Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100 (Stránka 1) - Projekty subwooferů a sestav - Audioweb.cz

Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty subwooferů a sestav » Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [14]

1 ...editoval tictom (4. 11. 2014 10:03)

Téma: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Popis sestavy:
8 kanálů zesilovače ve třídě D ve společné bedně s minidsp 2x8

4 subwoofery pro multisub Beyma 12BR70v2 - rozměry 45x45x35 cm, čistý vnitřní objem cca 45l, uzavřená bedna, MDF 22mm

2 dvoupásma s 12TBX100 v cca 25l a DE250 se šišatým zvukovodem z této akce:
navrženo MaBatem vyrobeno MADBOXem
rozměry 72x41x30cm, MDF 22mm, přední čelo 44mm

Náklady na realizaci: Ještě není hotovo, odhadovaný strop je 75000Kč za vše. Samotná výroba odýhovaných korpusů truhlářem stála 13000Kč, vedu si podrobné záznamy o nákladech, takže cenu znám - kdybych to měl hádat podle toho, že semtam něco utratím, hádal bych mnohem méně.


Projekt jsem začal v roce 2012 a poté odložil do šuplíku, na začátku roku 2014 jsem si uvědomil, že mi prakticky na všechen pořízený materiál vypršela záruka a že pokud s tím něco neudělám, tak z beden nic nebude. Takže jsem objednal něco málo více materiálu, který se mi dříve nechtělo kupovat (minidsp) a změnil jsem strategii - co mělo smysl si nechat vyrobit, jsem si nechával vyrobit. Některé věci bych s odstupem udělal jinak, ale to bych začínal zase od začátku a proto zásadní změny nepřicházely v úvahu pokud by nebyly technicky nezbytné. Korpusy beden jsem objednal u truhláře a pak zase vše odložil do šuplíku, protože jsem objevil RC hobby. smile
V červenci 2014 jsem do toho praštil a začal jsem na dokončení intenzivně pracovat. Nyní, tedy na konci října 2014 je projekt těsně před dokončením. V zásadě mi chybí už relativní drobnosti, ale už k tomu začínám mít nechuť - asi proto sem píšu, abych to náhodou nevzdal. Bedny od truhláře mám teprve tři týdny, takže nasazení je maximální.

Bedna s elektronikou:
Chtěl jsem bednu vše v jednom do které vstupuje USB z počítače (případně analogový vstup z jiného zařízení - ale to spíše jako doplněk) a ven jdou výkonové signály do jednotlivých repráků. Koncepce této bedny se změnila od toho, jak jsem si to představoval před dvěmi lety a jak si to představuju nyní asi nejvíce, ale naštěstí většina změn byla jednoduše proveditelných.
Jako zesilovač jsem zvolil IRS2092 v IRAUDAMP 7-150 zapojení jako stavebnici L15D od čínského autora LJM. Víceméně jsem se řídil recenzemi na diyaudio.com, ale i tak jsem nejprve postavil dva a provedl slepý test na manželce oproti TDA 1514A na starých ale dobrých tesla bednách a ta preferovala L15D s tím, že ji zvuk připadal přijemně ohraničený a lépe rozlišený. Já při poslechu spíše váhal a nakonec jsem identifikoval L15D jako čistčí méně slitý, ale vůbec jsem si tím nebyl jistý, takže jsem usoudil, že L15D mi budou bohatě stačit. Elyty u spínače jsem vyměnil za lowESR ultra high life, ale spíše pro pocit, protože tam je parelelně i keramika 100nF, jinak součástkově té stavebnici nemůžu nic vytknout. Jedinou nevýhodu třídy D vidím v tom, že je třeba si dát pozor, co je k výstupu připojeno, protože je to součástí filtru, ale to nebyl problém.
Detailní měření viz zde.

