1 ...editoval tubamusic (29. 4. 2012 22:58)

Téma: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Zajímalo by mi. Jak zkalibrovat nastavení úrovní kazeťáku. Jedná se mi o to, aby souhlasily indikátory, vybuzenost pásku při záznamu a úroveň výstupu. Dnes celý den bojuju s rozvrtaným Onkyo Integra TA-2350, který jsem dostal. Po tom co jsem rozchodil nefunkční BIAS a balence záznamu (mechanická vada potenciometrů) bych rád přístroj dostal do důvěryhodného-provozuschopného stavu. Snažil jsem se to zkalibrovat pomocí nerozvrtaného dalšího přístroje kde jsem si nahrál 1kHz s úrovní 0. Není to ale dobré řešení. Strašně moc záleží na kvalitě pásku a jeho přebuditelnosti. A taky na odezvě indikátorů. Prostě v každém přístroji se ta kazeta chová nějak jinak, nechápu proč.
1)Rád bych začal ideálním seštělováním hlav a to nejen dovjité záznamové/přehrávací, ale právě i předmagnetizační. Jak jsem zjistil, nastavení obou těchto hlav má dost podstatný vliv na výstupní(záznamovou) úroveň. Jak na to, aby to bylo dobře?
2) seštelování výstupní úrovně. podle čeho?
3)kalibrace indikátorů úrovně. podle čeho?
4)Konečně kalibrace záznamové úrovně?

Nejlepší by bylo sehnat servisní manuál k tomuhle Onkyo TA-2350, ale asi bohužel. Nikde jsem ho nenašel a jen pro moji potřebu se mi nevyplatí ho kupovat.
Kdyby někdo poradil spolehlivý způsob jak tenhle poměrně zajímavy stroj nastavit, budu vděčen.

Web

2

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Tohle je asi největší achilovka kazeťáků obecně. Mám tu asi 400 kazet nahraných na neřeknu špičkových, ale velmi dobrých komponentech své doby, tj. 80 a 90 léta. Ani jedna kazeta nehraje ideálně, na Sony TC-WR570, který mám teď. A to jsou i rozhozené hlavy v obou mechanikách, protože táž kazeta nezní v mechanice A stejně, jako v mechanice B. Autorevers vše ještě zhoršuje. Zároveň dodám, že tohle je častá vada i přístroje, který právě opustil fabriku, a tudíž by měl být v pořádku.
Všechno si myslím, že je v mechanice, mechanickém řešení kazeťáku, jako takového. Kazety jednotlivých výrobců, seřízení hlav, slabinou jsou i dvířka, vždycky jsem měl pocit, že nejlepší výsledky a nejlepšího seřízení lze dosáhnout, pakliže se vkládala kazeta do přístoje páskem dolů, čili hlavy byly dole, když to bylo opačně, a to podotýkám nikoli u komponentů ale u přenosných přístrojů, tam prostě hlavu neseřídíte.
Já jsem to vždycky dělal jenom uchometricky, prostě jsem měl naposlouchaných deset pásků, a ty jsem vystřídal, a seřídil hlavy podle toho abych mohl poslouchat všechno tak nějak v mezích, protože když jsem to udělal podle jednoho, byť zněl excelentně, zbytek byl k neposlouchání. Takže jsem dělal jakýsi průměr.
Kamarád měl nějaký Denon, deck, bylo to všechno O.K. a když mu měnili v servisu hlavu, tak se to potom nedalo poslouchat, to co mi nahrál pak. Je to v poloze hlavy vůči pásku, respektive - jak to napsat - když je záznam pořízen při určitém nastavení hlavy, pak přehrávání ideálně by mělo probíhat při zcela stejném seřízení.
Odpusťte mi můj velmi amatérský názor.

3

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

stiglitz: Děkuji ti za potvrzení toho, čeho jsem se nejvíc obával a za celou svoji hifistickou dobu jsem na tohle nenašel řešení. Mám naprosto stejné zkušenosti.
Existuje něco takového jako kalibrační kazeta, originálka?

