(upravil divnypocit 25. 9. 2013 10:58)

Téma: pájení pájecím perem

napíše mi někdo prosím jak debilovi postup při pájení pájecím perem? na špici hrotu mi nedrží cín (jak u trafačky) a tak musím v jedné ruce držet pájecí pero a v druhé cín ale chybí mi třetí ruka na přidržení součástky pinzetou.  Zajímá mě jestli je nějakej lepší postup. zkoušel jsem různé držáky dps ale je to na nic já potřebuju držet součástku aby byla pevně na míste a já jí mohl dobře zapájet.

Re: pájení pájecím perem

Obvykle dáš součástku do DPS, jednou rukou pájíš a druhou přidáváš cín.. Jde to narafičit tak že cín na stole ti čouhá ze špulky a máš tak volnou ruku na přidržování ..

Web

Re: pájení pájecím perem

Toto je jedna nepekná vlastnosť "mikropájky" oproti trafopájke na ktorú som si nezvykol dodnes. Ďalší spôsob je, že súčiastky v DPS "zafixuješ" tak že im ohneš nožičky a potom už len do radu prispájkuješ, tak že máš v jednej ruke pero a v druhej pájku. Avšak osobne tento spôsob nemám až tak rád, lebo to veľmi znepríjemňuje výmenu súčiastky pri prípadných opravách a o ladení radšej už ani nehovorím sad

Re: pájení pájecím perem

Odpory a kondy se dají zafixovat mírným roztažením nožek po vsunutí do DPS. Patice a vícevývodové součástky pájím tak, že je podržím na místě, na hrotu mikropájky rozpustím kapku cínu, kterou součástku ve 2 bodech fixuji (obdobně SMD uchytím v jednom bod) a pak pokračuji s cínem v jedné a mikropájkou v druhé ruce.

Re: pájení pájecím perem

Jo s tím roztažením nožiček to tak dělám ale přišlo mi to idiotské a zajímalo mě jestli je i nějaký lepší způsob, prý exsitují duté hroty které ten cín chytnou ale zatím jsem to nějak nestudovl a honit cín po stole je taky na nic.

Re: pájení pájecím perem

Asi nějaké špatné hroty. Já pájku na hrot pera normálně dám. Jinak bych to musel rozflákat... smile

Re: pájení pájecím perem

dobré tema smile tiež by ma to zaujímalo. Asi všetky spomínané možnost som vyskúšal no pri každej je nejaky problem. Proste ani jedna neni dobrá.

Pri ohýbaní nožičiek tak aby súčiastka držala (napríklad odpor) sa často uvolní a z druhej strany je potom vysunutý napríklad o 0,5mm. Pri väčších padoch zase po odštiknutí bude vidieť že nožičky niesu rovné ale idú na stranu. Riešením by bolo ohnúť nožičky tak aby nemuseli byť vychýlené pod uhlom ale proste ich naohýbať tak aby boli dalej od seba, čo ale nepôjde pri použití prípravku na ohýbanie nožičiek...

Pri naspajkovaní/ predspájkovaní pár bodov sa cín ohrieva 2x a nemusí byť už taký lesklý a je to pracné, robiť jednu vec 2x. Pri tomto predspájkovaní je tiež potrebné nejako chytiť súčiastku. Alebo naniesť cín na hrot a potom z neho na DPS. Čo pri zoškvarenej kalafonií príliš dobre nejde, aspon mne teda.

Cín vedla DPS tak aby mieril na pad ako píše reeb, to sa tiež nerobí dobre, bolo by dobré ho pri tom posúvať...

asi najblbší príspevok otrý tu na fore mám smile

(upravil divnypocit 25. 9. 2013 22:54)

Re: pájení pájecím perem

Crashpc a co mas za pero? ja toho vyzkousel vicero i drahe stroje a nikde to nedrzi, jo ono to jako drzi ale urcite ne jako kapka na spicce hrotu ale proste nekde vys kde je to ale k nicemu a jen se to tam prepaluje.

