Re: DPA vs. HYPA
Pořád nechápu co chceš slyšet.
Na téma soustředěnýho poslechu toho bylo napsanýho hodně.
A zkušenosti jsou především v tom, že víš, jak to má, nebo by mělo ve skutečnosti hrát.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » DPA vs. HYPA
Pořád nechápu co chceš slyšet.
Na téma soustředěnýho poslechu toho bylo napsanýho hodně.
A zkušenosti jsou především v tom, že víš, jak to má, nebo by mělo ve skutečnosti hrát.
..což nikdo z vás neví, jelikož de facto neexistuje standard, hlavně co se reprobeden týče. Jak vypadají akusticky studia a reprosoustavy, na kterých se to celé dává dohromady, je do dnešní doby víceméně dílem náhody a nahrávky také tak vypadají. Je to pořád celé jen cirkus, celé hifi. Lhaní si do kapsy. A tyhle nekonečné debaty o zvuku zesilovačů jsou z větší části jen absurdní divadlo
Aha. Každej obor má svoje odborníky,lidi kteří tomu oboru rozumí. Ta odbornost se nějak posuzuje,jinak by mohl být odborník každý-vědomostmi,dovednostmi,zručností atd. Tady se vytváří fluidum odbornosti,ale nikdo z "odborníků" svou odbornost neumí pojmenovat.
Čím dýl se v hifi pohybuju a čím víc jsem toho viděl a slyšel,tím míň věřím na tyhle "ověřený" poslechový testy "odborníků".
A zkušenost s tím,že vím jak to má hrát ve skutečnosti? A ve které skutečnosti? V té co říkal nějaký víc odbornější "odborník" ? Jak si on může být jistý že to co on považuje za dobré je dobře?
Já vím jen jedno a napsal to tu už myslím Milan,je to vždycky jen subjektivní hodnocení,podle mě s tím nějaká odbornost nemá co dělat,je to jen obláček růžového plynu
Jediný co je motorem pro další vývoj je to,že člověk je bohužel od přírody nedůvěřivý tvor a stále bude špekulovat,jestli to co má je dostatečně dobré a nebude to druhé lepší......
EDIT: Než jsem to napsal přibyl tu post od MaBata....
EDIT2: Toho starýho zvukaře co slyší ještě 15k bych rád viděl Možná máme rozdílný názor na to kdo je starej
.
Ono stačí si párkrát zajít na živej koncert.
To by měl bejt ten standard se kterým to srovnávat.
Co největší přiblíženíse realitě. Samozřejmě že to nikdy nebude doma hrát stejně jako na koncertu a největším limitem je prostor a reprosoustavy. Potom samozřejmě nahrávka...
Hodnocení vždycky bude subjektivní, ale hifisti se nějak bavit musí.
Ještě když je to spojený s grilovačkou a příjemným pokecem, tak není co řešit.
.
Já už v příspěvku 38 řikal, že se to zvrhává v tlachání. Ale neměl jsem pravdu, že to k ničemu nevede. Vede to minimálně k tomu, že si řada lidí uvědomí, co všechno hraje roli při takovémto hodnocení. A ve výsledku je to tím motorem v dalším vývoji, jak řekl Rix.
Bastl: Jestli brát živý koncert jako standard, to tedy nevim. Já byl na mnoha koncertech a léta jsem hrál v kapele. Jasně - přiblížení k realitě. Ale
žádnej koncert, a že jich bylo, bych teda jako standard nebral. Tak jakej koncert? Otázka testovacího signálu je zásadní. Vím to z předchozích slepejch testů - jeden bere tohle a druhýmu to nic neříká, nic tam neslyší.
DjRix: tak já ještě těch 15k slyším, a považuji se za starého, řekněme zvukaře . Ale s pěkným propadem u těch 15k. Fakt každýmu nad 25 let doporučuji navštívit ambulanci ORL a nechat si udělat audiogram. To se budete divit z tý charky. Nejen věk zde hraje roli (mohu potvrdit). Nejsem zdaleka na tom tak špatně, jako někteří kluci kolem 25. "Povinně" jsem zařídil klukům na dílně audiogram (mám známého doktora) a moc jsem se bavil při srovnávání. Takže si říkám, že tohle by se taky mělo brát v úvahu při posuzování. Je to další subjektivní vliv.