Web

4 ...editoval stiglitz (30. 4. 2012 12:46)

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

O originální kazetě pro kalibraci jsem neslyšel. Kalibrované by měly být stroje, které pro nahrávání používaly hudební vydavatelství, ne? Ale tam se to hodně lišilo, Bonton, Popron, jinak zněl Multisonic, když existoval, zajímavý byl jistý titul od Tommu records, kdy totožný titul, originální páska zněla jinak, jinak moje, a jinak kamarádova, kterou jsem si půjčil od něj, abych si tohle potvrdil.
Myslím tudíž, že pokusit se tohle dohonit doma, jako uživatel, je pošetilé. Já osobně tohle neřeším, protože v první řadě mi jde o poslech veškerých kazet, bez ohledu na vydavatele, nebo deck, který je nahrál. Kdysi jsem koupil přenosného Thomsona, tam nehrálo nic. Ořezané výšky, všechno jakoby se staženou tónovou clonou na minimum. Záruka nezáruka, po týdnu šly dvířka dolů, protože kalibrační otvory neměl a nastavil jsem to podle sebe, koneckonců mi šlo o poslech, ne o tovární nastavení. A bylo to!
Jak vlastně probíhalo nahrávání pásků u vydavatelství?

5

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

stiglitz napsal:

Jak vlastně probíhalo nahrávání pásků u vydavatelství?

To ti můžu i povědět. dělal jsem dva roky ve studiu a pod námi byla výroba kazet a kompletace veškerých hudebních nosičů.
Byly tam dvě mašiny, každá uměla současně vyrobit dvě kazety. Do CD mechaniky se dalo 2 trackový CD(A, B strana). mašina si to nachroupala a pak se jen měnily kazety. Vyrobit jednu kazetu na tomhle přístroji netrvalo ani minutu. Nahrávala se A i B strana zároveň a to rychlostí asi takovou jako když přetáčíš kazetu v kazeťáku. Nastavování záznamových hlav týhle mašiny se snad nikdy nekonalo. Nedivím se, že originálky kolikrát znějí hůř než když si to doma natočíš z CD. Připouštím, že to bylo v době, kdy už se na výrobu kazet kašlalo jak se mohlo, vše válcovala CD a DVD. Ještě si vzpomínám, že to snad nemělo ani posuvnou-přítlačnou kladku. Rychlost posuvu pásku se tudíž měnila a byla tam jen taková snímací kladka, která snímala aktuální rychlost pásku.Když jsem to vyděl, tak jsem v té době odstavil všechny kazeťaky doma, že už s tím nechci mít nic společnýho. Ty výrobní mašiny se tenkrát kupovaly asi 3mega a byli starší. To jen co vím.

S myšlenkou jak nastavit věrohodně hlavy se pomalu, ale jistě loučím. Co ovšem indikace, přebuzenost pásku, aby vše odpovídalo atd.?

Web

6

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Tohle fakt nevím, na tom decku mám řízení úrovně záznamu, takže vím, že by to nemělo lézt do červeného. Víc nevím. K té výrobě - takhle to asi v Polsku neprobíhalo - koupil jsem tam kdysi na tržišti nějakou kazetu, tuším Slayer, na obou stranách byla nahraná strana A. Jak se jim to povedlo... Ale ujíždím mimo.

7 ...editoval DJ_Rix (30. 4. 2012 13:46)

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Tak tak,je to jak říká tuba,akorát já si vybavuju mašinu co měla jako zdroj master pásku,ze které se to sypalo na několik kazet současně,myslím že jich bylo víc jak dvě.....Ovšem co do rychlosti to byl stejný turbo záznam.........dýl ty obsluhující babě trvalo ty kazety vyměnit......

8

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Já jsem zase kdysi za totality četl (ikdyž to nesouvisí s tubamusicovým dotazem), že tenkrát u nás byly později i nahrávací automaty - obrovská cívka s páskem, také se samozřejmě nahrávaly obě strany najednou - všechny čtyři stopy a vždy na konci byl signál (nějaké pípnutí, které při přehrávání běžnou rychlostí nejsou slyšet - je to už infrazvuk) a ten automat v tom místě pásku odstřihl a naplnil prázdnou krabičku kazety, vše slepil atd...

