Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Sluchátka a spol. » Recenze trošku jinak: Sennheiser HD 558 vs. Grado SR80i

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [1]

1

Téma: Recenze trošku jinak: Sennheiser HD 558 vs. Grado SR80i

Testováno na zvukovce ESI Maya44 (což je co do kvality trochu očesaná Juli@) a AV zesilovači Sony TA-AV590 (starý kousek z roku 95 cca). Hraná muzika: kvalitní jazz, klasika, rock i progressive psytrance. Sluchátka zahořena (ač to bylo/nebylo ku prospěchu něčemu) minimálně 6 hodin uchu nesnesitelnou hlasitostí.


Sennheiser a modifikace
Starší pětková řada (typy HD 555 a 595) disponovala vzájemně stejným měničem - k obou typům se totiž dodává stejný náhradní díl. Novější osmičková řada (alespoň HD 558) využívá modifikovaný typ s otvory v průzvučném materiálu za zadní stranou membrány a jakýsi plastový kompenzátor vedený středem magnetu - ten má minimálně vliv na středové pásmo v rozsahu 1 až 6 kHz a posouvá malinko dolů i fs. Nevím, zda HD 598 využívá stejného typu, ale krom vnějšího viditelného rozdílu předpokládám, že hlavním je opět přilepený kus pěny uvnitř na stěně mušlí, stejně jako tomu bylo starší řady. Na netu lze najít názor, že omezuje pohyb vzduchu, to jistě taky, ale hlavní negativum je spíše reflexní učinek zvukových vln - ty se zpět vrací a lze testem, při různě omezeném růžovém šumu, např. v programu REW (nutno se registrovat před downloadem), snadno poznat, že taková odražená vlna ovlivňuje vnímaný zvukový výsledek v celém rozsahu, od basů až po výšky, proto je dobré jakoukoli podobnou odrazivou vrstvu odstranit. Každopádně po časové prodlevě mezi rozděláním a opětovným složením sluchátek nemám šanci zaregistrovat rozdíl, respektive nepamatuji si jak to hrálo předtím, jak to mnozí dokáží. A když už jsem v tom, nepoznám ani rozdíl mezi 320kovou mp3kou a flacem a už vůbec ne mezi zaplým/vyplým ASIO.


Komfort, provedení
Nutno podotknout, že nová Grada jsou uším i po kratší době dost nehostinná, spraví se to ale roztažením mostu a pozdějším přizpůsobením se náušníků, pak vydrží na hlavě hodiny... Kabel je silný prakticky jako šňůra do sítě, na druhou stranu ale značně flexibilní, je-li v něm i dostatek mědi, to ví jen pan Grado.

Uši u Sennů díky circumaurálním náušníkům nijak netrpí, ale mušle jsou tak velké, že omezují motoriku otáčení plus jack vedeného kabelu do jedné z mušlí zavazí rameni. Kabel je jinak docela tuhý, pro můj účel nekonečně a zbytečně dlouhý, jeho odpor je mimochodem 1,4Ω. Provedení u obou kvalitní přesto "nesrovnatelné". S Gradama se dá poslouchat i s hlavou na polštáři.


Zdroj signálu
Senny jsou velmi vybíravé na zdroj signálu, na zvukovce jsou značně potlačené basy - nebyl by ani dobrý nápad to dohánět ekvalizací, na zesilovači už je to ok, ale bas je občas slitý. Tohle přičítám charakteru jejich impedance, kdy v rezonanci leze až nad 300Ω, charakteristický znak elektro-dynamického měniče, dokonce jsem ze zvědavosti změřil i základní TS parametry smile, průměr pro oba měniče (měřeno přes původní kabel): fs=91 Hz, Qms=1.9, Qes=0.4, Qts=0.33.

Gradům je ve zkratce jedno, zda hrají přímo na zvukovce nebo zesilovači. Sluchátkový výstup zesu, co se týče měření, není žádná sláva. Pro porovnání jsem přihodil i sluchátkáč poupravených beden Genius SP-HF1250X a jak je vidět, zhoršení proti zvukovce není vůbec zlé. Od Sony jsem čekal víc a zklamalo mě, přesto slyšitelný rozdíl proti zvukovce je malý, určitě se ale ztrácí celková čistota a hlavně basové pásmo je dunivější.


Měření a kouzla s EQ
Frekvenční rozsah jsem projel sinem (opět v programu REW) - výhoda je tady, že kmitočet nastavuji libovolně kurzorem myši po grafu, takže si můžu najet na místo, kde impedance píkuje a zjistit, zda a jak je kmitočet zvýrazněný nebo naopak - poslechově to +/- sedí s měřením na headphone.com.

Senny poslechově nikde nijak zvlášť nepíkují, Grada na cca 2, 4.5 a dost na 8 kHz. Nad 10 kHz výšky překvapivě poslechově nijak nepadají a není je třeba ekvalizérem dohánět. Zvukový projev Grad je tedy značně ovlivněn jejich průběhem a je rozumné ho upravit. Používám XMPlay a potěšilo mě, že se frekvence píků sešla s posuvníky EQ, jen jsem ale netušil s jakým Q vlastně XMPlay pracuje a jaký je tedy reálný dopad na výslednou frekvenční charakteristiku - opět otevírám REW. Po dobrém výsledku a doladění ekvalizace jsem ze zvědavosti stáhl dobře známý foobar a jak je vidět, jeho EQ prakticky s žádným plynulým Q nepracuje, každý dB je tvořen ostrým úzkopásmovým obdelníkem.

http://s19.postimg.org/yutclpai7/hd558_vs_sr80i.jpg


Vnímaný dopad EQ, rozhodnutí
Vzhledem k tomu, že poslouchám u PC a je tak možnost zařazení ekvalizace, tak bez dlouhého přemýšlení Grado. Posilněné basy dodají potřebný základ a náběh k nim je minimálně užitečný pro kompenzaci při nižších hlasitostech, upravený vrch pak pomůže reálnějším hlasům a celkově citelně přirozenějšímu podání (původní zvýraznění zužuje prostor - přesouvá vnímaný zvuk doprostřed hlavy a výše k temeni). Z Grad se line vyvážený a uvolněný zvuk oprostěný od dozvuků s dostatečným a pevným basem.

Senny nehrají sice vůbec zle, ale přijdou mi nezajímavé a občas "neklidné", je to možná dáno jejich konstrukcí - měniče jsou v desce potažené polopropustným materiálem, do hry se tak zapojuje i zadní vlna mající za úkol snad navození většího prostoru, ale při jejich poslechu slyším a i cítím, jak se zvuk line a kumuluje z mušlí, nic takového se u Grad neděje.

Příspěvky [1]

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Sluchátka a spol. » Recenze trošku jinak: Sennheiser HD 558 vs. Grado SR80i

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£