Téma: 2.0 kompletka (Monacor SPH-165KEP, DT-350NF, JPA100SE)

  • Typ: 2-pásmové regálové reprosústavy

  • Dátum realizácie: leto 2015 - apríl 2016

  • Orientačná cena: 1000€

  • Technické údaje: Bassreflexová ozvučnica, (šxvxh) 24,5x40x32,5cm, Objem 17l, Impedancia 8Ω, Bassreflex 2x20cm (32Hz), MDF 22mm, Hmotnosť 13kg

http://tksoundworks.com/products/pics/heone.jpg

Úvod
Po rokoch počúvania zbytočne veľkých bední s TVM osadením som už mal chuť na niečo iné, lepšie a menšie. Zároveň som k tomu chcel schopný zosilňovač, lepší ako dovtedajšia LaMa, s možnosťou zobrať ho a preniesť. LaMa nemala šasi, len voľne položený chladič na ktorom boli primontované plošáky a vedľa toho trafko. Nie žeby to hralo nejak zle, chcel som už konečne niečo poriadné, tranzistorové

Meniče
S ohľadom na dostupnosť a cenovú priaznivosť som vyberal z ponuky monacoru. Chcel som 16cm stredobas, čo mi nechalo na výber SPH-165 a vynikajúco vyzerajúci SPH-175HQ. S HQ radou som už robil a sú to za tú cenu úplne úžasné meniče, v tomto prípade by ale žiaľ nevedel v tak malom objeme zahrať tak hlboko ako 165-ky. Z tých som si vybral kevlarovú 165KEP. Na výšky som potom vybral to najhájendovejšie z ponuky (keď nerátam pásky), teda DT-350NF

Ozvučnica
V prvom rade mi išlo o ako-tak kompaktné rozmery, no zároveň o akú-takú odozvu na basoch. S objemom som sa dostal na nejakých 17l. Bassreflex som chcel mať vpredu aby som mohol reproduktory dávať zadkom k stene, klasické nátrubky sa mi nepáčia a zároveň by som potom musel robiť ozvučnicu vyššiu, tak voľba samozrejme padla na štrbinu. Tá má prierez 40cm^2, ladenie zhruba 43Hz. -3dB bod vychádza na nejakých 49Hz.
Lepené duvilaxom, zväčša natupo, kosé spoje mám len navrchu. Po skompletizovaní a prebrúsení natreté základovkou a potom vrchnou PU akrylátovou farbou. Tento typ laku som ale zvolil prvý a posledný krát. Kedysi skôr som použil čosi na zivicovom základe a tá farba bola odolnejšia a sýtejšia.
Keďže tieto monacorácke stredobasy majú škaredú obrubu, súčasťou prednej steny bedne je rámik ktorý to zakrýva.

Výhybka
Návrh trochu sťažil dosť silný hrb okolo 850Hz spôsobený najskôr bafflestepom. Inak klasika 12dB/okt., delenie zhruba 2,5kHz. Vo výsledku sa ale daná strmosť ukázala ako nedostatočná, basák totiž ide relatívne vysoko a okolo 5kHz kde už nie je práve dobre sfázovaný s výškačom a robí tam bordeľ. To ale na simulácii vidno nebolo a odhalilo to až meranie kompletky. Stačí ale len mierne vychýlenie od osi a stráca sa to. Korekcia bafflestepu je 3dB, podľa simulácie posúva -3dB bod na nejakých 45Hz.

Zosilňovač
Základom sú stavebnice, keďže to je pre mňa vzhľadom k mojim schopnostiam tá najschodnejšia možnosť. U zosilňovača voľba padla na JPA100SE zo zosilnovace.eu, k nemu som potom pridal audioswitch. Napájané to je 300VA trafkom talema, výstup z neho je 2x30VAC. Stabilizácia 2x10mF na vetvu. Ďalšia vec bola objednávka šasi z modushopu. Za tých 130€ či koľko som za neho dal som ale čakal podstatne viac, napríklad diely ktoré k sebe nejak pasujú. Predný panel bol objednaný osobitne z quickpanela. Predná stena vyzerala v surovom stave tak nejak nijak, tak som ju jednosmerne prešiel šmirgľom (tuším tisíckou). Predtým som ale ešte prešiel vygravírované nápisy čiernou liehovou fixou.
Vo výsledku to nevyzerá najhoršie, aj keď ak by sa dalo, umiestnenie ovládacích prvkov by som riešil inak.
Zosilňovač je pripravený na pridanie prepínača vstupov, ktorý by som tam raz chcel dorobiť, zatiaľ ale nie je ani čas, ani dôvod. Ani nemám celkom jasno v tom ako by som ho chcel realizovať (chcem aby mi to zároveň úplne oddelilo audioswitch od signálu čo ide do zosov a to isté aby to malo rovnako oddelený signálový výstup).
Drobné problémy som mal so zemnením, v istých situáciách mi to brumelo ak signálová zem nebola spojená s napájacou, inokedy zas keď spojené boli. Teraz to mám spojené malým kondenzátorom a brum počuť nie je za žiadnych okolností.

