Re: DAC

takže něco jako dělá Chord ve svých DACích?

Re: DAC

Tak esli to připosrancování patřilo mně, tak snad kromě mocných řečí umíte zatočit i se Sinclairem. Co to jsou za názory, že je potřebujete obháiit shazováním? JO, jedna věc jsou skutečné vědomosti, druhá však cesta, jakou své názory obhajujete.

DJ_Rix napsal:

Hoši hoši, neznáte souvislosti a kážete tu roll Jste na fóru, kam lidi chodí vyjadřovat svoje názory, takže nějaké pindy když se ti něco nelíbí nekomentuj to big_smile nejprve mechaniku napíšeš, že to sice dobře měří, ale souvislost se zvukem to mít nebude, dosteneš pokyn aby ses uklidnil a ty seš najednou politicky korektní a začneš bát chytrý jak tu někdo ukázal víc než kdy ukáže někdo druhej big_smile Z vás připosranců co se bojí si stát za vlastním názorem by se jeden posral.

Re: DAC

ahoj Frenku, je mozne treba poridit jen desku s 8kanalovym prevodnikem. Potrebuju ke svemu miniSharcu jen pridat prez I2S 8kanalovy dac s vystupem na XLR ....zadne USB vstupy, digitalni vstpy apod. jen prevodnik

(upravil dawsoo 20. 4. 2024 21:31)

Re: DAC

To je někdy prdel si číst starší vlákna ... jojo okťák byl nakonec dodělanej a jeden čas i vcelku i venku chválenej kousek,já samože nevím, neslyšel jsem neviděl jsem neb v tu dobu hifi bylo u mě hluboký OFF,ale nějaký informační šum jinde proběhl a kompetentní měření také,takže kde že Okto DAC proti typickejm CZ-SK garážovkám dneska je? Podle mě minimálně reálnejma parametrama pořád v širší špičce pelotonu.

Největší srandista je ale jednoznačně dohnalík s jeho SAA od phillipsu big_smile Dlouho jsem se tak od srdíčka nenasmál.
Nicméně!!!!  s CS4398 ale i s 43192/43198 ale na tom něco je a stejně tak i fousatá AD1955 je pořád převodník těžce překonatelnej v čistotě na uplným konci pásma. Je tam však jedno veliké ale, ... a to je rozlišení a dynamický rozsah (ano třeba se skeptici tvrdící že vše hraje stejně postavte na vocasy, ale znát to je i na ucho) ,tady moderní čipy jednoznačně válcují jakoukoli historii bez ohledu na implementaci s naprostým přehledem. smile Toliko mých pár postřehů z toho co jsem měl možnost za ty dva roky po dlouhý pauze trochu dohnat.

Pro mulťáky:
okťák 8ch
https://www.audiosciencereview.com/foru … -amp.7064/
topping DM7:
https://www.audiosciencereview.com/foru … iew.35661/ (stojí cca půlku a není v modushopí bedně)

pro doplnění ještě okťák stereo o kterým tady taky byla řeč:
https://www.audiosciencereview.com/foru … iew.14705/

Není co dodávat...

Re: DAC

Hodím to sem. Snad to nevadí. Mělo by smysl dělat upsamling proto aby se dal použít výstupní filtr na vyšší frekvenci a nebylo potřeba dělat kompromisy? Nebo to funguje v pohodě a na zvuk nemá ten filtr až takový vliv?
Asi na Dawsoo, pokud bude mít chut reagovat.

(upravil dawsoo 20. 4. 2024 21:23)

Re: DAC

čistě jen můj subjektivní názor na věc:
Asi jak u čeho Jardo,moderní dacy maj lepší filtry a HW upsampling přímo v sobě ,starší ne (potřebovaly externí dig filtr) a nebo jen základ,krátký a ne moc dobrý. Ty různý FPGA a pod custom řešení, jsou už dnes řekl bych nepotřebný, neb toto již není tím úzkým hrdlem.

Takže moje uplně jednoduchý doporučení zní: VYZKOUŠEJ na svým železe a uvidíš sám sw upsamplery jsou kvlaitní a výkonný dostatečně a nestojí to nic jen trochu času a klidu na to
u mě to bylo tak že starší dacani z dob kdy jsem ještě hodně hifoval, tak to znát bylo (ne zcela vždy k lepšímu AD1853 např.) a u nových současných jen minimálně nebo vůbec.

