Re: Snížení klidového proudu

Stále řeším jak posunout proud vypínání nadproudové pojistky při zachování klidového proudu. Bylo by možné snímací odpory překlenout kombinací diody (shotky) a odporu a zvýšit proud tímto ochozem, při zachování stávajícího klidového proudu? Pojistka vypíná dle datasheetu při nárůstu napětí na snímacím odporu nad 1 V a klidový proud je stabilizovaný úbytkem 10 mV na tomto odporu. Tak by se tento požadavek vyřešil. Jen je otázka jak se bude chovat dioda při vyšších kmitočtech - bude stíhat spínat a nebude do obvodu generovat případné impulsy při spínání.
Odpor, který zavádí úbytek na odporech 33R sice proud sníží, ale jen v omezeném rozsahu. Není možné klidový proud snížit dostatečně. Možná kombinace obou metod.

Re: Snížení klidového proudu

Jak vypadá současné skutečné schéma? Nějak si to špatně představuji. Ono i schémat se 7250 je více.

(upravil Bobeš1 20. 5. 2021 8:14)

Re: Snížení klidového proudu

Snímací odpory jsem dal 0,1 ohmu, přemostil jsem je sériovou kombinací shotky diody a dalšího 0,1 ohmu. Klidový proud jsem stáhnul odporem 470kohmů za odpory 33 ohmů, na kterých díky tomu vzniká úbytek 5mV a IO reguluje na snímacích odporech zbytek, tj. též 5 mV a tím je klidový proud 50 mA jedním koncem.
Jinak úprav co si vzpomínám:
- rychlé rekuperační diody z výstupů k napájení
- na napájení sady 5 ks paralelních zenerek 43 V
- zmenšení vstupního kondenzátoru na 0,33M
- zmenšení kondenzátoru ve zpětné vazbě - odříznutí nejnižších kmitočtů pod 18 Hz
- snížení zesílení na 15x
- na vstupech sériově nízkovoltové zenerky
- chladič přilepený na IO 7250
- + to co jsem psal výše
- napájení v klidu +-42,2V
- zátěž 4 ohmy - 3 pásmové (ARN 5604+magnety+bassreflex a k tomu dvoupásmo autorepro Sony)
- trafo 100 W toroid + 33G v každé větvi
- před vstupem horní propust 50Hz-12 dB/oktávu
- před ní směšovací zesilovač s regulací zisku optočlenama ve zpětné vazbě, které sníží zisk při poklesu napájení - nedochází k přebuzení
- indikátory přebuzení sledující výst. signál k napájení s prodlouženým svitem - reagují před snížením zisku předchozího stupně.

Stále funguje!

(upravil Otas 15. 5. 2021 8:38)

Re: Snížení klidového proudu

Řekl bych, že poslední dvě slova jsou vystihující pro překvapení smile.
A nemusí platit dlouho...

Nicméně se mi okamžitě vkrádá otázka, proč nevyhovuje odpor J1. Kolik mají ty shotky Uf? 0,4V? Tedy celkem proud 16A?
Proč na ARN pouštět cca 180W špičkových? Tady stačí chvilka pro nekvalifikovanou (nebo alkoholem lehce otupenou) obsluhu a budou potřeba nové.
Teslácká repra vcelku ctí impedanci jako minimum, pokud si pamatuji. Pustit do nich ve špičce více, než 10 A, je velmi nerozumné. O lavinové reakci repra ve zkratu a zátěže koncáků o 60% větší ani nehovořit.
Já bych ani nešel do zásadnějšího ořezávání nejnižších kmitočtů, ale tím odbočuji od naneseného problému.