Zdroj jsem použil spínaný od Cristiho z Connexelectronics a sice A1000SMPS. Opět hlavně dle recenzí na dyiaudio, ale také proto, že adresuje i problematiku bus-pumping, což s půlmůstkem teoreticky může být problém. A1000SMPS na primáru sleduje jen výkon a proto jej lze bez problémů zatěžovat plným výkonem asymetricky. Původně jsem tam chtěl dát lineární zdroj, ale vycházelo mi hrozné hovado, tak jsem to vzdal. Malinko mě zklamala kvalita pájení, protože velké prokovy nebyly zcela prolity, ale žádný problém to nezpůsobovalo a tohle byla práce pro vysokofrekvenční páječku, což chápu, že ne každý má. Velmi příjemně mě překvapila přítomnost guard ringů na desce celkově vysoká kvalita součástek. Nějak moc nevěřím síťovým filtrům na desce, takže jsem použil ještě klasiku filtr kombinovaný s EURO konektorem.

Jednotlivé sekce jsou v krabici odděleny přepážkami a vůbec je ta krabice docela složitá - teď už je hotová a vypadá obstojně, ale při pohledu zpět bych volil něco od modushopu, protože ta práce byla vážně šílená. Aby to ze všech těch profilů lícovalo, tak to bylo tak třikrát tolik práce a navíc se mi nepodařilo dosáhnout uspokojivé přesnosti vrtání, protože profily měly jinou tvrdost než plechy a vrták vždy malinko uhnul. Většinu desek jsem tak musel malinko upravit. MiniDSP beru jako nedotknutelnou, takže dva šrouby z 9 budu muset vynechat. Na fotkách je jenom střed s užitečným obsahem, krabice má ještě dvě víka a přední panel - hliník s prořízlými otvory a na něm nalepené kouřové plexi. Povrchová úprava je černý matný komaxit s jemnou strukturou.

Na přední straně jsou indikátory vybuzení (nejnižší ledka indikuje chybu) založené na BA6822S. Chtěl jsem, aby byly indikátory měřícím přístrojem a všechny kanály jsou kalibrované tak, že nejvyšší ledka se rozsvítí při výstupním výkonu 100W (do osmi), což je stále docela daleko od limitace. Zisk minidsp mám nastaven tak, že limitace minidsp nastává při 150W, což je malinko pod limitací zesilovačů. Souběh je slušný - na hudební signál se nikdy ledky neliší více než o jednu na všech kanálech.

V krabici jsou ještě deska s relátky pro zapínání (bedna se zapíná například připojením do USB a po vypojení se ještě 15 vteřit drží v zapnutém stavu - ať s tím někdo necvaká), deska s pojistkami (víceméně poslední ochrana, pokud ostatní selžou), deska s relátky pro připojení výstupů a také připojení útlumového členu 30dB (První nastavení minidsp funguje jako super tichý mód, aby DSP i zesilovače pracovaly s dobrým SNR a DR i při výstupních výkonech kolem 10uW při večerním poslechu - u nás je večer opravdu ticho), zdroj pro Minidsp a také deska ochran (hlídá se DC, napájecí napětí, ledka přetížení zdroje, termostat, zpožděné připojení repráků - ta deska je mimochodem vtipná, protože jsem si na začátku řekl, že to bude pár tranzistorů, že nebudu ani malovat schéma a nakonec je těch tranzistorů skoro stovka).
 
MiniDSP + VOLFP + DIGIFP + miniStreamer - o těch už bylo napsáno mnoho. Já s touto kombinací mám trochu potíže a momentálně potřebuji vystopovat zdroj šumu. Na tesla bednách slyším šum ze zesilovačů jenom když dám ucho přímo na reprák, ale po připojení minidsp (i se srovnanými zisky) se šum zvýší tak, že je jasně slyšitelný ještě z jednoho metru. Přijde mi, že to není zcela bílý šum a proto podezřívám zdroj - adaptér. Už nějakou dobu se dokopávám k tomu, že si na stůl vytáhnu autobaterku a připojím ji místo interního zdroje. Nehraje roli zda připojím zesilovač jeden nebo více a uzemňovací schéma je fakticky hvězda skrz celý přístroj, takže by zdrojem mělo být pouze miniDSP. V supertichém módu je šum pod hranicí slyšitelnosti i s uchem přímo na repráku, takže by se s tím dalo teoreticky i žít, ale je to trochu zklamání.

