [5]

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Subwoofery, kino a sestavy » Beyma 15B100R - volba ozvučnice a ladění nátrubku

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£