Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Sendy: pokud si nečetl pozorně, zopakuji, že jsem měl pocit, že slyším (rozliším) na 10kHz rozdíl mezi obdélníkem a sinusovkou  (o stejném Vpp). To dává předpoklad, že posluchači s lepším sluchem to dokáží i na kmitočtech vyšších.  Zároveň ale říkám, že by to bylo třeba ověřit slepým testem. Určitě na to existuje spousta slepých testů a jak je v AUDIO zvykem, asi bez konkrétních výsledků smile

Připustím-li, že tomu tak skutečně je, tak registruji harmonické které samotné neslyším, ale asi vlivem konečného útlumu mého sluchu rozpoznám zda-li je to na 10kHz sinus nebo je tam větší "energie", či "plocha signálu" apod, je celkem jedno jak to nazvu... dále viz odstavec výše. A pokud chci přenést na 10k-20kHz aspoň něco jako skoro obdélník, tak soustava musí přenášet zvuk (kmitočy) výšší než 20kHz...

Ps: mě jako technikovi je celkem jasné, že pokud chci aspoň s nějakou minimální přesností měřit obdélníky na 10kHz, tak bych měl přenést aspoň 3-5tou harmonickou, tj 30-50kHz... A stejné je to třeba i u 5kHz (tj. 5tá na 25kHz)...  A testu kdo rozliší na 5kHz obdélník od sinusu bych se rád účastnil.  Ale musí tam být bedny který hrají aspoň do 25kHz smile smile smile

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Lze se domnívat, že měnič který zpracovává 10 kHz obdélník, vlivem nelinearit vyzařuje i řadu jiných kmitočtů.
Při reálném poslechu přirozeného signálu je třeba možné, že měnič vlivem nelinearit vyzáří některé kombinační kmitočty od třeba 10 kHz a 14 kHz, nebo když signál obsahuje třeba 18 kHz a 21 kHz, a je třeba možné, že při velkých intenzitách dochází k nelinearitám ucha, buď mechanické části přenosu nebo ve vnitřním uchu. Pak je možné, že někdo "slyší" třeba i souzvuk 25 a 27 kHz.
Když si lidi testujou rozsah sluchu, obyčejně si musí okraj pásma pořádně osolit, aby vlivem Fletcher-Munsona vůbec něco slyšeli oproti 1 kHz.

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Pocity jsou nanic, kolegův soused měl pocit že je motýl a představ si, že nebyl, přestože to volal z okna ve 4. patře a mával rukama lol.

S největší pravděpodobností je to klasika, při přepnutí na obdélník se ti tam objevuje kupa slyšitelného smetí různými intermodulacemi.
Konec konců, bludy a nesmysly ohledně podobného testu jsou celkem pěkně vyvráceny zde : http://www.highendforum.cz/viewtopic.ph … ;start=110


Cca 5kHz sinus/obdélník jsme mnohokrát zkoušeli, jako měnič naposledy sloužila Beyma CP21 a náhradní "zlatá" elox kalota od B&W. Nejlepší opakovatelný výsledek poznávání rozdílu měl jeden 17 kluk, ten poznal sin/sq i na cca 6200Hz, výš už taky nic. Drtivá většina lidí odpadla od 4,5 do 5kHz.

Web

(upravil zuki 30. 12. 2014 22:32)

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Nějak jsem se v krátkosti v tom fóru neprokousal těmi invektivy... k něčemu věrohodnému... ale je to v něčem poučné.

Nevím do kolika kHz chodí CP21, na některých grafech měla už propady na 12kHz... Na jiných byla celkem rovná do 20kHz, ale nikde jsem neviděl jak je to dál...   

Ale jak je vidět někdo (mladý kluk) k věrnému poslechu na 6,2kHz potřebuje aspoň 3tí harmonickou (obdélník-liché harm.)...cca 19kHz a vracíme se na začátek, jak přenést (reprodukovat) dobře aspoň 19kHz... smile

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

A ty posloucháš obdélníky 6,2kHz ? No nic proti tomu, já si radši poslechnu nějakou hudbu....

Web

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

No, když ti stačí hudba do 5kHz... a pak už jen něco co jí jen připomíná smile

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Nežvaň nesmysly.

