Po tejto téme poškuľujem už pomerne dlho. Kedysi za mladých čias som sa s otcom do jedného gramca pustil. Skončilo sa to tak, že sa to neskončilo, lebo som odišiel mimo SR a po mojom návrate šiel môj záujem o audio do úzadia pred záujmom o rýchle autá a silné motory...
Čo je zaujímavé, mnohé naše vtedajšie debaty s otcom mali veľa podobného s tými čo tu čítam. Web bol vtedy samo v plienkach a aj materiály moc neboli na výber. Už vtedy sme ale pri ložisku skončili s kombináciou vodítko ventilu a ventil zo starej Lady + ukončenie v čo najvyššom bode taniera guličkou z ložiska. Základňa mala byť zo sendviča drevotrieska, gumoepoxy. Tanier mal byť z podobného sendviča, akurát malo byť viac tenkých vrstiev. Malých synhro motorčekov na 220V/50Hz som mal spústu a mali byť použité dva protiľahlé (aby sa minimalizovala radiálna sila na "ložisko" taniera), uložené samostatne - mimo základňu. Doma bol sústruh aj fréza, takže remeničky osiek motorčekov doladiť na presne obrobený tanier nebol problém. Maturovali sme s ramenom. Popravde ma vtedy jednobodovo kotvené rameno ani nenapadlo. Podľa mojich vtedajších predstáv to malo byť klasické v dvoch bodoch horizontálne kotvené ramienko zo sendviča troch plátov dreva o rôznej hustote (aby sa zabezpečila tvarová stálosť a aspoň aká-taká akustická "mŕtvosť") s ložiskom zabezpečujúcim jeho otáčanie na podobnom princípe ako u hlavného ložisa tanier-základňa. Rameno bolo z dnešného pohľadu evidentne najnedoriešenejšia časť gramca. Nanešťastie sa doba posunula, môj otec ako človek ktorý dokázal vyrobiť aj nemožné z ničoho, už nežije a ja už nemám rístup k žiadnym obrábacím strojom... Stále si ale myslím, že sa doma dá za pár korún postaviť kvalitné gramo, ktoré prekoná kdeaký DUAL, Teslu, alebo ProJect
LOŽISKO ZÁKLADŇA-TANIER
K tomu čo tu bolo písané - ventily ako také sa dajú splašiť hocikde - väčšinou sa váľajú po zemi na vrakáčoch - platí pravidlo, že čím väčší bordel na vrakovisku, tým väčšie "poklady" sa tam dajú nájsť - toť skúsenosť z autáriny. Moderné motory s hliníkovými hlavami majú ale ventily vedené zalisovanými vodítkami zo spekaných kompozitov, ktoré z hlavy motora jednoducho nedostanete a kupovať nové vodítka (lebo vodítko dnešných motorov má dĺžku cca 15-20mm, čo je na použitie v gramci sakra málo) a súoso ich dostať na driek ventilu tak, aby niektoré nebolo viac opotrebovávané a malo to celé skutočne voľný chod, bude sakra problém vyžadujúci presné obrábanie - to mi verte - mám čo dočinenia aj so strojarinou - nie len elektrotechnikou. Takže to vidím na zohnanie starého poctivého vodítka z liatinovej hlavy (tie sa dali z hláv "vyklepnúť) a ventila k nemu. No a to už bude chcieť trochu hľadania, ale isto sa budú dať zohnať na staré škodovice aj origo nové z druhovýroby za pár kačiek. No a myslím že pri vytvorení "ložiska" z oceľovej guličky uloženej v osi ventilu, bude odľahčovanie taniera protipólovými magnetmi viac-menej luxus, ktorý prinesie minimum zlepšenia (guličky ložísk aj ventily sú z tvrdenej ocele - väčšinou 14-tky a je im jedno či naň pôsobí sila 10N, alebo 100N - museli by ste na ne pôsobiť hmotnosťou rádovo diesiatok kg, aby ste dlhodobo spôsobili oter týchto materiálov a tým pádom degradáciu takto vytvoreného ložiska) a navyše by boli použité magnety, čo by ovplyvňovalo prenosku založenú práve na magnetoch (jasné - magnetické pole tých magnetov uloženia taniera by bolo nemenné, ale aj tak...). A predpokladám, že nik nebude vyrábať tanier o väčšej hmotnosti ako 10kg, čo by predstavovalo axiálnu silu na "ložisko" o veľkosti cca 100N.
POHON TANIERA
Netreba asi riešiť - asi sa zhodneme o umiestnení mimo základňu, aby sa minimalizoval prenos vibrácií. Možno použitie samostatného pružinového uloženia. Motorov je všade kopa - v podstate stačí vykanibalizovať starý NC-čkový rozmrdaný gramec...