Není co dodávat...

Re: DAC

někdy používám Azur 840C jako transport, jeho DSP umí posílat 96-192 , při 16-20-24 slově, nebo úplně bez DSP, takže kombinací je několik, DAC je Topič E50, ty kombinace-možnosti jsou na zvuku dobře znát;
stručný výsledek mého zvukového bádání: DSP 192/24 = skvělé na komořinu i orchestrální klasiku, i hezké hlasy, bohužel na tvrdý rock méně/vůbec použitelné...tam mi dává realističtější obraz i běžný 44,1/16 v dobrém CDP
takže: do celkového zvukového výsledku při srovnávání různých digi-fičůr je třeba zahrnout i povahu zvukového snímku, který je dekódován

Re: DAC

Proč jsem se ptal. Moc to nesleduju, ale před lety jsem narazil na nějaký test, kde se porovnávaly různé Dacy s různě provedenými filtry. Byly tam obrázky, jak si to poradí s různými signály, včetně obdélníku. Bylo tam vysvětleno, že je problém, když má filtr odstranit zbytky 44kHz a zároveň moc neovlivnit 20kHz, případně obdélník. Ale nevím, jestli se to dneska neřeší jinak. Jestli se ta filtrace posouvá se sampl kmitočtem. Tohle byl externí filtr, pevně danej.

(upravil dawsoo 21. 4. 2024 13:02)

Re: DAC

Ono není moc co sledovat,stačí jen aspoň pochopit o co jde a pak je vcelku jasný že dobrej obdélník = mizerný potlačení nad fs/2 a nebo pokles ještě v přenášeným pásmu vs naopak, dobrý strmý potlačení nad fs/2 bez poklesu v přenášeným pásmu dává mizernej obdélník s překmity.

něco o tom třeba zde:
https://nihtila.com/2019/10/18/dac-digi … 3-filters/

Samotnej upsampling bez processingu filtrace to neřeší, jen posune.Tady při použití PC lze s výhodou využít mnohem preciznější a pokročilejší softwarové filtry, kde není omezení výpočetním výkonem křemíku. Jsou to vcelku dlouho známý a jasný věci a laikovi co tomu nerozumí to stejně nic neřekne,pro něj platí max vybrat co mu na ucho víc sedne /nebo lépe měří (pokud to tedy samozřejmě slyší nebo jeho řetězec vůbec rozlišit dovolí). big_smile

Moderní dacy dnes většinou umožňují možnosti volby různých typů filtrace = průběhy a strmosti filtrace.. stačí si jen vybrat. smile

Není co dodávat...

Re: DAC

Jo, ten odkaz je parádní. díky.

Re: DAC

Zistil som, že filtre sú veľmi dôležité hlavne pri nižších vzorkovacích frekvenciách. Pri CD (44.1 kHz) je to hlavne odfiltrovanie frekvencie 22.05 kHz.
Používam Topping DX3 Pro+, ktorý má 7 filtrov:
https://www.audiosciencereview.com/foru … amp.27148/

Používam z nich 2, obidva sú s lineárnou fázou. Nižšie filtrujúci F3 používam pre CD prehrávač pripojený cez koaxiálny SPDIF.
Cez USB mám pripojený Raspberry Pi so systémom moOde audio. Pri prehrávaní Hi-Res používam vyššie filtrujúci (stále relatívne strmý) filter F7. F3 nevyhovuje pre Hi-Res a F7 zasa nevyhovuje pre CD.

Cez RPi ale prehrávam aj nahrávky v nižšom rozlíšení, prevažne 44.1 kHz. Prepínať zakaždým filtre je dosť nepraktické, často som si uvedomil až po čase, že som ho zabudol prepnúť.
A tu je práve výhodou selektívne prevzorkovanie, ktoré umožňuje SoX v moOde. SoX mám aktivovaný len pre frekvencie 44.1 kHz a 48 kHz, a SoX ich prevzorkuje na 88.2 kHz a 96 kHz. Vždy celočíselné prevzorkovanie len uvedených frekvencií bez toho, aby som do toho musel zakaždým zasahovať. V SoX som si nastavil filter od nižšej frekvencie s vyššou strmosťou (stále s tým občan "laborujem"), takže v DAC nemusím nič prepínať a pri RPi vždy používam filter F7.