Web

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

zdravím...
Já fakt nechápu v čem se to tu topíte.Kde zůstal ten klasický "sedlácký rozum".
SENDY má dost zkušeností.Ale taky jako
ostatní lidi se může mýlit.(Není to reakce na TEBE SENDY.)
Já jako zvukař s čistě analogovým aparátem a koncema do 2x400W poseru
típka s 2x3kw a to nemluvím o kvalitě přednesu.
Starý ARZ 664 + ARV 081 o obsahu cca ani ne 10l posere studiový odposchlech za
20-30 litrů...myslím tím peníze.
Stačí se o tom přesvědčit jedním pokusem.
Vem si klasický ANALOG aparát a přehraj si CD.
Pak si přehraj klasické LP toho samého a budeš se divit co slyšíš.Ta flétna vzadu tam před tím
nebyla,že. A vo tom to je.
Vy se tady snažíte pořád řešit pomocí simulačních programů a generátorů a různých udělátek
testy svých aparatur.
Ale zapomínáte,že výstupem z apecu je UCHO.
Já k vůli toho mám lampové konce a repro s citlivostí 101 db (BACK WIDOW)
a výkon kolem 2x300 +2x300 +2x100 a můžu říct,že výsledný zvuk je jak z LP.
Navíc,to co nahraji na MARANTZ model 5020 a pustím to do PA,tak slyším přesně to
co jsem nahrával,jako by ta kapela hrála živě.Tzn. nahrávám to co slyším.
Ale zřejmě Vaše nároky na hodnocení zvukových aparatur jsou JINÉ.
S pozdravem roures

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Jo no,kvalita nahrávek.Mě už ani nebaví ty CD poslouchat.Zkusil jsem i SACD,výsledek stejný.Kde jsou ty časy,když mě bedny hučely a poháněl jsem to pionýrem ze základní řady,hudbu jsem si užíval víc hmm
Abych nebyl uplně OT.
Mě vysoké frekvence nějak neberou,zaměřuji se více na spodek a na hlasy.

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

vysoky frekvence jsou pouzitelny k plaseni mysi,myslim ze je jedno jestli sinus nebo obdelnik...
...problemy s CD jsou dva,prvni je ze vetsina prehravacu nebo DACu je koncipovana a kounstruovana s ohledem na parametry a nikoliv vysledny zvuk (staci udelat pokus,vzit nejaky stary CD player,udelat DAC chipu lepsi napajeni,odstihnout vse co je za jeho vystupem a nahradit jednoduchym lampovym obvodem,to se pak clovek nestaci divit....),duhy problem je zpusob soucasneho masteringu a remasteringu (opet se da udelat jednoduchy pokus treba s CD Vladimir Misik a ETC 1...verze ktera vysla jako prvni na CD hraje suprove,verze nedavno vydana v Supraphonu v remasterovane podobe je co se tyce dynamiky a syrovosti daleko horsi,dokonce slusne udelana MP3 z prvni verze hraje lip nez to zremasterovany....to samy Led Zeppelin 1,2,3 nedavno vydany v remasterovany podobe....
...to pak ani bedny hrajici do 50kHz nepomuzou....

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Posledníi Pink Floyd na  SACD  je úžasný. tam si pohráli.

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Floydi zrovna neposlouchám.Tu zeď tady mám v 44100hz(prej nějaký rip z desky,zní líp,jak ta deska,co jsem si stáhl a poslechl)..Když vemu dynamickej rozsah cd,tak je to nějakých 97,7db a to špičkově..SACD nezní o moc líp dynamicky,tak mi z toho vyjde,poslechově,že je to o hovně (promiň za ten výraz) si poslechni https://www.youtube.com/watch?v=xRRtOJqB8PU a porovnej to s nahrávkami na cd,i na albumu od český filharmonie to zní jako z prdele(youtubko vede,je to orchestr celkově a ne rozkouskovaně)...a se tady hádáte o nějaké vysoké frekvence...až budou nízké a střední frekvence v  pořádku,pak začněte o vysokých frekvencí hovořit.. big_smile

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

hudba se na testování určitě nestahuje,to je odpad,kup fyzicky třeba :
http://www.musicrecords.cz/catalogue/hu … +(109933)/
bedny se ti rozpadnou.

