Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Hippo: U vody se dá ohlídat průtok a nastavit otáčky jednoduše. Stačí udělat klapku a tou si nastavíš průtok přes elektrárničku, např v případě Bankiho turbíny je to bez problémů. Nad elektrárničkou ovšem ale musí být nějaká nádrž s přepadem. Spíše bych se toho bál u větrné elektrárničky, kterou vyrábí Dohnalík smile

Web

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Jak píše bery.
Když uděláš menší jez, aby byla "konstatntní" hladina a hltnost turbínečky nebude moc velká (aby nevyžrala celej průtok) tak regulaci moc vědecky řešit nemusíš, zvlášť při použití jen jako "nabíječka" akumulátoru.
Bankiho turbíny já rád, páš se dají slušně páchat i na koleně... žádná supervěda..
http://mve.energetika.cz/primotlaketurbiny/banki.htm - něco o bankiho turbínce
http://mve.energetika.cz/sikovneruce/autoalternator.htm - jak snadno a rychle předělat alternátor na buzení PM

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Já to budu řešit DC-DC měničem, kterej vypočítá MPPT a bude jej zatěžovat co nejoptimálněji. Na výstupu pak bude stálých 28V cca pro nabíjení baterek. Snad se k tomu v létě vrátím smile

(upravil Hippo007 21. 2. 2013 17:04)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Jojo, menší jez, hrubé česle, jemné česle, někoho kdo bude česle čistit, dostatečný přítok vody pro turbínku, aby se neměnil průtok. To bude na malém potůčku u víkendové chaty problém.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Bank. turbínce nevadí menší znečištění vody, ta turbína je právě pro amatérské podmínky myslím si tou nejlepší volbou. Snadná výroba, nenáročná údržba (ložiska mimo vodu), voda nemusí být nutně nejčistší. Podle vzorců na té stránce (mve) uvedené stačí na výkon cca 50-100 watů průtok 5l/s, což není zrovna hodně, ale ani to není malý potůček 100m od pramene. Člověk si s těmi pár W pěkně posvítí pomocí autožárovek celý víkend smile Pokud budu potřebovat zapnout turbínku, zapnu si přítok vody, posvítím si, na konci víkendu vodu zavřu, vyčistím česle a můžu jet pryč smile Třešnička na dortu už by bylo jenom to kdybo tu elektrárničku nikdo neukrad a bylo by to fajn smile
Ale to jsme už dost OT smile

Web

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Mám zkušenosti s mini Francisovou turbínou - odtud byly ty mé poznámky. Bankiho je určitě lepší volba.
50W stačí bohatě na provoz TV (15W/17"TV, případně 25W/22"TV), několik osvětlení (po 3W LED žárovky, nebo 9-15W zářivková žárovka) - vše na 12V DC.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Nejste OT, je to zajímavý čtení. Mít někde potůček, hned bych něco takovýho zkusil.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Já bych si chtěl taky právě vyzkoušet nějakou turbínku na našem potoce. Je tady staré stavidlo, které dříve sloužilo pro regulaci náhonu do místního mlýna. Spád by tam byl asi 3 metry a průtok tak 30-50l/s. Dala by se tam postavit pěkná vodní elektrárnička pro rodinný domek úplně odříznutý od sítě... Být to blíže k našemu domu než 1km mad

Web

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

sis napsal:

pro jarob - A k tomu "zkratování" magnetu - nevím, kdo tu kokotinu do diskuse zatáhnul - o nějakém zkratu se nedá mluvit, to není zkrat - jen se mag. siločáry uzavírají cestou menšího mag. odporu - to ale "síle magnetu" vůbec nevadí - viz např. reproduktory - tam je taky prstencový magnet - a pomocí nástavců se oba póly vedou do místa, kde je kmitačka - kde je potřeba vytvořit potřebné mag. pole.
Totéž aj u alternátoru - póly prstencového magnetu dovedou nástavce ve tvaru hvězdic před statorové cívky a pohybem střídajících se pólů (nástavců) před cívkami (otáčením rotoru) se indukuje do cívek napětí.
Takže žádné mezery, žádné izolační prstence apod . mezi prstencovým magnetem a nástavci nesmí být mezera, jinak se bude výrazně snižovat intenzita mag. toku mezi nástavci - a tam je potřeba aby byla maximální...

Pochopitelně jde o zkrat. Magnetický odpor ocelového hřídele je o několik řádů nižší než magnetický odpor vzduchových mezer mezi rotorem a statorem, tudíž by naprostá většina magnetického toku  tekla skrz hřídel a tím by se podstatně snížil magnetický tok v mezerách mezi statorem a rotorem. Navíc při odběru proudu ze statoru vzniká mezi pólovými nástavci magnetické pole opačné polarity a tím by se magnetický tok dále snižoval. Zabránění magnetickému zkratu přes hřídel je v tomto případě zcela nezbytné.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

A v čem tam byl rozdíl oproti elektromegnetu? V tom případě i u něj tekla veština magnetického toku přes hřídel...

