(upravil madeindoma 16. 9. 2016 16:30)

Téma: Zapalování motoru

Zdar řeším takové dilema. Mám motor z Hondy CB 500 a potřebuju zde vyřešit zapalování. V motoru je indukční snímač jehož výstup je tento:

http://img99.rajce.idnes.cz/d9903/10/10322/10322637_72cc8e038e421737a4090535f9e74a76/images/IMG_20160916_144939.jpg?ver=0

Když kouknu do manuálu je tam vyfoceno kolečko které generuje tento signál a odpovídá to. 9 zubů a pak prodleva. Tranzistorové zápalko jsem dělal naposledy na jawe 350 a tam to bylo jednoduchý, ale tady mi to trochu mate hlavu. Jak to funguje? Pokud by zde byl třeba optický nebo hallův snímač a jenom jeden kmit je mi to jasný, ale tady mi to fakt hlava nebere.

Teoreticky bych řekl že když je tam ta 0V prodleva tak by to mělo házet jiskru, jenže kde to přesně bude? Navíc 0V je i v přechodu mezi kladnou a zápornou půlvlnou. Ledaže bych přidal ještě nějaký kondík za usměrňovač který by mi udržoval napětí, a jak by spadlo v tom delším úseku přes vybíjecí odpor na Oz by se změnila úrověň, zavřel by se trand a zapalovací cívka hodila jiskru. Jenže zase bych asi přišel o rychlost spínání kdybych to zatloukl takovou kompenzací. Protože pokud počítám správně čas na vybíjení kondenzátoru by byl pořád stejný ale pootočení hřídele už ne takže by se to chovalo různě při různých otáčkách (rozsah je 1000-11000 ot/min) takže to je asi ze hry sad

Pokud budu uvažovat ještě jinak nahlas, na výstup z cívky bych pověsil diodu a OZ aby mi to střílelo ostrý hrany. Rozkmit napětí na obě strany je téměř symetrický cca 2.4V a VPP je tedy cca 4.8V.   MCU konstrukčně je jednoduchý, na obsluhu je to jednoduchý na případnou úpravu software je to jednoduchý může dopočítávat otáčky v závislosti na vzdálenosti impulzů a poté čas kdy hodit jiskru od posledního impulzu, ale je to věc navíc a může se to pokazit.

Má někdo nějaký návrhy jiný na možnou realizaci tohoto zapalování?

(upravil ondra Ch 16. 9. 2016 19:43)

Re: Zapalování motoru

Podle mého amatérského odhadu se těmi zuby mění předstih, to znamená, že podle otáček "hodí zapalko jiskru na 1,2,...až devátý  pulz, moderní CDI nebo TCI  zapalka dostanou pulz a pak podle otáček spoždují okamžik zapálení... U čtyřdobého motoru je změna předstihu s otáčkami velice důležitá.....
Obrať se na firmu IGNITECH...případně koukni co nabízí VAPE ..

Web

(upravil Anti 16. 9. 2016 21:33)

Re: Zapalování motoru

Nejjednodušší je vzít Ignitech.Mají to hotový a s možností programování.
Většina(všechny co znám) mašin má indukční snímač.Co se týče tvaru a počtu výstupků,co motor to jiné řešení.Ty výstupky jsou "ukazatele" pro řídící jednotku-snímač polohy klikového hřídele.Dost často je to tak,že dvojice výstupků označuje základní a maximální předstih daného válce.Ale jak jsem psal,každý motor to má trochu jinak,třeba Ducati stačí výřez na ozubeném kole,všechno ostatní si jednotka dopočítá sama.
Ignitech má velkou výhodu v tom,že má programovatelný vstup(vybereš snímací systém dle modelu motocyklu) a k tomu mají i předstihovou mapu.
Pro Hondu CB zřejmě tento typ

Re: Zapalování motoru

To co je na oscilu odpovídá takovému uspořádání http://coptel.coptkm.cz/reposit.php?act … instance=1

Ta mezera je referenční a když nastane, tak víš v jaké poloze je motor. Z periody pulzů můžeš zjistit otáčky a dopočítat předstih. Teď záleží co máš za rok výroby, protože CBčko se vyrábělo ve dvoutaktu i čtyřtaktu a ve 2 a 4 válcích.

Jestli je to čtyřtakt, tak to bez MCU neudělaš nebo se hooodně nadřeš.