RAMENO
Toto je asi skutočná "veda" okolo gramcov. Prečítal som toho o ramienkach v posledných dňoch veľa. Sú v podstate dve možnosti - buď kúpiť za ťažké prachy niečo osvedčené, alebo niečo vyrobiť. Na e-bay je toho na kašu, ale väčšinou sú to drahé veci (keď prirátate poštovné a clo) s kopcom nedostatkov. No a investovať do samotného ramena viac ako 200€ s tým, že si rovno nekúpim od rovnakého výrobcu zvyšok, mi príde ako nezmysel - ak už mám 200€ na rameno, isto nájdem ďalších 200€ a môžem si kúpiť celé gramo a mám po problémoch (hlavne keď v dnešnej dobe ľudia dávajú bežne 300-400€ za blbé telefóny, s ktorými sa celé dni len zabávajú). Proste ramienko si treba asi tiež skúsiť vyrobiť...
Mne osobne sa páči idea jednobodového uloženia (unipivot). Kvôli jednoduchosti z pohľadu výroby. Aj keď na druhej strane jeho nastavenie bude chcieť asi nekonečnú trpäzlivosť + je tu otázka, ktorá moc nie je rozoberaná - tlmenie unipivot ramienok. Inak pred dvoma dňami v noci som nemohol spať a tiež ma napadla myšlienka zaveseného ramena, ale rýchlo som ju zavrhol, kvôli tomu, že rameno ako také má pri tomto uložení príliš veľa vôle, ktorá by ovplyvňovala tracking - v podstate by sa takto uložené rameno chovalo ako kyvadlo (a je jedno akú by malo hmotnosť) a to by bolo kua nem dobre, takže neviem čo amíci tak velebia na tejto konštrukcií: http://www.witchdoctor.co.nz/wp-content … x-ball.jpg - hlavne keď podľa popisu sama odporuje v článku popísanej štúdií - "The Bruel and Kjær Company of Denmark, The Audible Effects of Mechanical Resonances in Turntables”. Takí sú ale amíci - prílišní patrioti na všetko čo vzniklo rukami amíkov na americkej pôde...navše z americkej golfovej loptičky...no to proste musí byť dobré...aj keď to popiera všeky zásady fyzikálnych základov dobrej konštrukcie. Žil som nejaký piatok v US, takže trochu poznám ich mentalitu.
ZÁKLDŇA+TANIER
Myslím že sa dajú vyrobiť z kadečoho. Skôr vidím problém v presnosti výroby/obrobenia taniera a v presnosti uloženia "ložiska" tanier-základňa. Hlavne keď trochu poznám presnosť dnešných moderných obrábacích strojov (zlatý dobrý socík). No a nechať niekomu na drevosústruhu obrobiť tanier na presných 300mm s presnou dierou v osi, je ako vyhodiť ten kus matrošu do koša, lebo drevosústruhy majú presnosť plus mínus autobus. A páni zohnať niekoho s presným sústruhom s točnou výškou nad 150mm (aby sa dalo točiť niečo s priemerom 300mm), ktorý bude ochotný to presne obrobiť "za fľašku", bude asi trochu problém. Navyše je tu problém o ktorom nik moc nehovorí (alebo sa naň úmyselne zabúda) a tým je vyváženie pohyblivej hmoty - teda taniera. Tanier sa plynule otáča jednotnými otáčkami a práve jeho dynamická nevyváženosť bude tiež spôsobovať v dlhodobom merítku degradáciu vodiacej časti ložiska (napr spomínané vodítka ventilov). Navyše práve pri rovnomernej rýchlosti otáčania sa takéto opotrebenie niekoľkonásobne zväčšuje (kvôli vzniknutej rezonancií). Toť opätovná skúsenosť z motoráriny - presnejšie z leteckých motorov, ktorých pohyblivé časti sa vyvažujú úplne inak ako u bežných spaľovacích motorov aut, práve kvôli tomu, že sú používané v konštantných otáčkach.
Proste je to tak, že buď postavím doma niečo low-cost a zabudnem na problémy, ktoré pri tejto konštrukcií vzniknú, alebo ma to bude stáť viac (buď námahy, alebo peňazí) a bude to s minimom kompromisov. A nepopieram že aj ten kompromisný low-cost bude isto hrať (či pekne, alebo hrozne, je druhá vec) a tvorca bude môcť byť na seba hrdý, lebo vytvorí niečo svojimi rukami, čo je v dnešnej komerčnej dobe postavenej na spotrebe fakt obdivuhodné. Sám však bude chcieť veci zlepšovať a zdokonaliť...nakoniec sa aj tak dopracuje k tomu, že narazí na problémy, ktoré som opísal a bude ich musieť riešiť...
Je to proste "zábavka" pomaly na celý život...