(upravil Bobeš1 15. 5. 2021 13:28)

Re: Snížení klidového proudu

Při proudu 4A mají 0,6V a dělám to kvůli tomu, aby nevypínala nadproudová ochrana při hudebním signálu, kdy kondenzátory podrží napájení. Napájení je měkké na to jaký výkon(sinus 2x65W, jeden kanál sinus 95W) to dává+- 42,2V, tak proud nemůže být vyšší než 10A. Maximum je hlídané regulovaným zesílením podle poklesu napájení (jak jsem psal výše), tak ani "nekvalifikovaná" obsluha tomu nemůže ublížit. Právě kvůli tomu přetěžování je odřezávám ostře zdola, basreflex je naladěn na 77 Hz, a pod 50 Hz již jen zvětšuje výchylku reproduktorů, proto  tam tyto kmitočty odřezávám, aby membrána nelítala ven z mezery a zbytečně se neničila cívka-stejně už to tam nehraje.

(upravil Otas 15. 5. 2021 14:11)

Re: Snížení klidového proudu

OK, při 0,6 V to moc proudu navíc nedá.
Jen ještě podotknutí, že se cívka basového repra pohybem rovněž i chladí, zatěžování s omezeným pohybem (oříznutím basů) může být i kontraproduktivní.
Samozřejmě pod naladěním BR se to musí ostře odřezávat, jinak je tam akustický zkrat a výchylka přeběhne snadno přes úroveň X damage.....

Moje řešení by bylo menší napájení (menší výkon) a bez oříznutí (možná i v ozvučnici closed + ekvalizace), mám hluboké basy rád smile.

(upravil Bobeš1 15. 5. 2021 23:10)

Re: Snížení klidového proudu

V uzavřené ozvučnici to bylo o hodně horší zvukově basy hodně chyběly. S basreflexem to má daleko vyšší citlivost na basech s podstatně menší výchylkou membrány. V uzavřené skříni při ekvalizaci ani když membrána lítala od dorazu k dorazu to nedokázalo hrát basy v rozumné úrovni. Dnes několikahodinová zatěžovačka venku na sluníčku a chová se to parádně - sice chladič topil fest, ale stále to funguje. Jen v dynamických basových pasážích sem, tam ještě vypnula proudová pojistka (ještě dám paralelně k odporu ochozu asi 1 ohm) a bude to dobré. Jinak nejdříve bliknou LED limitací a poté zabere snížení zisku, které odlehčí zdroji a ten rychle stoupne a zisk se vrátí na normální úroveň. Obvod porovnává ss napájení konců se ss napájením předzesilovačů-zvláštní vinutí na trafu a tak to není závislé na velikosti a tvrdosti sítě. Při správně nastavené hlasitosti toto snížení zisku ani poslechově nevadí a nekoná se přebuzení do zkreslení. Omezí to opravdu jen špičky, které už by nezvládly pokrýt kondenzátory zdroje. Snižovat napájení se mně nechce - hraje to dobře a při hudebním signálu si reproduktory do kterých nejdou kmitočty pod rezonancí basreflexu (je naladěn na 77Hz, ale ještě 50 Hz nezpůsobuje zvětšení výchylky, pod již ano - proto jsem to takhle odřízl) nechají hodně líbit.
Ještě se divím, kolik si nechají líbit ty dvoupásmovky 130mm autorepro Sony, (jsou uzavřené v malých krabičkách a mají rez. na 250 Hz - elektricky oříznuté kondenzátorem), ale signál není olimitovaný, tak tam není výkon dalších harmonických, tak to asi vydrží. Několik dnešních hodin hraní na limitu to potvrzuje.
Hlavním důvodem bylo snížení klidového proudu, aby se to tolik nehřálo a nebralo to proud naprázdno ze zdroje a ten mohl nabít kondenzátory a naakumulovat do nich energii pro "hudební" výkon. Že tomu vzroste zkreslení mně vůbec nevadí.
Dříve byl zesilovač HiFi, když nepřekročil zkreslení 1%, a to tohle určitě nemá ani při větším snížení klidového proudu.

