Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 3 z 7)

Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky a méně zdatné » Subwoofer do auta na mieru

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 7 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [41 až 60 z 126]

41

Re: Subwoofer do auta na mieru

Upravil jsem rozměry štěrbinových nátrubků na 100x100 mm vychází v programu na 463 mm a jsou DVA.
http://kritik.pavel.sweb.cz/vents.jpg

42 ...editoval Cabinko (12. 6. 2017 0:53)

Re: Subwoofer do auta na mieru

Dva by mi ani tak nevadili keby to uz muselo byt, lenže ja mam celkovú hĺbku bedne 46cm : ( takze to je vlastne nereálne sad skús tam teda dat prosim BR vysoký 5-7cm, široký 37cm a hlboký (aby bol aj prívod vzduchu do BR) max 40-41cm. Musím to urobit tak aby sa mi to zmestilo, lebo 46cm BR je nereálny ked ze toľko je priestor bedne na hĺbku sad

43

Re: Subwoofer do auta na mieru

Ano, omlouvám se, výkony jsem prohodil, i pak to však platí...

To s tou druhou půlkou kufru, aka druhou "virtuální" ozvučnicí ti kamarádi bohužel neřekli zcela správně. Ano, může se stát že úžasnou souhrou náhod se to nějak chytne, že tím pár dB na těch správných frekvencích získáš... může se taky stát, že to trefíš tak, že to bude průser.... realita bude někde mezi, nedokážu přesně odhadnout kde.

Délka bassreflexu jakou ti navrhl Halen reálná je, pokud bys jej konstruoval jako zahnutý...ale tam už je lepší si pak přesné ladění ověřit měřením. Pokud jej uděláš řekněme těch 41cm při vnitřním rozměru ozvučnice 46cm, pak ti to opět bassreflex jakoby "virtuálně" prodlouží... opět je lepší si tedy ověřit ladění změřením, pokud by tato situace nastala. Sám tedy vidíš, že je potřeba najít kompromis mezi dostatečným průřezem BR, který však bude chtít velkou délku, nebo co nejkratší BR s tím, že se budeš pohybovat na hraně toho, kdy ještě bude jeho průřez jakžtakž dostatečný.

44

Re: Subwoofer do auta na mieru

Aha, čiže ta druha polovička kufra moze byt ok, ale moze to byt aj zle a je to viac menej o náhode sad tak to je fakt na nic. Tak pokial to bude na nic, budem musieť odstrániť vrchnú kufrovu tapaciru aby som sa toho zbavil :-/ problem je ze ja trubicovy BR neviem kupit zahnutý a vyrobiť ho neviem, reálne pre mna je ze zas urobím strbinovy, čiže ak by som povedzme urobil štrbinu 5cm vysokú a dlhu 41cm (z celkovej dĺžky 46cm, tak by sa akoby ten BR predĺžil aj na tom konci ak som to teda dobre pochopil čiže by mi to vykrylo tých posledných par cm

45

Re: Subwoofer do auta na mieru

Ano, bude to pak víceméně o náhodě.

S tím BR nedokážu říct o kolik ti ho blízkost portu k zadní stěně virtuálně prodlouží... může to udělat centimetr nebo taky pět. Tohle je právě lepší průběžně měřit na nějaké pracovní ozvučnici na které udělat port tak, aby se s ním dalo při ladění hýbat.

Stejně tak je potřeba dát si pozor na tu šířku štěrbiny aby ti při těch 5cm vyšla dostatečná plocha (ale zrovna při 5cm vychází šířka 36cm, čili když to dáš na celou šířku ozvučnice, čili minimálně 38cm tak by to mělo být v pohodě).

