Téma: Dodělávat tato repra?

Ahoj přátelé,

chtěl bych se s Vámi poradit ohledně rozestavěných reprobeden, které jsem našel doma po tátovi:
http://s9.postimg.cc/9cguayefv/IMGP0634.jpg
Mému laickému pohledu připadá, že jim už schází jen dodělat výhybka a nějaké to průzvučné zakrytování.
V elektroakustice se vůbec nevyznám a proto bych chtěl požádat vás, zkušené uživatele audiowebu, jestli byste mohli posoudit zda v dnešní době má vůbec smysl takto osazená repra dodělávat a pokud ano tak jestli byste mě k jejich dokončení nenavedli smile


Reprobedny jsou dřevotřískové (vnější. rozm.  V205 Š332 H158), osazeny třemi reproduktory Tesla:
ARV 161 4Ohm-5W (2x)
ARZ 368 8Ohm-3W.
(Reproduktory ARV vypadají, že mají membránu zezadu zapouzdřenou, takže nejspíš nebude třeba dělat uvnitř skříně žádné přepážky?)

Samozřejmě předpokládám otázku, k čemu budu chtít repra využívat: S největší pravděpodobností bych si k nim momentálně koupil nějaký levný zesilovač a používal je jako širokopásmé přední reproduktory domácího kina ("kino" nebude mít samostatný subwoofer).
Co se očekávané kvality týče: nemám žádný vycvičený sluch, ale chrčící repra nebo výrazně zkreslený zvuk mi dovedou hodně zkazit poslech a náladu. Nicméně doufám že by repra měla hrát lépe než nějaké plastové satelity z levného domácího kina...

Vzhledově se mi repra celkem líbí a pokud by jejich dokončení nebylo příliš drahé, rád bych je pak využíval. Považuji se za zručného "kutila" a páječka mi taky není cízí, takže v tom by problém být neměl wink

Předem děkuju za rady.

(upravil godz 4. 2. 2013 20:29)

Re: Dodělávat tato repra?

Pri všetkej úcte k tvojmu otcovi je to nezmyselná konštrukcia. Tie dva výškače sú úplne zbytočné. Prerob to. Daj tam to ARZ 368 a jeden výškač.  Ten druhý výškač môžeš predať. Skrinka by nemala mať objem výrazne presahujúci 5 l. Kedysi sa Tesla vyrábala reprosústavy ARS 810, asi aj v 8 ohmovej verzii. Ale namiesto ARV 161 tam boli ARV 081, či ARV 088. Výškač potom zapoj cez kondík 2 uF a zatlmil by som ho sériovým odporom tak 10 ohmov. Stredobas bez výhybky. Nebude to ideálne, ale lepšie ako máš. A meniče umiestni v strede ozvučnice a čo najbližšie k sebe. Potom z toho budú slušné repráčiky k PC. A ešte jedna poznámka, ten basáčik je 8 ohmový, takže by si k nemu mal mať aj 8 ohmový výškač (ARV 168, ARV 088). ARV 161 je totiž 4 ohmový.

Re: Dodělávat tato repra?

Když už to máš skoro hotové, můžeš vyzkoušet zapojit oba výškáče do série (propojit červenou tečkou / barvou označený vývod jednoho ARV161 s neoznačeným vývodem druhého ARV161), přidat do série kond asi 2uF, případně na ztišení výšek ještě přidat do série 10-22 Ohm / 5W odpor a tuto kombinaci připojit paralelně k ARZ368 (vyzkoušej oba způsoby paralelního připojení - druhé přehozením vývodů). Jestli se ti bude líbit, jak to hraje, nech to být. Jinak máš možnost to udělat podle toho, jak píše Godz - měl jsem kdysi toto provedení, hraje to na tak malou bedýnku překvapivě hluboko, ale s hlasitostí je to jen na decentní domácí poslech.

Re: Dodělávat tato repra?

