Téma: Praskanie v reproduktore

Dobrý deň, mám taký problém, že pri asi 1/4 výkone aktívneho subwoofera v ňom začne praskať ako keby chytal spätnú väzbu. Deje sa to iba pri napájani zo siete --> cez trafo a graetzov mostík. Keď ho napojím z autobatérie tak ho v pohode vybudím naplno. Mám podozrenie či niečo nieje s mostík lebo výstup z mostíka je vedený do čokoládky kde je aj priamo vyvedený výstup z batérie takže napájanie z batérie ide mimo mostík.

Re: Praskanie v reproduktore

To ti asi těžko někdo poradí. Chybí vlastně jakákoli informace o typu, zdroji, konfiguraci atd.

Re: Praskanie v reproduktore

Máš uvedeno trafo a mústek, takže kondenzátor asi s malou kapacitou, nebo snad žádný?

(upravil Sifo 3. 3. 2014 13:39)

Re: Praskanie v reproduktore

jeden elektrolit 10 000uF zdroj toroid 100VA,12V na výstupe a 8,33A, usmerňovač graetzov mostík diody sú KY194

Re: Praskanie v reproduktore

Jednak 10 000uF při 12V je málo, při tak malém napětí má kond malou filtrační energii, a vypadá to taky (i když neznám výkon toho subu), že ani to 100VA trafo nebude stačit výkonem.

(upravil Sifo 3. 3. 2014 15:22)

Re: Praskanie v reproduktore

zosik som použil tento http://svetelektro.com/clanky/subwoofer … y-294.html takže pri maximálnom vybudení to dáva 70W a ešte keď napätie tam je 17,5 V , lebo mostík ti vynásobí vstupné napätie približne odmocninou z 2. Kamarát má taký istý zosík len on má klasicke staré trafo o výkone 120 VA tak neverím zase, že 20 VA by to spravilo.

(upravil zdenek00 3. 3. 2014 18:22)

Re: Praskanie v reproduktore

No, 20 VA to asi nespraví. Zkusil bych zvětšovat kapacitu filtrace, vychází mi přibližně na 10A a 10 000uF činitel filtrace s bídou 50%, tzn. kolísání napětí podle odběru bude asi od 7 do 14V. A stejně i tak, na 70W výkonu není trafo 100VA nic moc (ale při 12V stačit bude).

Ty diody taky pro tento účel nejsou nejvhodnější, jsou to rychlé diody a podle katalogu mají provozní napětí 1,4V, to je při trafu 12V a dvojčinném usměrnění ztráta 2,8V, zbude 9,2V.

Re: Praskanie v reproduktore

Sifo,TDA1562Q neodpouští chyby v napájení.Už toho o něm bylo napsáno více.Vodivé cesty a propoje je vhodné mít připravené na větší než teoretický proud.Bez kvalitních kondíků taky zlobí.Rovněž může zlobit s tlumivkou v napájecí cestě.Výsledným efektem nedodržení výše uvedených věcí je právě ono "praskání" v repro.Ukaž fotky tvého provedení.

Re: Praskanie v reproduktore

ale prečo to vlastne na baterku ide dobre a zo siete zle? tomu fakt nechapem

Re: Praskanie v reproduktore

Právě proto,že tyhle obvody jsou určené pro napájení z baterie.Prská ti to proto,protože ten chcíplej zdroj nedokáže dát špičkově(krátkodobě) proud který tyto obvody pro svou správnou funkci potřebují.Výsledek-prskání v repro.Baterie ti je schopná dát špičkově proud který je potřeba,zdroj bohužel ne.Navíc tvůj toroid bude mít větší odpor vinutí,než trafo EI,takže i to ti nepřidá.Už je ti to jasnější?

Re: Praskanie v reproduktore

hmm, o niečo ano a čo by ste mi odporučili zohnať si klasické trafo alebo sa bude dať niečo spraviť aj s týmto?

Re: Praskanie v reproduktore

To vůbec nemusí být řešením.Ukaž fotky,a my ti tu s úpravami pomůžeme.Takhle na dálku to bude na dlouho a s nejistým výsledkem.