Až na potíže se šumem vše funguje dle očekávání. Spotřeba v klidu je cca 70W, což je více než jsem čekal, ale zase toho není v té bedně málo. Káblování ještě není zcela u konce, ale už teď se mi líbí, že se mi těch několik set kabelů uvnitř povedlo hezky schovat.
Velmi se mi nevyplatila zkouška neoriginálních konektorů speakon a XLR, třebaže byly desetkrát levnější. Elektricky vyhovovaly, ale časem se ukázalo, že první občas ztrácí kontakt na jednom z kontaktů a druhé se mi rozpadlo. Takže následovala výměna za Neutrik, speakony tam pasovaly jenom kulaté (ty jsem musel trochu zbrousit, aby se vešly vedle sebe) a XLR mi pak vyšly pootočené, ale pořád lepší než vrtat v plně osazené bedně.

http://s29.postimg.cc/v1v1gprxz/PA298515.jpg
http://s17.postimg.cc/mtuzv7ztr/PA298522.jpg
http://s27.postimg.cc/mcyr5eulb/PA298516.jpg
http://s30.postimg.cc/7gp8onvk1/PA298517.jpg
http://s12.postimg.cc/53diosol9/PA298518.jpg

Kabely
Pro připojení reproduktorů jsem použil kabel pro frekvenční měniče 2YSLCY-J 0,6/1 kV . Jeden konec stítění je propojený se zemí. V kombinaci s feritem by mělo být slušně odstíněno prakticky celé spektrum, co by z té bedny teoreticky mohlo lézt, váhal jsem tedy ještě zda neuzemnit repráky, ale pak se mi nechtělo (za elektrosmog považuji i 20kHz, takže to není jenom kvůli té 0,5Vrms 400kHz, co z třídy D leze navíc ještě jenom bez signálu a nebo kvůli 20mV spínacího bordelu). Dvoupásma se dají připojit buď nahoře nebo zezadu. Na subech mám dva speakony proto, že kabel může jít do bedny a potom pokračovat k další.
Taky jsem si vyrobil i jack 3.5mm na dva XLR symetrické, ale ten asi nebudu používat moc často.

http://s15.postimg.cc/8gw1a1vt7/PA288490.jpg
http://s30.postimg.cc/4ehghv3pd/PA288500.jpg

Multisub
Ten je asi nejméně zajímavý - prostě uzavřená bedna cca 45l. Materiál je 22mm MDF a vevnitř je křížová výztuha přilepená k zadní stěně. Spoje po obvodu jsou na pokos s pérem z tvrdého dřeva a obě čela jsou přilepena pomocí hranolků.  Na povrchu je buková dýha napuštěná tvrdým voskem od remmersu. Repráky drží v závitových vložkách z e-baye za 4kč/ks (za tuto cenu jsem ani neuvažoval o natloukacích maticích. Bedny jsou určeny k zavěšení na strop a proto jsou další závitové vložky zašroubované v hranolcích v rozích beden. Do stejných děr by v případě potřeby mohly být našroubovány nožičky a taky je to nesmírně praktické pro přenášení. Krycí rámečky drží na magnetech a je na nich průzvučná textilie z dexonu, která neplní žádnou ochrannou funkci, ale takhle se mi to prostě líbilo. Bedna je vycpaná zemtexem400, ale nijak zvlášť hustě. Použité repro je Beyma 12BR70v2, které jsem kdysi koupil za cca 1200Kč/kus. Počítám s elektronickou ekvalizací po které by sub měl zahrát bez problému 30Hz. Dal by se natáhnout až ke 20Hz, ale pak by bylo 40Hz vlastně slyšet více než první harmonická vzhledem k narůstajícímu zkreslení. Zatím jsem sub nijak neměřil, asi to udělám až ve finálním umístění v místnosti a zfouknu tak místnost zároveň s boxem, protože box sám o sobě mě vlastně stejně nezajímá.