Re: pájení pájecím perem

Důležité jsou dvě věci čistý hrot, kvalitní cín. Pak taky záleží na tvaru hrotu. Jsou hroty na které naberete více cínu a na některé naberete jen nepatrné množství. Jediné co mi občas vadí, že ten cín není přímo na té špičce, což by mi občas šiklo. Pokud chci nabrat větší množství cínu tak ten cín prostě musím držet těsně na místě kde chci pájet. Pro některé věci se mi víc osvědčila pájecí pasta (pozor ne ten sh..t, který někteří výrobci rádi uvádějí za pastu).

Uvědomte si, že primární určení takové pájky (pájecí stanice) je SMD. A k tomu musíte takto přistupovat. Kdyby ten hrot nabral tunu cínu tak ho hodím do koše. smile

Web

Re: pájení pájecím perem

Mám Wellerku s plochým hrotem a cín na něm normálně drží. Asi 3mm od špičky má hrot trochu jinou barvu a na té části udrží i pěkně velkou kapku cínu, po přiložení k pájené věci z ní pak cín pěkně sjede na DPS.
Nebo naopak stačí jen neznatelná trocha cínu a i ta krásně sjede na pájenou SMD součástku.
Horší je to s tavidlem, které se spálí a tak je lepší si kápnout trochu tavidla předem na DPS (gel ve stříkačce s jehlou). Takže je to jen přichytit pár vývodů a pak klasicky zapájet s cínem v druhé ruce.

Horší je oprava studených spojů, protože na hrotu nedrží tavidlo. A držet v jedné ruce cín (některé spoje jej potrřebují přidat víc, jiné jen trochu a jiné vůbec) a ještě ze stříkačky vytláčet gel mi nějak nejde. A přetírat celou DPS roztokem jaksi není ono. Chtělo by to nějaký cín s více tavidlem.

Re: pájení pájecím perem

hrot čistím houbičkou a používam crystal 505, zkusím jiný hrot jako jo on se ten cín chytne pěkně ale zbytečně musím tu součástku pálit o proti tomu když jen cín přiložím to je hned během vteřiny, no mě hlavně zajímalo jestli jsem takový blbec nebo to je to normální problém.

Re: pájení pájecím perem

divnypocit: zbytečně to přepaluješ právě kvůli absenci tavidla. To se odpaří než stihneš přenést hrot k součástce a cín bez něj hůře chytá. Zkus si na vývod předem kápnout tavidlo.

Re: pájení pájecím perem

ok dnes doma zkusím smile

Re: pájení pájecím perem

Pánové, to si snad děláte prdel... dají se najít instruktážní videa, návody a přesto to děláte zcela blbě sad.

S mikropájkou se pájí tak, že v jedné ruce držím pájecí pero a druhou přidávám trubičkovou pájku. Hrot musí být čistý, pokovený, jinak nepředává dostatečně teplo do spoje. Jakékoliv nabírání cínu na hrot je prasečina a nesmysl, tavidlo se odpaří a pájka během pár zlomků vteřiny degeneruje. To není pájení, ale smrkání.
Součástky se upevňují zahnutím vývodů, nebo taky osazením v rámu a součástky se po dobu pájení fixují.

Web

Re: pájení pájecím perem

100% souhlas Sendy.

Re: pájení pájecím perem

Sendy: Ano, to je sice správný postup, ale někdy není možné v bojových podmínkách takto postupovat. U tavidla není v případě potřeby problém nějakou mikrokapičku nanést i na pájený spoj. Jsou situace, kdy prostě komponent nejde upevnit nijak, a tak se musí postupovat nepředpisově. Obzvláště u olova je to skoro BUŘT, protože z toho jsou nakonec dobré spoje.

divnypocit: zvládnul jsem to snad na každé pájce. Není to vždy lehké, není to standartní postup, někdy musím třeba natřikrát, ale jelikož běžně PTH nepájím, nebere to moc času. Další věc je, že nepotřebuju velké kapky, jako možná potřebuješ ty.
Další možnost jest jeden pájecí bod prostě nacínovat, a do horkého cínu vsunout vývod komponentu. Možností mraky, jen to chce trpělivost.