Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Ostatní technika a elektronika » Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

  Stránky: 1 2 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 39]

1

Téma: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Zdravím ve spolek,
někde jsme s Leošem diskutovali o D zesích s možností použití na 100V rozvody. A pak téma odbočilo k tlakovým reproduktorům. Já bych to s dovolením přesunul sem a byl bych rád kdyby sem přihodili všichni, který toto téma zajímá.
A teď konkrétně, Leoši nebo ostatní, všimnul jsem si, že litinový tlakáče pro mluvící sirény jsou instalovány vždy vertikálně. Jaký to má vyzařovací diagram? a jsou někde charakteristiky třeba ARS 453? Ty se přece dávaly vždy horizontálně.

2

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

V mých starých katalozích je ART453 a ARS456, charky žádné. Kmitočtové snad někde byly (možná na webu TVM), ale směrovky ne.

Web

3

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

No vidíš, u nás jsou zase všecky ty hrozny horizontálně. Záleží, jak je horna navrhovaná. Třeba výškáč ART481 má širší horizontální vyzařovací úhel se zvukovodem svisle! A jejich větší bratříčci ART581/582 zase Tesla montovala do kinobeden vodorovně s navazujícími zvukovody, naproti tomu pokud se dávaly do hifi čtyřpásmových beden jako vyšší střeďák /do KE150/, tak se montovaly zvukovodem svisle. A to si vůbec nemyslím, že by zrovna kinobedny, tlakáče a 250L hifi-bedny konstruovali blbci..
Je to sice trochu "proti pantoku", ale tak to opravdu funguje, ale ne u všech horen. Tvar zvukovodu svádí svým horizontálním rozšiřováním k úvaze, že tedy širší bude horizontální vyzařovací charakteristika, ale ono tomu tak není.
PA profesionální horny jsou z drtivé většiny horizontálně, ale jsou i špičkové typy tlakových středovýšek hlavně do monitorů, u kterých lze zvukovod při stojícím driveru natáčet svisle či vodorovně podle umístění monitoru. V každé poloze to má úplně odlišné vyzařování s ohledem na blízkostojící mikrofon, nebo i s ohledem na pohybující se účinkující.
Zajímavé je, že konkrétně u toho ART481 Tesla nikde oficiálně neuváděla, jak má být pro co nejširší horizontku instalován-zda svisle či vodorovně. Přišli na to,že má být svisle a napsali o tom po měření až svazarmovci při konstrukci hifi beden s nimi.
U těch venkovních výstražných litiňáků nevíme, na jaký dostřel jsou konstruované. Ale zvukovod je VxŠ zhruba 1:4 a to by napovídalo, že by spíš měly být svisle. A vidíš, u nás jsou vodorovně a hrozny 360°.

Web

4

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Jsem tu poprvé, tak ahoj všichni.
Nevím, jak které tlakáče, ale ty teslácké ART opravdu vyzařují do stran při svislém umístění. U kterýchsi těch kinobeden byly umístěny sice vodorovně, ale byly tam dva a myslím, že byly trochu od sebe odkloněny, takže se ta charakteristika rozšířila. Čili pokud se použije v bedně jen jeden, měl by být svisle.

5

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Všechno to záleží na druhu a aplikaci. Speciální výškové tlakáče s hyperbolickým zvukovodem opravdu šířeji hrají kolmo instalované,
u středovýškových horen pro PA už to není tak jednoznačné a u těch venkovních reentrantů zase záleží na tom, jak je hlavní zvukovod navržen výrobcem. Třeba Tesla se u nejrozšířenějšího ARS453 ani nenamáhala napsat, jak by měl být umísťován, natož tak aby k tomu přibalili do návodu nějaké vyzařovačky. Já po dědinách vidím tyhle obdélníkové reentranty vodorovně i svisle. Až u nejposlednějšího modelu malého 10W tesláckého reentrantu, tuším ART050 bylo v návodu napsáno, že vodorovně.
http://www.angelicaaudio.cz/wp-content/ … 5010_1.png

Web

6

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

V kinobedně AKR 151 byl jeden ART581 svisle,
V kinobedně AKR 302 byly dva  ART582 vodorovně.
Ve velkejch kinech byly balkony, proto byla potřeba širší vertikálni směrová charakteristika.

http://www.repromania.net/tesla/ruzne-r … kr-151.php

http://www.repromania.net/tesla/ruzne-r … kr-302.php

7 ...editoval Crifodo (27. 10. 2015 22:41)