Re: Zapalování motoru

Chces li delat tuning..
Skusil bych oslovit IMF Soft, delali repliky zapalovani, pro ruzne starsi stroje, dokazali generovat take impulzy pro vstrikovani.
https://imfsoft.com/
Stoji to ale penize, ktere mozna neprodelas, kdyz je vydelas, za cas, ktery budes delat neco jineho.
Jinak je moznost sehnat zapalovaci jednotku puvodni, nekde na E-bay, nebo skusit prolezt fora a najit podobne MCU, na tipmoto, nebo u Cerveneho. https://cerveny.tipmoto.com/dily-modely … 91-cb-500/
Je to nejjednodussi cesta.
Je to stary strojek, ktery je levny na nahradni dily, pokud poridis jako "repasacni sadu" cely druhy motocykl. treba i bourany.
Jinak je to beh na dlouhe trate, vymysleni vymysleneho a vyroba existujiciho, posrada smysl bastleni.
Svycarske hodinky stoho neudelas, stejne te nemine casem vymena retezu rozvodu a primarniho take, rozborka celeho motoru a jine radostne veci.
Pokud se ti zda, ze to nepali jak ma, nebo motor ma divny chod a pod, hledej chybu, pokud mozno v zapalovacich svickach a civkach, nasledne skontroluj vule ventilu, vule retezu, opotrebeni retezu rozvodu a pak i kompresi, karburatory a zejmena membrany na supatkach, syticove ventily, vsechny kanalky volnobehu a nastaveni bohatosti smesi, hladinu a take stav jehel ventilku plavaku.
Pokud to vychcipava ve vyssich otackach, tak nemylim li se, ke tam podtlakova pulzacni pumpa ve ventilu palivovem, ktera kdyz prdne membranka, motor zacne tahnout benzin primo za klapkou, nebo nestiha li ta pumpa, pri vyssich otackach, zak ten motor, jede skakave.
Jinak tu moto, poridis v zime, za mene, jak 500eur, coz je mene, jak za nejakou olitanou jawu350.
https://www.tipmoto.com/modely/honda/20 … zeni=cenaa
Je li to tento srojek..
Co rici na zaver?
je to tak, jak pisou nade mnou. Je to pocitani predstihu, ktere bylo udelano kdysi poloanalogove, pokud se nemylim, tak to obhospodarovala nejaka 4017, a par soucastek kolem, myslim, ze tam byl takovy radoby fazovy zaves.
Pozdeji to delali jako monolit. Na spinani civek, sou tam VN bipolary, ty mohou odejit, pokud se udela skrat mezizavitovy, na civce zapalovaci.

Mas li pouze motor z te CB500, a chces udelat malotraktor, nebo stavbu, tak si sezen origo zapalovaci skrinku.
Nekupuj druhy motocykl na soucastky, nechces li na tom jezdit.
Prestavby a stavby moto, jako kafe a pod. sou v CR a SR prakticky out.
Prvni technicka kontrola a jdes domu z dlouhym nosem.
http://www.motorkari.cz/clanky/moto-nov … 34971.html

Re: Zapalování motoru

Hele jak je zmíněno, tohle je celkem rozšířená motorka a dílů je dost... nebude problém sehnat původní ř.j a svazek... koupíš ot za pár stovek, nejhůř tisíc a bude to fungovat.

pravda je to i o přestavbách, dneska jsou kecy i na jiný řídítka, nebo držák na kufry, přestavěné motorky mají dneska velké problémy projít stk.

Re: Zapalování motoru

tak ono na nejaky samodomo CDI na technicky nemaji nejmensi sanci prijit - narozdil od tech kufru a riditek,..

..ale kazdopadne odladit ten predstih, a k tomu taky karbec, bude na peknejch par mesicu prace a testovani na brzde i venku ! 
navic vzhledem k tomu ze se tady nejedna o ostrej SBK nybrz celkem normalni cestovni masinu, rekl bych ze vysledek stejne nebude nijak "zazracne lepsi" nez origo CDI z ebaye (jinak receno pokud si nehrajes s motorem na zavody, tak takova modifikace + ladeni asi fakt nema zadnej vyznam)

Re: Zapalování motoru

to nebude lepší ani náhodou... navíc když zrovna tahle pětistovka je nejvýkonnější ze všech pětistovek tý doby....

(upravil Anti 18. 9. 2016 20:03)

Re: Zapalování motoru

Pech:Dovolil bych si oponovat,třeba "Gepina" má psané 2kw navrch..
Odladit se to dá,nicméně v případě řízení předstihu se bez dalších věcí žádný výkonový skok nekoná.Standardně je to tak,že dva výstupky(nebo jeden dlouhý) určují základní a maximální předstih.A jednotka jen určuje jeho hodnotu v závislosti na otáčkách(případně poloze škrtící klapky,teploty chladící kapaliny nebo i vzduchu).Nicméně fakt je ten že od určitých otáček jede předstih naplno,na maximální hodnotu danou polohou výstupku,a to u všech strojů s jakýmkoliv výkonem.Pro zvětšení hodnoty předstihu je tedy potřeba upravit polohu výstupku...
Jak funguje Honda