Re: Brum gramofonu Tesla NC450 - to není ten stále se opakující problém
Tak jsem na svorku připojil i motor a nosnou desku s ložiskem, a stejně, zapnutý motor brumí.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Zdroje signálu » Brum gramofonu Tesla NC450 - to není ten stále se opakující problém
Tak jsem na svorku připojil i motor a nosnou desku s ložiskem, a stejně, zapnutý motor brumí.
Pánové, a nemůže to dělat zdroj?
Původní transformátor, jenž měl dvě sekundární vinutí a dvoucestný usměrňovač, jsem nahradil externím adaptérem a můstkovým usměrňovačem. Připadá mi, že to je jedno a totéž, ale nejsem elektrikář, takže se můžu plést
Máš na zemnící svorku připojeno raménko i závěs raménka? Trubka je od závěsu izolována safírovým ložiskem.
Přijde na to, dělala to Tesla originálně?
Já si vnitřek totiž přesně nepamatuji. Ale podle nákresů v servisním manuálu tam pod závěs ramínka vede nějaký vodič, jenž je k němu přišroubovaný. A z ramínka vychází 8 vodičů - 4 jsou od přenosky, 1 od tělesa ramínka, 2 jsou od fotoelektrickýho vypínání, a ten poslední? Asi to bude on. Je vodivě spojen se svorkou, ale není na ní přímo naletován. Je naletován na zem plošňáku, stejně jako vana, obal motoru a kovová základna s ložiskem. Se svorkou to je spojeno díky neodizolované díře, ve které je svorka našroubovaná.
Pánové, a nemůže to dělat zdroj?
Původní transformátor, jenž měl dvě sekundární vinutí a dvoucestný usměrňovač, jsem nahradil externím adaptérem a můstkovým usměrňovačem. Připadá mi, že to je jedno a totéž, ale nejsem elektrikář, takže se můžu plést
No, nemusí to být totéž. Takovej čínskej adaptér s přesyceným jádrem dokáže pěkný prasárny, zvlášť ve vodičích s tak nízkou úrovní jako od přenosky. Zkus ten zdroj přehodit na to původní řešení. Ono že to dělá až po zapnutí motoru nemusí být motorem, ale jen tím, že po zvýšení odběru začne ten adaptér víc rušit. Ono takhle na dálku se to těžko řeší, to by člověk musel mít pod rukou.
Dvoucestný a mustkový usmerňovač je to isté.
Ok, tak tedy původně dvě diody, nyní čtyři
Tak jsem to předělal na původní transformátor a je to stejné, pořád motor brumí do repráků.
Tak to je zvláštní, že by některá špulka v motoru? Zkus změřit odběr motoru, jestli koresponduje s údaji výrobce. Já jsem se teda ještě s brumem od motoru v gramci nesetkal. A to jsem často při konstrukci gramce zkoušel ještě před finálním doděláním zemí a v pohodě. Ještě mě napadá, nemáš tam nějakou smyčku poblíž motoru, kolem motoru atp? Problém je v tom, že v gramci jsou velmi nízký úrovně signálu a tam se to chytá dost ochotně. Teda chytá se to tam stejně jako jinde, ale vzhledem k nutnosti velkého zesílení těch nízkých úrovní samozřejmě zesílíš hodně i to nachytaný svinstvo.
Vyzkoušel jsem změřit ten odběr a naměřil jsem 0,36A při otáčkách 33. Ale nevím, kolik má být správně, nikde jsem se to nedočetl :-/
Zdvojenou zem bych u motoru mít neměl, mám ho zapojený originálně, nic jsem tam neměnil, pouze na pouzdro motoru jsem přivedl vodič, který jsem připojil na zemnící svorku. Ale bez něj to bylo stejné.
A teoreticky, kdyby ten brum dělal motor, neměla by se změnit jeho frekvence při změně rychlosti na 45? Frekvence totiž zůstává stejná.
Stáhl jsem tónový generátor. Podle něj jsem odposlouchal, že ten brum má 100Hz.
Ta 450 má motor SMR300-100-RI24 a jeho technické parametry najdeš zde: http://www.regulace.cz/CZ/KM/km_300-100ri.html
Možná to není zrovna tento problém, ale kdysi jsem opravoval gramofon, který se choval jako ten váš - po spuštění motorku slabý, neodstranitelný brum. Po dlouhém hledání se situace vyřešila výměnou kablíků do ramínka a dodatečným stíněním z tenkého (asi 0,1 mm) Ms plíšku živých částí konců kablíku. Brum zcela zmizel. Podotýkám, že jsem použil teprve asi třetí typ dostupných stíněných kablíků, se dvěma byl problém.
Pro Sagitarius: Ty stránky znám, avšak uplně moudrý z nich nejsem. Nicméně tam čtu "Amplituda proudu jedné fáze" 0,25A. Jestli je toto odběr motorku, pak nesouhlasí s mou naměřenou hodnotou 0,36A. Znamenalo by to tedy, že je ten motor vadný?
Ten brum 100Hz mi ale připadá spíš na usměrněný pulzující napětí, ne?
Pro zdenek00: Kablíky v ramínku jsem vyměnil za ProJect. Je ale fakt, že ta část cesty od paty ramínka k výstupním chinchům je bez stínění.
Já si stále myslím, že je to někde nedostatečně stíněné. Napětí z přenosky je v řádech tisícin voltu a takové napětí se naindukuje lehce, zvlášt když je blízko motorek nebo trafo.
Když sáhneš na trubku ramínka, zesílí se brum?
Nikolivěk.
No, pokud měříš celkový příkon, tak to úplně přesný nebude. Musel bys měřit jednotlivý fáze při plný amplitudě, což u tohoto napájení ale není. Ale v globále by to tak nějak přibližně mohlo být. Tomu motoru nic nebude- ono načnutou některou špuli bys poznal i nepravidelným chodem motoru. Taky je třeba myslet při posuzování naměřených výsledků na to, že na krmení motoru je použit trochu vyšší kmitočet, než 50Hz. Na 33 ot. je to nějakých cca 150Hz, na 45 ot. cca 200Hz.. To mě napadlo jen jako spíše krajní možnost. Osobně jsem se ještě se šluslou špulkou v těch synchronních a krokových motorech v gramcích nikdy nesetkal.
Ale
Tak a teď jsem zvědavý, co mi povíte na toto :
Pokusně jsem gramofon zapojil místo na transformátor na 12V motobaterii. Gramofon nebrumí!
Co shnilolyty ve filtraci za trafem, nehnijí?
Audioweb.cz » Zdroje signálu » Brum gramofonu Tesla NC450 - to není ten stále se opakující problém