Ono neznamená, že když je tam více výšek, že to nebude hrát, pak by nikdo nedělal ani line-array. S dobrou výhybkou to na ucho fungovat bude, byť ve frekvenčce budou propady fázovými odečty, dobrou službu udělá i pouhý kondík (pokud ARZ nahoře nerezonuje), o kterém píše Hippo.

Re: Dodělávat tato repra?

Ahoj,

děkuju za příspěvky. Takhle jednoduše, jo? Asi bych to zkusil zapojit i s těmi dvěma výškáči v sérii jak píše Hippo007 a pokud by se mi zvuk nelíbil, tak bych asi jen ten jeden výškáč odpojil (ani bych ho možná nevyndaval).

Mělo by to teda být takhle?
http://s11.postimg.cc/3kky3f81r/vyhybka.jpg
Může tam být TENHLE fóliovej kondenzátor, nebo tam mám dát raději paralelně TYHLE dva 1uF (mají i přesnější toleranční třídu)? Stačí pro 63V, nebo mám dát větší napětí, kvůli teplosměnné ploše?

godz napsal:

A meniče umiestni v strede ozvučnice a čo najbližšie k sebe. Potom z toho budú slušné repráčiky k PC.

Co myslíš těmi měniči, prosimtě? Rozumím tomu správně, že bych raději měl předělat rozmístění těch reproduktorů na panelu? Udělá to hodně velký rozdíl ve výsledné "kvalitě" zvuku?

godz napsal:

Skrinka by nemala mať objem výrazne presahujúci 5 l.

Měl bych tu skříň teda ještě nějak částečně vyplnit?

Hippo007 napsal:

(vyzkoušej oba způsoby paralelního připojení - druhé přehozením vývodů)

Myslíš jako zkusit prohodit polaritu těch výškových reproduktorů vůči tomu středobasovému?

(upravil Hippo007 5. 2. 2013 18:22)

Re: Dodělávat tato repra?

Schéma jsi nakreslil dobře. Změnou velikosti odporu můžeš měnit hlasitost reprodukce výškovými reproduktory. Kondenzátor použij na 100V, na přesnosti moc nezáleží, hlavně aby nebyl vzájemný rozdíl kapacity kondu pro levou a pravou bednu větší než 2-3%.

- Umístění reproduktorů ( = měničů ) co nejblíže sebe zlepší směrové vlastnosti bedny ... Vysvětleno hodně zjednodušeně: při poslechu se sčítá zvuk ze všech reproduktorů, když posloucháš v ose, je na určitém kmitočtu nějaký fázový posun mezi tím, co jde z každého reproduktoru. Mimo osu se změní vzdálenost ucha k jednotlivým reproduktorům různě a mění se tím i fázový posun zvukových vln jdoucích z reproduktorů. Výsledkem toho je změna frekvenční charakteristiky mimo osu - větší či menší díra / převýšení na frekvenčce. Umístění reproduktorů těsně u sebe tuto díru / převýšení zmenší.

- Podle toho, co jsi uvedl za rozměry by měl být vnitřní objem 5 až 5,5l (při stěnách tloušťky 2cm). Můžeš to tak nechat. Chceš-li trochu zvýšit zatížitelnost ARZ368, můžeš vnitřek bedny zmenšit o 1 až 1,5l.

- Ano, zkus nejprve připojit výškáče v protifázi a pak soufázově. Výrazně tím ovlivníš přednes středních tónů.
Jen pro informaci, když jsem měřil svou kombinaci ARZ369+ARV081, nevyšla žádná pěkná rovná frekvenční charakteristika. Naopak, vypadá to příšerně. Ale na ucho to hrálo pěkně.

Doporučuji repasi gumových závěsů středobasu: http://repromania.net/teorie/renovace-g … uktoru.php

Re: Dodělávat tato repra?

No já bohužel právě nemám možnost si kapacitu kondenzátoru změřit, takže se asi budu muset spolehnout na to, že dostanu dva ze stejné série. Těch 2,2uF namísto 2uF tedy nebude problém? (Neboli TENHLE)

- Jde vlastně o fázové interference jednotlivých vln, že? No já ta repra budu mít při poslechu skoro 3m daleko ode mě, takže tam se tenhle jev snad tolik neprojeví...