Další zážitek - už z mé vlastní zkušenosti - některé originálky měly přelepené etikety "Supraphon + interpret + varování před porušením autorských práv + cena atd. " a pod touto etiketou se hrdě nacházela etiketa původní BASF.

Další zážitky z pozdější doby (už po revoluci a také i u zahraničních kazet) - kolmosti hlavy odpovídala zpravidla strana A . Strana B měla kolmost jinou. Takže u jednoho z mých kazeťáků jsem jako základním ovládacím prvkem pasoval levý šroubek u hlavy. Po tom už bylo vše tak nějak v pořádku (čistota výšek atd.). Je to ale smutné, protože levý šroubek u hlavy slouží úplně k něčemu jinému než jako základní ovládací prvek.

Pak jsem měl m.j. tape deck AIWA (letos jsem ho ale prodal), který měl také štelování BIAS a to fungovalo celkem dobře, byla tam i tabulka běžných typů kazet (i u nás v Tuzexu občas a po revoluci úplně běžně) sehnatelných. Ale na jednu věc jsem si v životě potrpěl: Kazeťáky nebo i nějaký tape deck, se kterými jsem měl vážnější úmysly nesměly mít u mě doma ani reverz, ani servem ovládanou mechaniku. Musela to být vždy jednoduchá a dle možností stabilní a robustní mechanika! Pokud jde o jakž takž kvalitní poslech z kazety, musí jít podobné marketingově - uživatelské výstřelky stranou. Tónová hřídel hezky uložená v bronzovém pouzdře, robustní setrvačník, robustní lišta s hlavami, celková tuhost - to je první krůček ke kvalitnímu poslechu. A ostatní je pak už na elektronice a na vhodné koupi eventuální náhrádní nové hlavy. Ty trimry na základní desce taky nejsou všemohoucí, že ano...

9

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Nuž tedy dobrá. Hlavy "neřešit" Ideálně si nahraju bílý šum na "nerozvrtaném kazeťáku (Kenwood KX-7060S), který má dual capstan a z výroby šrouby hlav zakápnuté barvou. Pak se budu snažit dostat to štelované Onkyo do podobné frekvenční charakteristiky v obou kanálech. Co se týče indikátorů, tak mám takovou myšlenku, kterou bych byl rád, když mi potvrdíte. 0dB by měla být na každém kazeťáku shodná, je to tak? Když si nahraju 0dB 1kHz a pak to podle toho nastavím v Onkyu. Ještě co se týče přebuzenosti pásku. logicky mi z toho všeho plyne, že by 0dB mělo být co nejméně zkreslené, proto nastavím podle průběhu na osciloskopu maximální možnou záznamovou úroveň která ještě nebude limitovat a to na několika frekvencích, to pak bude záznamová 0dB. Má někdo nějaké elegantnější řešení?

Web

10

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

sorry, ten referenční pás je fakt potřeba, 0 dB nemusí být u všech kazeťálů stejná
0 dB je definovaný magnetický tok z pásu v nW (nanowébry) a myslím, že v tom úplná jednota nebyla,
souvisí s to s polohou 0 úrovně pro Dolby a ta se určitě lišila u různých výrobců
Aiwa měla tuším 190nW, ostatní 200 i 220 ale ta čísla už si moc nepamatuji, nulová úroveň pro dolby je základem jeho správné funkce...kdybys věděl, kolik je to u toho tvýho onkája, tak to podle jinýho stroje se stejnou 0  třeba nastavíš
jestli chceš, můžu ti nahrát třeba nějaký frekcence v 0 dB (Sendy bude vědět jaké jsou předpsané) na AKAI 75-ce, kterou mám ještě v garáži
byl to jeden z nejlepších (dostupných)strojů, co se vyráběl (ale nevím, kde on má tu 0) a mechaniku má festovní
lepší by to asi bylo na Nakamichi DRAGON, ten měl automatiku na hlídání azimutu  smile
když tak se ozvi

11 ...editoval Sendy (2. 5. 2012 0:23)

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Pánové, tu je ale asfaltu...