46 ...editoval Cabinko (12. 6. 2017 9:31)

Re: Subwoofer do auta na mieru

Tak to by som mohol skúsiť, akurát premýšľam ze ako by som to vedel urobit tak aby ta doska ktorá bude oddeľovať BR a objem bedne bola flexibilná a vedel som si ju nastaviť, ale to by som tam musel najskôr urobit nejaké koľajničky na ňu aby to šlo a to by mi ubralo celkovo od objemu jak štrbiny tak bedne samotnej

Ale kamarat ma 2x 30cm subaky v bedni a v strede štrbinu 5cm širokú (bedna cca 140l) a hádže mu to kvalitne tlaky, cirka toľko co dokáže moja 15tka, no kamarat mu povedal ze by mal zväčšiť štrbinu tak na 7cm, lebo mu to pridusieva ked nestíha vzduch odchádzať, ze mal dat tých 7cm, preto by ma zaujimalo aj to akú vysokú ju ja môžem mat, aby som na tom potom nebol tak ako on.
Tak ja osobne som za štrbinu a podla toho aké hlboké vychádzajú tie BR bude asi najlepšie urobit štrbinu, lebo kužeľ zahnúť neviem a ani kupit

47

Re: Subwoofer do auta na mieru

nějaké kolejničky a zasunovací deska je blbost... to neni reálné. Právě štěrbinový bassreflex se kvůli tomuto ladí těžko... nehledě na to že délka vychází lehce jiná než v případě bassreflexu v podobě klasické trubky.

takhle od oka odhadovat bassreflex "protože kamarádovi co má dvě dvanáctky to (ne)funguje tak a tak"... to je spíš jen takový výkřik do větru, takže bude lepší se tohoto nedržet big_smile Každopádně u plochy BR platí víceméně čím víc tím líp (v rozumných mezích)... resp. maximum kolik dovolí jeho délka. Kulatý bassreflex jde zahnoutý realizovat celkem snadno pomocí odpadových trubek vhodného průměru a příslušného kolena... navíc variabilita ladění je v tomto případě relativně snadná stejně jako relativně snadná realizace zaoblených konců.

48

Re: Subwoofer do auta na mieru

Cabinko, délka nátrubku koreponduje s jeho délkou. je jedno zda 100*100 nebo 50x200, délka bude vždy stejná.

49 ...editoval Cabinko (12. 6. 2017 17:39)

Re: Subwoofer do auta na mieru

Aha, čiže obsah musi sedieť? Co by sa napr. Stalo keby nebolo 100x100 a dĺžka 46cm, ale bolo 150x100 a 38cm? Zmenilo by to frekvenciu ladenia alebo ako? Lebo viem ze to asi bude mat nejaky vplyv, ale zatial neviem súvislosti, no asi to nebude tak lahke ako si to predstavujem, inac by ste na to počítanie nepoužívali zložité programy, ale vypočítali to na kalkulačke alebo z hlavy co? Cize inými slovami musim mat tu dĺžku BR az toľko? Co by sa teda stalo keby som bud za A. Trubicovy natrubok trochu vypustil do priestoru, namiesto cely do bedne alebo za B. Štrbinu urobil na konci s 90 stupňovým uhlom trosku smerom do vnutra ze by vznikol taký L-kovy BR aby som ju akoby predĺžil, no ubralo by mi to este viac z objemu samotnej bedne :-/

Cize ak to dobre chápem aj to co si počítal nemusím dat 2x 100x100 BR ale môžem dat len jeden 100x200 BR tak aby to sedelo objemovo co sa diery týka

50

Re: Subwoofer do auta na mieru

Ano, průřez bassreflexu musí sedět... resp. neměl by jít pod určitou hranici. Větší průřez mít může... ale protože čím větší průřez, tím větší pak při zachování ladění vychází délka BR. Co udělá úprava ze 100x100x46 na 150x100x38 ... zvýší se ladění (jak konkrétně ti takhle od oka neřeknu, ale odhaduju to tak, že hodně).

Vyústění bassreflexu mimo ozvučnici je samozřejmě jedno z řešení... nevidí se uplně často, ale pokud to v praxi nebude vadit, pak je to řešení dost funkční... neubere ti objem v ozvučnici (právě proto se někdy "pokusné" ozvučnice dělají právě takto). Lkový štěrbinový bassreflex už se dá vidět dost často... chce ho to (opět) pečlivě spočítat (odsimulovat, ideálně změřit) a pak to fungovat samozřejmě bude (úbytek čistého objemu je pak ale nepřijemnou samozřejmostí).