Zvuk
Čo sa zosilňovača týka, niet čo vytknúť. Kontrola parádna, zvuk tiež.
Reproduktory sú v prvom rade neutrálne, všetko znie tak akosi prirodzene a nenútene, frekvenčný rozsah je na basoch postačujúci a na výškach až zbytočný.

Orientačné meranie (mierne mimo osi):
http://tksoundworks.com/products/pics/heone_frresp.png

Obrázky:
Google photos
Facebook

Re: 2.0 kompletka (Monacor SPH-165KEP, DT-350NF, JPA100SE)

Pěkný projekt. Je za tím vidět kopa práce...
Můžeš ukázat víc měření beden (v ose, mimo osu) a topologii výhybky? Takhle je tvoje prezentace méně než polovičatá smile
Ad zapuštění basáku, ajaj - dlouho se tu nemluvilo o výhodách time alignment měničů - minimalizování vzdálenosti mezi kmitačkou vejšky a středobasu. Nebude to tím?

okolo 5kHz kde už nie je práve dobre sfázovaný s výškačom a robí tam bordeľ.

Skusil bych to SPHčko podložit nezikroužkem.

(upravil KocuR 1. 5. 2016 15:25)

Re: 2.0 kompletka (Monacor SPH-165KEP, DT-350NF, JPA100SE)

Určite to budem v blízkej dobe prerábať, hlavne výhybku, preto tu zatiaľ o nej nedávam žiadne info. Basák pôjde viac dopredu a ten krycí rámik bude vyzerať inak.

Po úprave výhybky, s miernym podložením stredobasu by to podľa LspCADu mohlo vyzerať takto:
http://i.imgur.com/628gFur.png

To rozfazovanie bolo sposobene prave tym o kolko hlbsie je basak oproti vyskacu, podla simulacie je najlepsie ak je stredobas o nejake dva centimetre za vyskacom, predpokladam ale ze sa tym mysli to kde je vnutorna cast kuzela membrany, kedze len takto mi simulacia sedi s tym co som realne nameral. Simulacia je s basakom 3,5cm za vyskacom, co pri zohladneni hlbky membrany predstavuje asi tak centimetrove zapustenie.

http://i.imgur.com/jEKHZem.png

Re: 2.0 kompletka (Monacor SPH-165KEP, DT-350NF, JPA100SE)

Jde o akustické středy reproduktorů - ty by měly být v místě napojení kmitačky na membránu.
Mělo by to jít změřit i akusticky.
Tomu nerozumím

Simulacia je s basakom 3,5cm za vyskacom, co pri zohladneni hlbky membrany predstavuje asi tak centimetrove zapustenie.

(upravil KocuR 3. 5. 2016 19:32)

Re: 2.0 kompletka (Monacor SPH-165KEP, DT-350NF, JPA100SE)

Ak pouzijem tvoju terminologiu - akusticky stred stredobasu 3.5cm za akustickym stredom vyskaca

Re: 2.0 kompletka (Monacor SPH-165KEP, DT-350NF, JPA100SE)

Takže jestli tomu rozumím, když mám zapuštěný všechny repro do roviny s deskou, tak bych měl při simulaci dávat posun u středů a basů dle hloubky kužele vůči ploše? A co když jsem při měření měřil vzdálenost k mikrofonu od středu reproduktoru? to mám ty cca 4 cm u basáku dát jako + nebo - ? a naopak, co výšková kalota, ta je ve středu snad 1,5cm do prostoru...

(upravil TheLastUnicorn 4. 5. 2016 13:57)

Re: 2.0 kompletka (Monacor SPH-165KEP, DT-350NF, JPA100SE)

Projekt pekný, ale tá výhybka mi príde v stredobasovej časti nejaká príliš komplikovaná. Boli všetky tri kompenzácie naozaj nutné?
Inak to skladanie farebných čiaročiek sa zbytočne prežíva. Ide o to, ako to vychádza frekvenčne, smerovostne - potažmo celkový výkon vyžiarený do priestoru. Rozdiel 50 deg vo fázach nie je nijaký problém, ak sedí ten zvyšok.
Čo sa týky akustických stredov - ak bolo použité dvojkanálové meranie a všetko pri ňom urobené korektne, tak sú akustické stredy zmerané ako fázový priebeh meničov a nič viac netreba v simuláciách zadávať. Čo sa týka samotného mechanického prevedenia a posúvania meničov, je skôr vhodné, ak je "utopená" výška a stredobas "trčí". Aby teda vlna v referenčnej osi sústavy prišla k mikrofónu zo všetkých meničov v rovnakom čase.