(upravil Otas 15. 5. 2021 23:34)

Re: Snížení klidového proudu

Působí to sofistikovaně, snad to i vydrží. Čas ukáže.
Slabinku tam čtu smile : správně nastavenou hlasitost....

Mám doma ARS944 (uzavřenka s ARN665) a basy hrají bohatě, možná až moc. Dle simulace se samozřejmě u rezonance BR membrána zklidní.

(upravil Bobeš1 15. 5. 2021 23:49)

Re: Snížení klidového proudu

Pokud to nastavení hlasitosti přeženeš, nic se nestane, jen už bude slyšitelná úrovňová komprimace signálu. Někomu se to může zdát dobré - působí to jako o dost vyšší hlasitost.
S basreflexem jsem řešil potřebnou účinnost basáčků k autoreprákům.

(upravil Bobeš1 18. 5. 2021 7:32)

Re: Snížení klidového proudu

https://i.postimg.cc/YhFbsTmj/IMG-20210513-191442.jpg https://i.postimg.cc/BL8x11Tt/IMG-20210307-191155.jpg https://i.postimg.cc/SYdNSgn9/IMG-20210301-190151.jpg

(upravil Otas 18. 5. 2021 12:08)

Re: Snížení klidového proudu

Mno, není to švanda, přidávat součástky na hotový plošák. Zvláště u tenkých spojů.
Já se raději nechlubím svými plošnými spoji (bo tady se s nimi obvykle předvádějí samí supermani smile - viz třebas K300), dělám si je sám, často je přeosazuji a podle toho vypadají sad. Kolegyně DJka (živí se osazováním a pájením), když je vidí, odpoví obvykle jen tři písmena : fuj!
A to, aby vypadaly o fous lépe, beru štěteček a omývám je lihem, bych smyl kalafunu smile.

Jinak mi není jasný účel 4 menších plastových diod přidaných uprostřed mezi výkoňáky, ty jsou tam proč? Že by doplnění ochrany výstupu k napájení?
A tipnu si smile:
- Pod přidanými ellyty se skrývají zenerky proti přepětí napájení.
- Přidané ellyty a Wima jsou asi pro solo napájení švába pro snížení vlivu poklesu napájení.

(upravil Bobeš1 19. 5. 2021 7:23)

Re: Snížení klidového proudu

Kalafuna funkčně ničemu nevadí, a nebudu po každé úpravě omývat spoje. 4 malé diody jsou rychlé rekuperační  diody z výstupů k napájení. Elyty jsou jen další filtrace, nic jiného v tom nehledej, pod nimi jsou ty zenerky na napájení. Další kondenzátory (1M) jsou paralelně ke kondenzátoru ve zpětné vazbě, který je zmenšen na 2,2M, tak že zpětná vazba je naladěná na nejnižší přenášený kmitočet 18 Hz a omezuje tak přenos zbytečných nejnižších kmitočtů

Doplnění odporů a detaily:
https://i.postimg.cc/ftZBvXdR/IMG-20210518-182114-2.jpg https://i.postimg.cc/8fz42St8/IMG-20210518-182133-3.jpg https://i.postimg.cc/F1TDjYHh/IMG-20210518-182159-2.jpg

Otas napsal:

Mám doma ARS944 (uzavřenka s ARN665) a basy hrají bohatě, možná až moc. Dle simulace se samozřejmě u rezonance BR membrána zklidní.

To je ale větší basák, navíc v podstatně větším objemu.

Re: Snížení klidového proudu

Přidám další info. V sobotu mikroapárka ozvučovala sál, kde bylo 70 lidí a ač to bylo téměř nad její síly, tak i po 5 hodinách neustálého týrání na hraně limitace (někdy i za ní - LED indikace limitace a omezení zisku dost blikaly), tak bez následků to přežila. 7250 napájená +- 43V do 4 ohmů a již roky stále drží, reproduktory značně přetížené drží též, jen lidé nechápou, kde se to v tom bere!