http://s26.postimg.cc/4rfs1z76h/PA298512.jpg
http://s26.postimg.cc/9rd89xct5/PA298513.jpg
http://s26.postimg.cc/ucs01tue1/PA298514.jpg
http://s26.postimg.cc/sm8z0ccux/PA298524.jpg

Hlavní bedny
Opět uzavřená bedna, která je ale rozdělená na dvě poloviny. Polovina pro kompresní driver má komfortní zadní přístup a polovina pro 12TBX100 má trojúhelníkové výztuhy mezi zadní stěnou a všemi přilehlými - oproti tady vídaným konstrukcím to není mnoho, ale když na tu dolní půlku klepu, tak je to skoro jako klepat na blok betonu. Přední stěna je zdvojená, tedy 44mm. Zaoblení přední stěny je s poloměrem cca 25mm. Zaobleny jsou všechny přední hrany. Váha jedné bedny je odhadem přes 40kg a bez ok navrchu bedny (opět sloužící k zavěšení, ale samozřejmě ne až ke stropu - lanka se dají natáhnout tak, aby se bedna nekývala) bych s nimi sám nehnul. Pro 12TBX100 je tedy vyhrazeno cca 25l a vnitřní prostor je zhusta vyplněn zemtexem 400. Truhlář měl bohužel vlastní představy, jak by se co mělo dělat, takže vznikly spáry na předním čele. Mezi deskou a bočnicemi jsem ji vyplnil sanitárním silikonem a mezi zvukovody a deskou jsem ji vyplnil warnexem (stejná barva jako je na zvukovodech). Warnex ve zvukovodech je v asi 4 vrstvách nanesený nestrukturním válečkem - u hrdla je vybroušen zcela do hladka a dále jsem mu nechal nějakou strukturu, protože dohladka to imho nevypadá moc dobře. Přes to matný polyurex - no překvapilo mě, že to takto opravdu nevypadá zle - trochu se to podobá membráně. Kompresní driver osadím až budu mít bulpren - v eurofoamu mi z něj vyřežou elipsoidní válec a zbytek bude mezi mnou a horkým drátem. Čekám ještě na rámeček k basáku a hezké počasí a budu moci měřit. Měření hodlám provádět s kompletní sestavou tj. přímo s minidsp. Jediná ochrana DE250 je dělič 4R7-4R7, který slouží hlavně ke stabilizaci impedance, kterou vidí zesilovače (nad 10kHz již důležité) a k tlumení o cca 8dB. Ostatně vzhledem k zemnění do hvězdy je důležité, aby zesilovače viděly jenom víceméně odporovou zátěž i z jiných důvodů. Další ochrana je imho nepotřebná (ale váhám zda tam ty kondíky stejně nedat), protože DC ochrana zesilovače je nastavená na 400Hz, takže jediný způsob jak DE250 poškodit je připojením bedny na výstupy pro subwoofery.

Je možné, že budu potřebovat trochu pomoct s vyhodnocením měření, ale jinak mě překvapuje kolik věcí je tak nějak zřejmých z logiky věci (už jenom to, že mi vyšla bedna prakticky shodných rozměrů jako Geddlee Abbey, ač jsem ty bedny nijak nestudoval) - zvlášt přitom kolik je na fórech všelijakých voodoo řečí, kterým prostě nerozumím a přesto si myslím, že jsem v konstrukci této sestavy neudělal zásadní botu. Snad jen kromě toho, že jsem si konstrukci jak beden, tak krabice na elektroniku udělal mnohem pracnější, než by bylo nutné. Díky MaBatovi, že mě navedl tímto směrem dříve než jsem se třeba pustil do výroby nějakých nesmyslů.

