Téma: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Sháním nějakou náhradu za klasická automobilová(motocyklová) relé,tudíž 12V a cca 20 a víc ampér.Je něco takového?Před lety jsem laboroval s STP80N...

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Samozřejmě, výrobci fetů se předhánějí , kdo do menšího pouzdra nacpe menší Rdson a co nejvíc impulsních ampér, stačí si prohlídnout farnell.com, mají pěknou filtraci podle parametrů. A nebo třeba tohle http://www.tme.eu/cz/Document/1235e7c17 … 5E3146.pdf

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

třeba IRF1404... (40V/200A/4mR)

Důležité je jeho dobré řízení, aby se nestalo, že bude někdy otevřen tak napůl. A nějaká ochrana proti napětí z cívky relé při rozepnutí (třeba min 8A  dioda BYW29 (8A/100Ap) a spíše něco lepší tj. na více A..., namátkou teď z katalogu GME: BYV32/18A, BYV79E/14A apod. řešení...)...

(upravil Nitram 13. 9. 2016 23:45)

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Tak predne nejak netusim kam ma jakoze teci tech 20 a vic A proboha ? krome starteru kde bych urcite ponechal origo rele, neb zapojeni je zde o fous slozitejsi (teda minimalne u motorky - neutral sw, clutch sw..) a vyzadovalo by dalsi obvodovy reseni, tak dost pochybuju ze nekterou jednotlive spinanopu cestou potece vic jak 8(10)A (jako vyjimka me napada fakt jen takova ta kilovatova svetelna rampa na nocni etapy pro WRC, nebo osvetleni cirkusovyho kamionu)

A za druhe jaksi nezapominejme na drobny detail, ze v auto-moto svete se tak nejak kostri minus a spina plus, coz znamena budto pouzit P-FETy, a nebo pro ta urcite mnohem rozumnejsi N-ka mirne pretahat celou elektriku

...z osobni zkusenosti - pretahany draty od "sviti, blika, troubi", na ridici desticce osazeny uplne obycejny a  laciny IRLZ44N (v SMD), pricemz nejvetsi palba jsou 2x30W dalkovy, kde se pouzdro tak jakoze lehce hřeje smile


E: OT kdyz uz jsme u tech ultra low Rds, koukal jsem nedavno ze hodne slusny FETy (v tomhle smeru) zacali pred nejakou dobou delat u TI, ..ta 1404 je stara ale furt dobra, to kazdopadne - pamatuju si doby (mozna pred vic nez 10 lety ?) kdyz vsichni RCckari litali s 2203 a my s kamardem jsme tenkrat sehnali ty 1404-ky ... ono vykonove to realne stejne nemohlo byt znat, ale proste ten pocit novejsi technologie,...  big_smile

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Jde mi o miniaturizaci a odstranění poruchovosti letitých relé.Před dvěma měsíci mi neseplo unavené relé ventilátoru chladiče a prdla mi hadice.
Je pravda že tam stačí i těch cca 8-10A.Další relé je relé ovládající relé startéru.Tam jsem před lety experimentoval a tuto kaskádu nahradil hroznem STP.Jenže jsem startování vyzkoušel asi tak dvacetkrát za sebou a poté pink.Zřejmě se přehřály pouzdra.
Také jsem uvažoval o bezkontaktní spínání ostatních spotřebičů aby zatížení nemusel nést spínací skříňka.
Možná bude jednodušší použít klasická nová relé v menším pouzdru...

(upravil zdenek00 14. 9. 2016 6:16)

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Vždyť se běžně prodávají autorelé 12V/30A, v normálním provozu vydrží desetiletí.
Edit.: na menší proudy používám RELRAS1215, je v autě už řadu let.

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

vyměň relé a neřeš blbiny. Obvykle relé vydrží dýl než ostatní části auta. Takže asi je to varování, že už je fakt na konci životnosti, tj. připrav se na renovaci a nebo odvoz do sběrnýho dvora. P.S. v různejch autech mám relátka i 40 let starý, bez problému. Spíš se stane, že se ulomí drát, nebo je špatnej kontakt v konektoru, než tohle. A pokud na autě odejde motorek ostřikovače, je to signál konce životnosti.

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Tak ja bych to nelamal hned pres koleno tak striktne a cernobile jak tu zaznivaji nazory, nejdriv FET, pak zas sbernej dvur big_smile

proste:
1/pokud chces jen aby to fungovalo (dopravni prostredek-uzitkova vec) tak fakt asi vymenit relatka a basta
2/pokud  se s tim neches moc sr* ale zaroven nechces rele, udelej si univerzalni desticky s P-FETem s osetrenym spinanim atp. ktere prevezmou funkci relatek a budou fungovat na principu elektronickyho spinani bez zasahu do dalsich veci
3/pokud to renovujes a checs aby to nejak vypadalo, udelej tu elektriku komplet, a to vcetne kabelu, konektoru, postav k tomu ridici desticku s nejakym 8-bitem a N FETy (vcetne blikani blinkru, prip. "klavesovych zkratek" nebo alarmu)

moznosti je spousta, zalezi spis na ucelu pouziti a mnozstvi investovane prace smile

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Nejedná se o auto,ale o motorku.Budu modifikovat celou elektrickou soustavu,tak jsem chtěl něco "hi-tech" co mi ušetří místo.V autě bych to neřešil,tam je místa dost a běžná auto-relé jsou normálně k dostání.Ale motorkové originály stojí 762 korun kus,relé ke startéru 1286,což nedám z principu.
Doufal jsem že bude k dispozici něco jako ssr relé,nebo fet co mají elektronické cigarety ve větším provedení.