Re: Praskanie v reproduktore

https://i.postimg.cc/T55ZDRtT/2167102.jpg https://i.postimg.cc/SJ8BQxXr/2167103.jpg https://i.postimg.cc/xX2WXVMS/2167104.jpg

Re: Praskanie v reproduktore

Poooochválen buď soudruh Kristus yikes
Jak tak koukám, tak zdroj asi nejspíš nebude jediná chyba, protože tahle příšernost není pájená ale doslova s odpuštěním posoplená. Asi yb to chtělo udělat novej plošňák a kulturně zapájet. Pak teprve řešit další.

Web

(upravil zdenek00 3. 3. 2014 22:37)

Re: Praskanie v reproduktore

No je to trošku míň kulturní, ale když to jede na baterku... Podle mě by stačily použít na usměrnění nějaký šotky, tak 30V/15A a kondík poskládat alespoň tak 50000uF, radši i víc. A silnější napájecí kabely, aspoň 1,5. Trafo zatím nechat, diody samozřejmě na chladič. Mělo by to pak snad jet.

Edit.: ten chladič na IO je malej na 60W sin.

Re: Praskanie v reproduktore

za to spájkovanie sa hambím big_smile ale tak nie každý je dokonalý... čo sú to šotky a prečo diody na chladič keď sa nehrejú?

(upravil microlan 4. 3. 2014 10:05)

Re: Praskanie v reproduktore

Tak se podívej, čím to napájíš

http://www.falstad.com/circuit/#%24+1+5 … .4+0+-1%0A


http://elektrotest.cz/files/images/elektro/zdroj4.jpg

pro ty, kterým nefunguje simulace, co tu javu má ORACLE je to k zlosti, zejména jejich ASK

Re: Praskanie v reproduktore

Diody schottky (princip viz google) mají menší napětí v propustném směru, typicky asi 0,6V a jsou vhodné pro usměrňovače, kde se pracuje s nižším napětím, není napěťová rezerva trafa a kde zmenšení úbytků napětí i v řádu desetin voltu je vítané. Navíc se vlivem menšího napětí i míň hřejí. I tak je ale při proudu 8A a napětí na můstku 1,2V na diodách ztráta skoro 10W, ta se projevuje ve formě tepla a ochlazovací povrch diod ani odvod z nožiček do DPS toto teplo nemusí dobře odvést, proto se dávají na diody aspoň malé plechové chladiče. Ale stejně v tvém případě nedostaneš z IO plný výkon, trafo 12V/100W po usměrnění a při plné zátěži dá ve výsledku tak 10V DC napětí. Pro dosažení plného možného výkonu by byl nutný alespoň jednoduše stabilizovaný zdroj tak 15-16V.
Pokud bude zesilovač v bedně subu, je potřeba všeobecně počítat s většími chladicími plochami jak diod, tak IO, nějaký teplo m.j. dodá i trafo.

(upravil Sifo 4. 3. 2014 11:23)

Re: Praskanie v reproduktore

Takže po výmene diod, doplnení kondenzatorov by to malo ísť? Subik je zatiaľ v dome nakoľko nemám auto, plný výkon nepotrebujem postacilo by aj 70-80% výkonu

(upravil zdenek00 4. 3. 2014 11:54)

Re: Praskanie v reproduktore

V každým případě bude nejjednodušší zkoušet zatím zvětšovat filtrační kapacitu. Pokud je zesilovač v pořádku, mělo by se zvětšování zřetelně projevit větší stabilitou provozu při přidávání hlasitosti. Následnou výměnou diod se dále zvýší usměrněné napětí asi o 1V, což je pro toto zapojení dost.
S tímto konkrétním obvodem nemám osobní zkušenost, je určen primárně pro napájení z autobaterie a nevím prakticky, při jakém výstupním odporu zdroje už bude plně stabilní. Chce to zkoušet nebo hledat nějaké zkušenosti s ním na netu. Bude to záležet na víc věcech, třeba i na činném odporu vinutí trafa, na tom, jestli výsledná filtrační kapacita bude jeden kondenzátor nebo složená z více paralelních apod.