Re: satelity 2x Eminence DELTALITE II 2510, B&C DE620 + RCF HF94

Betaron: Nebylo to myšleno rýpavě či jinak zle. O tvých sluchových a muzikantských schopnostech ani v nejmenším nepochybuji. To bych si nedovolil a hanba by mě fackovala kdyby ano.  Spíš jako popsání mých zkušeností s podobným systémem ozvučování. Psal jsem ten příspěvek tak nějak vletu, proto jsem do něj nevtěsnal i slova obdivu k tomu, že i s tímto způsobem si dokázal udělat pěkný zvuk.  Nebyl jsem tam, neslyšel jsem, mohu se jen domnívat jaké si s tím měl kroucení na mixu a EQ. Když je dobrý sál, mnoho nectností v PA se dokáže eliminovat od pultu (když zvukař ví co a jak). Když je dobré PA, sál i zvukař, je to zážitek. Chtěl jsem tím prostě jen říct, že v dnešní době výkonných měničů a zesilovačů není asi potřeba si přidělávat starosti použitím více zdrojů zvuku na různých místech, než je nezbytně nutné. Vyjímkou je systém LA (Line Array), kde jsou hrozny reprobeden poskládány a prohnány DSP procesory tak, aby tvořily souvislou vlnoplochu. Ale to je zas jiná písnička. Ono totiž když to postavíš tak jak to máš na fotkách, nutně ti vznikne na určitých frekvencích fázový součet, fázový odečet a na jiných něco mezi. to pak lze sice dorovnat EQ, ale zas jen pro určité poslechové místo a o metr vedle to bude chtít zas jinou ekvalizaci. On už v tomhle směru vzniká problém i u samotné jedné bedny na  frekvencích kolem děličky středobasů a výšky kde hrajou oba měniče díky tomu, že jsou opět od sebe tyhle dva zdroje zvuku vzdáleny. Nejmarkantnější je to ale na vyšších kmitočtech, kde vlnová délka je menší než vzdálenost obou zdrojů zvuku - v tvém případě dvou reprobeden na jedné straně. Je doporučována taková z nouze (ne)ctnost, když už je nutné použít dvou satelitů na straně, dát je na sebe a to tak, aby byly výškovými měniči u sebe - tu vrchní vzhůru nohama smile aby byly od sebe výškáče co nejméně vzdáleny. Ale předpoklad je mít drivery výšek ve stejné svislé ose a hlavně se stejnými bednami. Myslím si ale, že tvé bedny žádné takové harakiri nepotřebují a vystačí si i bez podpory dalších beden. Podle celého tohoto vlákna budou hrát jistě moc dobře. Pokud ti šlo o vykrytí parketu před pódiem, bylo by asi lepší řešení natočit je trochu do středu. To natočení je i lepší z hlediska odrazů od bočních zdí sálu.
Neber to jako že rejpám, spíš se jen chci podělit o zkušenosti, co jsem za tu dobu co zvučím já, tak nějak po mnohých šlápnutí vedle, nasbíral. Muzice, muzikantům a basovému klíči zdar..

Web

Re: satelity 2x Eminence DELTALITE II 2510, B&C DE620 + RCF HF94

..dík za vyjádření a detailní popis. Z tvého pojednání lze i mezi řádky vyčíst, že máme k muzikantskotechnické věci podobný přístup.
Výše uvedený komplet soustavy jsem prostě musel - chtěl vyzkoušet při živém ozvučení i v sále, když jsem to nestihl v létě na venkovních akcích. Určitě nemíním do sálů tahat moc beden.

Nyní  malá úvaha, proč k tomuto řešení došlo;
Leta letoucí jezdím (dnes spíše v minulém čase) co by muzikant po republice, vždy sleduji s čím bude tamnější mistr zvuku disponovat a jaký bude sound naší kapely. Čili obraz a vizi spojenou se studiem mám.
Letos v květnu byl u nás v areálu brumovského hradu uspořádán koncert ke 40. výročí bluesrockové kapely Symbioza (na jejich CD jsem nahrál jako host tři songy na bezpražec). V rámci větší akce byli pozváni ETC s Mišíkem a bratři Ebenové. Postavený byl PA systém KV2 audio, zvuk T. Jakl.

https://i.postimg.cc/XpJjnPfm/2155834.jpg https://i.postimg.cc/zVcJvkpB/2155835.jpg

Dle mého názoru byl zvuk dobrý tam, kde jsem seděl  – tj. 15m před pravým sloupem reproduktorů. Spíše jsem uhnul poněkud z osy, výšky byly na mé vnímání ostřejší. Určitě neměl zvukař ideální podmínky, neboť seděl s mixpultem pod bílým zahradním baldachýnem, což je vždy průser. Zvuk je jako pod dekou. Obešel jsem celý areál, kde byli lidé a musím konstatovat, že na bocích – difuzní pole – byl zvuk nedobrý. Dunění subů a nesrozumitelnost zpěvu, tam si posluchači stěžovali na zahuhlaný zvuk. Tím se obloukem vracím k tomu, proč jsem stavil druhé satelitní reprobedny. Zdejší  hradní areál zvukař podcenil, boční satelity by byly přínosem.
Jinak co mám poznatky – nejlepší zvukaři jsou bývalí muzikanti, kteří znají jak kapela na podiu funguje. Hrával jsem m.j. v Schelinger Revival Band (9 roků), na Open Air nás několikrát zvučil Vodička (bubeník brněnských Kern), zvuk byl vždy vynikající, věděl vždy, co udělat s baskytarou a bicími smile

Ještě upřesnění; mé snahy v ozvučování kapel vedou k menším spíše klubovým akcím se zajímavými nekomerčními soubory, až na bázi nových forem, jazzu a minimalismu. Tady je bezprostřední kontakt s muzikanty a je mým záměrem udělat s účinkujícími jakýsi malý brífing, zjistit co hrají, jejich požadavky a navázat pozitivum. Spolupráce je pak úplně v jiné dimenzi a nálada se následně přenáší i na posluchače. A zejména mohu ihned reagovat na party jednotlivých muzikantů, ohlídat nástupy, sóla apod.
Viz foto koncertu dvou výborných francouzských kapel, cestujících po evropských klubech. Zajímavé bylo, že požadovali, aby posluchači šli přímo mezi muzikanty…

https://i.postimg.cc/wRRwVgKn/2155836.jpg https://i.postimg.cc/k2mTx0Th/2155837.jpg

Nejsem příznivec megalomanských, neosobních akcí. Tudíž v podstatě žádný veliký PA systém nepotřebuji, 2x 2kW stačí, prostě a jednoduše co nejmíň krámů na tahání, mám už svůj věk a záda protestují smile