21

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

Já držím kazeťák doma už jen proto, že v youngtimerovi (MB124 300E-24) mám Becker Grand Prix a potřebuju si na něčem nahrát kazety. Je to obyčejný Sony TC-K511s, ale daný účel vyhovuje. Pak mám tři kotoučáky (GX-255, GX-620 a B73 ve které jsem si kompletně navrhl a předělal elektroniku) ze kterých poslední dobu už je ometám prach a občas na tom přehraju nějaký pásek, aby se to udrželo v kondici. Pro běžnho posluchače je jakýkoliv magnetofon imho zbytečné zařízení s velmi drahým provozem...

22

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

mechanik napsal:

...tak to pozor, tie drahé telefony hrajú velmi dobre a to myslím v porovnaní s dnešnými slušnými vecami ako asus xonar essence a podobne. Viem aké to bolo keď sme skúšali kamarátov nový a drahý iphone. Mp3 je tiež uplne v poriadku keď je to 320kbps alebo asi aj 256kbps. Je vidieť že tu dosť ludí žije vo večne omielaných polopravdách. Občas je lepšie si to skúsiť...

Souhlas, mám stejnou zkušenost.. Srovnání tel. vs Asus Xonar Essence ST, LUTA dac, DacMagic Plus, rozdíly zcela marginální - je to o osobních preferencích jako vždy v audiu. Asi nejsem ten správný netopýr wink

23

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

TheLastUnicorn ano máš pravdu. Kazety a kazeťáky nejsou po mechanické stránce synonymem záruky, že pojedou vždy na 100%. Navíc interakcí výlisku kazety a mechaniky docházelo k různému posunu na hlavách a změně azimutu. I velmi kvalitní Maxell XLIIS měly své slabší serie kdy z 10 kusů šla spolehlivě vybrat sotva polovina. Kotoučáky mají proti nim spoustu výhod. Nicméně při opravdu solidním nastavení a vybavení dokázaly lepší kazeťáky běžné kotoučáky porazit v kvalitě zvuku. Měl jsem jednu dobu doma obojí, tak vím o tom své. O dolby vůbec ale nešlo. To je jen pseudoberlička komu vadí větší míra šumu.

Jsou i vyladěné kazetové kousky které dokáží mít vyrovnanou charakteristiku i do 27kHz, ale samozřejmě při -20dB. Neznám žádný významný hudební snímek, který by měl při takovém rozsahu úroveň 0dB právě na 27kHz. Když tak mě oprav. Zejména některé typy Nakamichi či upravený Revox B215 (jiné hlavy), nebo více modifikovaný Technics RS-B965 s AX hlavami tohle umí.
Ale pokud si někdo myslí, že když koupil nový kazetový deck za balík peněz a automaticky musel hrát perfektně, tak se mýlí. Uvnitř byly obvody poplatné té době, takže ne vždy byl zvuk příjemný.

Dále tvoje srovnání s Akai GX95. I přes to, že vypadal velmi dobře i na papíře, tak nebyl zrovna můj zvukový, ani jiný favorit. A pak ty jeho nešťastné GX hlavy, které pod mikroskopem často vypadaly takhle:

http://www.ant-audio.co.uk/Tape_Recording/Heads/Old_Akai_Super_GX_head.jpg

Naštěstí nejsem běžný posluchač a kazetový magnetofon je pro mě nejlepším zařízením pro analogový záznam. Drahý provoz to sice je, ale odměna převyšuje to, co do toho člověk vkládá. Osobně lituji všech ztracených let kdy jsem se věnoval pc a digitálnímu kompresnímu formátu.

24

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

orhore, z čoho na tie kazety potom nahrávaš?

