1

Téma: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Ahoj přátelé,

chystám se na započetí mé stavby a pořád nevím, jak zvládnu zahloubit ušaté ARN 6614. Přemýšlel jsem a nic kloudného mě nenapadlo. Pak jsem usoudil, že ARN usadím do bedny zevnitř, ale vzhledem k tomu, že výškáč bude zároveň s čelní deskou, bylo by asi neestetické ARN-ka utopit.

Nejdřív mě napadlo udělat krapet větší šanblonu z tenké 8mm MDF a objet ji horní frézkou s kopírovacím kroužkem, ale nepřišlo mi to úplně v pohodě a bojím se, že bych to neměl úplně pod kontrolou.

pak mě napadl stroj Dremel Trio, což je paráda v tomhle ohledu. Zde jsem chtěl zkusit to, že si obrys ARN fakt jen obkreslím na MDF a Triem ho prachsprostě od ruky optáhnu. Trio je přece jen malej stroj s malou frézkou a robustním stolečkem, takže si mylím, že by šel udržet jen tak při frézování od ruky.

Máte někdo zkušenosti se zahlubováním těchto reproduktorů ? Myslím obecně .... protože zahloubit ušák je docela kumšt. Zatím jsem se ensetkal s nějakým nápadem, ale věřím, že mi poradíte. Myslím, že tím Triem bych to zvládl ....

Díky za rady.
Wema

2

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

me by napadlo budto CNC, pokud mas tu moznost, a kdyz ne tak bych tu predni stenu holt resil ze dvou vrstev - na predni tenci, hezci, pohledovou si !!z druhe strany!! crtnes tvar a opatrne odvrtas + odpilnikujes (spravne by bylo psano odpilujes..) nebo projedes lupenkovkou, pokud ti staci "zahloubeni radove do nejakych 5mm nevidim problem smile

3

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Tak to je fakt, že bych tu přední stěnu mohl navrstvit .... nalepit na 18mm MDF třeba 5mm MDF ve které už budu mít vyřezaný ten obrys .... není to špatný nápad ... ale je fakt, že z vrstvení mám trochu dovný pocit .... raději bych zachoval odfrézování masivu. Na CNC se bohužel nedostanu sad

Díky za tipa ..... přídá ještě někdo zkušenosti ?
Wema

4

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Na starším fóru se to řešilo. Záloha ke stáhnutí http://audioweb.cz/viewtopic.php?id=10
Tady jsou fotky, jak na to, ale celé i s popisem je někde na tom starém fóru  http://audioweb.cz/viewtopic.php?pid=72179#p72179

5

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

a čo tak zapustiť aspon to čo sa zapustiť dá? ja som to tak urobil pri jednom SW kde bolo ARN, ved tie uši majú 1mm

6

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Pro ty, co nemají horní frézku jeden z postupů, zrovna jsem to tak dodělal z 10mm překližky: Na hotovou bednu přiložím velký papír, ideální tvrdý, přiložím měniče, obkreslím je + seříznu papír podle hran bedny, přiložím na desku, obkreslím, resp. výškrábnu hrotem a přímočarkou s citem projedu... výsledek je ok, jen měniče u sebe nesmí být příliš blízko. Vrstvení se vůbec neboj, pokud to dobře přilepíš, resp. nedáš tam toho lepidla hodně a desky budou rovné, po zatížení skoro ani neuvidíš šev.

7

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Jak jsem to udělal já?? , změřil jsem si největší průměr měniče, udělal jsem klasickou kulatou díru  včetně odsazení  horní frezkou, přidal na hloubce 3mm, z duralovýho plechu  3 mm vypíchl na soustruhu mezikruží a "uši" překryl, hotové poměrně rychle , přesně a vzhledově slušně. Nic neoštípeš, nikde nezařízneš

8

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Dobrý tipy. Ale vylučovací metaoda tady zabírá dokonale.

Hliníkem to určitě narušovat nechci i když to má určitě neco do sebe. Navíc nemám takovou placku.

Vrstvení se fakt bojím .... navíc chci utopit reproduktory jen tak o 2mm ... a tak tenká MDF asi není.

Nakonec jsem zvolil to, že pomocí kopírovacího kroužku obtáhnu šablonu. Na tu jsem si dnes nachystal 5mm MDF, kterou jsem si nařezal přesně o velikosti bedny. Zjistím kolik musím na průměru otvoru přidat - resp. o kolik musí být šablona větší, aby skutečný průměr odpovídal ARN, protože kopírovací kroužek taky něco zabírá. Myslím si, že když si se šablonama pohraju, tak to bude v pohodě. Akorát zrovna s tímhle nemám moc zkušenosti.

