Převodní trafo k subu (Stránka 1) - Autohifi - Audioweb.cz

Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Autohifi » Převodní trafo k subu

  Stránky: 1 2 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 27]

1

Téma: Převodní trafo k subu

Mám tento sub:

http://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=6784

Ve škodárně to hrálo dobře, teď jsem koupil novějšího (a většího) kombíka, a v něm to není skoro slyšet. A když už to slyšet je, tak to zkresluje (membrána se plácá jak prádlo ve větru...). Zesilovač mám čtyřkanálový, dá se zmůstkovat na dvoukanálový. 4x70W nebo 2x170W do 4Ohm. Výkony tak nějak odpovídají, před pár lety mi ho Sinclair generálkoval (výměna elytů a tranzistorů) a i měřil. Beyma má 8Ohm, takže si vezme asi jen poloviční výkon, a prozatím se mi ji nechce měnit za něco jiného.

Napadlo mě převodní trafo. Trafo by mělo dvě primární vinutí, tam bych připojil oba zmůstkované konce, a sekundár by šel na repro. Všechna vinutí stejným drátem, primáry by měly poloviční počty závitů oproti sekundáru. Trafo bych viděl tak 150 až 200VA z plechů EI.

1. Je to reálné nebo je to naprostá blbost?
V případě, že je to reálné:
2. Jaký mám volit kmitočet pro výpočet trafa? (Já bych tipnul tak 80Hz)
3. Mám se nějak zabývat výstupní impedancí zesilovače? (Když si s tím Sinclair hrál, tak to zkoušel připojit na 2Ohmy a prý v poho)
4. Jaké mám počítat napětí primárního vinutí trafa? (Normálně podle Ohmova zákona- 170W, 4Ohm a z toho to spočítat?)

2

Re: Převodní trafo k subu

a nebude spíš problém na vstupu ? Jestli se ti tam neudělala zemní smyčka.  tam by pak stačilo dát oddělovací trafo na vstup.

Web

3

Re: Převodní trafo k subu

Já myslím, že ne. Mám to napojené ze "silového" výstupu rádia na zadní repráky. Vstup do zesu je přes CINCHe a do nich jdu přes dělaný symetrický odporový dělič (nepamatuji se přesně, ale myslím, že 2x470 a 1x100Ohm). Takže pokud se to někde přizemnilo, tak jen přes ten odpor 470R, což by nemělo vadit. Si myslím...

Ale přivedl jsi mě na myšlenku- na Škodě jsem to měl zapojeno také na výstup na zadní repra, ale ta repra tam nebyla. Nemohl by do zesilovače jít už nějak zdegradovaný signál, když to napájí repra ve dveřích a ještě vstup zesu?

4

Re: Převodní trafo k subu

Tak jestli sem to pochopil správně tak máš na výstupu pro zadní repra připojenej paralelně zesilovač a repráky . A ten odporovej dělič je tam pro snížení síly signálu nebo pro sloučení pravého a levého signálu?

No buď tam bude zemní smyčka protože rádio je připojení na napájení a ty koncový zesiky pro basák sou připojený na to samy napájení a propojením signálový cesty mezi rádiem a koncovým zesikem se tam vytvoří smyčka .A nebo výstup z rádia přebudí vstup zesíku pro sub . Zadní repra hrajou normálně ale basák potichu , a když přidáš volume tak basák hraje zkresleně.

Správně by to mělo bejt zapojeny tak že na výstupech pro repráky sou jen repráky a sub je připojenej přes extra linkovej výstup . (pokud ho to rádio má) .Jinak výstup z rádia by nijak zkreslovat neměl to spíš byl vidim na přebuzenej vstup zesíku pro sub.

Web

5

Re: Převodní trafo k subu

Extra linkovej výstup na rádiu není. Odporové děliče mám dva, jsou pro snížení síly signálu a jsou připojené paralelně k zadním reprům. Pokud zes přepnu na můstek, tak se bere signál pouze z pravého kanálu, takže levej dělič by tam vúbec nemusel bejt (přepínač na zesu levý kanál odpojí a připojí si signál z pravého).
Možná si to v hlavě představuju špatně, ale jediné spojení by tam mohlo být přes ten odpor 470, což si myslím, že by nemělo vadit. Asi si to budu muset nakreslit. A popřípadě vyndat rádio a zjistit, jestli výstupy z rádia jsou jedním pólem ukostřeny nebo jestli to jsou můstky (rádio je VW Gamma).