- Teď jsem si přeměřoval vnitřní rozměry a vychází mi 7,32 l (V179 Š303 H135), takže bez objemu jednotlivých "měničů" nějakých 6,8 l. Co myslíš, měl bych to teda nějak vyplnit, nebo tam rovnou udělat nějakou přepážku? Čím se to tak vyplňuje? Myslím že bych doma mohl najít nějakou plst nebo vatelín...

- Jen jestli si rozumíme: v protifázi mám zapojit to sériové zapojení výškáčů, vůči středobasu. (nikoliv protifázi dvou výškáčů vzájemně). Neboli alternativní zapojení k tomu prvnímu chémátku má vypadat takto?
http://s11.postimg.cc/rrl1ma3r3/vyhybka_protifaze.jpg(opraveno napětí pro kondenzátor)

Za tip na tu repasi děkuju, koupím si ten Regum a ošetřím si staré Tesly co mám doma.

Jinak když už jsi nakousl téma repasování starých reproduktorů: Mám doma stavěná repra s hloubkovým ARZ 668, který (nejspíš po stěhování) neskutečně "chrčí" a já se obávám, že je poškozená cívka a chrčí právě ta, jak dře o magnetové lůžko. Dá se s tím něco dělat? Ještě jsem kvůli tomu fórum neprocházel.

Re: Dodělávat tato repra?

2uF nebo 2u2 je v tomto případě jedno.
Dej přepážku, udělej tlustší zadní víko, nebo můžeš část prostoru vyplnit montážní pěnou, aby výsledný prostor byl 4-5 litrů.
Ano, rozumíš správně.
Může být vychýlená středící membrána nebo připálená kmitací cívka.

Re: Dodělávat tato repra?

Fajn, tak já koupím součástky a nejspíš o víkendu to ozkouším.
Zatím moc děkuju a až budu mít nějaké výsledky, tak dám vědět smile

Re: Dodělávat tato repra?

Tak jsem posunul zadní víko a zmenšil tím objem na cca 4,8l

Osobní dojmy ze zvuku jsou následovné:

- Při zapojení výškáčů v protifázi vůči středobasu, hrají repra "barvitěji" (omluvte mé laické výrazy), ale v soufázi hrají čistěji. Preferoval bych soufázi...

- Výšky jsou podle mě příliš hlasité i s 22 Ohm odporem. (Zkoušel jsem ještě varianty 9 Ohm a 15 Ohm, ale přijde mi že nejlíp to hraje úplně bez výškáčů big_smile ) Středy a hloubky mi přijdou dost nevýrazné, přitom středobas kmitá poměrně živě... Otázka je, jestli ten objem není stále ještě příliš velký. Nutno ale podotknout, že repra ještě nejsou utěsněná, takže se projev asi může ještě dost změnit! (asi do štěrbin jen natlačím medvědí hov*o)

Co myslíte, mám ještě zvětšovat odpor ve výhybce nebo zmenšovat objem? Nebo to mám zkusit nejdříve utěsnit i za cenu že bych to pak zas rozebíral?
Případně nějaké jiné rady, prosím?

(Gumové membránky středobasů jsem ošetřil podle návodu)

Re: Dodělávat tato repra?

Bedna musí být vzduchotěsná, jinak středobas nehraje správně. Jsou-li netěsnosti mezi přední deskou a bočními stranami, nebo mezi bočními stranami, zamázni to silikonovým tmelem. Zadní desku přišroubuj na hranolky přilepené ke všem 4 obvodovým stěnám, na které přilepíš polyuretanové (molitanové) těsnění do oken (u nás se dá koupit v domácí dílně) ... asi jako v tomto projektu.