Jinak ta dobrá grilovačka může hodně urovnat a po tom 15tým pivu bude fakt všechno stejný.
Ono stačí si párkrát zajít na živej koncert.
To by měl bejt ten standard se kterým to srovnávat.
To je sice zdánlivě hezká úvaha, ale jakmile se zamyslíš, zjistíš, že má trhliny. Nechci to tu rozebírat, ale především, s čím budeš ten živý zvuk srovnávat? Musíš to srovnávat s nahrávkou, samotný zesilovač bez vstupního signálu s tím srovnáš těžko. A jsi u toho, srovnáváš s nahrávkou, u které byly faktory, zdaleka nejvíc se podepisující na zvuku, ponechány z valné části osudu... Víc to nechci rozebírat, jsou o tom popsané spousty jinde. Dojdeš tak k tomu, že jediná smysluplná reference je nakonec pouze to, co slyšel ten člověk ve studiu, když to dělal - na něm má být to, aby to znělo, jak má (resp. tak, jaký je tvůrčí záměr) - a bohužel, k tomu právě chybí ten zmiňovaný standard, aby se to samé pak dalo doma (resp. ve stejných akustických podmínkách) spolehlivě reprodukovat.
No a pokud jde teda hlavně o tu zábavu a grilovačky, tak proč se o tom pořád tak hádáte?
jsem zařídil klukům na dílně audiogram (mám známého doktora) a moc jsem se bavil při srovnávání. Takže si říkám, že tohle by se taky mělo brát v úvahu při posuzování.
Však taky ve všech vědecky pojatých subjektivních poslechových testech, samozřejmě slepých, jsou vždy nejprve všichni otestováni na "normal hearing". Ale pokud se ta srovnávání dělají tak nahodile a neřízeně, jako se to vesměs v hifistické obci dělává, tak je to úplně jedno...
Jak chcete aby vám to doma hrálo jako na koncertě, když nezřídka posloucháte CD, jehož finální mastering dělal kokot drevený.
Je možné subjektívne zrovnávať napr. dva zosilňovače, v rovnakých podmienkach,v inak rovnakom reťazci, pri presne rovnako nastavenej hlasitosti a jedine naslepo, štatisticky vyhodnotiť rozpoznateľnosť. Od určitej (nie príliš vysokej.) objektívnej úrovne bude výsledok rozlíšenia nad 50% skoro vylúčený..Testy, keď je známe čo momentále hrá, hovoria o očakávaní a sympatiách, so zvukom nemajú skoro nič spoločné. Už som to napísal, nerobte si ilúzie o schopnosti uší. Psychika je sviňa.
.
Čítam diskusiu a zaujalo ma to čítanie aké frekvencie človek dokáže počuť a ako sa to vekom a inými okolnosťami mení. Na internete som si našiel utilitku
http://www.wolframalpha.com/widgets/vie … 6714f1d36f
kde zadám frekvenciu a dĺžku trvania zvuku. Bohužiaľ som iba na notebooku, takže repro nič moc, nemám ani sluchátka. Pod 140 Hz to nedokázal zahrať. Frekvenciu 14000 Hz som zreteľne počul, 15 000 Hz už nie. teraz neviem či to notebook nedokáže zahrať alebo som už taký nahluchlý (mám 34 r.). Skúsim to doma na niečom lepšom.
Když už je to tu samý OT, tak sem k tomu taky něco přispěju.