Na některých fotkách jsem to trochu přehnal s makrem, tak se nelekněte - v reálu má ta spára se silikonem méně než 1mm a ta napojení vypadají slušně.

http://s26.postimg.cc/e8f8jgmqh/PA298502.jpg
http://s26.postimg.cc/rvpw5f66t/PA298503.jpg
http://s26.postimg.cc/a88377w9l/PA298508.jpg
http://s26.postimg.cc/trcogkv15/PA298505.jpg
http://s26.postimg.cc/cti98hb15/PA298506.jpg
http://s26.postimg.cc/6bzcoz0nt/PA298507.jpg

Edit: V tom testu zesilovačů si dělám trochu legraci - to, že jsme byli schopni ty dva zesilovače rozlišit je imho jen proto, že ty tesla bedny nemají kompenzován nárůst impedance na vyšších kmitočtech a protože reprák je součástí filtru, vedlo to k posílení horních kmitočtů. Ostatně tento efekt by mohl být do značné míry důvodem, proč class D vůbec někdo poslechově rozliší. Při návrhu jako celku a měření s celou sestavou toto odpadá.

Edit2: Tak šum pochází jednoznačně z MiniDSP. Zkusil jsem ledacos - například jsem odpojil od minidsp naprosto vše mimo jednoho zesilovače a navíc jsem vytáhl i tu autobaterku, která napájela pouze miniDSP a vliv na šum nebyl slyšet žádný. Zkusil jsem použít jako spektrák zvukovou kartu, ale výsledky nestály za nic. Asi nestojí za nic ta zvukovka...
http://s26.postimg.cc/pdsqfo87t/scope5_bw.jpg
Tohle z toho leze s připojeným minidsp
http://s26.postimg.cc/q4lglgal5/scope6_bw.jpg
Tohle bez připojeného minidsp
http://s26.postimg.cc/mz0uv8ryx/scope7_bw.jpg
A tohle naměřím, když ten kabel nechám nezapojený.
Ve všech případech jsou jednotky v dBV, takže je to docela málo, ale slyšet to jde...

2

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Prosim ta neuvieeol si preco a kam chces reprobedne vesat. Mozes aspon nieco malo o tom napisat?
Dakujem, Pekna praca, prajem vela zdaru pri finalizacii.

3

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Nemám rád déčka, ale tohle jako celek má hlavu a patu. Líbí. Té práce na tom muselo být hrozně moc.

Web

4

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Díky.

JMD: Zavěšovat to chci z důvodu úspory místa. Dokonce i když zavěsíš bedny do výšky, kde ti překáží, tak fakt, že neleží na podlaze způsobí, že nezabírá zdaleka tolik místa jako kdyby to bylo položené na nějakém podstavci (který by navíc zabíral další místo). Ostatně zavěsit chci i bednu s elektronikou. Na zavěšení si vyrobím háčka ze čtvercových profilů, které přišroubuju na strop přes závitové tyče skrz strop na půdu. I subwoofery váží odhadem 30kg a nechci si zabít děcka, takže na hmoždinky bych to nikdy nevěšel. Subwoofery přijdou do všech čtyř rohů u stropu, kdy budou viset na háčcích, co přesně pasují do ok na vrchu bedny. Ty háčky potáhnu smršťovací bužírkou, aby nemohly vydávat nějaké pazvuky, ale subwoofery budou v zásadě natvrdo a naprosto nebudou překážet. Hlavní bedny zavěsím taky na háčky, ale skrz lanka. když ta lanka budou natažena kolmo dolů a zárověň i jako prostorové uhlopříčky, tak by se ty bedny neměly moc hýbat.

5

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Ahoj, fandím multisubům a tady je vidět kus práce "palec hore":. Multisub je podle Floyda Toole "The.Acoustics.And.Psychoacoustics.Of.Loudspeakers.And.Rooms" - přínosem pro každou poslechovku - obývák zvláště.
REW + MiniDSP + classD (jen na basy?) JO. Je na toto téma nějaká "zásadní literatura"? Dík za popis a těším se na měření.

6

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Hanzi: jediná zásadní literatura je Geddesův white paper. Lze najít na Gedlee...
Class D je full range, takže tím budu krmit i kompresní drivery..