(upravil PB0305 22. 2. 2013 11:28)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Elektromagnet by bez magneticky vodivého jádra nefungoval, u elektromagnetu ten hřídel žádný magnetický zkrat nepůsobí, ale naopak umožňuje vést magnetický tok do pólových nástavců. http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromagnet

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Ajo, to mi nedošlo smile Takže navrhuješ magnetický nevodivou hřídel? to je docela problém...

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Takže smontováno, vyzkoušeno. Alternátor je z nějaké škodovky, rotor upraven dle #34 a následných obrázků níže. Stator je vyměněn za 24V. K výsledkům- sis, měl jsi pravdu, 500ot je málo, s těmi jsme dosáhli při odběru 200mA cca 9V. 700ot už je zajímavějších: 12,8V – 2,6A, 13,2V – 1,4A, 13,6V – 0,9A, 14V – 0,25A. Ideální na dobití baterky přes týden s určitou samoregulací. Sice bude mít problém těch 700ot dosáhnout, ale zkusí to. Turbína má kolem 120ot. Poradil jsem mu úzký ozubený řemen. Nebo je nějaký jiný nápad?
A zcela jiná kapitola bylo 1000ot: 17.2V – 3,8A. Na nižší napětí už jsem nešel, nechtělo se mi přešroubovávat dráty na odporech.
A pokud by náhodou bylo více vody nebo se dlouho na chatě nechlastalo, vymyslel jsem tuto jednoduchou regulaci- přes zenerku a nějaké další diody (na doladění napětí) by se asi při 14V sepnulo relé, které by někde rozsvítilo nějakou žárovku nebo připojilo nějaký vybíjecí odpor. To by mohlo fungovat, ne? Nebo je jiný nápad?

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Komparátor co by odpojoval/připojoval baterii. Ale potom by se mohl alternátor naprázdno dost roztočit, takže bude lepší tím relátkem při napětí 13,8V přepnout z baterie na nějaký rezistor, nebo žárovku, nebo něco. Je zbytečné připojovat zátěž k baterii, pak ji vybíjíš a snižuje to její životnost.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Jak je uvedeno v odkazu Dalči:   http://mve.energetika.cz/sikovneruce/autoalternator.htm  Samotný hřídel se vyrobí celý nový z nemagnetického materiálu (z mosazi nebo nemagnetického druhu nerezi, hliník či dural je měkký a uvolňuje se v ložiskách). Pak na něj nalisuje zpět jeden pólový nástavec. nebo to magneticky izolovat jako v http://min.us/luR4HC5aLNcsg (Jarob #38)

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Tak mne dnes napadlo, jak moc velký problém by bylo použití DC motorku jako generátoru? Třeba 200-500W DC motorky se dají vymontovat z elektrických vozítek pro děti atd. Následně k tomu pouze sesmolit jednoduchý měnič a může z toho za pár kaček a téměř bez práce být užitečná věc smile Moc se v téhle problematice motorů jako generátorů nepohybuji, tak kdyby zde byl někdo kdo to zkoušel, nebo mi to objasnil, byl bych vděčný smile Předpokládám ale že se v tomto případě budou otáčky a napětí měnit se zatížením úplně stejně jako u každé jiné neregulované soustavy?
Stále mi totiž leží v hlavě nápad s MVE. Jen nevím jak jednoduše realizovat generátor tak aby nemusel být buzený ze sítě a zároveň dodával stabilních 230V pro osvětlení. Samozřejmě jsou zde osvětlovací (derivační) dynama, ovšem ty se dnes již sehnat nedají a když tak je to dosti finančně nákladné stejně jako synchronní generátory. Jinak turbínka už je rozkreslená a připravená na výrobu smile

Web

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Tyhle motorky podle mojeho názoru budou mít silný vinutí s "pár" závity, tedy nebudou schopny vygenerovat dostatečně vysoké napětí, aby to k něčemu bylo. Taky by se musely odpojit statory od rotoru (za předpokladu že to je sériový motor) a udělat z něj motor z vnějším buzením, tj rotor a statory zvlášť. Převinout, k tomu elektronika...nevím, podle mě to asi nebude moc gud.

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Kolem DC motorků se vůbec nepohybuji, tak jsem tyto informace nevěděl.

Web

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Já bych tam jednoznačně dal převinutý altík. Elektroniku na buzení nic složitýho, procesor, hallovka na snímání proudu (nebo rezistor, to je taky možnost) a naprogramovat tak, aby dodával trvale nějakých 400W, což by při rozumných otáčkách dal. Copak je to za turbínu?

Re: Rozebrání rotoru alternátoru

Berry:
Vhodnej DC motor by jako dynamo fungoval obdobně jako předastlenej altík. Ideální by byl DC morot s permanentním magnetem místo buzení, případně toto v kombinaci s ElMag buzením - větší možnost regulace.

Celej trab je v tom, že máš malý oráčky a tam to bude dycky krize... většinamotorů a dynam je stavěná tak od několika set do pár tisíc otáček...