6

Re: Převodní trafo k subu

V první řadě bych skusil vyřadit repra která jsou na stejných kanálech co je vstup do zesilovač. Pokud to nepomůže, skusil bych upravit zapojení z repro výstupu na Linkový vstup.
Ono už dneska nejsou ty autorádia tak drahé smile
http://www.ahifi.cz/bezmechanikove-auto … 80ubg.html

7 ...editoval samponek (18. 11. 2015 12:58)

Re: Převodní trafo k subu

Zadní repráky se chovají jako mikrofony na vstupu zesilovače a když zesílíš sub, tak to dohromady zkresluje. Hlasitější sub jim začne vnucovat zvuk, ten se zesílí a dohromady to chrchlá.

8

Re: Převodní trafo k subu

jarob napsal:

Já myslím, že ne. Mám to napojené ze "silového" výstupu rádia na zadní repráky. Vstup do zesu je přes CINCHe a do nich jdu přes dělaný symetrický odporový dělič (nepamatuji se přesně, ale myslím, že 2x470 a 1x100Ohm)

Nevíme co jsou za konce v autorádiu. Pokud jsou zapojené do můstku nebo ve tř.D. Tak jen odporový dělič nepomůže a musí to být galvanicky oddělené.

9

Re: Převodní trafo k subu

Vstup odděl trafem http://s12.postimg.cc/4zh7rzgih/001.jpg

10

Re: Převodní trafo k subu

Tak to vám teda pěkně děkuju za zamotání hlavy...

Myslím, že ve třídě D nebude, je to z r. cca 2001 a vychází to z konstrukce z r. cca 1995. O víkendu zkusím rádio vyndat a pokusím se ho rozebrat a zjistit, co tam je za konce. A taky zkusím odpojit zadní repra. Pak dám vědět.

Jiné rádio tam dát nemůžu, prostě tohle tam esteticky pasuje a cokoliv jiného by bylo přinejmenším nevzhledné, viz:

http://jarobr.rajce.idnes.cz/Autoradio/#Autoradio01.jpg

Jelikož se moje otázka rozrostla na dvě, tak bych se chtěl alespoň teoreticky vrátit k té v #1. Jaký máte názor na to oddělovací (nebo spíš zesilovací nebo přizpůsobovací) trafo?

11

Re: Převodní trafo k subu

jarobe k otázce 1.- jedním slovem - Na HOVNO

12 ...editoval pzwak (19. 11. 2015 10:30)

Re: Převodní trafo k subu

k otázce 1. souhlas s výše uvedeným - pokud to mohu posoudit dle obdobného problému s výstupním trafem u el. koncáku, tak právě spodní pásmo je problém, o přenosu kmitočtů pod 35Hz si s obyčejnými plechy můžeš nechat zdát. Navinutí taky není žádná legrace, pokud chceš dávat vinutí paralelně, je potřeba je vinout nejlépe bifilárně a zase s ohledem na rozptylovou indukčnost je vhodné prokládat primární a sekundární vinutí (to ale pro sub asi nebude tak zásadní). Pro výpočet rozhodně musíš použít nejnižší požadovaný přenášený kmitočet, což asi 80Hz u subu není, nebo se pletu?
Takže odpověď zní - ano, šlo by to, ale vynaložené úsilí za to nestojí. Chce to pečlivý návrh a provedení - není to obyčejné síťové trafo 50Hz a rozhodně nepoužívej obyčejné EI plechy - jinak to bude na spodním konci zkreslovat jako prase.

