Re: epoxidový lak - brúsenie

dakujem za pochvalu smile  mne by sa tiež nepodaril, to je len vdaka brúseniu a lešteniu smile

Re: epoxidový lak - brúsenie

no pochvalu... mluví ze mne závist.
Tohle se mi nikdy nepovedlo.

Re: epoxidový lak - brúsenie

také chválím a tiše závidím. Sám sebe vždycky přesvědčuji, že polomat je hezčí (protože lesk neumím/nemám trpělivost) smile

Web

Re: epoxidový lak - brúsenie

Jj. Jako psí kulky. Pěkný. Vím moc dobře ,co to představuje, takže chválím. Ale já už nikdy  smile

(upravil mechanik 21. 6. 2013 22:29)

Re: epoxidový lak - brúsenie

dakujem všetkým za pochvalu smile to vážne poteší. Ked to budem mať hotové tak sem vložím ešte lepšie fotky. Lak bude aj na väčších plochách.

(upravil mechanik 10. 7. 2013 19:23)

Re: epoxidový lak - brúsenie

ešte by som sa rád vás skúsených opýtal:

A.) je lepšie striekať pri vyššej teplote 30-35°C prípadne viac... alebo pri nižšej teplote? 22-25°C? prípadne ako je to s teplotou laku oproti teplote prostredia? prípadne teplotou podkladu oproti laku a prostrediu

B.) je lepšie nanášať velké vrstvy a po každom mieste prejsť raz alebo je lepšie prejsť 2x a ísť napríklad do kríža? (teda z jednej strany na druhú a zhora do dola)

okrem toho to skúšam na novo a na zaliatie porov amerického orechu dýhy je potrebných cca 9 vrstiev laku, prvá je penetračná a vždy je potrebné prebrúsiť lak až tesne k drevu a na koniec dať nejake vrstvy na vrch podla požadovanej celkovej vrstvy

EDIT: tak som si to vyskúšal, zdá sa že nižšia teplota a striekanie každého bodu len 1x je lepšie

Re: epoxidový lak - brúsenie

Už jsem to v tomhle vlákně jednou radil-na uzavřený pór bych použil jiný lak.Třeba tenhle http://www.psr-milesi.cz/produkty/pro-v … rafinicke/ .Epoxid má malé množství sušiny a štatně se dosahuje vrstva potřebná k úplnému  zalití pórů.S tím polyesterem by stačily 3-4 vrstvy, které navíc aplikuješ všechny  v jeden den.Stříká se to v rozmezí 15-25 min. po tzv. zgelovatění předchozí vrstvy.Je to poměrně husté, takže na stříkání je potřeba větší tryska(2mm) .Bude to ve srovnání s epoxidem i odolnější na poškrábaní.

(upravil mechanik 10. 7. 2013 22:42)

Re: epoxidový lak - brúsenie

Myslel som si že epoxid je najtvrdší. Teraz som rád že som to dakázal aj s epoxidákom smile no už by som na to asi nemal nervy. V budúcnosti ten lak rád vyskúšam. Dakujem za radu.

EDIT: Aha to je milesi, od nich mám čiernu na ostatné časti, ešte som s tým nepracoval, bola dosť drahá a vyzerá dobre

Re: epoxidový lak - brúsenie

Jak píše kolega výše, polyester je polyester.


Něco jsem tu psal, nevím jak se chová epoxid, ale teoreticky by to mělo být ok, je tvdej... Otázka však je jestli se po čase nebude propadat, což bývá problem.

No, uvidíš.

Re: epoxidový lak - brúsenie

výrobca sincolor píše že je leštitelný a brúsitený tak sa dúfam prepadať nebude, tiež tam píšu že dokonale vytvrdnutý je až po 5-7 dnoch

Re: epoxidový lak - brúsenie

No jo, jenže leštitelnost, brousitelnost, jsou informace k ničemu.

Záleží na vlastnostech toho laku a na aplikaci. Ty potřebuješ vědět že ten lak po vytvrdnutí už dál nepracuje, to je první věc.
Bohužel je ale třeba dodržet další věci, příprava podkladu, základu, směsi atd.

Buď ale v klidu, v praxi to vypadá tak, že i mistři lakýrníci od klavírů např. nechávají lak dozrát a sesedat 4,5 týdnů než na to šahnou. Nedrží se výrobcem daných x hodin nebo dnů, pracují dle vlasních zkušeností, vědí co, jak, proč a i přesto se občas stane že se to propadne.