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

K čemu by si pak člověk dělal zálohu CD,když by to nemělo po té stejný zvuk? Ono záleží,jak se to udělá.Exact Audio Copy je přesně na takové věci dělán.Pár origo CD tady mám,nejlíp z toho zní "Vyžeň kozy v háj 3" jinak je to stejná vostuda.
Hold jsem byl blbej a dal na to,že když si pořídím lepší a lepší věci,bude mi to hrát líp,no opak je pravdou.CD se třídí a vyhazují s každým zlepšením řetězce,až pak člověku prakticky nezbude nic,co by mohl normálně poslouchat big_smile

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Sendy napsal:

Pocity jsou nanic, kolegův soused měl pocit že je motýl a představ si, že nebyl, přestože to volal z okna ve 4. patře a mával rukama lol.
bludy a nesmysly ohledně podobného testu jsou celkem pěkně vyvráceny zde : http://www.highendforum.cz/viewtopic.ph … ;start=110

já na to důvěřivě kliknul a ejhle, fčelař a obvyklých 15 stránek honu na něj...
číst to celé, na to už ve svým věku nemám sílu. Když odhadnu o čem to asi nakonec bylo a odhlédnu od dilemat okolo něj a jeho aparatůr, tak
- poslech intermodulací z ne-ideálního výškového reproduktoru a z ještě míň ideálních aparatur zamaskuje otestování, jestli a jak se projevují výrazně nad-akustické výšky v poslechu. A tak co tedy kdyby někdo uskutečnil test: dva nebo víc kombinačních kmitočtů, každý sinus a každý ze samostatného zářiče. Třeba 6000, 20000  a 21000 Hz. Pak by teoreticky a snad i prakticky za případný dojem z poslechu tzv. neslyšitelných tónů mohlo jen posluchačovo ucho. (Jestli je takový test v tom mnohastránkovém F-flamu popsán, tak se omlouvám)
-když se vrátím k podstatě dotazu tohoto vlákna a k

jinak jsem našel, že směrové repráky vysílají jen ultrazvuk, z kterého se zvuk stává až ve vzduchu smile http://www.holosonics.com/technology.html

pak pročtení uvedeného odkazu nabízí (aspoň pro mě) ne úplně známé vlastnosti vzniku slyšitelného zvuku jakými blíže nepopsanými nelinearitami prostředí - vzduchu. Má někdo zkušenosti s takovým jevem nebo s odkazovanými produkty? Mně to trochu připomíná funkci XBR radaru, kde je sakra měřitelný výsledek díky využití technologie, která by v klasické technice generování a vysílání nebyla vůbec představitelná.
Ještě k těm (ne)slyšitelným ultrazvukům. V Macurových názorech na highendforu je zmínka o potřebě mikrofonů s malými rozměry=špatný S/R, nic proti tomu, akorát že spousta elektronické hudby má přebytek výšek vytvářený obvodově a že spousta strunných bicích atd. nástrojů má sama o sobě energeticky výživné spektrum až do ultrazvuku a že to může být to, čím je autentický poslech nástrojů odlišný od decentní reprodukce.

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Něco ze sousedního fora..

http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.ph … pectra+htm

Web

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Vážení, rád bych doplnil tento příspěvek, který se ubírá správným směrem a je v podstatě správný. Jedná se o to, že dané kmitočtové rozsahy a útlumy jsou pro sinusový signál (vyšší harmonické=0). Hudba ale obsahuje jiné průběhy než sinusové, například v krajním případě obdélníkové (kytarový buster), který obsahuje velké množství vyšších harmonických nejvíce 3. 5. a 7. Takže pokud chcete věrně slyšet zvuk 8 kHz činelu (bicí mají obecně velký podíl vyšších harmonických), musíte umět dobře přenést 24, 40 možná i 56 kHz, aby věrnost poslechu (HI-fi) byla zachována. Otázkou zůstává, co udělá CD přehrávač se vzorkováním 44000x a vteřinu. Ale černá deska PL to zahraje.

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Milí žbydlochu, to ses tady musel zaregistrovat jenom kvůli takovým blábolům ? Co to je 8kHz činel ? Věrnost poslechu HiFi 56kHz pro rodinku delfínů ?
Fantastický blábol černá deska PL... to musí být matroš...

Web

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Sáme bludy. To je to iste ako povedať že na to aby sme si mohli naplno vychutnať farebnú telku potrebujeme vidieť a preniesť  infražiarenie a ultrafialové svetlo.

Re: K čemu jsou vysoké frekvence?

Jo, čas ještě nedozrál.
Dobře si pamatuji, jakým terčem posměchu byli počátkem 70. let lidé z hifi klubu, kteří chtěli zesilovač, který přenese 100 kHz (tuším mnoha páry KF507/517).
I já jsem se tenkrát smál smile ...