ARZ368 se dávala do bedýnek k ARV088, což je mizernější reproduktor než ARV168 (ARV161). ARV161 má o 5dB vyšší citlivost než ARV088 a o 7dB více než ARZ368, takže ta dvojice ARV161 bude bez utlumení určitě hrát hlasitěji. Pokud po utěsnění bedny bude pořád i s 22 Ohmovým odporem moc výšek, zkus jeden z výškáčů odpojit.
Obvykle se v dvoupásmových bednách výškáč připojený jen přes kondenzátor zapojuje v protifázi. Měření by napověděly více, takhle je zapojení jen na tvých pocitech z výsledného zvuku. Tam, kde se kmitočtově překrývá to, co hraje ze středobasu se zvuky z výškáče, bude charakteristika reprobedny mít nepěkný hrb / důlek.

(upravil jakill 20. 2. 2013 0:45)

Re: Dodělávat tato repra?

Tak jsem si udělal hranolky pro obvodové utěsnění zadní stěny a všechny dřevěné spoje zatěsnil neutrálním silikonem.
Teď počkám až silikon vytvrdne a mezitím si asi ještě udělám nějaké přítlačné talířky na ty středobasy - Nevím jestli tomu napomohly výpary acetonu při "repasování" závěsů, ale na jednom měniči se mi místy ty závěsy odlepují od kovového tělesa... No a talířky mi ty závěsí pevně přitlačí a navíc napomůžou lepšímu upevnění měniče a utěsnění skříně...

Jinak to lépe znějící zapojení bylo opravdu s výškáči v PROTIFÁZI (Ty dvě zapojení jsem měl na přepínači, abych je mohl srovnávat přímo při poslechu... ale spletl jsem si na přepínači, které vývody patří které poloze vypínače big_smile )

Ještě se chci zeptat, jestli byste mi neporadili, kde v Praze koupit průzvučnou tkaninu na čelní kryty?

Re: Dodělávat tato repra?

Nevím, možná na Žižkově by ti to objednali http://www.maxistore.cz//dexon-pruzvucn … m-X0012364

Re: Dodělávat tato repra?

Tak utěsněné to už má o trochu výraznější středy a hloubky, ale stále se mi zdá, že výšky jsou moc hlasité...
Má opravdu smysl zkoušet odpojit ten jeden výškáč? Předpokládám, že když namísto dvou v sérii zapojím jen jeden, naroste na něm proud a tím el. výkon, tímpádem i akustický výkon a s ním i akustický tlak... Nebo se pletu?

Má případně smysl ještě snižovat ten objem?


Nicméně zdá se mi, že když poslouchám repra v jejich ose, slyším takové nepříjemné "chraptění". To bude nejspíš ta interference, na kterou jste mě Hippo007 s gotz-em upozorňovali, že?

Re: Dodělávat tato repra?

Tolik slov kvůli propojení 2 oček na reproduktoru. Zkus na jednom výškáči prozkratovat přiletováním drátku mezi očka a uvidíš, jaký má vliv odpojení jednoho výškáče.
Jestli se ti zdá, že je moc výšek, tak budeš muset laborovat. Místo sériového odporu můžeš použít pí útlumový článek. Stáhni si program, kde zvolíš 2-pásmovou soustavu, vyplníš libovolnou dělící frekvenci, zadáš impedance reproduktorů, zvolíš požadované snížení citlivosti a zatrhněš vypočítej útlum. V záložce Snížení citlivosti vys. reproduktoru najdeš výsledky - použij nejbližší odpory z vyráběné řady. Pro první pokus můžeš pro 2 výškáče zkusit útlum 10dB (R1=5R6 / R2=3R9).
To chraptění by neměla být interference. Dělá to u obou bedýnek? Může to být poškozením středobasu (kostřička kmitačky může drhnout o pólový nástavec, zdeformovaná kostřička), nebo to může být vysokým výkonem pouštěným do reprobedny. Dělá to i při poslechu potichu?

Re: Dodělávat tato repra?

Pardon, nechtěl jsem se tě nějak dotknout smile
Šlo mi hlavně o to, že nerad zbytečně demontuju vrutové spoje a když bych testoval to zapojení s jedním/dvěma výškáči, udělal bych si to opět na přepínač, abych mohl mít přímé srovnání variant přímo při poslechu (protože jíné možnosti posouzení prakticky nemám).