Z pohledu ladění je +/- jedno jestli máš jeden s velkým průměrem, nebo dva poloviční bassreflexy. Nějaký rozdíl tam asi bude, měření obou variant by nejspíš lehce odlišné bylo, ale zásadní to nebude. Rozdíl mezi štěrbinovým a klasickým "rourovým" bude určitě výraznější... začal bych tedy při rozhodování, jaký BR instalovat, zde.

51 ...editoval Cabinko (12. 6. 2017 19:17)

Re: Subwoofer do auta na mieru

No takto, mne osobne sa páči viac určite strbinovy, ale keďže budem mat bedňu na mieru , tak tam asi bude trochu problem s tým to tam spočítať, vypočítať a ako to tak vidím tak to sam asi nezvládnem takze z toho asi nic sad takze z funkčného hľadiska vychadza lepsie asi natrubkovy, len neviem ci zoženiem koleno a tak aby som to poriešil, ked musi byt az tak dlhy sad budem musieť skočiť do vodárenských veci s BR natrubkom ci k tomu vôbec rúru dopasujem nie to este koleno. Ale toto bude asi ta lepšia voľba pre mna mam dojem, z vizuálom sa budem musieť zmieriť. Co sa toho týka teoreticky by som ho vedel aj vypustiť do priestoru, ale tomu by som sa radšej vyhol koli praktickosti, keďže zvyšok kufru budem chcieť využívať, este ma napadlo ze bedna na výšku bude mat 59cm čiže jednak odpočítame len jednu stranu čiže mi ostane 57cm a tam by sa ten BR vošiel, ale problem je ze ono na spodku ma bedna vnútornú šírku 51cm a pri vrchu len 31cm, pretože sa ku vrchu zužuje a ja nvm co by to mohlo urobit s BR + neviem ako by sa to chovalo ak by som mal BR vypustený hore (nad kufor do horného okna a auta) a reprák na boku smerom do kufru. Este ma napadlo aj to ze by som ho dal na spodok kde by mohol byt širší a teda BR obsah by bol vacsi, ale pokial to je tak ako vravíš, to by malo za následok len to ze by BR musel byt este dlhší. Ak dobre počítam a strbina by bola len 5cm a prednú stenu môžem odpočítať som schopný mat dĺžku BR pri štrbine 48cm - 5cm takze 43cm, ale pokial by pri tej šírke (38cm) stačila strbina užšia napr. 4cm tak by som vedel mat dĺžku 44cm + ak by som rátal aj ten roh na konci (kde doska je široká 2cm a vedel by som to pripočítať teoreticky by mi vyšlo spolu aj tých 45-46cm (43-44cm + 2cm roh na konci z vnutra) ci sa mýlim?

Cize opravte ma ak sa mýlim, ale obsah dvoch trubicovych BR o priemere 10x10 = cca 155cm2 a obsah strbinoveho BR o rozmeroch 4x38 = 152xm2, čiže ak sa nebudeme handrkovat o 3cm2 tak toto je ekvivalent k tomu tj. Ak bude jeho šírka 4cm tak som schopný potiahnuť BR do dĺžky 48-4cm čiže 44cm s tým ze na konci ostanú 4cm priestoru a teda neviem ci sa to da brat ako zahnutý BR keby som počítal aj s tou 2cm hranou, tak dostanem 46cm, poprípade urobím bedňu z 1,8cm dosiek ale to by mi pridalo na dĺžke len 0,2cm čiže spolu 44,2cm resp. 46cm

52

Re: Subwoofer do auta na mieru

Ano, tenhle problém tady padl hned na začátku... pokud s tím nemáš žádné zkušenosti, bývá návrh bassrelfexu problém. Tady je ještě větší kvůli omezeným rozměrům bedny. Bassreflex dolů určitě ne, nahoru klidně, ale pokud to znamená zužující se bassreflex (obzvlášť pokud je to v tomto případě o víc než 1/3 průřezu)... tomu se určitě vyhni, to by nedopadlo dobře.

