(upravil Dingo 17. 11. 2007 19:12)

Re: napajanie mini-vrtačky

Taky tu vrtačku mám, už několik let, vrtám s ní jen občas a prakticky funguje pořád stejně - vibruje a hází pořád stejně. Nedávno sem vrtal skoro 200děr, pro jistotu nadvakrát, po tý stovce už byla slušně rozpálená a potila se mi ruka, ale funguje furt stejně. Řekl bych, že pro amatéra co nedělá nic profi a moc často to stačí.
Napájím to adaptérem 9V 700mA, ten adaptér sem dostal od kámoše, že nefunguje a třeba se mi podaří ho spravit, vyměnil sem diody a kondík a funguje - už několik let s tou vrtačkou.
-
Dobrá rada na upínání vrtáčků - do sklíčidla u vrtačky na kterám je napsáno min. 1,5mm se dá upnout i 1mm a i menší vrták, chce to jen přemýšlet jak.
Stačí k tomu tenký drátek a omotáte jím napevno dřík vrtáčku čímž zvětšíte jeho vnější upínací průměr;-)
-

Taky mám to trafo od Pika, selen sem vyhodil, dal tam můstek pro jistotu na chaldič a vylepšil sem si to trafo stabíkama 5V, 9V a 12V. Na různý jednoduchý věci to stačí smile

Re: napajanie mini-vrtačky

docela dlouho jsem pouzival misto vrtacky na dps nejaky motorek z tiskarny, ale nebyl jsem sto vyresit rozumny uchyceni vrtaku tak, abych ho mohl vymenovat a aby nevibroval... az budu mit cas, tak se zase o neco pokusim (diyfan smile )

Web

Re: napajanie mini-vrtačky

Jiku, víš, proč byl v transformátoru PIKO FZ1 ten selénový usměrňovač?

Protože selén sám o sobě poměrně dobře odolává zkratům /o které v kolejišti nikdy není nouze/, sám má totiž poměrně velký vnitřní odpor, tím pádem omezuje zkratový proud na nějaké rozumné maximum, bezpečné pro transformátor. Diody by tam byly věčně v prdeli, přehřáté a při průrazu můstku by začal hořet i transformátor.
I přesto má síťové trafo tohoto NDR werku tepelnou pojistku, to zase kvůli zkratu na střídavém výstupu pro příslušenství kolejiště.
Je to přesně opačně, ten werk byl vymyšlený fikaně a v podstatě nešel zničit - proto ty transformátory ještě dnes bezproblémově fungují. A regulace + přepínání polarity? Schválně zkus vymyslet jednodušší a bez jediného polovodičového prvku...
Bylo to laciné a HLAVNĚ určené pro děti, takže to muselo být 100% bezpečné a nezničitelné.

Web

Re: napajanie mini-vrtačky

Asi v 1987 jsem koupil v modelářských potřebách motorek Mabuchi za 80 Kč, asi 12 tisíc otáček, do té doby jsem plošáky vrtával vrtačkou Narex ve stojanu. Než jsem vyvrtal připravené desky, byl jsem ohluchlý.:lol: Postupem času už taky nešel upnout vrtáček f1mm
http://img140.imageshack.us/img140/6897 … rexpw6.jpg

V práci jsem tehdy narychlo udělal něco na způsob kleštinky, pouze pro vrtáček f1mm a na opačném konci f3,2mm pro uchycení na hřídelku motorku. K uchycení postačily dva M3, do protivky kvůli odstředivé síle.
http://img526.imageshack.us/img526/5352/kletinkaof5.jpg
Pak bylo nutné vytočit na soustruhu mezikruží pro přizpůsobení průměrů motorku a stojanu. Mezikruží rozříznout, aby byla zajištěna funkce svěrného spoje.
http://img256.imageshack.us/img256/9642 … akylw6.jpg
K napájení mám trafo (do kterýchsi svářeček jsme je dávali), kde využívám vinutí které dá po usměrnění 7,3V. A jak jsem to teď znovu prověřil, trvale má motorek při tomto napětí 2,3A, při vrtání do 2,8A.
http://img143.imageshack.us/img143/9546 … kyaht6.jpg
http://img256.imageshack.us/img256/5852 … kybvh4.jpg
Dioda na chladiči je KY715. Bohužel ještě jsem sbiranikum nestihl dát do krabice, ale určitě se polepším.=)

Pozn. u Sinclaira v dílně jsem zahlédl mimo jiné pěknou kompaktní minivrtačku, hezky udělanou….ale tam toho bylo víc, jen jsem zíral s otevřenou hubou.=D

(upravil thool 18. 11. 2007 16:27)

Re: napajanie mini-vrtačky

Motorek je to posledni, mit ale pristup k soustruhu.. smile

bohuzel, potrebuji vic prumeru - takovych nasad bych musel udelat min. 3 hmm

(mimochodem, tuhle vrtacku mam doma - je to dabel smile )

Web

Re: napajanie mini-vrtačky

Taky mám doma šikovnej motorek, ale nemám kde si nechat udělat kleštinku na míru.

Re: napajanie mini-vrtačky

Ještě trochu OT: Jasně, Sinclaire, uznávám. S tou odolností selénu - to vím. A s tou regulací - to jsem právě uvažoval elektronicky (k těm diodám versus jejich zkrat taky). Asi je pravda, že konstruktéři, kteří v té době neměli moc možností a byli vázáni dostupností součástek, udělali maximum. Dnes se nám (mně) to lehce mluví. Takové pěkné malé trafátko, dvě tlačítka plus jedno nouzové pro případ rychlého zastavení vlaku (takhle nějak bych si moderní napáječ vláčků představoval) určitě už tenkrát vymyslet šlo, ale ta realizace... Třeba jeden příklad - měl jsem lokomotivu k TT, tam byly dvě žárovečky a svítila jenom ta, kterým směrem lokomotiva jela. A co jsem uviděl po odkrytování? U každé žárovečky tranzistor (něco na způsob GC 510) s odstřiženým emitorem a využívající přechod báze - kolektor jako diodu... To je taky jedna věc, kterou jsem těžce nesl, ale je to další důkaz, že asi dělali maximum a nenechali svítit nesmyslně obě dvě...