Takže jsem to tak i udělal a musím říct, že se zapojením jen jednoho výškáče už mi přijdou ty výšky na relativně vyrovnané úrovni se středy a hloubkami. Zvukový projev už se mi celkově docela líbí (s tím 22 Ohm předřadným odporem)...
Takže ti opět dávám za pravdu a jsem rád že jsem si nechal poradit wink

Tak jsem přemýšlel, jestli tam nechat ten druhý výškáč zabudovaný a jen ho nezapojovat, nebo jestli místo něj udělat záslepku a mít ho "do rezervy"... Načež jsem začal zvažovat, jestli by nestálo zato, udělat si z překližky ten přední panel nový a dát skutečně ty měniče co nejblíže k sobě jak radil godz... No a při této myšlence a představě toho, jak by ta čelní deska byla "prázdná" jsem si vzpomněl, že mám doma ještě nevyužité měniče ARN 5604 (4 Ohm, 15W)... Ale pro ty už by asi objem 7 litrů této ozvučnice byl zas příliš malý, že?
Koukal jsem po netu a našel jsem, že tyto měniče ARN 5604 se dávaly právě spolu s ARV 161 do 4 Ohmových reprobeden ARS 9204 a ty mají objem 9 litrů. (Btw, je to hodnota jen volného vnitřního objemu, nebo i spolu s tím měničem?)

Mám doma jakési reprobedny SHARP CP-151... vpředu otevřené, jednopásmové, cca 9 litrů. Kdysi jsem to přitáhl s jedním protrženým reproduktorem, že by se mi snad někdy mohly hodit ty dřevotřískové ozvučnice, které mají nepoškozené laminování a celkem pěkné zakrytí tkaninou. (Ani jsem je nezkoušel zapojovat)
Tak si říkám, že kdyby těch 7 litrů bylo vážně málo, tak bych mohl udělat druhé do těchto SHARPů (udělal bych překližkové čelo které by bylo za tím současným plastovým, spoje bych vyztužil a utěsnil, aby udržely tlak a nejlépe se do toho pokusil sehnat výhybky přímo z těch ARS 9204... (Docela mě zamrzelo když jsem zjistil, že se zrovna v pondělí na aukru prodaly za 150Kč sad )

Co myslíš, Hippo007?

Jinak to "chraptění" dělaly obě bedýnky a je to nejspíš tím, že lehce podfukují pod těmi středobasy - budu je muset něčím utěsnit.

Re: Dodělávat tato repra?

Já jsem zabudoval ARZ369 do bedýnky takto:
http://s13.postimg.cc/lhmxmbihf/arz369.jpg
Tobě to už nepůjde, ale zkus mezi reproduktor a desku, ve které je uchycen, dát těsnící pásku.

Vnitřní volný objem se počítá jako skutečný vnitřní volný prostor, tedy odečíst objem reproduktoru. Ale jak to počítala Tesla nevím.
Pro ARN560x se používal objem kolem 10l ... v 7 l by to hrálo trochu míň dolů. Popis ARS9204 včetně schématu výhybky.

Re: Dodělávat tato repra?

Popravdě to z toho obrázku moc nevidím... Předpokládal jsem že jsi sevřel ten lem závěsů mezi plechové pouzdro měniče a čelní desku... Nicméně z té fotky to vypadá že ten lem máš volný. Jak jsi mimochodem utěsňoval ten výškáč?

Těsnící pásku už mám, použil jsem ji na utěsnění zadního krytu, jak jsi mi doporučil smile
Ten popis ARS 9204 mám taky přesně z té repromanie. Jen mě tam občas udivují některé hodnoty které tam uvádějí...
Koukal jsem se třeba na citlivost těch ARZ368 a ARV 161, abych podle nich zadal požadavek na útlum výškového repra v tom programu jak jsi mi dal... (zvažoval jsem taky, že bych si podle toho postavil plnohodnotnou výhybku ale nemám jak změřit indukčnost cívky kterou bych navinul, takže jsem se od toho zase po pročtení zdejšího  threadu odradil) Ale k věci: zkrátka jsem si na té repromanii všiml, že u toho ARZ 368 udávají "Maximální standartní příkon [W]: 10" a přitom měnič je označen "3W". Na druhou stranu třeba u měniče ARN 567 (které mám v ARS 824) píší stejnou hodnotu jako je na štítku... Takže si nejsem jistej věrohodností či významem některejch uváděnejch informací... Ale to člověk nemůže bejt na neoficiálních stránkách nikdy wink