Co se týká konkrétních rozměrů... tak těch 46cm vychází ze simulace papírových TS parametrů, čili reálně bude při zachování ladění trochu jiný (ale to je potřeba měřit podle impedančky, což už tu padlo jako nereálné čili se na to vykašleme) ...Další věc, opět opakování,.. štěrbinový BR bude vycházet pak kratší než leze ze simulace. Některé programy umí spočítat i speciálně přímo štěrbinový BR, nevím v čem tu kolega tu simulaci zkoušel smile Pokud ti za štěrbinovým bassreflexem od stěny zůstanou 4cm, pak je potřeba to počítat jako "L" bassreflex ... ale opět kvůli výše zmíněnému to bude trošku střelba naslepo.

Ideálně... stáhni si tady z odkazu Antoniův Amplion, zadej si tam parametry reproduktoru, objem bedny a zkoušej různé kombinace průřezů a délek které jsou pro tebe reálně postavitelné wink Není to nic, co bys po pár pokusech nezvládl.

53

Re: Subwoofer do auta na mieru

Tak pokial je to tak tak by mi teda trebalo počítať ten štrbinovy L bassreflex s tým že by som tam do vnutra potom dal to vytlmenie a uvidíme, toto sa mi celkom pozdáva smile idem zistiť co budem platiť za tu bedňu smile

54 ...editoval Halen (13. 6. 2017 6:26)

Re: Subwoofer do auta na mieru

Cabinko, čím větší plocha nátrubků, tím větší délka. A plocha se s ohledem na použitelnou délku volí co největší kvůli rychlosti proudění vzduchu nátrubkem. Abys tam neměl u nátrubku s malým průřezem třeba 50m/s rychlost proudění, to pak způsobuje pazvuky proudícího vzduchu nátrubky. Ten návrh ode mě je z BassBox6 a šlo by to ověřit třeba v Amplionu od Antonia či ve WinISD. Svůj Bandpass jsem navrhoval v BassBox6 a změření jsem se dostal ža po třech letech poslechu a naměřil jsem přesně to, co bylo v návrhu. Impedanční vrcholy tam kde měly být s rozdílem o zhruba 3 Hz na vrchním kmitočtu přenosu. A naladění nátrubku se od návrhu v praxi lišilo o 1 Hz.
Takhle mi vyšlo měření mého bandpass SW http://kritik.pavel.sweb.cz/BP-ARN8604- … %C3%AD.jpg
A takhle zase nasázení toho měření do LSPCad 5.25 http://kritik.pavel.sweb.cz/BP-4TH.gif
Jo a bacha na uši, z 1000W by ten tvůj SUB měl vyrobit na 50Hz tlak 121dB ve volném prostoru metr před ním. V autě to bude ještě víc. Uši máme jen jedny a je škoda si je ničit nadměrným hlukem.

55

Re: Subwoofer do auta na mieru

Jo, BassBox6 neznám ale nepsal jsem to kvůli tomu, že bych si myslel že simulace z něj nebude přesná nebo tak wink ale spíš právě kvůli tomu, jestli je počítáno už s portem jakožto štěrbinovým, či klasickým. Amplion to už umí, nevím takhle z hlavy kolik ten rozdíl konkrétně na téhle bedně udělá a teď nejsem schopen ani zkusmo ověřit (mám amplion na starém kompu s win, který momentálně nemám poruce)... aby nezačal budovat BR 46cm, a ona štěrbina nevycházela třeba (plácnu) 40cm... ale zas je pravda, že i s přesnými TSky, které stejně nemáme to bývá centimetr sem a centimetr tam.