25

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

orhore: Bez dolby nemá žádný kazeťák (ani Nakam. Dragon) na slušnou cívkovou půlstopu s rychlostí 19,05cm/s v dynamice žádnou šanci. Frekvenční rozsah do 27kHz při -20dB a referenčním toku 200nWb/m při 0VU skutečně není zajímavý údaj. On totiž při +7dB nezvládne ani těch 10k.
Půlstopá B77 to za těchto podmínek umí klidně za 15k. A o to jde. Kam až lze se sycením zajít při zajištění použitelného km rozsahu a zkreslení a ja přesně to kopíruje přímku na grafu. Samotná horná dosažitelná frekvence není až tak moc zajímavá. A už jsem zticha. smile

26 ...editoval orhore (22. 11. 2017 17:39)

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

mechanik - v současné době hlavně poslouchám již nahrané věci, které jsem pořídil v 80-90 letech jak z desek, tak z cd. Pár nahrávek co jsem zkoušel v poslední době rovněž z desek, ale pro srovnání i z cd či flacu. Bohužel objem toho co bych chtěl je na černých deskách v drtivé menšině sad. Ale i tak zajímavěji zní nahrávka na kazetě pořízená z cd, než cd samotné. Není to už jen studeně čistý přednes bez života. Ano, když to přeženu, tak to má šum, zkreslení, pokřivenou charakteristiku, horší prostor, určité kolísání rychlosti a jiné nectnosti, ale má to svou duši smile.

TheLastUnicorn - Ano, máš opět pravdu, že v dynamice to asi kazeťák bez dolby nevyhraje v porovnání s kotoučákem. Ale i tam jsou vyjímky pokud se použily fety ve snímacím zesilovači. Pak není dolby systém vyloženou nutností.
Malá rychlost posuvu pásku v kazetě je sice omezující, ale dohání to kvalita magnetické vrstvy kazet, která je jemnější, než třeba u pásku pro kotoučové magnetofony. Pak tu jsou hlavy a kmitočet předmagnetizace, který to také ovlivní. Důležitý je hlavně pocit při poslechu jednotlivých nahrávek. Pokud tě poslech nebaví, nebo dokonce štve, tak je něco špatně.
Samotná dosažitelná frekvence sice není důležitá, ale dává to určitou rezervu právě při větším buzení zejména na metal pásky.
Píšeš: "On totiž při +7dB nezvládne ani těch 10k." To máš určitou pravdu, ale v praxi to není důležité, protože v normální hudbě se vyšší frekvence s takovou úrovní nevyskytují.
A nemusíš být zticha, však je to zajímavá diskuze smile. Málokdo se už o tomhle analogu baví.

27

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

orhore, tak je to mizerným D/A prevodníkom... Keď máš dojem že digitál je studený. Problém je že väčšina ludí čo tu píše o tom ako je digital "tvrdý a sudený" má skúsenosť tak s teslou MC902. Na základe toho starého playeru sa nedajú robiť žiadne závery o digitálnych nahrávkach. Nie je dobrým riešeným ten zvuk zmršený mizerným prehrávačom przniť ešte chybami analogového záznamu na kazete. Riešenie je kúpiť si kvalitný prehrávač, prevodník, proste niečo na ten digitál.

Sám som si postavil 3 prevodníky a v každej verzií som sa snažil posunúť zvuk dalej. Na zvuk má toho vplyv vela ale keď sa to dobre urobí a napríklad použijú OZ s FET vstupom tak ten digitál musí znieť pekne analogovo a oproti kazete bez šumu, bez nižšej dynamiky a iných slabín.

Ja mám skúsenosť s AIWA asi AD-F410E ktorú mal môj otec, nahrával z CD na chromky, vtedy z MC-902. Iste sú lepšie kazetáky ale viem že pri prepínaní to vždy bolo podstatne horšie než CD. Každopadne díky bohu že zmizla mechanika. Tu sa pokazili ploché remenice, v playeroch odchádzali optiky. Až teraz pri prehrávaní cez internet, z pamätových kariet, z SSD má človek konečne pokoj.