Web

13 ...editoval clarion (19. 11. 2015 11:32)

Re: Převodní trafo k subu

vrátim sa naspäť ku tomu zdroju signálu, skús sa pozrieť po rádiu Becker Traffic Pro (alebo aj verzia Traffic pro High Speed), robili sa aj v podsvietení pre VW group a všetky tie problémy, ktorými prechádzaš by sa elegantne vyriešili. To "trafovanie" mi príde ako škrabanie sa ľavou rukou za pravým uchom...
Máš tam 4x rca výstup pre predok a zadok pre zosík, + 1x rca výstup pre sub, ktorý si vieš ovládať priamo z rádia. Ako bonus je to, že tie rádiá dobre hrajú a majú jeden z najlepších príjmov tunerov vôbec.

http://www.radio-code.lt/img/radios/be4725.jpg

14

Re: Převodní trafo k subu

Ještě k tomu převodnímu/výstupnímu trafu . I když by si měl správně navržený i navinutý trafo tak s tim stejně nic nevyřešíš . Jestli se zadní repra chovají jako mikrofony jak psal samponek tak to bude dělat bordel furt . Takže bud se pohrabat v tom starým rádiu , v něm se napojit na signálovou cestu někde před koncovým stupněm a nebo nejlepší možnost je koupit nový rádio s výstupen pro sub.

Web

15

Re: Převodní trafo k subu

Chlapi dík za odpovědi. Poučné- zase jsem o něco chytřejší.

K trafu: Když už vím, že mám asi zabordelenej vstupní signál do zesu, tak mě to zajímalo jen teoreticky (když už mě ta šílenost napadla). Těch 80Hz jsem odhadl, protože jsem si myslel, že se vychází z nějakého středního kmitočtu a ne nejnižšího. Myslím, že kdybych uvažoval nejnižší kolem 40Hz, tak pro auto je to až až.

Koukal jsem na to rádio, je pěkný a asi by se tam i hodilo. Dokonce je jedno na S-bazaru. Sháněl jsem k němu nějaký návod, včetně zapojení zadních konektorů. Našel jsem a docvaklo mi, že mám na rádiu asi stejné konektory, kde je i audio výstup, viz zde:

http://jarobr.rajce.idnes.cz/Autoradio#Autoradio02.jpg

To vpravo dole je ono, že?

Teď se ale vyskytly další otázečky:

Mění se tam úroveň v závislosti na natočení knoflíku volume?

Kde sehnat konektor? Máte někdo nějaký tip? Nebo alespoň jak by se to mohlo jmenovat?

Teď to mám k zesu tažené od rádia lankama 1,5mm2 a v zesu je teprve odporový dělič. Bude to stačit táhnout těma lankama nebo to bude muset být něco stíněného?

16

Re: Převodní trafo k subu

Jo to vpravo dole je vývod na externí zsilovač.
LF - Left Front = levý přední
LR - Left Rear = levý zadní
RF - Right Front = pravý přední
RR - Right Rear = pravý zadní
COM. = bude audio zem
symbol spínače = ovládací napětí pro zapnutí zesíku.

Na těhhle vývodech se napětí mění v závislosti na natočení knoflíku volume, jak jinak bys chtěl ovládat zesík schovaný na nedostupném místě.
Redukci na tehle konektro seženeš třeba na prvním odkazu strýčka Googla:
http://www.autoradiahifi.cz/konektor-mi … -1386.html

Kabel musí být stíněný, obvykle se používá stíněná dvojlinka s ovládacím vodičem, třeba:
http://www.autoradiahifi.cz/linkovy-cin … p-309.html

Předpokládám že napájecí kabel k zesíku máš dostatečného průřezu a natažený přímo z baterky plus i minus, ne tenký drátek vzaný někde z pojistek a kostru z karoserie.

17

Re: Převodní trafo k subu

No dovol...!
(nic- jen mě to rozesmálo)

http://jarobr.rajce.idnes.cz/Autoradio#Autoradio03.jpg

To silný je 10mm2 k zesu a oka to má fakt poctivě udělaný, to slabý je 1,5mm2 k voltmetru vedle rádia.

Strýček Googl je fajn, jen mu musíš říct, co chceš. Ja na nějakém obrázku našel ISO C, tak jsem mu to řekl a on nic... Teď když už vím, jak se to jmenuje, tak je to samozřejmě brnkačka. A kabely si udělám, to není problém. Ovládání zesu mám řešeno jinak, mám tam takovej plošňák, říkám tomu analogová řídící jednotka a ovládá to kameru, zapnutí zesilovače, dálkové řízení úrovně zesílení zesilovače ve třech stupních a voltmetr.

Díky za rady!