7

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Před Vánoci jsem s tím stihl ještě poměrně pokročit, fotky přikládám. Měření multisubu budu diskutovat ve vlákně na slovanetu. Pokud jde o měření hlavních beden, tak měření venku už nepřichází v úvahu, takže jsem musel měřit v ložnici. Měřil a ladil jsem zatím jenom asi 15° a 1m místa od osy bedny, tedy v jednom místě, abych mohl co nejrychleji poslouchat. Měřící okno jsem měl geometricky 1m, ale prakticky jsem se dostal i na 2m za cenu zvlnění nad 10kHz, ale mnohem větších detailů kolem výhybky 1kHz. 1kHz jsem tam dal jako to nejlepší, co jsem mohl vymyslet - po filtrech na 1kHz LR 48dB/oct a asi třech shelving filtrech to vyšlo rovné +-1,5dB. Maximální korekce byla asi 10dB. Taky jsem 12TBX100 zpozdil o 15cm (fungovalo lépe než rozdílem impulzek - nevím zda je holm nějak neposouvá) a DE250 bylo potřeba invertovat...

http://s26.postimg.cc/p2u7ma3a1/zesbedna.jpg

http://s26.postimg.cc/7qtv0u9sp/detail_slicovani.jpg

http://s26.postimg.cc/eika3oys9/celkovypohled.jpg

http://s26.postimg.cc/bpvnxentl/bedna_hl.jpg

http://s26.postimg.cc/xqc0e16hl/detail_ramecek.jpg

http://s26.postimg.cc/6498tcn4p/zaveseni.jpg

http://s26.postimg.cc/lr0i6q0wp/room.png

8

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Koukal jsi na postup nastavení MiniDSP na Hometheatreshack? Program REW s MiniDSP krásně spolupracuje...
Když vidím tvůj nesymetrický pokoj s postelí v poslechovém místě a napevno umístěné dvoupásma roll tak bych šoupal s nábytkem a s vrtáním do stropu bych počkal.
Ale kabely vrchem a zavěšený zes, ve mně evokují obrazy od Gigera (dělal vetřelce) - Líbí.

9 ...editoval tictom (7. 1. 2015 10:27)

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Giger! Lool, to mě vůbec nenapadlo, ale když se na to koukám, tak to smysl dává, to opletení je téměř organické, černá je obludná dost... díky za sdílení smile
On mi ten vzhled tak nějak vyšel, v prvé řadě jsem se zabýval funkčností.
No rád se nechám poučit - když vezmu jeden subwoofer, tak vygenerovat ekvalizaci je jednoduché, to souhlasí. Jak v REW vyberu najednou 6 repráků a vygeneruji unikátní ekvalizace pro každý ten reprák zvlášť, tak aby byla narovnána celková odezva (kterou bych asi musel taky vybrat)? Ony ty repráky totiž interagují... Help jsem četl celý a nějaký postup jsem nenašel. Pokud o nějakém víš, byl bych za něj rád.
Nad rozmístěním jsem se docela zamýšlel - například osa driverů je vždy v jiné výšce než uši - ať už v sedě, stoje nebo leže, takže poslechové místo je docela široké. Ta místnost má dozvuk R60 kolem 0,2s (odhad, nemám tak dobrý mikrofon)... podání prostoru je nejlepší mezi bednami tak 1,5m od telky - tam si můžu dát křeslo a zážitek je imho lepší než v kině (o poslechu hudby nemluvě). Na těch lancích se s tím dá hýbat, což jsem zkoušel, ale ke zlepšení to nevedlo, tak jsem to snad nevykoumal tak špatně... pravá bedna je tedy o něco dále od zdi než na obrázku... Pokud máš nějaký nápad, co bych mohl zkusit, tak sem s ním, rád jej vyzkouším.

10

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Já o multisubu teprve mlsně uvažuju, takže s nastavením miniDSP ti nepomůžu. Multi-Sub Optimizer znáš?
http://andyc.diy-audio-engineering.org/ … index.html

11

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Narazil jsem na něj googlením, ale nepřišel jsem na to, kde se to dá stáhnout ani jak kontaktovat autora...ale mě googlení obecně až tak moc nejde a jako stahovač stojím zaprd...

12

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Všiml jsem si na slovnaftu, že máš problém multisub nastavit. Nechci odpovídat tam, protože bych musel reagovat na zcestné názory podložené "vírou". Nastavení není úplně jednoduché napoprvé a zabere Ti to určitý čas, mě to trvalo 2 večery.