28 ...editoval orhore (22. 11. 2017 19:07)

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

mechanik - stolní cd už nepoužívám, ale PC se zvukovou kartou Audiotrak Prodigy + foobar2000. Stolní CD co jsem měl naposledy (ONKYO C-N7050) mě rovněž neoslovilo. Možná nějaký accuphase: http://www.hifiopava.cz/easopava/eshop/ … ASE-DP-510 by byl lepší, ale to už je balík. Navíc bych potřeboval aby uměl i flac a čtení z externího HDD. Mě prostě ten čistý digitál nebaví, to je vše. Přitom kamarád co byl u mě byl přímo nadšený z poslechu "mého" digitálu a to je hudebník. Takže asi špatným převodníkem to nebude. Bohužel u mě se nedostavují ty příjemné emoce. Naopak kamarád můj poslech z kazeťáku zavrhnul hned, že jsem divný. No, možná měl pravdu big_smile.
Jinak ta Aiwa AD-F410 o které píšeš nebyla žádná šleha a nedivím se, že ten zvuk byl horší než z cd. To nemá nikdo doma nic lepšího? smile
Vlastně má, Jupi něco psal o svých strojích.

29 ...editoval mechanik (22. 11. 2017 19:52)

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

No ono to logicky vždy musí byť horšie než z CD, môže to byť len nejako prijemne skreslené. Ja som to len vygooglil, vyzerá to na rovnakú AIWA. Niekde leží, som lenivý ju hladať... Ale v tej dobe by asi ani nešlo kúpiť nejaky SONY. On to kupoval normálne v obchode. Dnes sa dajú z druhej ruky iste kúpiť zaujímavé mašiny a oproti dnešným platom je to lacné.

Asi by som na tvojom mieste ešte skúsil ASUS xonar essence ST/STX/STX2, v prípade že to má rovnaký DAC čip ako julia, asi AKM 4358. Ten hral mizerne. Julia má plochý a sypavý zvuk bez basov. Býval som z nej nadšený po prechode od SONY ES cd playerov. Každopadne ten iphone by julia prehral. Že je dobrá na meranie a má THD okolo 0,00035% je vec druhá, že merania THD a IMD ktovie čo neznamenjú. V tých lepších telefonoch sú DC čipy od ESS a tie budú asi velmi dobré. Na ich základe je postavených mnoho malých USB DACov.

EDIT: tak som to našiel, alebo aspoň niečo dosť podobné

http://www.myfixguide.com/manual/xiaomi … -teardown/

"ESS ES9018K2M 32-bit Stereo Mobile Audio DAC and TI OPA1612 Operational Amplifier" Mám dojem že to nakope velmi dobre zadok nejakym starým cd playerom s mizerným DACčipom, 5532 OZ a velkým jitterom. Pár vecí sa do telefonu nevlezie, ako fóliové kondenzátory, ale to už nie je tak zásadné a NPO tam majú.

30 ...editoval Jupi (22. 11. 2017 20:53)

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

orhore napsal:

Vlastně má, Jupi něco psal o svých strojích.

A ešte som zabudol na Revox A700. To sa na 38cm/s s kazetakmi ozaj nedá porovnávať. Dynamika je niekde úplne inde.
Ideálne  je zohnať kópiu štúdiového pásu. Pocul som iba raz a stratil som reč... Určite hral rolu aj iný mastering oproti CD - bez kompresie dynamiky.

31

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

Kompresia sa robí pred tým než ide záznam na vinyl ale CD? 16bit má 96db. Nech je ten analogový záznam akokolvek dobrý to už by muselo byť stratené pod úrovnou šumu nie?

32

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

TheLastUnicorn napsal:

Pro běžnho posluchače je jakýkoliv magnetofon imho zbytečné zařízení s velmi drahým provozem...

to se dá říct o kterýmkoliv dílu sestavy, podle toho co všechno vybočuje z běžnýho posluchače. Když neuvažuješ o tom, že tu techniku i média někdo prostě má z minulost nebo získal darem/zdědil atd.
Na rozdíl od gramofonistů, kde je taky velký podíl neměřitelné omáčky okolo nostalgie a kteří jsou navíc odkázaní jen na produkci vydavatelství a nejsou schopní pořizovat vlastní primární záznamy.