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Jestli ty sirény mají obsloužit lokalitu kolem dokola tak by člověk čekal, že je žádoucí pokrytí v azimutu 360° a vertikálně naopak v úzkém laloku jdoucím paralelně s povrchem, protože zástavba je vůči zářiči většinou +- na stejném horizontu. Jedna otázka je, jestli rozmístění předcházela nějaká zvuková studie a projekt a druhá otázka by mohla být, jestli se takové věci ještě vůbec dělají profesionálně. Věřil bych klidně tomu, že poslední profesionální člen v tom řetězci byl konstruktér těch reproduktorů. Sirény bývaly v pravomoci CO a ve fabrikách možná přes zástupce rady obrany okresu nebo jak se to jmenovalo a technicky to provozovaly Správy spojů, soudruzi to řídili ideologicky a zodpovídali směrem výš, přičemž neměli ve zvyku se do toho srát ani odborně ani finančně (tehdejší systém neumožňoval principiálně žádnou malou domů, protože se dodávalo i fakturovalo centrálně a nedávalo to smysl), zato po případných výtkách od iniciativního kontrolního orgánu mohla utrpět kariéra dotyčného zodpovědného funkcionáře.
Kde se nachází úroveň civilní obrany dneska a jaká bývá praxe při rozhodování všelijakých obecních zastupitelstev o výběru a kvalitě firem pro dané investice bych tu nechtěl spekulovat.
http://radio.ponik.net/fotoalbum/fototext/bmisukant.jpg
I kdysi osazované reprosloupy veřejných rozhlasů na kandelábrech veřejného osvětlení nebo na konzolích měly navzdory vertikálnímu tvaru přesně opačný diagram, o čemž ale pojednávaly každé základy akustiky a navíc to z přiloženého letáku viděl i každý letmo vyučený montér.

8

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Crifodo to vše řekl za mě..

Web

9

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Měl jsem na mysli toto.
http://www.telegrafia.sk/varovne_system … fault.aspx

10

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Budu osazovat do dvoupásmovek 240W/8ohm dvě 100V trafka120W. Primary dám paralelně. A u sekundáru mám na výběr. 8ohm opět paralelně, nebo 4 ohm do serie. Zatím jsem viděl vždy i sekundár paralel, ale seriové zapojení 2x 4 ohm  mne připadá lepší. Co vybrat?

11

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Paralel bych se bál, pokud nebudou obě trafa naprosto stejná, nejen typově ale fyzicky!! tak se budou přetlačovat.

12

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Dotaz pro revizáky, konstruktéry, hlavy pomazané? možná jsme už někde řešili ale jak se dívat z hlediska bezpečnosti úrazem el. proudem na rozvody 100V (240V)?

13

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Jestli PANA PROJEKTANTA, svého kamaráda Václava Číhala zastihnu v použitelném stavu /je dost nemocný/, půjdu vypůjčit návrhové a prováděcí normy od 100V a něco bych z  nich ocitoval. A na půdě mám asi metr vysoký komín předpisů a všeho možného, co mi věnovali chlapi z RPD, když se u nás ve městě rušila centrála a pak postupně i rozvody. U nás dva 2,5kW stojany pracovaly s výstupem 120V - to kvůli kompatibilitě s místním rozhlasem, k ústředně se prostě jen připojily venkovní rozhlasové rozvody a program místních zpráv běžel jak ze skříněk RPD, tak z reproduktorů venku. Pomocí dvou symetrických linek a DOP se zapínala a modulovala podřízená pracoviště MR v okolních vesnicích, které ze správního hlediska byly součástí města - jinak měla vlastní program. Na východní Moravě jsme tu byli s tímto systémem asi poslední, kdo jej ještě i po oficiálním ukončení vysílání RPD /skončila dodávka modulace/ provozoval a udržoval dlouho poté. Prostě to fungovalo a osvědčilo se to - všichni věděli všechno a internet v nedohlednu.     
Dám si s tím tu práci už proto, abych dokonale argumentačně osvětlil problematiku, konkrétně bezprecedentní nutnost galvanického oddělení výstupu zařízení od linek.
Pokud to někdo dnes tak nedělá, porušuje tím prakticky vše, co zatím bylo za nějakých 70-80 let zpátky množstvím firem vyzkoušeno a vybráno několik málo řešení, která se v praxi dokonale osvědčila.
Jestliže tedy někdo používá čínské D-moduly bez odd. traf pro napájení externích, ale i interních 100V linek, zařazuje se tím po bok již existujících výrobců, kteří nemají sebemenší problém s porušením jakéhokoli předpisu či normy.
Jak to často končí v praxi, pokud někdo vynechá jeden či více bezpečnostních prvků, to už víme - vyhořelé byty a domy prolité vodou, v jiném odvětví lidé, otrávení v koupelně CO, roztržené kotle ÚT, ale i zbytečná úmrtí v dopravních prostředcích a jiné.

Opravdu není dobré flagrantně porušovat cokoli, co se cca 60 let vyvíjelo. Momentálně se další vývoj přibrzdil u určitého stupně, protože ten stupeň by shledán dostatečně vyvinutým, propracovaným, dobře a spolehlivě funkčním a hlavně dostatečně dlouhým časovým úsekem PROVĚŘENÝM.