Re: Snížení klidového proudu

Já se divím rovněž smile.
Byli na tebe hodní, jestli ti pro nedostatek hlasitosti nenadávali.

Kdysi jsem míval bedýnky s ARN 5608 (sérioparalelně 4*) s výškami oddělenými jen kondíkem a odporem (4* nějaké eliptické RFT) a hrály překvapivě dobře (zes ale jen 100W sinus a byly to uzavřenky).
Dlouho mi trvalo, než jsem jejich zvuk kvalitativně (na basech) překonal.

(upravil Bobeš1 10. 11. 2022 12:47)

Re: Snížení klidového proudu

Nadávali, že to mám ztlumit, chtěli se u toho bavit. Ale jinak velice kvitovali kvalitu zvuku. Ono totiž většina dnešních lidí je zvyklá na různé boom boxy, samozřejmě mono, když pak slyší stereo zvuk, tak jsou z toho překvapení. Ten boom box řve z jednoho místa a jinde zvuk není. tady je zvuk rovnoměrně rozprostřen a nikoho to neobtěžuje a přitom všichni slyší. Navíc skladby popu z 80-let, které jsem pouštěl stažené přímo z orig. CD na MP3 v 320 kbit jsou nazvučené daleko příjemněji, než dnešní dynamicky zkomprimované a datově stlačené.
Jsem s touto mikro apárkou naprosto spokojen. Během pár minut sbalím kablíky a sám lehce a rychle odnesu.
Ano, jsou to podobné basové repro jako zmiňuješ (v mém případě 2xARN 5614 + přidané magnety a naladěný bassreflex na 77 Hz pozitivně fungující už od 50 Hz nahoru, to pod tím strmě odříznuto, výkon sinus 2x 65W, jeden kanál 95W, hudebně přes 130W na kanál)
Docela by mě zajímalo co z těch úprav má největší vliv na spolehlivost? Většina lidí tvrdí, že to nevydrží ani při daleko menším využívání výkonu. Málokdo to napájí takhle vysokým napětím a zatěžuje do 4 ohm. Řekl bych, že dost pomáhá ten chladič na té 7250.

Píšeš: "Dle simulace se samozřejmě u rezonance BR membrána zklidní."
Co tím myslíš dle simulace? Ona se zklidní i ve skutečnosti.

Re: Snížení klidového proudu

Mno, já žiji v jiných hlasitostních úrovních, než cca 108 dB ve špičce a mám rád skutečné basy. Ale to je dáno i tím, že dělám zvučení kolem diskoték už (možná příliš smile) dlouho.
V sobotu povezu na narozky (18) o 40 lidech zes 2*600 W a repra s účinností cca 92 dB/W/m a laděná na 42 Hz, pod 40 Hz ořezávám. A jsou to 12" s Xmax 9 mm na každou stranu... Ano, je tam rezerva, má to své kouzlo, dává to fantastickou dynamiku do hlasitostních špiček. Jinak to klidně může hrát vcelku potichu..

Nedávno jsme jeli retro - 90ky a už mi tam skutečně basy scházely, nejsou obvykle ani na tehdejších CD nahrány. Tam mi kdysi - v těch dřevných časech - stačily ARA9918 a 2* 140W zesilovač na sál pro 200 lidí. Ale technologie jde dopředu, nároky (i hluchota) posluchačů rovněž.
Naopak některé skladby posledních let se v nabustrovaných basech doslova vyžívají. Bez těch basů je výsledek chabý.

Nejdůležitějším faktorem pro spolehlivost je kvalita obsluhy smile. Nepřetěžovat repra (špičky snesou, ale není těžké takováto repra přehřát).
Ve zmíněné bedně na sobotu mají basová repra "jen" 450W a zesilovač ve (hudební) špičce udělá 700W. O 80W driveru ani nehovořím...
Vražedným je i překročení Xdamage, naladění na 77 Hz bych pro fullrange tutově nedělal. Některá repra to snášejí snadněji (v profi podle Huberta třebas BC), jiná jsou háklivá...