Každopadne díky bohu že zmizla mechanika. Tu sa pokazili ploché remenice, v playeroch odchádzali optiky. Až teraz pri prehrávaní cez internet, z pamätových kariet, z SSD má človek konečne pokoj.

to je hezké, ale internet ti může kdykoliv vypnout bagrista nebo cenzor, což stejně jednou přijde, nebo zavedou daň pro OSA že se z toho všichni poserou vestoje, karty i SSD můžou kdykoliv umřít, zvlášť když jsou vyrobené tam kde včera rostla rýže v močálu. Pak přijdeš ne o jeden titul ale třeba o polovinu archívu.

33

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

Len proste nikomu neprajem to keď v cd prehrávači ktorý mal rád začne odchádzať optika. Keď sa jedná o vysoký model a je to pekný komponent zapadajúci do zostavy. Ešte lepšie keď je už nezohnatelná... Ako pre všetky staré pekné mašiny od SONY. V kazetákoch bolo tiež mnoho mechaniky. Tiež videá, bolo jedno ako drahé. V servisoch mali čo robiť...

34

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

Jupi - ano, ty krásné velké studiové kotoučové magnetofony jsou to nejlepší co může pro záznam být. Ale já mám rád menší věci, co dokážou také slušně zahrát, takže se radši orientuju na kazety.

Crifodo -  pěkně jsi to shrnul a máš pravdu.

mechanik - kazetové magnetofony jednou pojdou na nedostatek gumové bižuterie. Ale objevují se i slušní výrobci, kteří umí "upéct" kaučuk, tak aby měl vynikající vlastnosti.
A jak dále píšeš čtecí optika CD přehrávačů je velký problém. Nejde jen o nesehnatelnost do starších kousků. Ale ty nové vydrží akorát záruku a pak se často podělají. Výměna originálu je tak za 2 litry?

35

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

Revox A700 není velký studiový kotoučový magnetofon. To je magneťák pro domácí potřebu.

36 ...editoval maxell (23. 11. 2017 14:19)

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

audio kazeta je vynález konce 60.let (Philips) a mé své trvalé nadostatky, formát Elcaset (Sony) a  DAT se komerčně
neprosadil až na skalní fajnšmekry, možná...
půlstopý ReVoX 19/38cm/s se řadí do třídy poloprofi

37 ...editoval orhore (23. 11. 2017 14:23)

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

PB - dík za opravu. I tak je to impozantní stroj.
maxell - to je fakt co píšeš, ale nikdo mi nemůže zakázat je používat smile

38

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

krom tého studiový magič má běžně vícestopý pásek šíře 12.6mm (jak kazeta VHS) ba i víc

39

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

Kazety poslouchám denně a ještě mi uši neupadly. Nemám důvod je nepoužívat. Mojí motivací při poslechu hudby není ukájení se bezvadným zvukem. Je pravda, že se magnetofon musí udržovat v dobré kondici, aby dobře hrál, ale to mě baví, rád se hrabu ve strojích. Dělat si srandu, že se vrátí do módy VHS je trochu mimo, protože rozdíl mezi obrazem z VHS a HD obrazem na stejným zobrazovači pozná i naprostý laik, kdežto ten samý laik nejspíš nepozná rozdíl mezi zvukem z kvalitní nahrávky na kvalitní kazetě a CD. Pak opravdu stačí nebýt audiofil s netopýříma ušima a můžu v klidu poslouchat kazety.

40

Re: Vzkříšení audiokazet... jak pro koho --- já je stále používám... lol

asis nepochopil smysl a pointu příspěvku, VHS byla uvedena ilustrativně co do šíře pásku, o návratu téhož video formátu nikdo nepsal,
to pro pořádek