Uvedu příklad z jiného odvětví :
Disky CD, vyrobené dle předepsané původní technologie měly mít životnost nejméně 50 let. Pokud by se přísně dodržovala původní, předepsaná technologie a materiály pro výrobu disků.
Vlivem všeobecného a celosvětového cutting-cost ale došlo k tomu, že i hromadně lisovaná CD kolem roku 2000/ i o něco dříve/ opravdu renomovanými výrobci, jsou po již 15 letech poškozena napadením fólie některými druhy koroze a oxidace, některé jsou napadána od vnějších okrajů, některá od vnitřních a někdy se prostě i uprostřed aktivní plochy vytvoří vyžraná průhledná díra.
Pokud se mi to podaří, dám sem obrázek CD skupiny Lucie, vydané začátkem 90.let Supraphonem a vyrobeném v Loděnicích - přitom vůbec nepředpokládám, že by v té době už cutting-cost běžel.
Ale někdo prostě nedodržel osvědčenou technologii. Nestalo se tentokrát vlastně nic - jen to, že kupa lidí přišla o vzácný, výborně nahraný originál CD téhle živé legendy.
Ale v jiných případech a odvětvích může "pouhé" nedodržení technologie stát životy /a také často stojí/.

Dvě trafa stejného typu si zapojuj, jak je libo. Primáry paralelně /pro odběr většího výkonu/ a sekundáry klidně sériově či paralelně také - podle zátěže. Vyrovnávací proudy jsou vzhledem k výkonu zesilovačů zcela zanedbatelné.
miro, klidně si vem dva výstupáky z AUJ637 a spojuj je jak chceš. 200W/8ohm? Žádný problém. 200W/2ohm? Rovněž žádný.

Web

14 ...editoval skomont (4. 11. 2015 7:33)

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

miro napsal:

Paralel bych se bál, pokud nebudou obě trafa naprosto stejná, nejen typově ale fyzicky!! tak se budou přetlačovat.

Tak jsem zapojil obě varianty a dal se na měření. Prvně musím napsat že trafka byla stejná a z jedné serie. Ale takový rozdíl jsem nečekal. Rozdíl byl při přepočtu impedance na výkon cca 100W!!!!!

15

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Při přepočtu impedance na výkon?
V jakém smyslu?

Web

16

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Mám měřák který měří impedanci k referenci 100V.  Pak stačí dosadit do vzorce 100x100/Z.  Mohu tady dát fotky z měření. Jinak měřák měří skutečnou impedanci kdy musí být připojen i reprák na sekundáru.

17

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Mám tomu rozumět tak, že zcela shodná, paralelně zapojená 100VA trafa odebírala při odevzdávaném výkonu 200VA ze 100V linky 300VA?

Web

18

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Trochu vám do toho vlezu:Existuje u obecního rozhlasu něco jako polarita signálu?Už dvakrát jsem ramenem ztrhal místní obecní rozhlas a nejsem si jistý jestli jsem zapojil dráty dle původního zapojení...

19

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Blbě položená otázka, zřejmě máš na mysli sfázován připojených reproduktorů. Ano, u 100V stejně jako u jakéhokoli audia. Ale buď v klidu. 99% montážníků rozhlasů o tom ani netuší, tudíž zapojuje jak jim to přijde pod ruku. U jednotlivých tlampačů je to v podstatě jedno, problém může nastat při připojení více reproduktorů z jednoho místa.

20

Re: Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Jak píše miro - u jednotlivých reproduktorů, vzdálených od sebe např. 50m je to jedno. Pokud se ale firma v nějaké hustší zástavbě rozhodne na sloupě vytvořit "hnízdo" třeba z šesti kusů a 360°, tak by měly být pokud možno shodného typu a rozhodně sfázované.
Z praxe vím, že se na tento fakt obecně sere a ví o tom tak možná jeden z deseti lidí, kteří s tím venku pracují. Že by dokonce někdo z nich měl fázovačku a hned při montáži či údržbě fázi zkontroloval, to už je úplná utopie. To jsem dělal k smíchu všem ostatním jen já - zvlášť v místech, kde se vyskytovala větší koncentrace přímovyzařujících směrových reproduktorů, jako ARS432, 433 a další.
Právě kvůli reentrantům jsem musel nastavit fázovačku mnohem přesněji než původně byla - totiž pokud přijde impuls určité polarity na driver, tak po průchodu celým reentrantním zvukovodem je pěkně zkreslený a fázově opravdu jakoby nejednoznačný. Dělá to to dvojí "zalomení" zvukovodu a než jsem to měl nastavené přesněji, tak jsem u reentrantů, kde to šlo /T5OF a pár dalších/ prostě čumák odšrouboval a měřil na výstupu driveru.
U ARS453 a ARS456 bylo lépe měřit přesněji s přijímačem fázovačky zaraženým co nejhlouběji do výstupního zvukovodu.
Vyskytovaly se i evidentní chyby připojení driveru na trafo už z výroby, což se prostě řešilo a řeší přepólováním celého reproduktoru.

Web

Příspěvky [1 až 20 z 39]

  Stránky: 1 2 »»»

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Ostatní technika a elektronika » Rozhlasy, tlakáče, 100V a všechno kolem

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£