(upravil Joski 16. 9. 2011 19:40)

Téma: Zkreslení kytarového efektu

Ahoj, chtěl bych se zeptat, co říkáte následujícímu obrázku. Jedná se o sinusový signál 600Hz zkreslený kaskádou tří přebuzených JFET tranzistorů, což samosebou není žádná novinka.

http://s4.postimg.cc/5566a6yt5/5227_vystup_volume_10_gain_10_treble_10_zk.jpg

Ptám se, protože to sice zní docela dobře na sóla, ale v akordech je to k neposlouchání, což se mi ještě nestalo. Tak jsem to pro zajímavost projel osciloskopem, ale nejsem z toho moudrej. Do určité úrovně to normálně omezuje obě půlvlny, ale pak se to takhle zvrtne. Díky za postřehy.

Re: Zkreslení kytarového efektu

Když sem nedáš postupný průběh signálu, a na porovnání vstupní signál, kdo to má luštit ?

Tipnul bych si, že se na tom pěkně podepisuje derivační CR článek za obvodem, kde dochází k limitaci.

Web

Re: Zkreslení kytarového efektu

Dobrá. Doplním to zítra. Udělal jsem si totiž kopii Mesa Boogie Dual Caliber, ale s JFETy. Čistý zvuk jde, ale zkreslení je strašný.

(upravil Joski 16. 9. 2011 16:06)

Re: Zkreslení kytarového efektu

Sendy: tady jsou záznamy měření. Čistý kanál se zdá v pořádku, i když úplně nevím, proč je na výstupu bez signálu to mírné vlnění.
U zkresleného kanálu to začne vypadat zvláštně jakmile začnu přidávat výšky. Na druhou stranu u výšek na minimum a basech na maximum se zesilovač rozhouká, ale proč by měl kmitat nevím. Koncový zesilovač je úplně v pořádku.
Tady je schema části se zkreslením. JFETy jsou nastaveny dobře, jsou vybírané na stejné Ugs-off -1,6V. Kondenzátory v Gatech jsou 470p. Děliče mezi jednotlivými stupni 1:2 (2x 390kOhm).

http://s4.postimg.cc/3r8zauzsp/5227_zkresleni_sch1.jpg

Výsledky měření:
Čistý kanál:
Vstup: sinus 1kHz/50mV
http://s4.postimg.cc/t8sckqrw9/5227_vstup_sinus_50mv_1khz.jpg

Výstup (Volume 0):
http://s4.postimg.cc/a4z14ef21/5227_vystup_volume_0.jpg

Výstup (Volume 10):
http://s4.postimg.cc/es53662ex/5227_vystup_volume_10.jpg

Zkreslený kanál:
Výstup (Volume 10, Gain 3, Bass 0, Treble 0):
http://s4.postimg.cc/l7442u94p/5227_vystup_volume_10_gain_03_zk.jpg

Výstup (Volume 10, Gain 10, Bass 0, Treble 0):
http://s4.postimg.cc/5a5c64gqh/5227_vystup_volume_10_gain_10_zk.jpg

Výstup (Volume 10, Gain 10, Bass 10, Treble 0):
http://s4.postimg.cc/i2y1jshq1/5227_vystup_volume_10_gain_10_bass_10_zk.jpg

Výstup (Volume 10, Gain 10, Bass 10, Treble 1):
http://s4.postimg.cc/gcf0ib06x/5227_vystup_volume_10_gain_10_treble_1_zk.jpg

Výstup (Volume 10, Gain 10, Bass 10, Treble 3):
http://s4.postimg.cc/fbert6j7d/5227_vystup_volume_10_gain_10_treble_3_zk.jpg

Výstup (Volume 10, Gain 10, Bass 10, Treble 5):
http://s4.postimg.cc/jyktuy6k9/5227_vystup_volume_10_gain_10_treble_5_zk.jpg