Zkusím Vám poreferovat během výroby jak se to vyvíjí smile

9

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

http://obutt.rajce.idnes.cz/Zapustenie_ … roduktora#  .

10 ...editoval pavelst (4. 12. 2011 10:25)

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

obutt- velmi pěkné, tohle by byla schůdná cesta, vrstvení MDFky bych se  nebál , ale záleží co zakladatel vlákna zvládne, já je vrstvím  téměř pravidelně,
fotku mám v galerii:uui:

11

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Díky moc ..... tohle je opravdu zajímavé ..... to by mělo být naprosto přesné. I když trošku pracnejší, ale to bych mohl zvládnout.

Ještě jednou díky. Dám vědět jak se vše povedlo.

Díky moc
Wema

12

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

For obutt: Ještě jedna otázka .... velice důležitá. Když to budu vše provádět frézkou o šířce třeba 6mm, tak musí mít ten kroužek, který musím dovyrobit stěnu taky 6mm, nebo se to dělí nějak na poloměr ? Úplně jsem to nepochopil, ale z čistě teoretického hlediska si myslím, že když budu zahlubovat frézkou třeba 8mm, tak musí mít ten vymezovací kroužek 8mm silnou stěnu - chápu to dobře ?

Díky moc za pomoc .... bojím se abych něco zbytečně nepokazil .... chystám se na to zítra ....

13

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Opravdu mi s tím kroužkem nikdo neporadí .... nemůžu se nad tím pořád nějak usmyslet. Neporadí mi někdo kdo to už dělal ? Rád bych si ten kroužek nechal vyrobit, ale mám omezou možnost .... poraďte prosím .... šablony už mám hotové, teď jen vše odfrézovat s kroužkem na hotová čela .... už je to blízko

Díky všem !

14

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Je sice uz pozde, ale pokusim se to napsat srozumitelne a bez nesmyslu smile.
Kdyz vytvaris sablonu (krok 1) tak mezi k. krouzkem a frezkou mas vzdalenost A.
Pro zahloubeni (krok 2) potrebujes, aby vzdalenost B mezi vyrobenym krouzkem frezkou byla o nejakou tu desetinku mensi nez vzdalenost A.
Tim si vyrobis malinko vetsi diru a bude se tam menic snadno vkladat a vytahovat.
Snad jsem to napsal dobre - uz skoro spim.
Takze to poradne zmer a spocitej, to zvladnes...

http://s4.postimg.cc/stvgkw4l5/1128_zahloubeni.jpg

15

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Díky moc, na to jsem vůbec nepomyslel. To je pravda .... je důležité tam mít nějakou vůli, jinak bude montáž dost problémová. Když tedy používám frézu 6mm, bude dostačující když kroužek udělám 5,8mm ?


Díky moc za informace.
Už se do toho začínám dostávat.
S pozdravem
Wema

16

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Změř si tu frézu přesně. Někdy mají nože větší průměr, než deklarovaných 6mm. Vůle na vsazení repra by měla stačit 0,3mm

17

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Bezva, rozumím. Pokud hudou mít třeba nože frézy 6.2mm tak udělám kroužek, který bude mít stěnu 5.9mm .... je to tak, že ano ? Ptám se asi jako totální hlupák, nezlobte se.

Už se těším jak se na to v pondělí vrhnu ....
Díky.
S pozdravem
Wema

18

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Ano, je to tak.
S tou přesností práce je to trochu horší. Určitě jsi udělal šablony z měkého dřeva nebo z MDFky a do tohoto materiálu se při přitlačení bude kopírovací kroužek mírně zatlačovat, jinde zase trochu povolíš ...

19

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Pánové, to je excelentní ! ! !

Vše jsem zhotovil, vyzkoušel, udělal .... no je to perfektní. Nic takového jsem nečekal ... to je opravdu síla. Pohrál jsem si s vůlí na kroužku a vůle meniče v desce je perfektní. Pánové, já mám zatraceně radost. Tenhle postup by mě nikdy nenapadl. Jsem rád, že jste mi pomohli a poradili. Vše jsem dokumentoval a poskytnu to jako nápovědu pro ostatní konstruktéry, protože tohle asi jen tak někdo nevymyslí.

Ještě jednou děkuji, je to naprosto odvědčený a suprový postup.
Všem doporučuji.

Je to sice tročku makačka na bednu, ale fyzická práce tam téměř není a vše je dokonale přesné.

Děkuji všem !
Wema

20

Re: Zahloubení ušáků .... jak na to ?

Gratuluju, rikal jsem ze to zvladnes! Pochlub se....