Môj záver je taký, že prevzorkovanie má jednoznačnú výhodu pri nižších vzorkovacích frekvenciách (44.1 a 48 kHz). V SoX sa dá filtrovanie aj veľmi detailne nastaviť. DAC následne nemusí používať strmé a "nízko ladené" filtre, a výsledok je lepší.
Zvyšuje to aj komfort prehrávania. Raz to nastavím a pri prehrávaní už nemusím nič riešiť. Filter v DAC zmením len pri zmene vstupu.

DSD prehrávam natívne a mám s ním len dobré skúsenosti. Aj s rockovou hudbou. Problém sú len nahrávky s Loudness War.
Ak by som DSD prehrával cez DoP, tak by som nahrávky radšej prevzorkoval na PCM. Treba ale prevzorkovať celočíselne na násobky 44.1 kHz. Raz som to skúšal a osvedčilo sa mi prevzorkovanie na 176.4 kHz. Ale prevzorkovanie som robil postupne, najskôr som prevzorkoval na najvyššiu frekvneciu (násobok 44.1), ktorú mi softvér umožnil, a až následne som prevzorkoval na 176.4 kHz.

Re: DAC

jj, filtry se řešily hned při nástupu CD v polovině 80.-tek a následoval upsampling...já jsem na Topičovi zaparkoval na jednom filtru - ono se to u něj tím jedním dotykovým tlačítkem blbě přepíná sad
měl jsem taky kdysi SACD-DSD player, kde se pohodlně přepínaly 4 filtry čudlem na předním panelu, ale nějaké dramatické změny ve zvuku se nekonaly...tak byl taky v jedné pozici smile

(upravil emge 21. 4. 2024 15:34)

Re: DAC

Ja mám k Toppingu diaľkový ovládač a ním viem pohodlne prepínať aj filtre.
Ale je to nepraktické stále niečo prepínať, keď mením nahrávky (vybrané albumy).

Tie rozdiely nie sú nijako dramatické. Niekedy až ťažko postrehnuteľné. Bez overenia by som ani nevedel posluchom zistiť, ktorý filter je práve zapnutý. Záleží aj na konkrétnej nahrávke.
Ale vždy je tam niečo, čo po čase začne trochu vadiť. Po dlhšom odskúšaní sa dá zistiť, aká kombinácia je lepšia.

(upravil dawsoo 21. 4. 2024 16:54)

Re: DAC

U E50 jsem měl oblíbený myslím F3 a F1 taky ušel, u E70 mi nejvíc sedí F6 (F1 a F3 se dají také) vnímám spíše při dlouhodobým delším poslechu napříč žánry. Zajímavý je i rozdíl ve filtrech pro DSD u E70,tam mě překvapilo že to je také znát i když jinak.  Rozdíly jsou malé,při bezprostředním přepínání nicotné,avšak pokud hraji déle je to znát poměrně dost.

Co je zajímavý že dříve v dobách hnusnýho digoše v dřevní době před čapem 1995-2010, jsem preferoval spíš hladkou impulsku a nevadil mi tolik "bordel" (různý legatolinky a alfy) pak i u čapa 2012-2017, kde krasomil udělal "velký věci v digi před dacama" ještě asi byla preference pomalejšího rolloff mírně taky, ač ne tolik a dnes to je spíše naopak.

Našel sem nedávno svý starý poznámky a vcelku jsem se pobavil nad tím jakej jsem byl vocas,kterej to žral a cpal to doho ensmyslu prachy a čas...ale  i když už jsem za zenitem co se týče mýho uchomozko analyzátoru, asi bych to dneska vnímal víceméně stejně:

První sabry, byly fakt šílená pila,tenkej zvuk a na transparentním aparátu peklo na zemi,
starý akmka tupý odulý plný pomalý zahuhlanosti
BB/TI 179x dunihlav stejnozvuk (špína a zkreslení v pásmu měnící se se signálem) co se z nějakýho důvodu líbilo recenzentům,starší 170x a 173x lepší
analog devices .... jen AD1955 byla top asi jedinnej kterej obstojí o dneska (ale za krvavý implementace) ostatní fakt nestály za řeč
wolson nudnej průměr ničím zajímavej
podceňovanej crystal/cirrus ucinkanej a jinak nezáživnej, ale z dnešního pohledu asi jen blbě implemetovanej s typickejma neduhama