Ty kopírovačky na kazety, aspoň ty, co používaly GZ, byly stroje, kde se založil velký kotouč pásky a kopírovalo to vysokou rychlostí, následně se vtahovala do prázdných kazet. Nevím, ale asi byly v ČSSR stroje Tapematic (model 2002).  Dále se někde vyskytovaly kazetové duplikátory, kam se strkají běžné kazety. Kopíruje to z jedné na 3 až několik desítek šachtic. Tohle byla výroba např. Sony (CCP1310), většinou modulární systém 1 master a 3 až neomezeně slave). Běžné levné kazety měly problém při rychlokopírování, a kazety zemí RVHP byly v tomto tragické. Kdo zkusil do duplikátoru strčit Orwo nebo Emgeton, v podstatě ten duplikátor vyřadil z provozu, proto se výroba dělala na zahraniční kazety (např. BASF).
Ještě se někde vyskytovaly levnější duplikátory - značku už nevím, ale byly to moduly s cca 2-8 násobnou rychlostí. Dostal jsem kdysi náhradní mechaniku, byla to varianta s mazacím magnetem a 2 stopou hlavou (oboustranný mono záznam), předmagnetizace asi 240kHz. Tuším se na tom v Krátkém filmu vyráběly kazety pro jazykové kurzy, ale to jen hádám.
Krom toho bylo v ČSSR několik kopíroven, kde byly kazetové decky - asi SM260, jako master byl nějaký tuzexový stroj. Měl jsem to na fotkách, plný regál magnetofonů a kolem chodila ženská s krabicema kazet.

K seřízení kazeťáku - doporučuji si na netu najít servisáckou příručku Pioneer z 80. let, je tam všechno k seřizování. Stručně - před veškerým seřizováním se demagnetuje a vyčistí celá pásková dráha, kolmost hlavy se obvykle seřizuje podle signálu na shodu fáze L/R, následně se nastaví PB level pomocí normovací kazety a zkontroluje nastavení indikátorů vybuzení (tato úroveň, "0dB" se od typu přístroje a výrobce liší), po těchto úkonech se seřizuje nahrávání - pro kazetu, doporučenou výrobcem. PB level a Dolby level bývá různé u různých výrobků, takže kompatibilita přehrávání kazet nahraných na jiném stroji je dost omezená. Stejně tak nahrávání, předmagnetizace a záznamový proud bývá optimalizován na konkrétní materiál. Stroje s ručně nastavitelným biasem jsou na tom pochopitelně lépe, a ty co mají i kalibraci záznam. proudu manuálně (nebo automaticky), jsou na tom nejlíp. Poslední generace některých výrobců už používají EEPROM a kalibrační údaje jsou v ní, řídicí počítač umí taky udělat jednoduchou kmit. korekci záznamu.

Web

12

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Sendy: Mohl by si prosím uvést příklad, jak tedy postupovat, když mám stroj bez jakékoli servisní dokumentace, nemám referenční přístroj, kde bych nahrál kalibrační kazetu? Je vůbec způsob, jak se příblížit ideálu?
http://www.gearslutz.com/board/so-much- … -deck.html
Tady jsem narazil na odkazy k tématu, nevládnu však dobře angličtinou. Kdyby byl někdo tak hodný a koukl na to?