Frekvenční charkteristika v modálním pásmu:
červená - průměr všech 3 poslechových míst
zelená - ideální poslechové místo
šedá, okr - další poslechová místa (-10dB pro přehlednost)
http://www4.picfront.org/picture/sjdS7wheE/thb/average.jpg

Jelikož to není rovné jen tak za nic, pro ilustraci dávám přínos 3 SW řízených DSP:
Postup je evidentní z popisu na obrázku. Zeleně jsou přední reprosoustavy samostatně.
http://www4.picfront.org/picture/tJ48Jxt328W/thb/SWaddPEQ.jpg

V principu jde o to, aby jsi ve vymezeném prostoru poslechových míst dosáhl co nejpodobnější charakteristiky, kterou následně globální EQ vyrovnáš. Je na tobě jak moc budeš protěžovat "prime seat" oproti ostatním.

Nejdříve si udělej výpočet módů třeba v nějakém  spreadsheetu, to ti později usnadní identifikaci jednotlivých módů.

K měření je potřeba pochopit co měříš, proč a kde je omezení. Multisub ve své podstatě připojuješ k hlavním bednám a místnosti. Tzn. měříš L+R v místnosti a postupně přidáváš další zdroje.
Nízké frekvence (<120-200Hz) tvoje ucho vnímá relativně špatně. Nejde o necitlivost na úroveň hlasitosti, ale o čas - několik cyklů, které k tomu potřebuje. Naopak k excitaci módů místnosti dochází mnohem dříve. Pro tvé ucho se tedy jedná o ustálený stav. Modální struktura je ustavena dříve než tvůj sluchový systém vyhodnotí jakoukoli vlastnost NF zvuku (hlasitost, výšku atd.). Proto je potřebné a nutné měřit průměr nějakého prostoru. Jako příklad - pro jedno poslechové místo na kouli průměru třeba 30 cm, pro dvě místa vedle sebe třeba na hranolu  30/30/80 cm nebo dvou koulích kus od sebe, ad lib.

Postup samotný: Signál - cokoliv s šířkou pásma 20Hz až >500 Hz. I šum se dá říci, že je ok, protože musíš měřit s průměrováním z mnoha měření (čím víc tím líp). Pustíš si signál a pohybuješ v daném prostoru zvolna a rovnoměrně mikrofonem. Poté co měření skončí máš na monitoru prostorový průměr. BACHA na usazení konektoru mikrofonu a kabel - jednou to drcne a můžeš začít znovu. Po čase mě to tak začalo srát, že jsem vzal stojan a radši ho dvacetkrát přestavil.

Jako první měříš L+R mono a fullrange - žádná norní propust mimo té, která by byla nutná z důvodu nekompetentního návrhu BR. To je tvůj základ - prostorový průměr L+R beden ve tvé místnosti pro tvoje poslechová místa.

Další přidáš 1. sub. Jeho primární účel je rozšíření přenášeného pásma. Bývá největší a pro jeho účinnost je nejlepší když je v rohu, klidně poblíž L+R. Takže umístíš naměříš (zapnuté L+R+SUB1), prohlédneš si to na overlay s L+R, a budeš se snažit pochopit co je který mód, kombinací kterých módů vzniká nula na poslechovém místě. Na DSP výhybce si pak vyzkoušíš co s tím dělá posun fáze/delay/gain případně obrácení polarity. Výhodný tady budou dvoje ruce - jeden s mikrofonem a druhý sleduje v reálném čase jak se změny projevují. Samozřejmě, že by to nemělo být náhodné, ale zkusit si to, udělat si poznámky a obrázek na papír - co se mění když a tak se dobrat výsledku. A ten je co nejrovnější FR charakteristika o něco pod střední úrovní L+R. Budeš ještě přidávat další SW.