Jistě, simulace často skutečnosti odpovídá smile, abych si tu občas dával pozor jak při zkouškách z právničiny smile.

(upravil Bobeš1 10. 11. 2022 17:44)

Re: Snížení klidového proudu

Proč myslíš, že je 77 Hz v tomhle případě špatné? Začínal jsem níž, ale abych poslechově vyvážil úroveň basů k  použitým autoreproduktorům dostal jsem se až na oněch 77 Hz a to pásmo funkčnosti je už od 50Hz, pod už se výchylka s otevřeným bassreflexem zvětšuje, tak tam jsem to musel odříznout. V tomto uspořádání je zvuk vyrovnaný bez kmitočtového korigování a s využitím maximální citlivosti použitých reproduktorů. Dnes, když jdeme občas na ples, nebo zábavu, tak se hrozím jaký příšerný zvuk dokážou z dnešních aparatur vytvořit. Zvukař běhá po ploše, v ruce má tablet, kde ovládá všemožné korekce, ale zvuk je většinou neposlouchatelný, zbytečně hlasitý, kmitočtově nevyvážený, bučící, s chybějícími nejvyššími výškami - prostě hrozný. Lidi se chytají za uši, křičí na sebe a prchají z taneční plochy si někam odpočinout a pokecat.
Píšeš, že reproduktory lze přehřát, ale to jsem řešil již dříve a většina fóra mně tvrdila, že je to nesmysl a byla přesvědčena, že se reprák ani nehřeje. Ale já bych reproduktor pojmenoval spíš jako tepelný spotřebič jehož minimální vedlejší produkt je zvuk. Jaká je účinnost běžného reproduktoru v % vyzářeného výkonu k příkonu?
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=14411

Re: Snížení klidového proudu

Přehřát a spálit myslím samozřejmě cívku - kmitačku, nikoliv magnet.
Co se týče magnetu, jeho přehřátí se bere v úvahu tak v profi u neodymových magnetů, které jsou malé a třebas u subů, kde je dlouhodobý výkon ve stovkách wattů. Zde je zvýšení teploty okolí (opět pro cívku) nebezpečím, které snižuje zatížitelnost (kromě zvýšení tepelné komprese). Magnet sám to přitom vydrží. Proto jsou na výkonných neodymech obvykle instalována chladící žebra.
Výkony některých zvukařů jsou skutečně nedobré, to souhlasím. Někdy je až překvapivé, co na vcelku slušné aparatuře dovedou vyloudit za zvuk. Ale občas naopak se mi zvuk velmi líbil, při live pak mám ve zvyku zajít za zvukařem a zvuk mu pochválit.
Často si DJové neuvědomují, že příliš velkou hlasitostí lidi unavují a kazí výsledné pocity (na jednu hodinu hluku potřebuje člověk cca 4 hodiny odpočinku pro uši). Nechávají se od otravných provokatérů vyhecovat k otočení volume doprava. A občas si ani sami nedají říci. Pro známého kluka, co provozoval diskotéku, jsem do cesty signálu k zesilovačům vložil automatický regulátor (skokově: -6 a - 26 dB). A hleďme, šlo to, předtím na jeho pokyny ke ztišení DJové kašlali. Což ho stálo 4 membrány do driverů a dva basáky. Po instalaci jelo vše bez poruch.
Já dělávám jen reprodukovanou hudbu (live jen v nouzi a nemám se čím chlubit) a občas dostávám ámok, když mi zeza beden DJové kroutí s korekcemi. A nebo když se v opilosti DJ spletl a namísto gain přidal výšky sad.
Projeď si repráček tónovým generátorem (třebas signálem 5 W, abys nic nepřehřál), jak jsem napsal, bývá to poučné. Ladit BR podle uší při písničce je zrádné. Baskytara (čtyřstrunná) má nejnižší tón kolem 40 Hz, o varhanech raděj nehovořím. A když baskytarista za to vezme, chudák membrána běhá jako utržená.