1) Nesouhlasil bych s Basstlem, že standard zvuku by měl být poslech živého koncertu. Kolikrát byste se divily jak se zvuk z určitého "živého" zdroje musí zmršit, aby to vůbec hrálo, nevazbilo, prostě prosadilo se. Téměř každý nástroj je EQ ořezán, kompresory komprimován a DSP zmršován, aby to naživo aspoň nějak hrálo. K výsledné kvalitě nepřispívají ani PA systémy v dnešní době již běžně s digitálními zesilovači a ochranými DSP limitery a ekvalizací. Celkově pak musí být aparát chtě nechtě nalazen tak, aby se eliminovaly nedostatky prostoru, takže i EQ charakteristika výstupu do PA je většinou velmi prapodivná. Za těchto podmínek nelze hovořit o standardu, podle kterého by se dal hodnotit zvuk. Ve studiu je tomu úplně jinak, aspoň by mělo být. Jde nám přece o to, aby nám to hrálo tak, jak pan mistr zvuku zamýšlel.
2)S přibývajícím věkem se mění rozsah slyšitelných kmitočtů. To je určitě pravda. Aspoň do té míry, co je měřitelný na audiogramu. Ovšem tělo lidské je přírodou obdařeno přizpůsobováním se určitému stavu. Je to podobné, jako když přijde člověk o ruku, nahradí její činnost ruka druhá, nebo když přijde o zrak, zlepší se několikanásobně hmatové a sluchové vlastnosti. Příklad z mé praxe: O hifi, o zvuk se zajímám od mala. Asi tak v 15 letech jsem si dělal test co slyším. naprosto v pohodě jsem slyšel i 20kHz. Nedávno jsem byl na audiu na ORL a po 15 letech hraní v kapele vedle bubeníků a zvučení všech možných žánrů slyším s bídou 16kHz. Ovšem nemůžu říct, že bych slyšel hůř. Naopak. Naučil jsem se poslouchat. Slyším věci, co jsem nikdy neslyšel. Bezpečně dokážu určit, hraje-li MP3 nebo CD, hraje-li "klasický" zesilovač nebo třída D, nebo třeba rozdíl mezi lampáčem a tranzistorem. Tohle jsem v těch 15 nedokázal. Kladu na to co slyším daleko větší nároky a to co pro mě bylo před 10 lety poslouchatelné, je pro mě teď nepřijatelné. atp. Není to tedy o věku a rozsahu slyšení. Taky zastávám názor, že nejen ušima vnímá člověk zvuk.
3) Rád bych se někdy zůčastnil jakéhokoli testu nějakých hifi zařízení. Myslím, že slyším a můj sluch má na to abych dokázal říct co.
4) Kvalita přednesu zesilovačů v těchto kvalitativních hladinách lze jen těžko hodnotit poslechem. psychoakustika hraje velikou roli. Daleko přesnější a víceříkající je měření. měření na výstupu při zatížení danými reprosoustavani (porovnaní rozdílů křivek na svorkách X amplitudová křivka nahrávky), případně měření přímo na cívkách příslušných reproduktorů pro určité pásmo. Čím méně bude signál na těchto místech znetvořen ( samozřejmě bereme-li v potaz vliv výhybky), tím lépe si zesilovač dokáže poradit s danou reprosoustavou a s reprodukcí všeobecně.
Omlouvám se za další OT. možná si jen tak plácám a budu rád když se mnou bude někdo nesouhlasit.
Taky zastávám názor, že nejen ušima vnímá člověk zvuk
Ak toto pripustíme , tak akýkoľvek "posluchový" test stráca zmysel. Stačí poslať účastníkom fotky strojov .
BV: Spíš jsem to myslel tak, že vlnové vibrace zvuku vnímá člověk celým tělem a to nejen v nízkých frekvencích.
Správně tubamusic ... nejen ušima.
Na tomto principu funguje novinka v audiotechnice - sluchátkový subwoofer. Signál se před vstupem do sluchátkového zesilovače rozbočí, a jedna větev se přez lowpass filtr 100Hz připojí na generátor vysokonapěťových pulzů. Na výstup generátoru je připojen vodič odpovídajícího průřezu, který si posluchač zastrčí do řiti.
Bomba Málem jsem spadl ze židle trachto To se z těch basů pak člověk snadno posere
spíš by to mohlo bejt naposled, co sis ten luxus v klidu dopřál
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » DPA vs. HYPA