Další - SUB2 - pomocný - umístíš jinam než do rohu a na druhou stranu místnosti než je L+R+SUB1. Měříš zapnuté L+R+SUB1+SUB2. Procedura stejná - účel je najít takové nastavení, které dále vyrovná rozdíly mezi jednotlivými místy a pokud možno vyplní "nuly" na charakteristice. 
Pokud je to horší (jako u mě) vypneš SUB1 a se SUB2 začneš a připojíš SUB1 potom. Nebo zkusit změnit jejich umístění. 

Další SUB obdobně. Vedlejší produkt bude ten, že se postupně "dorovná" úroveň L+R. Dorovná je úvozovkách proto, že je lepší aby LF měly rostoucí tendenci k nižším frekvencím - řekněme 2 dB/okt. (já vím u mě to na obrázku není ... ve skutečnosti možná je, ale kdo si to má pamatovat)

Velmi pravděpodobně ti tam bude stále zůstávat propad okolo 120 Hz, protože výška hlav sedících postav bývá stejná, podobně i obvyklé výšky místností a 3. svislý axiální je velmi silný a v jeho blízkosti by se muselo vyskytovat dostatečné množství jiných módů aby ho bylo možno překonat, což nebyl můj případ.

Závěrem můžeš nasadit parametrický EQ - všimni si, že jsi ho do této chvíle neměl použít. PEQ používej jako globální - na všechny SW - i tak to nebude nutně dělat co by jsi chtěl - stále ještě jsou ve hře neEQ L+R. Opatrně na velké činitele jakosti nebo "vyplňování propadů".
Nepsal jsem nic o gainu a ani nebudu. Musíš si to samozřejmě nastavit tak, aby jsi se nedostal za limity reproduktorů nebo zesilovačů. Absolutně se neboj tahat suby dle potřeby ke 120-150Hz. Nenaruší ti to lokalizaci jen lidé neznající souvislosti ti budou tvrdit opak. Vyhni se naopak snahám se o cokoli snažit po 1. módem (u Tebe 32 Hz iirc). Dělá se to jinak.

Tak snad je to všechno co mě napadá, že pro Tebe mohu udělat. Doufám, že to dotáhneš, když už tu po letech něco píšu. Dost dlouho to nesleduju, ale o nikom nevím, že by to udělal. Nějaký obavy nebo co.

13

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Díky za podrobný popis Tvého postupu!
Já jen zkoušel skládat frekvenčky v různých místech a třebaže podle měření ten výsledek moc uspokojivý není, tak mě to doteď nedonutilo zkoušet posunout dále.
Tvé měření vypadá fakt dobře! S tím módem kolem 130Hz jsem se pořádně natrápil, když se mi ho podařilo zbavit, tak mi vylezly dva další. Nenapadlo mě, že tam může být každá snaha marná. Koukám, že jsi tam ten mód na 30Hz zčásti nechal. Taky mě už napadlo, že bych ho tam vrátil, v některých nahrávkách a ve filmech silných 30Hz prostě chybí...

Díky za sdílení, určitě sem dám nějaká měření, až budou - to ale v nejbližších týdnech moc nehrozí.

14 ...editoval MethMan (20. 5. 2015 18:47)

Re: Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Na 130 Hz nemusí být snaha marná - pokud se ti ho povedlo zbavit, řešení zjevně existuje. U mě byl hodně nebo víc, ale byl furt. Každá situace a místnost je opravdu unikátní. Co platí u mě nemusí platit u Tebe. Jisté je jen to, že to bude obvykle obtížnější místo. To že jsem to nevyřešil neznamená, že řešení neexistuje.

30 Hz jsem nechal částečně, protože musel. Jistá EQ tam je. Axiální módy nízkých řádů jsou velmi silné a ostré, ten první navíc není s čím kombinovat a ovlivnit kromě EQ. Vyžadovalo by to PEQ s velmi vysokým Q nebo konstrukčně jinou místnost. Navíc je 30Hz v 99% pod rozsahem signálu, takže jsem logicky dal přednost pásmu 40Hz+ kde o něco jde.

Příspěvky [14]

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Projekty subwooferů a sestav » Zesilovač s minidsp, multisub 4x12BR70, dvoupásma DE250 12TBX100

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£