Jinak předpokládám, že by měla jít změřit indukčnost i bez nějakých zvláštních přístrojů a nejspíš bych na to našel i nějaké návody... Myslíš že má smysl se do toho pouštět? Nemám žádný tónový generátor a tímpádem bych byl schopen měřit ledatak na síťové frekvenci. (Osciloskop taky nemám)

(upravil Hippo007 23. 2. 2013 2:29)

Re: Dodělávat tato repra?

Hlavní rozdíl v uchycení je ten, že středobas máš ty připevněn k desce zepředu, já zezadu.
ARVčko je myslím utěsněno silikonovým tmelem.
Před léty, kdy byly měřící přístroje drahé a PC ještě neexistovaly, jsem měřil hodnoty cívek do výhybek z proudu a úbytku střídavého napětí 50Hz na cívce při napájení z trafa se sériovým odporem v obvodu na omezení proudu. Když jsem před rokem přeměřoval tyto cívky měřákem, zjistil jsem, že odchylka od předpokládané hodnoty byla v jednotkách procent. Dnes, když máš PC se zvukovkou si můžeš změřit hodnoty indukčností s pomocí jednoduchého přípravku a použitím programu LIMP (součást programu ARTA ... bod 9 článku)

(upravil jakill 23. 2. 2013 3:22)

Re: Dodělávat tato repra?

Jj, on to zmiňoval hned na začátku gotz, že táta tu konstrukci před oněma 30ti lety nezvolil zrovna vhodně big_smile
To, že jsou ty středobasy nevhodně namontovaý byl taky můj první dojem, když jsem je uviděl pohledem zevnitř...
Navíc když se podíváš na tu mou fotku, uvidíš že to čelo ani není příliš tuze upevněný v tom rámu... a při hraní se pak znatelně prohýbá...

Což je taky důvod, proč teď zvažuju že to ve výsledku nakonec ještě celý předělám... a celkem vážně teď uvažuji, že bych použil jen jednu tu ozvučnici a udělal z toho reprobednu po vzoru ARS 815 nebo ARS 816 a použil ji jen jako širokopásmovej středovej reproduktor k již zmiňovanému "domácímu kinu"... Jen bych si asi musel opět upravit výhybku kvůli citlivějšímu výškáči s jinou impedancí.
Mimochodem, srovnám-li popisy těch dvou reprobeden, zjkistím že se liší jen tím že u jedné je výškáč v soufázi a u druhé v protifázi... Přitom v popisu se píše "Uvedené typy jsou rozdílné pouze firemním označením". Takže se asi jedná o chybu a správně bude nejspíš ta varianta v soufázi, protože ten středobas má svou spodní propust...Že? smile
Udivuje mě u těchto modelů ještě poměrně vysoká hranice hrané frekvence 60Hz. Myslíš že je to tím, že mají nízký objem (mimochodem stejný na který mám teď zmenšeno já). Myslíš že by mělo smysl pro tuhle aplikaci ten objem opět zvýšit?

Musím říct, že jsi mě velice příjemně překvapil tím měřením indukčnosti programem ARTA. Rozumím tomu správně že v tom případě měření indukčnosti cívky zapojím jen namísto toho LOAD (ze schématu) měřenou cívku, bez potřeby vnějšího zdroje? Že stačí ten nízkonapěťový výstup zvukové karty? A že se tím dají navíc měřit i kapacity (bipolárních) kondenzátorů?
Tsk to bych si ten přípravek rád postavil a stavbu si rád vyzkoušel smile

Btw, doufám že tvé ochoty příliš nezneužívám... Opravdu si vážím toho, že mi pomáháš wink