Web

13

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Sendy Ti to myslím vysvětlil celkem dobře. Pokud nemáš servisní dokumentaci, to by ani nemuselo až tak vadit (pokud víš, kde s čím točit).  Je v zásadě jedno, jestli si referenční úroveň - magnetický tok a úroveň "Dolby" (standarně 200nWb/m) - tedy "0VU" na indikátorech zvolíš 150, 185, 200, 250 nebo i 320nWb/m. Čím menší tok, tím lepší přebuditelnost, čím větší tok, tím lepší odstup šumu. V praxi to pak vypadá tak, že na hudbu s velkou dynamikou (vážná hudba) použiješ raději tok menší (indikátory ukazují 0dB už při menším signálu), při hudbě s dynamikou malou (metal atd.) můžeš tok zvednout. Je třeba se mít na pozoru, protože každý získany decibel na odstupu může být vykoupen neúměrným zvýšením 3.harmonické.
Tahle šaráda se tahá odkdy je magnetofon magnetofonem a jednotliví výrobci se nejenže neuráčili domluvit na jednotném magnetickém toku (aby "0VU" byla na každém magnetofonu "0VU"), dokonce si někteří dělali co jim vyhovovalo i se záznamovými a reprodukčními korekcemi (kupř. TESLA). Prostě, aby jim to dobře hrálo, tak tam přidali nějaký ten zdvih určitýho spektra navíc...
K té referenční kazetě...můžeš si ji jedině koupit (občas se měřící kazety objevují na aukru a ebay), nebo alespoň nechat nahrát u někoho na přístroji, kde je prokazatelně známé nastavení toku a správné nastavení hlav. Pak už je to snadné. Tak se přiblížíš nějakému studiovému  nebo servisnímu ideálu.
Pokud máš ale doma hromadu již nahraných kazet, které chceš poslouchat a ne je smazat, nastav si hlavy podle nich.
Kdybys měl ohledně magnetofonů nějaké další otázky, klidně mail.

14 ...editoval orhore (6. 5. 2012 19:03)

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

stiglitz napsal:

S myšlenkou jak nastavit věrohodně hlavy se pomalu, ale jistě loučím. Co ovšem indikace, přebuzenost pásku, aby vše odpovídalo atd.?

Je to sice už hodně dávno co jsem se tomu věnoval, ale....
Odpovím všeobecně, protože tvůj přístroj neznám. Hlavy bych zatím nenastavoval. Stejnak budou asi trošku zabroušené a pokud bys začal s hlavama hýbat, tak ta změna může vést i k podélnému poškození pásku o hranu vybroušení.
Takže nejdříve bych fakt zkusil nahrát na zaručeně dobrém stroji kazetu s kmitočty 1kHz na 0dB a 10kHz bych volil méně -6dB, nejlépe někde uprostřed celkové délky pásku. Abych nezapoměl, vypni všechna vylepšení Dolby, MPX filtr či HX Pro pokud je to možné.  Navíc stroj musí odpovídat uspořádání jaké máš ty. Rozdíly jsou v počtu tonových hřídelí v jednom směru pohybu pásku, buď je jedna a nebo dvě. Pozor nebavím se o reversu. Dvě hřídele a kladky v jednom směru tzv "dual capstan" není často na různých kusech kazet kompatibilní s přístroji kde je jen jedna hřídel, protože má jiné mechanické vlastnosti při své činnosti (dual capstan napíná pásek přes hlavy větší silou). Většinou je pak problém s úrovní vysokých kmitočtů vlivem změn podélné kolmosti pásku a hlavy. Problémy různého mechanického uspořádání páskové dráhy je ale spíše na samostatný článek.
Pak se kazeta vloží do toho tvého přístroje a přehráváš nejdříve 1kHz a na výstupu měříš oba kanály na shodu. Pokud nejsou, tak seřídíš výstupní úroveň v obou kanálech aby byla stejná. Pak teprve seřídíš indikátory na shodu v obou kanálech a na 0dB. Pak přehraješ pro kontrolu 10kHz. Pokud jsou tvé hlavy hodně obroušené, tak tam zřejmě bude i velký rozdíl, který bys mohl dohnat jen mírným seřízením podélné kolmosti. Bývá to často samostatný a nejvzdálenější šroubek vedle hlavy (záleží na výrobci). Každopádně nejdříve dobře ověřit a pak kroutit. Ale opravdu opatrně a zapamatuj si pozici zářezu šroubu před započetím, abys to mohl třeba vrátit zpět. Pokud to půjde a urovně začnou být zhruba stejné, tak máš vyhráno.
Na takto nastaveném přístroji pak zkus nahrávat 1kHz a moduluj podle indikátorů na 0dB. Při přehrávání nemusí být oba kanály ve shodě a taky nemusí ukazovat shodně jak při záznamu, tak při reprodukci. Až tohle srovnáš, tak se věnuj kmitočtu 10kHz a tam už se vše nastaví regulátorem BIAS. Zde by byla velká výhoda mít 3 hlavy, ale u kazet to někdy byl kámen úrazu (dva zlomy pásku na dvojité hlavě měl za následek občas mírnou změnu úhlu vedení pásku). Navíc vodící vidlička u hlav byla u různých výrobců na různých stranách hlavy. A to také často mělo vliv na vzájemnou kompatibilitu mezi stroji a kazetami. To je skoro také na samostatný článek.