18

Re: Převodní trafo k subu

Tak jen pro info: Odpojil jsem zadní repra a přes dělič to pustil do zesu- hudba ze subu žádná, jen takové občasné prskání. Tak jsem repra zapojil zpět. Natáhl jsem audio kabely a opět nic. Tak jsem vytáhl sub i zes. Dnes v dílně jsem zjistil, že mi z celého čtyřkanálového zesu hraje jen druhý kanál (sub byl v můstku připojen na 3. a 4.) Tak jsem rozebral zes a zjistil, že mi to neprochází přes přepínač 2, 3 nebo 4 kanál (3. a 4. kanál) a přes přepínač LPF OFF-ON (1. kanál). To nějak pořeším. Ale narazil jsem na jednu záhadnost (pokusím se to popsat nějak polopaticky):
Pro usnadnění bych jednotlivé zesilovače označil jako Z1 až Z4 a kanály jako CH1 až CH4.

Pokud zes přepnu na 4kanál, tak CH1 je připojeno na Z1, CH2 na Z2, CH3 atd.
Pokud zes přepnu na 3kanál, tak CH1 je připojeno na Z1, CH2 na Z2, CH3 je odpojen a CH4 je připojen do Z3 i do Z4. Repro je připojeno do můstku na krajní vývody Z3 a Z4.
Zatím chápu, ale teď to přijde:
Pokud zes přepnu na 2kanál, tak tak CH3 a CH4 je odpojen. CH1 je zapojen do Z1 a Z3, CH2 je zapojen do Z2 a Z4. Takže pokud připojím repro do můstku z výstupu Z1 a Z2 a druhé repro z můstku Z3 a Z4 (jinak to ani nejde), hrají mi v prvním můstku třeba kladné půlvlny z CH1 a záporné z CH2, a v druhém můstku záporné vlny z CH1 a kladné z CH2. Anebo se to tam nějak záhadně sčítá či odečítá.
Pozastavil jsem se nad tím už kdysi dávno, když se mi do rukou dostala servisní dokumentace. Myslel jsem si, že je to třeba blbě nakresleno. Ale dnes jsem si ten přepínač a vývody z něj propísknul a skutečnost odpovídá dokumentaci. Buď tomu nerozumím nebo neumím číst ve schématech anebo je to opravdu tak.

Co si o tom myslíte?

19

Re: Převodní trafo k subu

Tak zesilovač po dlouhé době opraven, všechny poruchy v přepínačích odstraněny. K zesilovači přitaženy nové, stíněné signálové kabely, které jsou zapojeny do signálových výstupů rádia. Hraje to líp, ale prostě ten výkon chybí. A než přistoupím k výměně repra za nějaké čtyřohmové, chtěl bych zkusit to převodní trafo. Dostalo se mi do ruky cca 200VA síťové trafo EI. Jelikož nic jiného asi neseženu, chci ho zkusit přemotat. Pro mě to zas není tak veliký problém.

Počty závitů a průměry drátů mám spočítané na 40Hz. Trafo chci vinout takto: Nejprve polovinu závitů sekundáru, potom paralelně a bifilárně dva primáry, a nakonec druhou polovinu sekundáru. Nejprve bych zkusil zapojit pouze jeden primár na jeden zmůstkovaný výstup a pak třeba zapojit oba výstupy na oba primáry. Takže bych poprosil o odpovědi na dvě otázky:

1. Má cenu vinutí takto prokládat nebo by stačilo nejprve primáry bifilárně a navrch sekundár (nebo obráceně)?
2. Stejnosměrný odpor primáru bude pár desetin ohmu (průměr drátu 1,8mm). Nemůžu nějak ublížit koncovým tranzistorům v zesilovači, když stejnosměrný odpor reproduktorů bývá v řádu jednotek ohmů?

20 ...editoval hranatybraska (25. 2. 2016 10:59)

Re: Převodní trafo k subu

Převodní trafo na subu? big_smile Ty z toho chceš dělat McIntosch !! smile

Nebude problém spíš jinde?

A nebo si chceš spíše vyzkoušet výrobu výstupního trafa a hledáš pro něj využití? smile

Nastuduj si převod impedance transformátoru.

Na basové frekvence by ani nemusely být proklady, ale je záhodno ty sekce proházet, protože potřebuješ alespoň rozumný činitel vazby. Protože jinak půjde DF do háje. Což si myslím že pude tak jako tak..

Příspěvky [1 až 20 z 27]

  Stránky: 1 2 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Autohifi » Převodní trafo k subu

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£