56

Re: Subwoofer do auta na mieru

Ten reproduktor vychádza podľa parametrov výrobcu v 100L bassreflexe s ladením na 35Hz celkom slušne (áno, repro má vyššie Qts, ale zase malý VAS). Hrb to nerobí, v 2pí to ide pre -3dB k 28Hz. Bassreflex s plochou 180cm2 vychádza necelých 33cm dlhý (v praxi to bude ešte menej). Ani pri 500W nedosiahne rýchlosť prúdenia vzduchu v nátrubku na kritických frekvenciách kritickej hodnoty. Potiaľto je to všetko OK. Problém nastane vtedy, ak reálne TS parametre budú na hony vzdialené od katalógových (čo je častý problém)...a takisto auto nemožno v tomto prípade hodnotiť ako 2pí (polopriestor). Ako už bolo naznačené, v aute to bude mať tendenciu chovať sa ako bandpass...viac alebo menej podarený, alebo celkom nepodarený, takže to bude zdôrazňovať nejakú frekvenciu. Akú, to sa uvidí...

57

Re: Subwoofer do auta na mieru

Počkaj počkaj takže podľa tebe BR by mal byť len 33cm dlhý? A cirka 4,7cm vysoký a široký 38cm? Tj. Cca 180cm2? Ale akých 500w? Uvedomuješ si že tento subák má 2 cievky 1 000w tj. Spolu 2 000w a nie 500w, nepomýlil si sa vo výpočtoch?

58 ...editoval ondra.klofat (13. 6. 2017 12:17)

Re: Subwoofer do auta na mieru

Jak bude široký nebo vysoký je na tobě... důležitá je PLOCHA a k ní příslušná délka. To, že vychází každmu něco trochu jiného, je přesně důvod, proč je dobré si udělat jednoduchou zkušební ozvučnici a na ní si ladění ověřit... různé programy vyplivnou více či méně různé výsledky, nehledě na to, že k samotné simulaci lze přistupovat různě... někdo chce za každou cenu co nejrovnější průběh, někdo se smíří hrbem na charakteristice např. za cenu zvýšení citlivosti na nějaké frekvenci ... proto ten rozdíl v délce BR.

To že tu TLU střelil 500W chápu. To že má repro 2kW neznamená že bude reálné ho "poslouchat" při 2kW (nehledě na to že z popisku výrobce není zcela jasné jestli má každá cívka 1kW RMS/2kW Peak, nebo jestli už je toto počítáno jako jejich paralelní zapojení)... Ale dejmetomu že je to pro každou cívku (uvádět to už posčítané by bylo až dost odvážné)... nicméně pak bych asi očekával napsat 2x1000W nebo nějak podobně.

59

Re: Subwoofer do auta na mieru

Cabinko, Tvoje watty sú mi u zadele, s tými môžeš šermovať pred svojimi kamarátmi. big_smile V podstate platí, čo napísal Ondra. Simuloval som vo WinISD, ladil som na rovnú charakteristiku bez hrbu, samozrejme s prihliadnutím na pravdepodobnú indukčnosť cievky. Zo skúseností je to tak, že vypočítaný nátrubok je dlhší, ako bude v reále. Ale v zásade je to všetko irelevantné, keďže nemáme reálne dáta. smile

60 ...editoval ondra.klofat (13. 6. 2017 13:26)

Re: Subwoofer do auta na mieru

Ono když už se chce tolik šermovat těmi výkony, samo o sobě 1800W RMS taky nemusí nic znamenat... běžně = seriózně se uvádí (pokud se nepletu) pro zkreslení 0,1% THD. U toho tvého GroundZero (předpokládejme třeba že těm číslům budeme +/- věřit) je to pro 1% THD, nicméně jsou i výrobci co jsou schopni jej uvádět pro 10% THD... takže vše souvisí se vším a nic není na první pohled tak jak se může zdát wink To jen pro doplnění a možná zboření některých očekávání a vlhkých hi-fi snů big_smile

Příspěvky [41 až 60 z 126]

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 7 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky a méně zdatné » Subwoofer do auta na mieru

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£