Máš to hezký, neřeš jiný laky, je to zbytečný. Zkušenosti můžeš získat jen ty sám svoji prací, na fórech je nezískáš. Každej poradí něco jinýho a výsledek ?
Guláš v hlavě.

omlouvám se že to rozvádím, důležitý je abys byl spokojenej a tohle se Ti povedlo smile

Re: epoxidový lak - brúsenie

Kany. tak tak.
Není pravda že polyestej je tvrdší než epoxyd. závisí na to jakej tyl. obojího jsou mraky.
Výsledek hodně závisí na postupu. tj materiál je jen jedna součástka z velkého celku.
Hlubokej lesk ne masakr, kterej nejde udělat jen tak mírnix týrnix.. mi se třeba nikdy nepodařil.. je to o broušení, správným materiálu, teplotě a taky rovnoměrným nanášení  a obrovské trpělivosti, páč nepodaří se dycky napoprvý.
Je to potřeba dostat "do ruky"
a proto se mi nikdy nepovedl.

Re: epoxidový lak - brúsenie

ja som včera naniesol 9 vrstvu ktorá zdá sa že konečne zaliala všetky pory dreva ale som zase tesne nad dýhou takže tam ešte dám 3 vrstvy na vrch než začnem leštiť...
skôr ma prekvapilo že som dokázal konečne po dlhej dobe naniesť špičkovú lesklú vrstvu takmer aj bez brúsenia a leštenia, pri teplote okolo 22°C sa lak krásne rozlieval a ked som všetko prešiel pištolou len 1x tak výsledný povrch bol super lesklý. Škoda je že nemám žiadnu komoru s odsávaním. Robím to teraz v takom dosť vzdušnom foliovníku a napadal do toho nejaky prach takže leskne sa to sice špičkovo ale občas je tam nejaky dolík. Po dokonalom vytvrdnutí som ale aj tak zistil že tou pastou je výsledná plocha ešte trošičku rovnejšia. Je to vidieť pri pozorovaní odrazu v laku uplne z blízka...

Re: epoxidový lak - brúsenie

No vidíš, a dostáváš se pomalu k té 10 vrstvě  smile  . U té jsem končil v lepším případě. Ale je vidět, že máš trpělivost, což je jeden z předpokladů. To, co jsi tu ukazoval, vypadalo pěkně. To chce fakt dostat do ruky, abys chytil ten správnej grif. Je to ale nekonečná práce, co. (já když to dělal, tak bylo okolo kurev víc než v sexshopu)

(upravil mechanik 22. 6. 2014 21:49)

Re: epoxidový lak - brúsenie

Tak vidím že som sem dávno nepísal. Rád by so sa podelil o skúsenosti alebo skôr odradil ludí od toho niečo takéto skúšať s epoxidákom.

Zdá sa že počet vrstiev som si velmi idealizoval. Realny počet vrstviev na zaliatie porov dýhy amerického orechu je tak okolo 15 vrstiev. Potom som sa snažil vytvoriť určitú vrstvu laku na to leštenie a celkovo, čo velmi dobre nešlo kedže po mojom nastriekaní povrch neni najlepší a pri jeho zrovnávaní brúsením sa vrstva stenšuje... Tak som skončil asi na 20. Pri tom leštení a horšom nastriekaní je možné že jedna vrstva sa pri tom kludne prebrúsi.

To uplne najhoršie je že necelých 20 vrstiev laku sadalo zhruba 6 mesiacov pri izbovej teplote. Proste poslednú vrstvu som dal asi v oktobri 2013 a lak sadal ešte po novom roku až niekedy v apríli 2014 sa zdalo že už dalej sadať nebude. Sadanie laku sa prejavovalo tak že znovu vyliezala mierne krezba na povrch. Potom mám odskúšané že jedna vrstva sadá cca 30 dní, skôr o pár dní viac...

Takže ked som na tie vrstvy ktoré sadali 6 mesiacov naniesol dalšiu vrstvu tak po 30 dnoch tam niečo znovu bolo. S epoxidákom nikomu nič takéto robiť nedoporučujem. Zistil som že aj škrabance urobené šmirglom 240 pri brúsení excentrom vrstva epoxidáku neprekryje, je to vidieť...