Výstup (Volume 10, Gain 10, Bass 10, Treble 7):
http://s4.postimg.cc/bucpq7k55/5227_vystup_volume_10_gain_10_treble_7_zk.jpg

Výstup (Volume 10, Gain 10, Bass 10, Treble 10):
http://s4.postimg.cc/5566a6yt5/5227_vystup_volume_10_gain_10_treble_10_zk.jpg

Kdybys mi poradil, byl bych rád. Už jsem postavil druhou verzi (ta první měla zemní smyčku a bruměla) a nerad bych to opravoval metodou pokus-omyl. Navíc nemám zkušenosti, abych vydedukoval, proč to takhle kreslí.

(upravil Nitram 16. 9. 2011 20:38)

Re: Zkreslení kytarového efektu

Cau, ze to zni blbe v rifovani ale nemusi bejt VUBEC problem zapojeni.. (i kdyz ja bych preferoval klasicky, jednoduchy a osvedceny zapojeni soft cl., hard cl., pripadne jejich kombinaci, s antiparaelnima diodama..) kdyz vezmes origos tvrdsi BOSSe treba HM nebo MT, jedes jen na predni snimac kterej ma mrte harmonickejch a nakouris tam vsechny potaky na plno (moc stredu, moc basu, obrovskej gain) tak to zni taky tezce neposlouchatelne a odporne neprehledne (konckoncu pri powerakordech nikdo na svete nehraje pres vic nez 2 max. 3 struny.. s dobrym zkresleninm to na "plnej" zvuk bohate staci) ..kde a proc ti to prekmitne, ti asi nereknu (jednak nechapu proc to orezavas tak slozite a hlavne si myslim ze studovat to oscikem asi ani nemavelkej smysl..) ale vsechno je nejvic o nastaveni, kompromisu a tom co z toho chces dostat smile

EDIT: jinak jeste k tomu sumu na vystupu, me muj distortion (v podstate lehce upravena MT-2 - zejmena freq. korekci) taky trosku sumi a celkem neprekvapive origos verze taky lehounce sumi.. neni se cemu divit pri tech zesilenich ve stovkach.. a to to mam jen cca kolem 150x (origos 250x jestli se nepletu, musel bych kouknout ale myslim ze ma 250k pot  proti 1k ve vazbe) ..Jo navic mi to pri fakt "uplne plnym" nakotleni distortionu uz potichoucku prede jako kocka - coz tedy origos nedela :| (njn, pouzijes jiny soucastky a hned nekde neni nejay prizpusobeni uplne koser. atd..) nicmene to vazne neresim protoze je to hluboko v mistech kdy to dava fakt uchylnej zvuk "jak z hodne nepovedenyho korejskyho scifi filmu", kterej je i na hodne tvrdej hard-core proste moc..  smile

(upravil Joski 17. 9. 2011 20:12)

Re: Zkreslení kytarového efektu

Nitram: ořezávám to takhle, protože jsem chtěl vyzkoušet postupnou limitaci jako v kaskádě u lampáčů. Zvuk sice není úplně bluesovej, ale jde to. Pokud hraju sóla, kvarty, kvinty přes dvě struny tak to jde. Ale při malých terciích z toho leze něco úplně jiného, jako by tam bylo silné intermodulační zkreslení. Proto jsem to projel škopkem, ale moudrej z toho nejsem.  HM od Bosse jsem nikdy nezkoušel, jen overdirive a distortion. Ale asi se na to mrknu, třeba to je u takového přebuzení normální. Ta moje kaskáda má zesílení asi 2500x. Krmím to 43V. Možná jeden stupeň uberu.

Problém vyřešen. Rozhoukání bylo způsobené otevřeným vstupem nepřipojeného reverbu. Jakmile je všechna kabeláž na místě a zesilovač v bedně s reprákem, hraje to dobře. Zkreslení je v akordech neposlouchatelné jen když je vše na maximum, ale to nebude nikdy, tak to zatím nechám.