Dnes je IN a těžce módní mezi "velko-sluchařema" prehistorie typu "žebřík R2R type DAC" příchodem 24bit bohužel už nefunguje a aspoň mě ani zvukově moc nesedí, hrál jsem si s tím dřív fakt dost,protože v dobách CD se mi to líbilo svou tzv menší "digitálností" (od různých PCM54-1704 přes AD až po různý exoty) takže asi dostatečně na to, abych si udělal jasno... Ano,má sice nějaký nepopiratelně příjemný vlastnosti,ale těch mizerných je dle dnešní metriky bohužel mnohem mnohem více,takže za mě při dnešních možnostech ani náhodou.

Beru to jen jako retro "typu elektronky a gramec" pro nostalgiky a pocitáře kde asi rozumím co se jim líbí a nemám s tím problém,výrobci co se moc už nechytají, tak maj šanci něco prodat "protože to hraje jinak" a hifista si za to jinak jako vždy v minulosti moc rád připlatí,ale to je asi tak všechno, pro mne nejen technicky (dlouhodobá stabilita parametrů,nákladnost vs výsledek) ale i ucho a hlavně pro kritický poslech (glajchšajt a vlastní signatura) mi to opravdu už nemá co nabídnout a to ani zadarmo. Typickej představitel toho nejhoršího z týhle rodiny je vyhypovanej TDA1541 to je opravdu "zejména prasárny bez oversamplingu" pro mne fakt těžkej velehumus a to zcela po všech stránkách.Speciálně tenhle dac  jsem nesnášel pro jeho projev už v době vzniku. I starej CS4328K, když se mu dá trochu více péče, většinu multibitů smázne jako nic.

.... pěkně to popsal kryton na jiným foru,byl to takovej digitální středověk,dneska je renesance a za pár kaček si objektivně špičkovej zdroj signálu konečně může konečně dopřát každej big_smile

Není co dodávat...

Re: DAC

dawsoo napsal:

...u E70 mi nejvíc sedí F6 (F1 a F3 se dají také) vnímám spíše při dlouhodobým delším poslechu napříč žánry...

Zaujímavé. Ak som to správne dešifroval, tak F1 na Tvojom DAC je na mojom F7 - Fast Roll-Off, Linear Phase Filter podľa technického listu ESS. Ten ja preferujem na Hi-Res a súbory 44,1/48 po prevzorkovaní. Neladí mi však k CD, takže nie je univerzálny.
K CD používam F3, ktorý je na Tvojom DAC F5 - Apodizing, Fast Roll-Off, Linear Phase Filter podľa TL. Na mojom DAC je "default".
Tebou preferovaný filter F6 je u mňa F2 - Hybrid, Fast Roll-Off, Minimum Phase Filter podľa TL.
Ten filter s minimálnou fázou som skúšal a k niektorým nahrávkam bol u mňa dobrý. Ale pre Hi-Res sa mi zdal trochu utlmený. Mal trochu menej vysokých frekvencií.

DSD filtre si prepínať neviem, ale podľa TL by som mal mať filter F2 (u Teba) - 50 kHz. Zaujímavé, že E70 má 4 filtre, no v TL vidím iba 3. Filter na 47 kHz tam chýba.

Re: DAC

F3 (fast roll off minimum) na E50 Topičovi mi dává takový průraznější - brizantnější zvuk třeba sólových varhan, vyhrabal jsem DO k němu (dík emgemu za připomenutí, že to na něm je smile )  a za chodu přepínal, řekl bych, že jemné rozdíly proti F1 a F2 jsou slyšet smile

(upravil Benazi včera 13:49)

Re: DAC

Tak to já jsem se sedmdesátky zbavil, vráceno,a přistálo u mě
Smsl su-9 ak
Zvukově mi víc sedí.
https://i.postimg.cc/DznLpM0X/IMG-20240425-102230.jpg