Prebrusovanie po rôznych nedokonalostiach striekania sa dá urobiť šmirglom okolo 1200-1500. Je lepšie voliť jemnejší aby sa to lepšie leštilo... Po týchto šmirgloch potom 2000 za ním 3000 a na koniec 4000 a pasty. Napríklad tie od 3M, 1L s hubkou cca 50E, zelené, žltá, prípadne modrá ale myslím že to už vidieť nebude... Perfektné šmirgle robí festool "platina 2" kus sice stojí asi 1,2E a človek ich minie fakt mnoho ale je to impregnovaná tkanina a vydržia o dosť dlhšie než bežné. Pri leštení plochy cca 40x40cm som potom použil vždy tak 3-4 kusy bežných tenkých a 2-3 týchto hrubých. Čo znamená že leštenie väčšej plochy vychádza fakt draho. Človek musí počítať pri velkom 3 pásme že možno aj tých 100E minie.

Výsledok je ale vážne pri leštení dobrý, o niečo lepší než som tu pred rokom ukazoval... Najväčší problém je pri lakoch s nízkym obsahom sušiny ako je epoxid výsledná rovnosť povrchu. Excenter je dobrý a určite nenecháva žiadne kolieska ale pri takom množstve opakovaní sa chyba násobí a napríklad okraje sa vždy logicky pri pohybe excentrom zo strany na stranu brúsia menej... Výsledok je teda merna vlnka okolo okrajov.

Re: epoxidový lak - brúsenie

Přečetl jsem si celou lakovací anabázi a napadá mě dotaz, jestli by nestálo za pokus použít tradiční technologii pro vysoký lesk ověřenou po staletí, a sice šelak. Pracností je srovnatelná, finančně je podstatně nenáročnější a optické vlastnosti šelaku jsou proti všem polymerům nedostižné. To lakování x vrstev na dýhu má jeden základní rozpor a sice, že nová vrstva sice přibyde do prohlubní materiálu, ale na vrcholky taky. U šelakové politury naproti tomu se napřed zaplní kaší z dýhového prachu, pemzy a sádla póry dřeva a pak se šelakem opticky sjednocujou do plochy. Šelak má dvě hlavní nevýhody, nutnost ruční práce a choulostivost na mokro. Tradiční staleté postupy šelakové politury mají Němci dnes zmáknuté do prefabrikovaných materiálů, ale pořád se dá postupovat i tradiční metodou.
http://www.temnakomora.cz/uploaded_file … 103349.jpg

(upravil mechanik 23. 6. 2014 9:10)

Re: epoxidový lak - brúsenie

Dakujem za vysvetlenie, doteraz som poznal len samotný názov. Tak ma napadlo, ked sa póry zaplnujú uvedenou hmotou, asi to vo výsledku nebude mať pri pohlade z blízka tú hĺbku, nebude tam vidieť tú plastickosť dreva, hlbku pórov.

Tá hmota na vyplnanie pórov znie zložením dosť šialene. Ja by som na budúce dal ešte asi šancu nejakemu rýchloschnúcemu laku ktorý tak nesadá.

Hlavne som pred pár dnami narazil na akúsi epoxidovú hmotu   
http://www.youtube.com/watch?v=TuXkhWNlIMk   
http://www.ebay.com/itm/EPOXY-RESIN-ULT … 0368272742
http://www.youtube.com/watch?v=0jUVdOle4S0

Videí je na youtube hrozne vela. Proste to rozlejú, ohrejú horákom na určitú teplotu a je to. Asi to vôbec nesadá kedže tým aj zalievajú rôzne veci do roviny. Len by ma zaujímalo pre čo to pri nás neni vôbec známe a dostupné a či tým ide urobiť aj tenkú vrstvu okolo 0,3mm až 1mm.

Re: epoxidový lak - brúsenie

Naopak právě šelak má optické vlastnosti -index lomu takový, že všechny syntetické laky nechává za sebou co se týká zobrazení povrchu. Tam nemají být vidět póry dřeva (což je nedostatek po řezání a vyhlazování) ale kresba, povrchová vlákna.
Nemusí to být zrovna sádlo, dohání se to různými politurovacími oleji, ale restaurátoři a sběratelé jsou konzervy a mají rádi tradici.
http://www.domacidilna.cz/dilna/dilna.n … d70045b638

Re: epoxidový lak - brúsenie

Jaký používáš na ten šelak líh? Prý na tom dost záleží.

Re: epoxidový lak - brúsenie

Já toho zas tolik nenašelakoval, jen menší věci, knížky na dvd. Líh byl nějaký od tiskařů možná v směsi s isopropylem, nesmrdělo to jako klasický denaturák. Palírnu od Zeleného stromu bych radši nechal na ořechovku.