Jinak co se týče úrovní u různých kazeťáků, tak jsou dokonce rozdíly u jediného výrobce a stejného výrobku, ale třeba jiné výrobní serie s časovým odstupem 1 rok. Zřejmě díky vývoji kazet, bylo často možné více přebudit záznam a dosahovat ještě většího odstupu a dynamiky při stejném zkreslení. Další věcí bylo, že záleželo i na kvalitách vlastního přístroje a podle toho se taky měnila úroveň záznamu. Normy si výrobci často dělali podle sebe smile.
Možná jsem na něco zapomněl a něco napsal nepřesně, tak sorry. Ber to jako vodítko či inspiraci.

15

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

10 kHz na kazetu není možné nahrávat ani v úrovni -6dB. To přebudí i záznamový zesilovač, je potřeba jít s úrovní  ještě níž, třeba - 20 dB, tam pak srovnat biasem a poté zkusit nahrát vyšší úrovní třeba - 10dB (kontrolovat limitaci záznamového zesilovače osciloskopem) a tam úroveň záznamu nastavit (pokud to jde) dynamickou předmagnetizací (HX pro...). Potom bude teprve slušně nahrávat. Toto je dobré udělat na nejpoužívanějších kazetách. Takhle jsme kdysi seřizovali kazeťáky!

16

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Jo, 10kHz nenahrávám s úrovní -6dB ani  na cívkáči rychlostí 19,05cm/s. Leda že by měl "0VU" extrémně nízko...třeba na 150nWb/m. Kazeťáky ale vesměs pracují na úrovních vyšších (185nWb/m - znak DOLBY je na indikátorech nad 0dB, 200nWb/m - znak DOLBY je na 0dB nebo tam není vůbec  a 250nWb/m - znak DOLBY je pod 0dB). Takže ideálně je těch 10kHz zkoušet při úrovni -20dB pod úrovní pracovní, jak píše Bobeš1.
Osobně bych se ale na nahrávvání kazet vykašlal a pokud chci používat pásek, poohlédl se po cívkáči, kde stabilnější vedení pásku, větší rychlost posuvu a šířka stopy dávají o dost lepší předpoklad k vyšší kvalitě záznamu.

17

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Máte pravdu, tu úroveň na 10kHz jsem určil špatně.

18

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

No, tak to, co tady popisujete, to bych nedal. Osobně tu mám asi čtyřista kazet, nové už nahrávat nebudu, protože kazeta bude vždycky níž, než zdroj, ze kterého byl záznam na ni pořízen.  Takže, až to bude aktuální, seřídím si uchometricky deck, a to bude všechno.
Ale bylo to krásný období, osmdesátý léta, kdy jsme tahali "jezevčíky", a kupovali na blešácích předražený kazety. Sledovali inzeráty v Gramorevui. Tři kazety, který jsem tam kdysi od někoho koupil mám dodnes. Accept, Judas Priest...
Jedu mimo, omlouvám se.

19

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Nikdy jsem nepoužíval kazeťák na přehrávání cizích kazet. Tak tenhle problém neznám. Vždycky jsem přehrával pouze vlastní nahrávky, takže jsem si seřídil záznamový a snímací zesilovač vč. korekcí, předmagnetizaci vč. dynamické předmagnetizace a pro každý typ kazet měl individuální nastavení "play" trimu dle měření, aby přesně sedělo Dolby. Nahrával jsem většinou z rádia (Bayern 3), nebo desek. Přehrával jsem na discotékách atd.

20

Re: Kazeťák, seštelování, kalibrace

Testovací kazety: http://elektro.bazos.cz/inzerat/1660112 … plneno.php