(upravil Bobeš1 11. 11. 2022 9:07)

Re: Snížení klidového proudu

Baskytara a 40 Hz má smůlu, to je strmě odříznuté, protože je to pod kmitočtem bassreflexu a jen by lítala membrána a zvuk by to nevydávalo. A zbytečně by se spotřebovával výkon zesilovače a ničil reprák. Generátorem jsem apárky projížděl a dokonce měřil úroveň mikrofonem a úpravou výhybky odstraňoval nedostatky ( i fázování), ale základ byl na ucho - musí se mně ten zvuk líbit.
Přesně to co popisuješ se děje na zábavách a člověk je pak otráven a vůbec si to neužije. Zvuk je agresivní, nepříjemný a přitom mu chybí čisté výšky a basy bučí celým sálem. O prostorovém efektu ani nemluvě - stejně většinou hrají mono. Paradox je, že nejlépe se tancuje a poslouchá reprodukovaná hudba o přestávce, která je vyvážená, prostorová a příjemná, nenarvaná do nepříjemné úrovně. Ale kapela je nasraná, že o přestávku lidi tancují a jsou spokojení.
Je mně jasné, že magnet nespálím, ale spousta lidí zde na fóru si myslí, že magnet se ani nezahřeje.

Píšeš:

"Pro známého kluka, co provozoval diskotéku, jsem do cesty signálu k zesilovačům vložil automatický regulátor (skokově: -6 a - 26 dB)"

Čím to bylo řízeno? A ty skoky nevadily? Je to něco, co mám já v té apárce, ale já to mám plynulé optočleny a řízeno poklesem napájecího napětí konců.

(upravil Otas 11. 11. 2022 14:17)

Re: Snížení klidového proudu

Bylo to postaveno právě proto, aby to vadilo. Není to žádný regulátor úrovně (i ten jde přeřvat). Obtížně odpojitelný přišroubovaný (ocelový smile) blackbox, na kterém svítí pouze světýlka - barevné LED. A když DJ na jejich varování kašle, přijde trest. Relátka sníží úroveň signálu (nedá se to masterem dohnat!) a DJ není za frajera, ale za blba.
Stačila obvykle jediná zkušenost a hned se srovnali. Žádné škody na bednách, zvuk slušný a lidé (teď nemyslím ty, co si chtějí simulovat Armagedonskou bitvu sad ) spokojeni, i návštěvnost se zvýšila.
Jinak obvodově jednoduché jak facka: Signál (kmitočtově závisle - vyšší kmitočty trochu rychleji) nabíjí kondenzátor (který je pomalu i vybíjen). Napětí z něj další operáky v zapojení jako klopáky spínají LEDky a relátka (kterým stačilo 24V 15 mA).

Jinak u kapel to někdy ani zvukař nemá jednoduché. Stalo se mi, že mi nějací začátečníci ohulili komba (já zajišťoval jen vokály, flétnu a perkuse) a byl jsem v háji, bylo to tam mrňavé tak, že se k nim ani nedalo dostat a dát pokyn k volume down. Jeli dlouho bez pauzy. Moje chyba, že jsem se předem nedomluvil na formě pokynu (snad světlice by si všimli sad ).  K tomu mi všechny mikrofony braly ruchově právě ta komba, měl jsem sto chutí jim vypnout elektriku. Hospodský (právem) na mne na.raný, zvuk jedna velká uřvaná koule, prostě děs.
Jinak bývá hnusným zvykem stahovat na ekvalizéru poslední oktávu (nad 10 kHz), ono jí starší zvukaři ani neslyší sad. Já také ne, ale nechávám jí žít, i mladí mají nárok na kompletní zvukové pásmo.