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

na to jsem ti dával odkaz, je to 5 pin TO220...tak znovu: http://www.tme.eu/cz/Document/1235e7c17 … 5E3146.pdf
Jo a relátko na startér bych se elektronický asi dělat nepokoušel. Nestojí to za to úsilí. Nějakou motorku mám taky (XJR1200), ale tam je jenom relé ke startéru a dvojrelé s diodama pro blokování startu a vypnutí zapalování při vyklopeným stojanu - zařazeným kvaltu bez vymáčklé spojky. A když tu elektriku pojmeš ala jawa350, tak ti stačí jenom to relé ke startéru, jako bezpečnost snad stačí kontakt u stojanu. Takhle nějak jsem kdysi zachránil XJ750 s totálně vyhořenou elektrikou, možná jezdí dodnes. Takže jestli ti jde jenom o to bezpečnostní relé, mělo by být bez problému nahraditelný, jsou toho plný vrakoviště, a nebo bych v tom prostě vyměnil ty relátka. Proč to asi výrobce nedělá dodnes se spínacíma tranzistorama? Asi proto, že relátka jsou levnější a mají odpovídající spolehlivost k životnosti stroje...

(upravil Nitram 14. 9. 2016 14:20)

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

v tom pripade se ta varianta 3 primo vybizi !! (taky to mam v jedny stope) ridici desku s PICem cca 140x50mm mam vpredu hned za svetlem primo v laminatu ..a parada   wink

kaed napsal:

Proč to asi výrobce nedělá dodnes se spínacíma tranzistorama? Asi proto, že relátka jsou levnější a mají odpovídající spolehlivost k životnosti stroje...


jj, je to levnejsi a v cleku blbovzdorny - vymenis "kus za kus", ale zaroven je treba uznat ze autoelektrika je mnohdy dost prasarna, co do technologickych moznosti.. ve srovnani napr s avionikou... smile

(upravil Anti 14. 9. 2016 15:21)

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

U mastodonta jako je XJR bych to taky neřešil,ale já mám enduro smile
Prostě mám rád technické finesy a každý stroj si upravuju k obrazu svému.Samozřejmě že se tam dá namrskat jakékoliv relátka,ale potřebuju místo.Budu přidávat chladič a tím pádem přijdu o místo na ty relátka.A elektrika na motorkách...hlavně aby se to dobře mrskalo při pásové výrobě a bylo to co nejlevnější...
Je tam relé k startovacímu relé(nevím proč) a pak relé toho ventilátoru.Já bych přidal relé na automatické rozsvícení světel(případně na přerušení svícení při startu)
Programovat Pic se mi nechce neb to neumím...

(upravil Nitram 14. 9. 2016 17:28)

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

tak bez programovani moc te parady nebude, treba relatko blinkru s prerusovacem tak jednoduse neudelas, mozna nejake prerusovane spinani s 555, ale to teda nevim nevim no.. (mimochodem zde je zrovna slusnej technologickej paradox, jsou tu automotonavigace chytry jak svina, kamiony s tempomatama co umej plynule radit s meziplynem podle spotreby a automat umi i drzet pruh - a proti tomu blikaci relatka s kusem bimetalu... viz vise, prostetakova ta "stredoveka automotoprasarna" )

potkavaci svetla s cervenou obrysovku muzes stejne pichnout k + na tvrdo bez relatka - proste otocis klickem a sviti, stejne s nima svitit musis.. na pohasinani bych se vys. uplne - tech par Watiku co po poklesu napeti od starteru s mnohem mensim odporem, tema v tu chvili  mzourajicima svetlama protece ti baterku neodrovna,.. jen prohodis + a - na zarovce a na dalkovy pouzijes zbylej drat, kterej diky prehozeni dratu toho prvniho vlakna muzes uz N-FETem sepnout k zemi (ramu) a hotovo

rele chladice nevim, nemam.. me spina ventilator primo pres teplotni cidlo na chladici (to neni moje uprava, tak to je origo HONDA) navic to cidlo pripina pri dosazeni teploty - motoru ventilatoru k zemi(ramu) tj princip N-FETu.. ale je to silnice, tam ten vetrak neni skoro ani potreba..     kazdopadne k vetraku vedou dva draty tak by asi nemel bejt problem to prekopat a spinat k zemi FETem at to je jakkoliv, nebo (u toho endura, ktery se da narozdil od silnice uvarit v tezsim terenu pomerne lehce) by mozna ani nebylo od veci se na nejaky to rele vys. uplne dat tam rovnou rucni spinac na riditka.. a poustet to radsi driv/trvale nez pak varit smile

to same klakson, dva draty, tranzistor a basta... atd..

rele k rele starteru tezko rict, nevim jak to je zapojeny... ja do rele starteru nehrabal vubec(mam teda jen jedno bez nejake kaskady (darlinghton big_smile)), preci jen je to vec kterou tece 80A..

Re: Bezkontaktní spínání stejnosměrného proudu?

Na přerušovači už mám švába.Je na to nějaký speciální obvod.
Spínání ventilátoru chladiče mám taky přes teplotní čidlo spínající kostru ale s tím že ta kostra uzemňuje cívku relátka.Nejspíš aby samotný spínač nebyl proudově zatěžován.Ta samé bude ta kaskáda relé startéru s tím,že tlačítkem spínáš cívku živého a kostra jde na cívku relé přes diodový můstek a spínače neutrálu a stojanu.Čidlo stojanu se sere,to odpojuji jako první,nechávám jen neutrál a spojku.